Har jorden besökts av utomjordiska farkoster?

Permalänk
Avstängd

EDIT: Felaktiga distansberäkningar här. Se här istället.

Skrivet av Fomi:

Månen kan synas under både förmiddag och eftermiddag, mitt på ljusa dagen.

Absolut. Det har jag givetvis bevittnat otaliga gånger.

Månen kan dock knappast röra sig fram och tillbaka upp och ner i extrem hastighet för att sedan flyga en sträcka på cirka 1,5 km på cirka 5-10 sekunder och sedan helt plötsligt försvinna/bli helt osynlig från en sekund till en annan.

Eller?

Skrivet av Shimonu:

Förresten kan månen synas mycket väl under dagtid, inga problem.

Se svaret ovan.

Skrivet av Shimonu:

Läste ditt andra inlägg igen. Första säger du att du inte vet om det är utomjordiskt men sen säger du bestämt att de finns och du bevittnat en.

Då får du nog läsa vad jag skrev en gång till för vad jag säger är att jag har bevittnat ett oidentifierat flygande objekt, vilket är vad ett UFO är (varken mer eller mindre än så).

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Autodidact:

Absolut. Det har jag givetvis bevittnat otaliga gånger.

Månen kan dock knappast röra sig fram och tillbaka upp och ner i extrem hastighet för att sedan flyga en sträcka på cirka 1,5 km på cirka 5-10 sekunder och sedan helt plötsligt försvinna/bli helt osynlig från en sekund till en annan.

Eller?

Nej men det är väldigt svårt att från marken bedöma hastigheten på ett objekt långt borta, speciellt om man inte vet hur stort objektet är. Jag minns någon dokumentär där en massa hade sett "UFOn" som efter en lång undersökning visade sig vara jetmotorer från ett jaktplan som flög över där just då. De såg inte planet för det var mörkt utan allt de såg var ljuset från motorerna (eller "lysande klot"). Dessa rörde sig väldigt snabbt och konstigt i deras ögon, men det handlade bara om perspektiv, från marken såg det ut som de stod mer eller mindre stilla när de egentligen rörde sig bort från den som observerade och när de svängde åt sidan såg det ut som om "kloten" plötsligt började röra på sig väldigt snabbt trots att de hade samma hastighet som tidigare. Svängde de mer och exempelvis började köra tillbaka mot observatören så "försvann" ju kloten för då doldes de av själva planet.

Däremot tycker jag att det är mer intressant med de här filmerna där piloter har observerat saker uppe i luften och lyckats filma dem och så. Piloterna är inte övermänniskor men de har ju ganska mycket erfarenhet kring vad som brukar röra sig uppe i luften. Och de har ju lyckats filma dessa objekt och faktiska irrationella rörelsemönster och så.

Permalänk
Avstängd

EDIT: Felaktiga distansberäkningar här. Se här istället.

För det första så var jag 10 våningar upp i min lägenhet när jag tog den bilden. Alltså inte på marken.

För det andra så var det väldigt lätt att bedöma avstånden då det först stod helt stilla i luften, varpå jag tog bilden (då jag givetvis snabbt insåg att det inte var månen), för att sedan förflytta sig ner framför husen du ser under objektet. Det flög som sagt sedan, på ca. 5-10 sekunder, till tornet i bakgrunden. Där flög det bakom tornet från vänster sida till höger sida för att sedan en kort stund stå helt stilla igen. Sedan försvann det helt från en sekund till en annan, som om man släkte en lampa.

Enligt Google Maps är sträckan från husen som objektet flög från till tornet ca. 1,5 km.

Med andra ord väldigt lätt att bedöma, i alla fall ungefärligt, i mitt fall.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Autodidact:

Absolut. Det har jag givetvis bevittnat otaliga gånger.

Månen kan dock knappast röra sig fram och tillbaka upp och ner i extrem hastighet för att sedan flyga en sträcka på cirka 1,5 km på cirka 5-10 sekunder och sedan helt plötsligt försvinna/bli helt osynlig från en sekund till en annan.

Eller?

Din bild visar dock inte detta, varför det är tämligen onödigt att ens ta med den som någon form av bevis för vad du såg.

Att du sett något ljus som rört sig skumt, visst det är inte så svårt att köpa. Även om det går också att kritisera dina uppskattningar av hur långa sträckor ett ljus färdades över himlen, så kan du säkert ha goda anledningar för uppskattningarna. Oberoende av hur man ställer sig till dina vittnesmål ger bilden ingeting för någon som inte observerade fenomenet personligen.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Autodidact:

För det första så var jag 10 våningar upp i min lägenhet när jag tog den bilden. Alltså inte på marken.

För det andra så var det väldigt lätt att bedöma avstånden då det först stod helt stilla i luften, varpå jag tog bilden (då jag givetvis snabbt insåg att det inte var månen), för att sedan förflytta sig ner framför husen du ser under objektet. Det flög som sagt sedan, på ca. 5-10 sekunder, till tornet i bakgrunden. Där flög det bakom tornet från vänster sida till höger sida för att sedan en kort stund stå helt stilla igen. Sedan försvann det helt från en sekund till en annan, som om man släkte en lampa.

Enligt Google Maps är sträckan från husen som objektet flög från till tornet ca. 1,5 km.

Med andra ord väldigt lätt att bedöma, i alla fall ungefärligt, i mitt fall.

Tja kanske eller kanske inte. Vårt djupseende är inte så avancerat utan vi kan bara bedöma avstånd hyfsat korrekt på några meters håll egentligen. Att då se ifall något uppe i luften är en kilometer bort eller tio eller hundra är totalt omöjligt. Däremot kan man förstås veta vart andra objekt befinner sig, som det du säger om att det var framför husen, och därmed dra lite bättre slutsatser. Men det finns ju andra saker som kan lura en ändå, som reflektioner eller liknande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e1m1:

Din bild visar dock inte detta, varför det är tämligen onödigt att ens ta med den som någon form av bevis för vad du såg.

Att du sett något ljus som rört sig skumt, visst det är inte så svårt att köpa. Även om det går också att kritisera dina uppskattningar av hur långa sträckor ett ljus färdades över himlen, så kan du säkert ha goda anledningar för uppskattningarna. Oberoende av hur man ställer sig till dina vittnesmål ger bilden ingeting för någon som inte observerade fenomenet personligen.

Jag försöker dock som tidigare sagt inte bevisa någonting här. Kunde inte bry mig mindre om vad någon annan tycker och/eller tror om det jag bevittnade. Ville mest dela med mig av bilden till de som eventuellt skulle kunna tycka att det är intressant.

Om det inte framgick av mina tidigare inlägg, vilket jag nu ser att det kanske inte gjorde, så var detta knappast något ljus. Det var ett flygande/svävande fysiskt objekt i form av en boll och av ett metalliknande material mitt på ljusa dagen utan ett enda moln i sikte.

Det enda ljus jag såg var solens strålar som ibland reflekterades av objektets metalliknande hölje. När objektet stod stilla trodde jag först att det var någon form av ballong men jag hade då aldrig tidigare och inte efteråt heller sett en ballong som kan stå blickstilla i luften i minst 2 minuter när det blåser på ganska rejält för att sedan börja röra sig på sätt som ingenting annat jag någonsin har sett.

Men men... Som sagt, tro ni vad ni vill. Jag såg det jag såg och jag känner då knappast till något identifierat föremål som skulle kunna bete sig på det viset.

Det är också mitt enda påstående, att det var ett oidentifierat flygande objekt.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Sista stycket, åska och snö kan förekomma tydligen: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7KP7QB/polis-larmades-om...

a ok, då var det garanterat det.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Tja kanske eller kanske inte. Vårt djupseende är inte så avancerat utan vi kan bara bedöma avstånd hyfsat korrekt på några meters håll egentligen. Att då se ifall något uppe i luften är en kilometer bort eller tio eller hundra är totalt omöjligt. Däremot kan man förstås veta vart andra objekt befinner sig, som det du säger om att det var framför husen, och därmed dra lite bättre slutsatser. Men det finns ju andra saker som kan lura en ändå, som reflektioner eller liknande.

Jovisst men baserat på vad jag bevittnade kan jag ju utan minsta tvekan fastslå att ett fysiskt objekt som jag såg sväva/flyga i luften gick från att vara någonstans mellan mitt hus och husen som var bakom själva objektet för att sedan bara 5-10 sekunder senare plötsligt befinna sig bakom ett torn som jag med hjälp av min lokalkännedom i området (hade då bott i området i 25 år) samt Google Maps kan konstatera ligger cirka 1 km bort.

Inte sant?

Om min snabba uträkning stämmer så borde objektet för övrigt ha flugit i ca. 360 km/h.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DaBone:

En vettig förklaring och att någon/något vi människor har kan reproducera det jag såg, skulle nog kunna få mig att byta åsikt. Men det lär vi inte få se i våra dagar. Om jag förstod vad jag kollade på, kan inte du uttala dig om. Personligen säger jag att jag var tillräckligt gammal och hade tillräckligt stor erfarenhet av hur flygplan osv. rör sig över himlen för att utesluta dem och inse att det där inte var något normalt. Men som jag sagt tidigare... bryr mig inte ett dugg om du inte tror mig, för att jag inte har någon närbild/film som bevis på händelsen.

Men du har väl sagt att du inte kan förklara vad du såg?

Skrivet av Autodidact:

Månen kan dock knappast röra sig fram och tillbaka upp och ner i extrem hastighet för att sedan flyga en sträcka på cirka 1,5 km på cirka 5-10 sekunder och sedan helt plötsligt försvinna/bli helt osynlig från en sekund till en annan.

Jo det kan den, det har jag sett med mina egna ögon.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shimonu:

Jo det kan den, det har jag sett med mina egna ögon.

Du försöker ju uppenbarligen inte ens vara seriös så jag tror att vi sätter punkt där.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Sötast
Skrivet av Autodidact:

Jovisst men baserat på vad jag bevittnade kan jag ju utan minsta tvekan fastslå att ett fysiskt objekt som jag såg sväva/flyga i luften gick från att vara någonstans mellan mitt hus och husen som var bakom själva objektet för att sedan bara 5-10 sekunder senare plötsligt befinna sig bakom ett torn som jag med hjälp av min lokalkännedom i området (hade då bott i området i 25 år) samt Google Maps kan konstatera ligger minst 1 km bort.

Inte sant?

Så hur stort var objektet när det var bredvid ditt hus? ett par hundra meter i diameter eller?

Ett flygplan på himlen kan väl se ungefär lika stort ut som objektet på bilden, men det hade då inte fått plats i min trädgård iallafall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Så hur stort var objektet när det var bredvid ditt hus? ett par hundra meter i diameter eller?

Ett flygplan på himlen kan väl se ungefär lika stort ut som objektet på bilden, men det hade då inte fått plats i min trädgård iallafall.

Jag tror att du har missuppfattat mig. Objektet var inte bredvid mitt hus.

Efter att ha räknat lite på det med hjälp av denna sidan skulle jag uppskatta att objektet var ca. 350-450 meter bort vid tidpunkten när jag tog bilden, för att sedan röra sig 800-1000 meter längre bort, på under 10 sekunder.

Ni kan förresten bortse från mina gamla distansberäkningar då jag tänkte helt fel när jag skrev dessa. Sorry.

Dessa beräkningar är mer precisa.

Med det sagt skulle jag väl uppskatta att objektet var kanske 150-200 cm i diameter. Det är dock givetvis betydligt mycket svårare att uppskatta storleken på objektet än avståndet till det. Speciellt när det gäller något man aldrig sett tidigare och inte ens kan relatera till då det var ett sådant udda objekt som inte går att jämföra med någonting som annars brukar befinna sig uppe i luften.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Autodidact:

Om det inte framgick av mina tidigare inlägg, vilket jag nu ser att det kanske inte gjorde, så var detta knappast något ljus. Det var ett flygande/svävande fysiskt objekt i form av en boll och av ett metalliknande material mitt på ljusa dagen utan ett enda moln i sikte.

Det enda ljus jag såg var solens strålar som ibland reflekterades av objektets metalliknande hölje. När objektet stod stilla trodde jag först att det var någon form av ballong men jag hade då aldrig tidigare och inte efteråt heller sett en ballong som kan stå blickstilla i luften i minst 2 minuter när det blåser på ganska rejält för att sedan börja röra sig på sätt som ingenting annat jag någonsin har sett.

Lite just exakt det jag menade

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e1m1:

Lite just exakt det jag menade

Ja, jag försöker som sagt inte bevisa någonting här för med den skitkameran får man ingen att tro på en. Det är jag fullt medveten om.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Autodidact:

Jovisst men baserat på vad jag bevittnade kan jag ju utan minsta tvekan fastslå att ett fysiskt objekt som jag såg sväva/flyga i luften gick från att vara någonstans mellan mitt hus och husen som var bakom själva objektet för att sedan bara 5-10 sekunder senare plötsligt befinna sig bakom ett torn som jag med hjälp av min lokalkännedom i området (hade då bott i området i 25 år) samt Google Maps kan konstatera ligger cirka 1 km bort.

Inte sant?

Om min snabba uträkning stämmer så borde objektet för övrigt ha flugit i ca. 360 km/h.

Jag betvivlar inte att du såg det, och jag säger inte att du har fel eller så, men det är skillnad på vad man ser och vad som faktiskt händer. Hjärnan tolkar synintrycken innan man är medveten om det liksom. Hur vet du att objektet inte var precis framför tornet för att sedan, på 5-10 sekunder, ha flyttat sig till att vara bakom det? Du bedömer att det var X hundra meter från dig från början och sen en kilometer bort, men vad baserar du det på? Det enda du kan basera det på är storleken på objektet, men det är också väldigt svårt att bedöma på avstånd. Speciellt om det är ett objekt som lyser starkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GooGeL:

Drömma och fantisera ska man ändå unna sig iaf.

Har personligen ganska svårt att se den amerikanska flottan, världens mäktigaste arme, sitta och drömma/fantisera till den grad att de väljer att skicka ut några utav deras bästa stridspiloter och stridsflygplan efter någonting som inte existerar.

Eller att ett flertal olika länder skapar hela utredningsgrupper som specifikt fokuserar på att utreda vad dessa villfarelser är för något under flera års tid... Bara för skojs skull.

Låter ju troligt.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Jag betvivlar inte att du såg det, och jag säger inte att du har fel eller så, men det är skillnad på vad man ser och vad som faktiskt händer. Hjärnan tolkar synintrycken innan man är medveten om det liksom. Hur vet du att objektet inte var precis framför tornet för att sedan, på 5-10 sekunder, ha flyttat sig till att vara bakom det? Du bedömer att det var X hundra meter från dig från början och sen en kilometer bort, men vad baserar du det på? Det enda du kan basera det på är storleken på objektet, men det är också väldigt svårt att bedöma på avstånd. Speciellt om det är ett objekt som lyser starkt.

Hade du läst mina inlägg här ordentligt så hade du sett att objektet inte lös alls utan att det var ett fysiskt objekt av metalliknande material. Du hade också kunnat läsa att objektet först befann sig framför några hus som ligger cirka 450 meter bort för att sedan på under 10 sekunder förflytta sig cirka 1 km längre bort, något jag kunde fastslå i och med att objektet då plötsligt flög bakom kyrktornet.

Ganska glasklart, med andra ord.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Autodidact:

Absolut. Det har jag givetvis bevittnat otaliga gånger.

Månen kan dock knappast röra sig fram och tillbaka upp och ner i extrem hastighet för att sedan flyga en sträcka på cirka 1,5 km på cirka 5-10 sekunder och sedan helt plötsligt försvinna/bli helt osynlig från en sekund till en annan.

Det enda du skrev var dock att det inte kan vara månen då det var mitt på dagen, inte att den flög runt i överljudshastighet och blev osynlig. Såg du den bara mot himlen eller flög den runt framför byggnaderna på bilden också?

*Edit: Såg nu att du svarat på den frågan redan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fomi:

Det enda du skrev var dock att det inte kan vara månen då det var mitt på dagen

Ja, jag antog tyvärr felaktigt att folk här skulle förstå att det inte var månen, men visst... Bilden är som sagt ganska kass.

Hade jag känt mig manad att fejka en bild med hjälp av månen, eller någonting annat för den delen, så hade jag ju kunnat fixa fram en betydligt bättre bild än denna.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej men det är väldigt svårt att från marken bedöma hastigheten på ett objekt långt borta, speciellt om man inte vet hur stort objektet är. Jag minns någon dokumentär där en massa hade sett "UFOn" som efter en lång undersökning visade sig vara jetmotorer från ett jaktplan som flög över där just då. De såg inte planet för det var mörkt utan allt de såg var ljuset från motorerna (eller "lysande klot"). Dessa rörde sig väldigt snabbt och konstigt i deras ögon, men det handlade bara om perspektiv, från marken såg det ut som de stod mer eller mindre stilla när de egentligen rörde sig bort från den som observerade och när de svängde åt sidan såg det ut som om "kloten" plötsligt började röra på sig väldigt snabbt trots att de hade samma hastighet som tidigare. Svängde de mer och exempelvis började köra tillbaka mot observatören så "försvann" ju kloten för då doldes de av själva planet.

Däremot tycker jag att det är mer intressant med de här filmerna där piloter har observerat saker uppe i luften och lyckats filma dem och så. Piloterna är inte övermänniskor men de har ju ganska mycket erfarenhet kring vad som brukar röra sig uppe i luften. Och de har ju lyckats filma dessa objekt och faktiska irrationella rörelsemönster och så.

Dessutom har dom radar träffar på objekten, så det är ingen synvilla heller.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Autodidact:

Ja, jag antog tyvärr felaktigt att folk här skulle förstå att det inte var månen, men visst... Bilden är som sagt ganska kass.

Hade jag känt mig manad att fejka en bild med hjälp av månen, eller någonting annat för den delen, så hade jag ju kunnat fixa fram en betydligt bättre bild än denna.

Ja en väldigt suddig bild på något som liknar månen där du skriver "det kan inte vara månen för bilden är tagen mitt på dagen" så låter det såklart som att du inte vet att månen kan synas mitt på dagen.
Ingen tror väl att du har fejkat bilden för övrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Autodidact:

Jag försöker dock som tidigare sagt inte bevisa någonting här. Kunde inte bry mig mindre om vad någon annan tycker och/eller tror om det jag bevittnade. Ville mest dela med mig av bilden till de som eventuellt skulle kunna tycka att det är intressant.

Om det inte framgick av mina tidigare inlägg, vilket jag nu ser att det kanske inte gjorde, så var detta knappast något ljus. Det var ett flygande/svävande fysiskt objekt i form av en boll och av ett metalliknande material mitt på ljusa dagen utan ett enda moln i sikte.

Det enda ljus jag såg var solens strålar som ibland reflekterades av objektets metalliknande hölje. När objektet stod stilla trodde jag först att det var någon form av ballong men jag hade då aldrig tidigare och inte efteråt heller sett en ballong som kan stå blickstilla i luften i minst 2 minuter när det blåser på ganska rejält för att sedan börja röra sig på sätt som ingenting annat jag någonsin har sett.

Men men... Som sagt, tro ni vad ni vill. Jag såg det jag såg och jag känner då knappast till något identifierat föremål som skulle kunna bete sig på det viset.

Det är också mitt enda påstående, att det var ett oidentifierat flygande objekt.

Skulle mycket väl kunna vara en drönare, eller en helikopter, men mycket konstig helikopter i sådana fall. Hur som helst lär det finnas en logisk förklaring bakom det du såg.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk

Man kan såklart ha många olika vinklar på det hela men eftersom vi (eller jag åtminstone) inte vet svaret helt säkert, så är mitt tänk såhär:

1) Vad jag vet så finns inga vedertagna bevis att utomjordingar har besökt jorden. Dvs, inte något land på hela jorden har har gått ut med en officiell kommuniké att de skulle ha fått dessa besök. Man kan ju tycka att något land under de senaste hundra åren eller mer skulle ha hittat något bevis för detta i såfall. Någon liten vrakdel eller liknande. Om så hade skett skulle det nog vara nära till hands att dra slutsatsen att fyndet skulle bli ytterst granskat av t ex akademin och att allmänheten då förr eller senare skulle få vetskap om detta. Tror denna typ av medialt sprängstoff hade varit svårt hålla hemligt över tid.

2) Avstånd och sannolikheter. Det är svårt att greppa hur stort universum är och hur lång tid (även om superavancerade skepp gick i ljusets hastighet) det skulle ta för ett främmande rymdskepp från annat solsystem att nå oss. Och även om det gjorde det. Hur troligt är det, givet universums ålder på flera miljarder år, att den prickade rätt att komma till oss just här och nu?

Vad är ens sannolikheten (om evolutionen existerar och att organismer utvecklas från enklare till mer avancerade) att en främmande livsform lyckades pricka in att vara på en så pass hög nivå att de hade denna teknologin tillsammans med oss? Sen att aktivt välja ut jorden bland miljarder andra planeter med avstånd som liksom går utanför begreppsvärlden. Milt sagt, ganska mycket som behöver klaffa perfekt i en nära nog oändligt lång händelsekedja för att de ska ske.

3) De "bevis" som gjorts gällande har alltid varit behäftade med någon form av brasklapp eller varit tvivelaktiga på ett eller annat sätt.

Så tills vidare ser jag inte några större anledningar att ändra fot i frågan så länge inga konkreta bevis förs fram.

Vad som är MINST lika fascinerande är de människor som baserar sin uppfattning på helt annan grunddata och därmed drar mer, ska vi säga färgsprakande, slutsatser om utomjordingar (och andra "paranormala" fenomen). För all del gärna kryddat med storslagna och fantastiska konspirationer. De förtjänar nästan sin egen tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Autodidact:

Har personligen ganska svårt att se den amerikanska flottan, världens mäktigaste arme, sitta och drömma/fantisera till den grad att de väljer att skicka ut några utav deras bästa stridspiloter och stridsflygplan efter någonting som inte existerar.

Eller att ett flertal olika länder skapar hela utredningsgrupper som specifikt fokuserar på att utreda vad dessa villfarelser är för något under flera års tid... Bara för skojs skull.

Låter ju troligt.

Att de fått span på ett UFO innebär inte automagiskt att det är gröna gubbar som åker i en djuptallrik. Det är en allt för stor grej att mörka om att vi blivit besökta av annat folk, från en annan by, från en annan planet.

Varför ska det vara automatiskt jänken som pladdrar om det, sett och hört? Jorden är rund. Kontinenterna innehåller mer än bara ett USA. Mja, sen har vi de sju haven som vi knappt har koll på som människa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Kontinenterna innehåller mer än bara ett USA.

Wut?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag har precis sett en ny och riktigt bra dokumentär som heter The Phenomenon. Jag hyrde den för 49 kr på you tube.

The Phenomenon

Filmen tar upp bland annat ett ufo som landade vid en skola i Zimbabwe.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elghinnarisa:

Foxs news och Politico? Konspirationsteorier ohoy!
Kom ihåg att UFO =! utomjordingar. Enbart något inte än identifierat, kan vara en fågel för all del.

Ja fast alla tokar som är dumma nog att tro på att aliens har sådan teknologi att de kan åka miljontals med solår utan problem till en främmande planet bara för att leka kurragömma och pilla i våra anus lär inte bry sig om den exakta definitionen av UFO. För de är det bara ännu ett tillfälle att vara i rampljuset.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Autodidact:

Du försöker ju uppenbarligen inte ens vara seriös så jag tror att vi sätter punkt där.

Nu börjar du förstå Såhär känner alla som hör på när folk snackar om att aliens besökt jorden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Nu börjar du förstå Såhär känner alla som hör på när folk snackar om att aliens besökt jorden.

Seriöst, varför drar du alla över en och samma kam. Vet du hur alla människor känner?
Vet bara vad jag själv känner av ditt pladder...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muSashi:

Skulle mycket väl kunna vara en drönare, eller en helikopter, men mycket konstig helikopter i sådana fall. Hur som helst lär det finnas en logisk förklaring bakom det du såg.

Eller varför inte ett kylskåp? Eller kanske en soffa? Flygande spis?

Känns ungefär lika troligt som att det skulle vara en helikopter.

Skrivet av Shimonu:

Nu börjar du förstå Såhär känner alla som hör på när folk snackar om att aliens besökt jorden.

Vem har påstått att aliens besökt jorden? Inte jag i alla fall.

Skrivet av GooGeL:

Att de fått span på ett UFO innebär inte automagiskt att det är gröna gubbar som åker i en djuptallrik.

Jag påstår dock inte att det är "gröna gubbar som åker i en djuptallrik" heller.

Skrivet av GooGeL:

Varför ska det vara automatiskt jänken som pladdrar om det, sett och hört? Jorden är rund. Kontinenterna innehåller mer än bara ett USA.

Det märks tydligt att du inte är så insatt i ämnet om du tror att amerikanerna är de enda som snackar om och/eller utreder detta fenomen.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S