Permalänk
Medlem

Ny macbook pro laggar

Hej!

Köpte en macbook pro 13", basmodellen med dual core i5 och 8 gig ram för en vecka sen. Den är hyfsat snabb och funkar bra men jag stör mig enormt på att den är väldigt laggig när man scrollar. Har sökt runt på internet och hittade en lösning där man avaktiverar att tangentbordet slocknar när man inte skriver men det hjälpte inte. Det är främst när man scrollar webbsidor som lagget kommer och när jag bytte från safari till chrome blev det lite bättre men problemet kvarstår.
Var inne i en affär senast idag och testade de datorer som står framme och samma modell jag har var nästan helt laggfri. Min ssd är nästan tom så det är inte det. Har knappt några program öppna heller men den laggar ändå. Brukar ligga på ca 4 gig ram i användning, alltså 4 gig ledigt.

Detta är min första mac och hade hoppats på bättre prestanda då den ändå kostar 13 000. Om någon har några tips vore det väldigt uppskattat. Lagget är väl ingen jättegrej men för mig som är van vid rätt starka pc:s är det ändå väldigt störigt. Det förstör upplevelsen på nåt sätt.

Visa signatur

6600k, 1070ti

Permalänk
Medlem

Uppdaterat drivrutiner?

Värt att nämna iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Tack för svar!
Ska prova det men tänker att det borde vara lugnt eftersom den är så ny.

Visa signatur

6600k, 1070ti

Permalänk
Medlem

Låter som det är nåt fel på datorn om jag ska vara ärlig. Du kan inte be att få byta?

Permalänk
Medlem

Prova med diagnostik på datorn.
Håll inne D och starta upp den.

Men med tanke på att den är så ny bör du ta det med butiken du köpte datorn då det låter som något är galet.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Låter som det är nåt fel på datorn om jag ska vara ärlig. Du kan inte be att få byta?

Ska försöka undersöka lite mer och försöka slå fast om det är ovanligt mycket lagg eller inte. Tror jag ska gå tillbaka till Elgiganten och be deras apple-expert kolla på den!

Svårt att sätta ord på lagg så jag vet inte om jag ger en bra bild av det i första inlägget. Det är inte så laggigt att internet blir oanvändbart på något sätt, men det är konstant lite smålagg som jag aldrig har upplevt på mina stationära, inte ens när jag körde utan dedikerat grafikkort.

Visa signatur

6600k, 1070ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Prova med diagnostik på datorn.
Håll inne D och starta upp den.

Men med tanke på att den är så ny bör du ta det med butiken du köpte datorn då det låter som något är galet.

Tack, körde diagnostik men fick inga fel. Som du säger ska jag ta med den till Elgiganten där jag köpte den. Ska också prova att ominstallera OS, ändå värt att prova fast jag knappt har något installerat...

Visa signatur

6600k, 1070ti

Permalänk
Medlem

Om jag kollar cpufrekvensen när jag surfar runt ligger den stabilt på 2,3GHz, alltså basklocken för den här modellen. Den inbyggda grafiken (iris 640) verkar kunna hantera overwatch på låga inställningar utan problem, då kan man ju tycka att datorn ska kunna surfa utan lagg också...
Funderar dock på om det är jag som är mer känslig för lagg än andra. Har snackat med många som säger att deras macbooks som är ungefär lika starka kan surfa helt laggfritt. Jag har inte sett några tecken på att något ska vara defekt på just min MBP. Kan t.ex. lira hearthstone helt utan lagg. Menyerna laggar lite men inte själva spelet.

Visa signatur

6600k, 1070ti

Permalänk
Medlem

Låter absolut som att något är fel iaf, min MBP från 2013 scrollar mjukt som smör.. Tror du är på rätt spår med att testa först med en ominstallation och om inte detta hjälper kolla med elgiganten.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

@ahlen
Okej, så får det bli!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6600k, 1070ti