Vilken prisklass tar ett markant steg upp från wraith prism?

Permalänk
Medlem

Vilken prisklass tar ett markant steg upp från wraith prism?

Hej!
Jag tänker beställa en ryzen 3700x/3800x (beroende på vad reviews som kommer ut kring 3800x säger). Jag vet att Wraith prism som kommer med är en ganska skaplig kylare, men har förstått att den kan bli väldigt högljud och från testerna jag sett idag så tar (om än ett litet) bättre kylare ett steg förbi stockkylaren. Problemet är att nästan alla reviews jämför en wraith prism med typ en aio eller en 800kr kylare.
Min fråga är då: Kommer man se någon förbättring på en kylare på ca 400-500kr (funderar på arctic freezer 34 esports duo) eller kommer det inte vara någon större skillnad jämfört med stockkylaren (både till temperatur och ljud). Nästa steg jag tänkte är dark rock 4 och om ni inte tror någon av de gör någon skillnad så får jag bita i det sura äpplet och köpa en dark rock pro 4 istället.

Vad tror ni? Finns det mening med en mellankylare för att byta ut wraith prism eller måste man gå upp i lite högre prisklass för att känna skillnad?

Permalänk
Medlem

Jag blev riktigt besviken på Wraith Prism. Bytte i helgen till en 2700x med WP som kylare. Tidigare har jag haft en i7 2600k med vattenkylning (custom loop), så det är möjligt att jag blivit lite bortskämd.
Som tur var tömde jag bara loopen och kopplade förbi cpu-blocket när jag bytte moderkort och propp, så nu ska jag inhandla ett block till AM4-sockeln istället.

Det är möjligt att den kyler bra (även om min idlar på ~55 grader), men med last så blir ljudnivån inte alls rolig. Innebär att jag inte kan använda datorn när resten av familjen gått och lagt sig. Dessutom är den väldigt känslig, minsta belastning så sticker fläkten iväg, räcker ibland att man öppnar utforskaren så snurrar fläkten snabbare. Kanske går att ställa fläktkurva i bios, det har jag faktiskt inte testat. Jag har svårt att se varför den fått så pass bra betyg, som att det skulle vara den bästa stock-kylaren som någonsin skeppats med en propp.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Jag har alltid antingen kört stock eller köpt top-of-the-line, beroende på vad datorn ska vara till. Jag gillar inte att ligga och fega i mellanläget, man kommer alltid fundera på om det är tyst/bra nog eller inte, sen står man där och köper Noctua fläktar för 300 spänn styck och svär att man inte la en hundring till på en bättre fläns.

Permalänk
Medlem

Ångrar inte mitt köp av Dark Rock Pro 4, väldigt tyst, betydligt tystare än min NH-D14 i load. Även om NH-D14 är helt ljudlös vid normal användning.

Om man sitter kvar på Wraith Prism kan jag rapportera att minus offset så mycket det går gör att den inte varvar lika mycket, samma sak att man inte har för mycket loadline calibration eller använder performance enhancer, kort sagt alla performance tricks som alstrar värme gör att den varvar.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||