LG öppnar andra fabrik för OLED-tillverkning – dubblerar världens kapacitet

Trädvy Permalänk
Dalek
Registrerad
Dec 1999

LG öppnar andra fabrik för OLED-tillverkning – dubblerar världens kapacitet

Idag finns en leverantör av OLED-paneler för TV-apparater – LG Display. Inom kort tar jätten sin andra fabrik i bruk och dubblerar därmed den globala tillgången.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
På semester 🏝
Emil Åkered
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Jag var ruskigt nära att köpa en ny TV förra veckan, @JonasT hetasde mig (true story!). Men, lite lugnande ord från @Laxpudding och ett per djupa andetag så gick kliandet över.

Är ändå väldigt nöjd med den jag har, även om OLED vore fint. Om nya fabriker och mer konkurrens kan pressa priserna lite klagar jag inte heller såklart. Bara att sitta ned i båten! 🚤

På semester till mitten av augusti. Glad sommar!
▪ Nöje #1 -> i5-8400 - Z370M-ITX/ac - GTX 1070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 3600 - Prime B450-Plus - GTX 1080 Ti - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> Surface Pro 4 - m3-6Y30 - 4 GB DDR3
▪ Konsol -> Playstation 4 Pro - Playstation Vita

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Dags casha ut då.

Skickades från m.sweclockers.com

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

Trevligt att vi börjar komma upp i vettigare volymer så att priserna pressas ytterligare. Jag har ingen OLED själv men tycker ändå att de redan idag känns rätt prisvärda sett till alternativen och hur mycket de har sjunkit i pris sedan de introducerades men ett ännu lägre pris hade man så klart inte tackat nej till.

Man får väl tacka alla er som var med och betalade hutlösa summor för ett par år sedan så att vi vanliga Svenssons snart kan köpa oss varsin billig OLED.

Louqe Ghost S1 MkII | Asus B450-I GAMING | AMD 2600 @ stock | Noctua NH-L9 | 32GB Corsair Vengeance 3200MHz | Corsair SF750 | 970 EVO+ 1TB NVMe | Gigabyte RTX2080 Windforce

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Vilken fantastiskt rolig nyhet! Nu kommer det ta fart ordentligt

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av emilakered:

Jag var ruskigt nära att köpa en ny TV förra veckan, @JonasT hetasde mig (true story!). Men, lite lugnande ord från @Laxpudding och ett per djupa andetag så gick kliandet över.

Är ändå väldigt nöjd med den jag har, även om OLED vore fint. Om nya fabriker och mer konkurrens kan pressa priserna lite klagar jag inte heller såklart. Bara att sitta ned i båten! 🚤

Vad har herrn för TV i dagsläget då?

Dator: Corsair 460X RGB, i7 6700K @ 4,6 Ghz, Asus Maximus VIII Gene, Noctua D15, Corsair LPX 32GB@3000MhzCL15, ASUS GTX 1080ti OC, Kingston HyperX SSD 120GB, Samsung 840 EVO 250GB, Samsung 850 EVO 500 GB, Samsung 960 EVO 1TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Corsair RM650x.
Skärm: ASUS PG348Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

@emilakered: Vad har du för TV nu då och vad sa dom för att du skulle ändra dig?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Botkyrka, Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Hur ser nackdelarna med OLED ut i dagsläget?

Ni som har erfarenheter, vilka förbättringar vill ni helst se med nästa generation?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2011

Köpte en begagnad OLED 55" C7 för 6500:- och är otroligt nöjd med den. Men skulle gärna ta klivet upp till 77" om de gick ner till 25-30k.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av Kilroy:

Ni som har erfarenheter, vilka förbättringar vill ni helst se med nästa generation?

Den nackdel jag ser och som jag gärna vill ska åtgärdas är priserna på 77" uppåt, vilket blir nästa storlek när jag byter från nuvarande OLED.

XB271HU|NCase M1 V5|SF600|Fatal1ty X370 ITX|Ryzen 1800X|NH-C14|Flare X 16GB|Titan XP|960 PRO 1TB
OLED65C8 - Nvidia Shield V2 - Xbox One X - HW-N960

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Kilroy:

Inbränningar ska ju vara lite problematiskt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av NGage:

problematiskt är att ta i.. men finns några som har drabbas,

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Botkyrka, Stockholm
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Gilgamesh:

Den nackdel jag ser och som jag gärna vill ska åtgärdas är priserna på 77" uppåt, vilket blir nästa storlek när jag byter från nuvarande OLED.

Hehe, jo, en 77" OLED är mitt planerade inköp när en vettig modell kommer ner runt 30k.
LG OLED77C8 för 46k känns ju dock nästan lite lockande, men tänkte vänta ett år eller två till.

Skrivet av NGage:

Ja, det vore ju surt att köpa en dyr TV och få inbränningar så här 2019.
Nu brukar jag inte titta så mycket på saker som lämnar inbränning men det händer att jag glömmer TVn på ibland med vissa menyer eller hemsidor. Så vill nog veta att det är något säkrare innan jag lägger så mycket pengar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Apr 2009

Är OLED fortfarande det som gäller? Skrivs mycket om micro LED skärmar som nästa steg efter LCD paneler.

Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I Sapphire R9 270X DualX I 8GB I Kingston SSDNOW V300 120 GB I Crucial BX100 500GB I 320GB 640GB I W10
Acer B1 770 I Moto G6 I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I Canon EOS M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Maj 2007

Minns när jag var på NAB år 2011 Sony ställde fram sina nya proffs OLEDar som alla var i konceptstadiet men såg jättefräna ut fick sen höra att showexemplaren byttes ut ungefär varje timme för då hade panelerna i princip nått medelåldern och börjat se dåliga ut med pixlar som började dö o grejjor. Så något bättre har de ju blivit!

i9-7920X Delid 4.7 GHz | 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS WS X299 PRO | Geforce GTX 1080 Ti | 500GB NVMe + 3x 500GB SATA SSDs | Philips 40" 4K-skärm, 2x HP Z27n 1440p-skärmar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Swedish Berserk:

Är OLED fortfarande det som gäller? Skrivs mycket om micro LED skärmar som nästa steg efter LCD paneler.

OLED är framtiden. micro LED är väl bara påhitt från Samsung att kunna sälja mer LCD.

Stationär:Asrock P67 Extreme 4 | i5 2500K@4.5Ghz | Asus GTX 970 black Överklockad | Samsung Evo 960 1TB, 2x WD blue 5TB | 8GB Corsair XMS3 + 8GB Hyper x Fury | EVGA Supernova G2 750W Gold | Silverstone FT02
Laptop: Dell XPS 15 2017
Mobil: Oneplus 6 128GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Olofström
Registrerad
Feb 2012

Jag vågar inte köpa OLED TV pga inbränningar.

Chassi: Fractal Design R5 CPU: Intel i7 6700K RAM: 16Gb DDR4 Moderkort: Asus Z170 Pro Grafik: GTX 1080 STRIX OS: W10
Bra Steam design: Metro for Steam Mitt Nintendo ID: SW-0939-9900-1006

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Botkyrka, Stockholm
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Baxtex:

micro LED är väl bara påhitt från Samsung att kunna sälja mer LCD.

Nej, verkligen inte.
Micro-LED är bättre än OLED på typ alla punkter förutom upplösning och pris.
Framförallt jämfört med LGs OLED lösning med vita OLEDs och färgfilter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av Baxtex:

OLED är framtiden. micro LED är väl bara påhitt från Samsung att kunna sälja mer LCD.

Njaa, du tänker nog på QLED. Micro LED kan mycket väl vara framtiden, men är nog många år bort, tills dess är OLED en bra teknik.

Micro LED : https://www.sweclockers.com/nyhet/26849-samsung-visar-75-tums...

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2011

Alright, fel av mig. Känns bara som att tillverkarna byter namn på samma teknik hela tiden för att försöka kränga mer och låtsas som att det är något nytt.

Stationär:Asrock P67 Extreme 4 | i5 2500K@4.5Ghz | Asus GTX 970 black Överklockad | Samsung Evo 960 1TB, 2x WD blue 5TB | 8GB Corsair XMS3 + 8GB Hyper x Fury | EVGA Supernova G2 750W Gold | Silverstone FT02
Laptop: Dell XPS 15 2017
Mobil: Oneplus 6 128GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
plats
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av Kilroy:

Nej, verkligen inte.
Micro-LED är bättre än OLED på typ alla punkter förutom upplösning och pris.
Framförallt jämfört med LGs OLED lösning med vita OLEDs och färgfilter.

Ja frågan är hur långe det dröjer, fem år eller mer till de kanske kommer ut på marknaden , sedan ytterligare fem kanske för att gå ner inpris lite.

Nätverksnörd

Trädvy Permalänk
På semester 🏝
Emil Åkered
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av Markusas:

Vad har herrn för TV i dagsläget då?

Skrivet av Kossamu:

@emilakered: Vad har du för TV nu då och vad sa dom för att du skulle ändra dig?

Har Philips 65PUS7601, en sådan "från vänster"-modell som var oväntat bra sett till prislappen här för några år sedan. Fick den för en bra peng, så känns verkligen värt.

De sade väl inget speciellt egentligen, hehe. Blev mest en extra funderare, vilket för mig oftast slutar med skippat inköp.

På semester till mitten av augusti. Glad sommar!
▪ Nöje #1 -> i5-8400 - Z370M-ITX/ac - GTX 1070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 3600 - Prime B450-Plus - GTX 1080 Ti - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> Surface Pro 4 - m3-6Y30 - 4 GB DDR3
▪ Konsol -> Playstation 4 Pro - Playstation Vita

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av Cooling23:

Jag vågar inte köpa OLED TV pga inbränningar.

inbränningar ska ju vara ett mycket mindre problem på OLED vs plasma, och jag sitter på en plasma som jag kör på nästan dygnet runt och har inte en enda permanent inbränning under alla dessa år.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av NGage:

Nej finns nästan ingen chans för det

Jag har en 3 generation gammal lg oled tv.. 0 inbränning. Har haft massa statisk bild på i flera timmar. Om någon har inbränning så vet jag fan vad de gör med sin tv

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kumla
Registrerad
Jul 2008

Sjukt nöjd med min b7 som jag köpte för 13 förra sommaren å fick med 5 års garanti via elgiganten

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2015

Tänkte köpa en ny TV samtidigt som nästa generations spelkonsoler kommer hösten 2020. Blir perfekt om LG kan öka kapaciteten och pressa ner priserna något tills dess.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av emilakered:

Skrivet av emilakered:

Har Philips 65PUS7601, en sådan "från vänster"-modell som var oväntat bra sett till prislappen här för några år sedan. Fick den för en bra peng, så känns verkligen värt.

De sade väl inget speciellt egentligen, hehe. Blev mest en extra funderare, vilket för mig oftast slutar med skippat inköp.

LGs 2019-årsmodeller har ju precis kommit, så priset ligger ganska högt där. Det är nog en god idé att vänta lite överhuvudtaget, sett till vad du redan sitter på är det nog ingen brådska heller

Konkurrens tar nog ett tag, Samsung kommer ju med sina OLED fast det tar väl till runt 2022 innan vi ser några på marknaden och de lär inte pressa priserna i början. De kinesiska paneltillverkarna som kanske kan ta sig till marknaden om ett par år eller så som möjligen ger lite konkurrens. Ska man ha en 65-tum+ OLED med vettiga specs och funktioner får man nog vänta sig att det kostar en del även framöver hur som helst, men 2019-årsmodellerna lär ju åtminstone hamna en bit under 30k efter ett litet tag

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2005

Frågan är om det ens går få bort inbränningarna på OLED. Har länge tänkt att OLED är det som kommer vara framtiden, men har börjat tvivla.

Vad tror folk om denna tekniken?

Chassi: Cooler Master Silencio, Skärm: AOC AG271QX (16:9/2560*1440/1ms/144hz), GPU: GTX 1080Ti, CPU: Ryzen 1600X, HDD: 2TB , SSD: Kingston 480GB, PSU: Corsair TX V2 750W, Mobo: MSI X370 Krait, RAM: 16GB G.Skill Ripjaws @ 3200, Mus: Logitech MX Master & G400, Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: QPAD MK-50, Hörlurar: Beyerdynamic DT770 PRO 80ohm, Superlux HD-668B OS: Win10Pro. AI: Roland Quad-Capture, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2016

@emilakered:

Citat:

lite lugnande ord från @Laxpudding och ett per djupa andetag så gick kliandet över.

@Laxpudding Viskar till ditt öra och säger att Samsung Micro-led är på ingång.

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2017
Skrivet av Spawnbadboy:

Nej finns nästan ingen chans för det

Jag har en 3 generation gammal lg oled tv.. 0 inbränning. Har haft massa statisk bild på i flera timmar. Om någon har inbränning så vet jag fan vad de gör med sin tv

Jag har det på min LG oled-TV sedan några år tillbaka, märks generellt sett inte men den finns där. Problemet är statiska delar av bilden när resten rör på sig, streaming-overlays är ett exempel. HTPC