Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
New Eden
Registrerad
Sep 2003

x570 ljudnivå från fläkt?

Är mycket intresserad av att investera i ett nytt x570 system. Jag vill ha ett så tyst system som möjligt men är orolig att fläkten kommer vara av dålig kvalité och leva om som en envis mygga i örat.
Läste i en amerikansk tråd om någon som hade precis det problemet och lämnade tillbaka kortet pga. ljudföroreningen.

Är det någon som har koll på detta? Finns några tester där ute?

Hoppas i alla fall att detta är något som sweclockers testlabb testar HÅRT.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall
Registrerad
Maj 2005

Även jag är ytterst skeptisk mot att återinföra chipsetfläktar, inte enbart på grund av ev. ljudnivå utan även viss oro för hållbarhet och damm.

Tydligen finns det ett enda X570 moderkort som inte har fläkt, X570 AORUS XTREME.

Jag kommer nog skaffa ett X470 istället då jag inte riktigt ser tillräckligt med fördelar hos X570.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av KWARF:

Jag kommer nog skaffa ett X470 istället då jag inte riktigt ser tillräckligt med fördelar hos X570.

En stor nackdel som jag ser med X470 är att den styrkretsen har så dåligt med anslutningar, t.ex. endast 8 st. PCIe 2.0-linor. Det gör att om man vill ha mer än en M.2 PCIe 3.0 SSD så måste man ta PCIe-linor från grafikkortet. X570 löser den problematiken genom att ha 16 st. PCIe 4.0-linor, och även dubbelt så hög bandbredd till CPUn, men då är det den där fläkten istället...

AMD har lyckats riktigt bra med CPUerna den här gången, men moderkorten lämnar verkligen en del att önska för tillfället. Själv kommer jag avvakta tills efter semestern, så förhoppningsvis har fläktsituationen blivit lite bättre utredd då.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Sep 2007

Jag hoppas inte B550 kommer med lilla fläkten, när de chipset nu kommer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av KWARF:

Även jag är ytterst skeptisk mot att återinföra chipsetfläktar, inte enbart på grund av ev. ljudnivå utan även viss oro för hållbarhet och damm.

Tydligen finns det ett enda X570 moderkort som inte har fläkt, X570 AORUS XTREME.

Frågan är vilka som är villiga att punga ut 10k för ett moderkort dock bara för å slippa en fläkt. X570

// Marcus

Spelburk; CPU Intel Core i9 9900K @ 5ghz 1.325v kyls av en Fractal Design Celsius S36 -|- Moderkort MSI MEG Z390 ACE -|- GPU Gainward RTX 2080 Phantom GLH -|- Minne 16GB 2x8 Corsair Vengeance RGB PRO 3000Mhz -|- Chassi Phanteks P600S TG -|- PSU Corsair HX750 -|- Boot disk Samsung 970 EVO 250GB m.2 NVMe -|- SSD 1 Samsung 850 EVO 250GB -|- SSD 2 Samsung 750 EVO 500GB -|- HDD WD Green 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Matteume:

Jag hoppas inte B550 kommer med lilla fläkten, när de chipset nu kommer.

Av vad jag förstått så är det högre strömförbrukning p.g.a. PCIe 4.0 som gör att X570 kräver aktiv kylning, och det verkar som att B550 kommer ha PCIe 3.0, så min gissning är att det kommer klara sig utan fläkt.

Skrivet av Gyhlen:

Frågan är vilka som är villiga att punga ut 10k för ett moderkort dock bara för å slippa en fläkt. X570

Ouch, vad är det ens som motiverar den prisskillnaden jämfört med t.ex. deras X570 Master? 10GbE istället för 2.5GbE för 5000kr mer?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av KWARF:

Av vad jag förstått så är det högre strömförbrukning p.g.a. PCIe 4.0 som gör att X570 kräver aktiv kylning, och det verkar som att B550 kommer ha PCIe 3.0, så min gissning är att det kommer klara sig utan fläkt.

Ouch, vad är det ens som motiverar den prisskillnaden jämfört med t.ex. deras X570 Master? 10GbE istället för 2.5GbE för 5000kr mer?

Vore kanske en sak för Linus Sebastian å ta upp i "S*it manufacturers say". För så mycket kan det verkligen inte skilja tycker ja.

Spelburk; CPU Intel Core i9 9900K @ 5ghz 1.325v kyls av en Fractal Design Celsius S36 -|- Moderkort MSI MEG Z390 ACE -|- GPU Gainward RTX 2080 Phantom GLH -|- Minne 16GB 2x8 Corsair Vengeance RGB PRO 3000Mhz -|- Chassi Phanteks P600S TG -|- PSU Corsair HX750 -|- Boot disk Samsung 970 EVO 250GB m.2 NVMe -|- SSD 1 Samsung 850 EVO 250GB -|- SSD 2 Samsung 750 EVO 500GB -|- HDD WD Green 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Mar 2005

Jag kan inte höra den lilla fläkten alls på mitt ASUS STRIX x570-F kort.
Däremot är CPU fläkten väldigt hörbar när man belastar systemet lite.

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av ZecretW:

Intressant det du säger hur du upplever chipset fläkten, har letat med ljus och lykta efter någon som helst information angående X570 och den omtalade fläkten, verkar som alla har glömt bort att testa moderkortet nu för tiden men i X570:s fall är det nog behövligt med tanke på fläkten.
Hoppas fler som äger ett X570 moderkort kan skriva här och ge sin åsikt hur den är både ljudmässigt och stabilitet för i min värld är de det ända som är intressant nämligen åsikter från någon som verkligen kör systemet och inte någon som antar att det låter som för 20 år sedan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Aug 2018

Jonas upplevde inte fläkten störande på Crosshair VIII Hero..

Nerd is the new Cool

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av CyberNerd:

Tack för länken, låter ju nästan som fläkten är ett icke problem egentligen om man nu inte är ute efter ett knäpptyst system och där som Jonas skriver miljön där den står är väldigt tyst.
Hur bra den håller kan ju bara framtiden utvisa.
Själv sitter jag mest med lurar vid spelande eller så lyssnar jag på någon podcast medans jag är vid datorn så tyst är det inte direkt någon gång för mig iallafall.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av ZecretW:

Skrivet av CyberNerd:

Jag upplever heller inte chipset-fläkten störande på mitt MSI-moderkort i signaturen. Nu stödjer detta moderkort att köra fläkten semi-passivt men då den inte hår så högt i varv, och ändå försvinner i ljudet övriga fläktar ger vid hård belastning så har jag en modifierad standardkurva. Fungerar bra så här långt, men hade dock föredragit ingen fläkt alls. Eller att det låg med någon extra fläkt för att byta när den väl tar slut.

Sedan undrar jag om det inte är viktigt vart den är placerad på moderkortet. MSI har satt den väldigt långt ner mot för många andra tillverkare. Fördelen är att grafikkortet inte blockerar fläkten.

Som det ser ut i dagsläget så är nog X470 ett bra alternativ, men också att invänta B550 och hoppas att ingen fläkt finns på dessa. Vore egentligen bra om AMD går ut med planerna för dessa, och gärna lanserar de tidigare. Lansering 2020 är lite väl långt bort i mitt tycke.

Fractal Design Define R5 Blackout, Ryzen 3900X, MSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi, 32GB DDR4 3000MHz@CL15, 960GB NVMe+2TB SSD+4TB HDD, Gainward 1080Ti Phoenix Golden Sample, Acer X34A + Acer XB271HU + Dell U2713HM + 2x HP ZR24w, Oculus Rift

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

Har en ASUS STRIX x570-F, hör bara fläktarna som sitter på lådan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gällivare
Registrerad
Jan 2006

Som jag förstod det så skulle asus ha fläktkurvor till fläkten.
Jag hittar den inte till mitt mobo. den snurrar på som lägst runt 2500... och ja det är hörbart.
Har sett att det finns ett beta bios ska testa efter jobbet om fläktkurvan kanske finns där.

[Define C][3900X][TUF X570 Plus][2x8GB 3733mhz 16-16-16-36 1.45v][GTX1080ti]
[Acer Z321QU][g403][DuckyOne2 TKL]