Har jorden besökts av utomjordiska farkoster?

Permalänk
Medlem

Har jorden besökts av utomjordiska farkoster?

Har skrivits en del om märkliga observationer som gjorts av bland annat den amerikanska militären den senaste tiden.

Enligt Politico har Pentagon intervjuat flertalet personer vid USA:s marinkår och flygflotta som uppger sig ha sett högteknologiska farkoster. Vittnena har beskrivit hur farkosterna tycks ha trotsat aerodynamikens lagar när de svepts förbi militära flygrum.

https://www.politico.com/story/2019/06/19/warner-classified-b...

I den här intervjun låter man en före detta militärpilot ge sin syn på saken och han verkar vara övertygad om att de farkoster som de har sett besitter betydligt mer avancerad teknologi än vad människan har kunskap om. Bland annat har de observerat ett flygande objekt som accelererat från stillastående till med god marginal överljudsfart på ett par sekunder. Hade det varit någon vanlig random knäppskalle som påstått detta hade man kunnat ifrågasätta sanningshalten men nu är det som sagt flertalet militärer som rapporterar att de har sett konstigheter. Vad tror ni att det är för något?

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Foxs news och Politico? Konspirationsteorier ohoy!
Kom ihåg att UFO =! utomjordingar. Enbart något inte än identifierat, kan vara en fågel för all del.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elghinnarisa:

Foxs news och Politico? Konspirationsteorier ohoy!
Kom ihåg att UFO =! utomjordingar. Enbart något inte än identifierat, kan vara en fågel för all del.

Kl 15:00 idag vart det identifierat, Amds nya cpus 😉

Permalänk
Medlem

Det märkligaste är väl ändå att det alltid är i USA det händer ?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scienta:

Det märkligaste är väl ändå att det alltid är i USA det händer ?

Säg inte det du...

UFO-monumentet i Ängelholm

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera denna, trots den lite väl konstnärliga editeringen https://www.netflix.com/se/title/81083891

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@Delerium:

Nicet säger väl allt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Det märkligaste är väl ändå att det alltid är i USA det händer ?

På sätt och vis håller jag med här, jänkarna ryker let klart en del utan eld i det här sammanhanget. Samtidigt har vi ju ett gäng ”incidenter” även i Sverige. P3s ufopodden berättar om några av dom på ett lite mysigt sätt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tror att liv på andra planeter, utanför vårt solsystem, är förhållandevis vanligt. Livet på jorden verkar ha uppstått nästan direkt, inom några hundra miljoner år. På planeter i stabila banor inom den beboeliga zonen, runt stjärnor av K-, G- och F-klass (M är för svaga så planeterna behöver vara för nära för att få tillräckligt med värme/ljus; A och över har för mycket av utstrålningen i UV och har för kort livslängd, under en miljard år, för att komplext liv ska hinna utvecklas), tror jag att mer komplext liv kan finnas på många håll, om systemen funnits i några miljarder år.

Men intelligent liv, med människor som måttstock, tror jag är ohyggligt sällsynt. Under en halv miljard år av stora, komplexa djur på jorden, har intelligens på maskinbyggarnivå bara uppstått en enda gång. Intelligens på vår nivå är ingen uppenbart nödvändig överlevnadsegenskap, utan verkar mest ha uppstått genom ett slumpartat, självförstärkande stickspår några hundratusentals år bakåt. Vi hade lika gärna kunnat vara en chimpanslik apa, utan särskilt framstående kognitiva förmågor.

Miljöerna på främmande planeter kan vara radikalt annorlunda mot vad jorden har att erbjuda, men evolutionens mekanismer kommer att vara samma, så det är inte orimligt att anta att hög, komplex intelligens är lika "onödig" där som här.

Så, jag tror att människolikt, intelligent liv är väldigt, väldigt sällsynt. Lägg till att vår förmåga att bygga farkoster som lämnar vår atmosfär uppstod under nu levande människors livstid. Det är en väldigt kort tidsperiod, sett till hur länge liv funnits på jorden. Låt oss anta att en avancerad civilisation uppstod på en planet 100 ljusår bort från oss, och att den existerade i 200 000 år (helt orimligt länge, men...). Fantastiskt! Eller inte, för den kanske blomstrade samtidigt som de första fyrfota djuren började sprida sig på land här på jorden. Liv i universum, och hur långt bort livet kan finnas, är inte bara en fråga om avstånd/plats, utan också om tid. Om 1-2 miljarder år är troligtvis jorden en död planet, eller som bäst "befolkad" av mikroskopiskt liv. Makroskopiskt liv på jorden kunde alltså upptäckas under kanske två miljarder år, av de 9-10 miljarder år som jorden kommer att existera. Min gissning är att den mänskliga civilisationen kommer att finnas i ett fåtal tiotusentals år, varav några tiotusen redan har förflutit. Ett mycket kort fönster mot universum, och ett mycket kort fönster för universum mot oss.

Det tyngst vägande argumentet mot att jorden besöks av varelser från främmande världar är avstånden. Ljusets hastighet ÄR en absolut gräns för hur snabbt information kan färdas, och fysiska föremål som rymdskepp är ännu mer begränsade eftersom energimängderna som krävs för hastigheter nära ljusets är i klass med att omvandla en måne till energi. Fullständigt orimligt. Då återstår robotfarkoster och "generationsskepp". Robotfarkoster kan tänkas, men då är det inga "varelser", dvs levande organismer, längre. Generationsskepp, tja, men väldigt mycket jobb och lång väntan för att smyga runt i glesbygd och färdas med konstiga ljus över himlen.

Jag säger som Dr Dengroth: "Jag är skeptisk!".

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd

Tycka vad man vill om svenska UFO sällskapet, men ibland är de faktiskt riktigt intressanta att lyssna på och jag tycker att de överlag håller en väldigt sakligt och intelligent nivå.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Foxs news och Politico? Konspirationsteorier ohoy!
Kom ihåg att UFO =! utomjordingar. Enbart något inte än identifierat, kan vara en fågel för all del.

Ja oidentifierade flygande objekt är det utan tvekan men det säger inte så mycket.

Man kan tycka vad man vill om det men jänkarna verkar ta det på allvar i alla fall.

"Bakom stängda dörrar har nu Donald Trump och ett flertal senatorer briefats om de senaste observationerna."

På frågan om Trump tror på utomjordiskt liv konstaterar han att om det är någon som vet så är det just stridspiloterna.

"Jag tror att våra fantastiska piloter borde veta det. Och några av dem har sett saker som är annorlunda nu än tidigare. Vi håller koll på det, säger han."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g7rwQa/trump-har-fatt-he...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Tittar man på Drakes ekvation som då används för att spekulera runt hur många civilisationer det finns som klarar av att skicka radiosignaler så kan man ju konstatera att mänskligheten först skickade en radiosignal i slutet av 1890-talet, smällde av de första atombomberna 1945 och var sen rätt så nära att utrota sig själva 1962 (Kubakrisen).

Och det är den stora frågan om utomjordligt intelligent liv, hinner det utveckla möjligheten att ta sig från sin planet/solsystem/etc innan det slutar existera genom andra handlingar. Hinner vi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Ja oidentifierade flygande objekt är det utan tvekan men det säger inte så mycket.

Man kan tycka vad man vill om det men jänkarna verkar ta det på allvar i alla fall.

"Bakom stängda dörrar har nu Donald Trump och ett flertal senatorer briefats om de senaste observationerna."

På frågan om Trump tror på utomjordiskt liv konstaterar han att om det är någon som vet så är det just stridspiloterna.

"Jag tror att våra fantastiska piloter borde veta det. Och några av dem har sett saker som är annorlunda nu än tidigare. Vi håller koll på det, säger han."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g7rwQa/trump-har-fatt-he...

Lysande. En kommentar från Trump och en artikel av Aftonbladet. Kan det bli bättre?

Permalänk
Avstängd

Existerar intelligent liv verkligen i universum? Undrar jag ofta, om det gör det så lär de väl hålla sig borta från oss som pesten med flit...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Bara för att vittnet råkar vara nån general betyder inte så mycket. Poliser har jagat Venus i sin bil på en krokig väg och rapporterat in att han jagar ett UFO som svänger fram och tillbaka i luften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:
Skrivet av Napoleongl:

På sätt och vis håller jag med här, jänkarna ryker let klart en del utan eld i det här sammanhanget. Samtidigt har vi ju ett gäng ”incidenter” även i Sverige. P3s ufopodden berättar om några av dom på ett lite mysigt sätt!

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom Sverige är ganska amerikaniserat så tror jag det är ett dåligt exempel. Ska dock erkänna att jag aldrig hört talas om svenska händelser innan. Men hur ser det ut i länder som inte är lika influerade av amerikansk kultur?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scienta:

Eftersom Sverige är ganska amerikaniserat så tror jag det är ett dåligt exempel. Ska dock erkänna att jag aldrig hört talas om svenska händelser innan. Men hur ser det ut i länder som inte är lika influerade av amerikansk kultur?

I Östasien verkar de ha en massa andar och skit i stället, så det verkar finnas ett allmänmänskligt behov av denna typ av mysterier som kan vara både skrämmande och litet tilltalande på en och samma gång intresseväckande hos åhöraren om historien är övertygande berättad , tror jag. Tror rätt många UFO historier helt enkelt är vår moderna tids spökhistorier.

(De seriösa kan ju dock faktiskt ha förklaringar i udda naturfenomen, militära experiment och liknande tror jag, merparten av svenska UFO föreningens praktiska arbete handlar ju om denna typ av analys. )

Däremot så tror jag att det mycket väl någonstans i universum möjligen skulle kunna finnas någonting som faktiskt kanske skulle kunna tänkas uppfylla våra definierade kriterier för en livsform.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

I Östasien verkar de ha en massa andar och skit i stället, så det verkar finnas ett allmänmänskligt behov av denna typ av mysterier som kan vara både skrämmande och litet tilltalande på en och samma gång intresseväckande hos åhöraren om historien är övertygande berättad , tror jag. Tror rätt många UFO historier helt enkelt är vår moderna tids spökhistorier.

(De seriösa kan ju dock faktiskt ha förklaringar i udda naturfenomen, militära experiment och liknande tror jag, merparten av svenska UFO föreningens praktiska arbete handlar ju om denna typ av analys. )

Däremot så tror jag att det mycket väl någonstans i universum möjligen skulle kunna finnas någonting som faktiskt kanske skulle kunna tänkas uppfylla våra definierade kriterier för en livsform.

Jojo, jag menar inte att underminera det faktum att många faktiskt tror på "Aliens" (att de finns bland oss på jorden etc.). Jag tänker mest att det är en rätt amerikansk grej.

Finns ju rätt så seriösa diskussioner kring drakes ekvation och Fermi-paradoxen m.m.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Aliens finns säkert däremot är dom MÅNGA ljusår bort. det alla har sett kan vara allt ifrån droger till testflygningar av framtida krigsflygplan. eller något naturligt fenomen som 99% av fallen inte beter sig som det gjorde just då. eller helt enkelt någon som vill ha sina 15 minutes of fame.

MEN vi vet inte allt så kanske finns dom där och råkar visa sig ibland?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

I April så introducerade Amerikanska Flottan nya riktlinjer för piloterna gällande rapportering av UFO.
https://edition.cnn.com/2019/04/24/politics/us-navy-ufo-guide...

Uppenbarligen så är det någonting utöver det vanliga dom ser.
Det kan ju vara topphemliga amerikanska projekt som flyger omkring eller så är det något annat land som har lyckats få fram teknologi som ligger före alla andra? Om det inte är det så finns det ju bara ett antal alternativ kvar. Endera ljuger piloterna (Varför riskera karriären, bli till åtlöje?), dom
hallucinerar och ser bara det dom vill se (knappast), det är föremål som inte är från den här planeten (med våra mått mätt så är det högst osannolikt, men det kanske finns andra ute i universum har en helt annan syn på den saken?).
Men oavsett vad det än är så bör det undersökas så att frågan får ett svar. Intressant är det i alla fall

Permalänk
Medlem

They are here

Är det nån som provat att söka efter Area 51 på google maps

Som lite kuriosa så sägs det att vi har haft besök sedan 1947.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Av alla miljoners miljoner planeter som antas finnas i rymden, skulle det då finnas intelligent liv på en planet? Nej, knappast.

Ok, två planeter med Mars inräknad men det är mänsklighetens egna farkoster som åker runt och avbildar penis på ytan.

Den där cigarrformade "kometen" / "asteroiden" som susade igenom vårt solsystem (förra året? året innan?) och som vid ett tillfälle accelerade, den har fortfarande inte fått någon förklaring. Det enda astronomer har sagt är i stil med "Vi har uteslutit en del om vad det inte var för något... ärligt talat så vet vi inte vad som passerade oss.". Den betedde sej helt enkelt inte fullt ut så som vetenskapen är vana vid. Det kan ha varit en utomjordisk sond, det kan ha varit en urgammal ovanligt formad komet / asteroid.

Det finns flera teorier om varför vi på Jorden inte fått någon kontakt med intelligent liv ännu, t ex:
1) dom är såpass avancerade att dom inte upptäcker våra låga frekvenser.
2) dom vet att vi finns, men vi är för primitiva ännu eller helt enkelt för aggressiva ( se bara hur människor behandlar varandra idag och historiskt... )

Den i särklass otäckaste teorin jag stött på är att det finns intelligent liv i rymden, men dom håller en mycket låg profil enligt mottot "Väck inte den björn som sover...". Dom vet något vi inte vet, något obeskrivligt överjävlig ondska som får Tredje Riket att framstå som Rikets Sal (Jehovas Vittnen).

Så har vi då haft besök av utomjordiskt intelligent liv? Inte helt omöjligt att dom gör likadant som vi : skickar sonder för att utforska.

Här är två exempel : Voyager 1 & 2 Mission Status

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Med en juste kastparabel och tillräckligt dåligt skådande kan allt bli ett UFO.

Det är högst osannolikt att vi människor haft besök av utomjordingar, då vi annonserat ut vår närvaro i ungefär 100 år vilket ger maximalt en 50 ljusårs radie där reaktion kan ha hunnit ges. I annat fall skulle en civilisation på måfå ha valt ut jorden som ett bra ställe att besöka med bemannad farkost (där besättningen är villiga att lägga ner oerhörda tidsperioder av sitt liv bara för att resa), lyckats tajma in mänskligheten, lyckats landa på ett anonymt nog sätt att mänskligheten i fråga inte lyckats identifiera dem, alternativt fångats och mänskligheten skall dessutom lyckats hålla dem hemliga ... Nej, på tok för osannolikt.

Måhända obemannade farkoster, men återigen, att dessa skall ha undgått upptäckt eller ha lyckats hållas hemliga är högst osannolikt.

Det finns mycket som talar emot att jorden skulle vara något värt att besöka för utomjordingar, inte minst det astronomiska(!) antal stjärnor och planeter som finns i vår galax (utanför vår galax behöver vi inte fundera, av många anledningar), och framför allt de astronomiska (igen!) avstånd vi talar om. Chansen att vi skulle upptäckas alls är mikroskopisk, än mindre att väljas ut slumpvis, och kombinerat med tidspannet av dokumenterad historia givet ett astronomiskt perspektiv så är det inte ens värt att fundera på.

Finns det å andra sidan liv annorstädes i universum? Högst troligt. En civilisation med potential att ta sig hit just nu? Högst osannolikt.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Så några videor på Youtube av en kille som har en hel del kunskap just kring detta som du frågar.

Ska länka 2 videor när jag kommer åt wifi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Det mesta piloter såg på 40-50-60 talet har varit olika ljusfenomen, ofta i kombination med utmattning/trötthet, låg syrehalt/felaktig gas sammansättning i inandningsluften, etc ibland använde man också droger utskrivna av läkare för att hålla sig vaken långa perioder.

Edit, jag säger inte att det inte finns liv i rymden, bara att, som svenska UFO sällskapet själva säger, men måste försöka att göra en så objektiv analys man kan.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

För mig är det självklart. Finns biljarder galaxer och planeter, att våran planet skulle vara den enda med liv är statistiskt omöjligt. Besök vette fan, men dom har la susat förbi och spanat in oss iallafall

Har själv sett något som inte går att förklara en gång. Det var mäktigt. Tre stora bollar formade som en triangel som lyste hur starkt som helst. Men inget ljus som bländade på något sätt. Vart knäpptyst också. Fortfarande det häftigaste jag har sett.

Permalänk
Avstängd

Självklart har UFO besökt jorden men jag tror inte dom har gjort det när människor fanns och då drog vidare.

Jag läste att det fanns mer solsystem än sandkorn på jorden så vi kan inte vara dom ända som finns.

Dom har hittat metangas på Mars som kan innehåller någon from av liv.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Förr i tiden var sånt man inte kunde förklara gudar eller spöken. Nu är det utomjordingar..
Nä, jag tror inte att några utomjordingar flyger hit och smyger på oss.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Hjälpsam

Ang Fermi Paradoxen, då storleken och ålder på universum borde den vara full av intelligent liv men vi har inte sett några bevis på att så är saken. Var är alla?
En bra dialog/debatt om ämnet (menlös video, lyssna på den som en pod).
https://www.youtube.com/watch?v=LIXRukqnf6I

Möjligt att det finns något där ute I want to believe, men källkritik och sakliga fakta säger att alla hitintills presenterade "bevis" bara är spekulationer och konspirationsteorier tyvärr.

När/om vi får bevisning som håller vetenskaplig granskning ändrar jag gladeligen inställning.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Det får mig att tänka på Asimovs berömda tredje lag: "Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."