Dator med Ryzen 3600 eller 3700x max 8k

Permalänk
Medlem

Dator med Ryzen 3600 eller 3700x max 8k

Har en budget på 8k och tänkte bygga ihop en komplett dator (utan grafikkort).

Komponenter från min befintliga dator som vore positivt om man kunde använda:

SSD
Kingston HyperX 3K SSD 240GB 2.5"
SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 555MB/510MB/s read/write,
SandForce®

HDD
Seagate Barracuda® 2TB
SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, 3.5"

Har även en PSU som jag undrar om den räcker till det nya bygget? Och även passar i det nya chassit.
Denna har drivit min nuvarande setup med i5 4670k och GTX 970 utan problem.

PSU
Cooler Master GX Lite 500W PSU
ATX 12V V2.3, Standard, 1x 4+4 CPU, 1x Floppy, 2x
6+2pin PCIe, 6x SATA, 2x Molex

Nya datorn

CPU
Velar mellan 3600, 3600x och 3700x. Fokus är 100% spel.

Moderkort
Här har jag absolut noll koll. Vägrar ockerpriser på x570 och läst att B450 funkar bra. BIOS måste antingen vara uppdaterat i butik eller finnas möjlighet att genomföra utan att äga en tidigare Ryzen processor.
Har funnit att b.la MSI B450 TOMAHAWK har möjlighet att uppdatera BIOS via USB

Chassi
Känns som en djungel. Vad jag prioriterar:
1. Enkelt att bygga i
2. Bra dammfilter (nuvarande chassi känns som en stationär robotdammsugare)
3. Svalt
4. Tyst

RAM
Verkar var mycket åsikter om vad som är bäst och inte.
Men med en budget på 8k så får jag nog nöja mig med 3200mhz

SSD
Min gamla SSD har några år på nacken så en ny fräsch SSD skulle kännas välbehövligt.

Har suttit och lekt runt lite med komponentkoll men är öppen för förslag.
T.ex behöver jag en ny PSU? Vilket chassi är "bäst"? 3600 vs 3600x vs 3700x för spel...

Permalänk
Medlem

Chassi är dålig, jag har den

Permalänk
Medlem

Det finns ju olika åsikter om M.2 SSD, men personligen så tycker jag att om man mest använder den för att spela så duger en vanlig SATA SSD hastighetsmässigt. Det går inte att argumentera emot att M.2 enheter är mycket snabbare, men personligen spara jag hellre 40% av priset, eller får mer utrymme istället för att Windows boostar 15 sekunder snabbare.

Bara för att förtydliga. Du har ett grafikkort? Alternativt redan bestämt dig för vad du ska köpa? AMD har ju ingen inbyggd grafik så du kommer ju inte kunna använda dator förrän du kopplar in ett grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Det finns ju olika åsikter om M.2 SSD, men personligen så tycker jag att om man mest använder den för att spela så duger en vanlig SATA SSD hastighetsmässigt. Det går inte att argumentera emot att M.2 enheter är mycket snabbare, men personligen spara jag hellre 40% av priset, eller får mer utrymme istället för att Windows boostar 15 sekunder snabbare.

Jag gillar personligen M.2 formatet och man kan ju köpa M.2 diskar för nästan samma pris som vanliga SATA SSD idag. Tar man en vettig 500GB SATA SSD så ligger den på 600:- och du får intel 660p för bara en hundring till som har minst dubbla läs och skrivhastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Jag gillar personligen M.2 formatet och man kan ju köpa M.2 diskar för nästan samma pris som vanliga SATA SSD idag. Tar man en vettig 500GB SATA SSD så ligger den på 600:- och du får intel 660p för bara en hundring till som har minst dubbla läs och skrivhastigheten.

Intel 660p har du rätt i att den är prisvärd. Kikar man däremot mer åt typ Samsung Evo serien så är man uppe i 1200kr för 500GB. Intel 660P är faktiskt en nice gaming disk men inte att rekommendera för någon som flyttar större filer fram och tillbaks vid typ video rendering. Men som gamingdisk så borde det inte vara några problem. Vill man åt hastigheten ska man nog tänka på att inte fylla en 500GB disk mer än till 400GB dock.

Permalänk
Medlem

@Chrisism8: som jag förstår det märker du inte ens av sådanna skillnader utan du märker stort sett endast av det om du överföra stora filer, sparar stooora filer annars är det bortkastade pengar för dom flesta. Alla nördar här vill ha det allra värsta, vilket är fine. Men man bör inte alltid rekommendera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av int64:

Chassi är dålig, jag har den

Jag gillar define c, kör själv define c mini och är mycket nöjd. Förövrigt har det fått fint betyg i Sweclockers recension.
https://m.sweclockers.com/test/22884-fractal-design-define-c/...

3600 är den perfekta spelprocessorn. Det skiljer typ 2% i spelprestanda mellan 3600 och 3600x, vilket inte riktigt motiverar den högre prislappen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

@Chrisism8: som jag förstår det märker du inte ens av sådanna skillnader utan du märker stort sett endast av det om du överföra stora filer, sparar stooora filer annars är det bortkastade pengar för dom flesta. Alla nördar här vill ha det allra värsta, vilket är fine. Men man bör inte alltid rekommendera det.

Jag är absolut en av de nördarna Men jag har lärt mig den läxan den hårda vägen och köpa sällan overkill numera,.Bättre att lägga de pengarna på något annat istället. Senaste overkill köpet var nog mitt moderkort. Använder typ 0% av de extra funktionerna som jag köpte det för. 1000kr i sjön. En av fördelarna med att ha mindre pengar än man hade förr

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkezan:

Har en budget på 8k och tänkte bygga ihop en komplett dator (utan grafikkort).

Komponenter från min befintliga dator som vore positivt om man kunde använda:

SSD
Kingston HyperX 3K SSD 240GB 2.5"
SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 555MB/510MB/s read/write,
SandForce®

HDD
Seagate Barracuda® 2TB
SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, 3.5"

Har även en PSU som jag undrar om den räcker till det nya bygget? Och även passar i det nya chassit.
Denna har drivit min nuvarande setup med i5 4670k och GTX 970 utan problem.

PSU
Cooler Master GX Lite 500W PSU
ATX 12V V2.3, Standard, 1x 4+4 CPU, 1x Floppy, 2x
6+2pin PCIe, 6x SATA, 2x Molex

Nya datorn

CPU
Velar mellan 3600, 3600x och 3700x. Fokus är 100% spel.

Moderkort
Här har jag absolut noll koll. Vägrar ockerpriser på x570 och läst att B450 funkar bra. BIOS måste antingen vara uppdaterat i butik eller finnas möjlighet att genomföra utan att äga en tidigare Ryzen processor.
Har funnit att b.la MSI B450 TOMAHAWK har möjlighet att uppdatera BIOS via USB

Chassi
Känns som en djungel. Vad jag prioriterar:
1. Enkelt att bygga i
2. Bra dammfilter (nuvarande chassi känns som en stationär robotdammsugare)
3. Svalt
4. Tyst

RAM
Verkar var mycket åsikter om vad som är bäst och inte.
Men med en budget på 8k så får jag nog nöja mig med 3200mhz

SSD
Min gamla SSD har några år på nacken så en ny fräsch SSD skulle kännas välbehövligt.

Har suttit och lekt runt lite med komponentkoll men är öppen för förslag.
T.ex behöver jag en ny PSU? Vilket chassi är "bäst"? 3600 vs 3600x vs 3700x för spel...

https://komponentkoll.se/bild/aYUXc.png

Du vinner egentligen väldigt lite på att välja något över Ryzen 3600 till spel.

Jag hade istället för 3700X valt 3600, en okej CPU-kylare och spenderat pengarna som blir över på att byta ut ditt grafikkort. GTX 970 börjar bli rätt utdaterat nu. Detsamma gäller egentligen ditt nätaggregat som redan från början var ett rätt dåligt sådant. Tyvärr så innebär nog nytt grafikkort även nytt nätaggregat.

Vill du ha ett så långlivat nätaggregat som möjligt så välj ett guldcertifierat på 650W eller mer. Det ska räcka till i princip allting och kommer ofta med 10års garanti.

T.ex utan PSU:

(+ https://www.webhallen.com/se/product/290043-Cryorig-AM4-Upgra... för att kylaren ska fungera)

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Jag håller med i att ligger ovanför gränsen för 'best bang for the buck', den ligger häromkring:

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 3600 (2 349 kr hos Komplett)
Chassi: NZXT H400i (949 kr hos Inet)
Moderkort: MSI B450M MORTAR TITANIUM (1 290 kr hos Inet)
RAM: G.Skill Aegis 3000MHz 2x8GB (866 kr hos Komplett)
SSD: Crucial MX500 500GB SATA 2.5" 7mm (CT500MX500SSD1) (699 kr hos Komplett)
Summa: 6 153 kr

+ Webhallen: Cryorig H5 Ultimate 399:-
+ Webhallen: Cryorig AM4 upgrade kit type A 9:-

- Moderkortet har 2st M2-slots (till skillnad ifrån Tomahawk som har 1), är snyggt vitt men är i övrigt väldigt likt Tomahawk-kortet.
- Chassit imo jävligt snyggt och matchar moderkortet perfekt.
- Kylaren är större än H7an och lite tystare, ingen större skillnad dock. Kom ihåg att kit A passar H5an medans kit B är för H7an.

Vill du sikta på det bästa för 8k:
Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 7 3700X (3 890 kr hos Komplett)
Chassi: NZXT H400i (949 kr hos Inet)
Moderkort: MSI B450M MORTAR TITANIUM (1 290 kr hos Inet)
RAM: Corsair Vengeance LPX White 16GB (2x8GB) (999 kr hos Webhallen)
SSD: Corsair Force MP510 (949 kr hos Inet)
Summa: 8 077 kr

Lite snabbare minnen i vitt, snabbare SSD samt en processor som inte lämnar något att önska. 3700X kommer med en rätt så kapabel kylare, så det behövs inte i första hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av int64:

Chassi är dålig, jag har den

Vad är dåligt med det? Verkar vara ett av dom mer populära när jag googlat runt lite. Antingen Define C för ett tyst chassi eller Meshify C för bättre luftflöde.

Skrivet av Chrisism8:

Intel 660p har du rätt i att den är prisvärd. Kikar man däremot mer åt typ Samsung Evo serien så är man uppe i 1200kr för 500GB. Intel 660P är faktiskt en nice gaming disk men inte att rekommendera för någon som flyttar större filer fram och tillbaks vid typ video rendering. Men som gamingdisk så borde det inte vara några problem. Vill man åt hastigheten ska man nog tänka på att inte fylla en 500GB disk mer än till 400GB dock.

Noterade Intel 660p, verkar ju vara riktigt prisvärd. Stora filer som filmer/serier brukar jag lägga på min nuvarande HDD. Det är enbart program, spel och windows som ska installeras och användas på Intel 660p isf, skulle det fungera?

Skrivet av Samlooh:

Du vinner egentligen väldigt lite på att välja något över Ryzen 3600 till spel.

Jag hade istället för 3700X valt 3600, en okej CPU-kylare och spenderat pengarna som blir över på att byta ut ditt grafikkort. GTX 970 börjar bli rätt utdaterat nu. Detsamma gäller egentligen ditt nätaggregat som redan från början var ett rätt dåligt sådant. Tyvärr så innebär nog nytt grafikkort även nytt nätaggregat.

Vill du ha ett så långlivat nätaggregat som möjligt så välj ett guldcertifierat på 650W eller mer. Det ska räcka till i princip allting och kommer ofta med 10års garanti.

T.ex utan PSU:

https://komponentkoll.se/bild/ZBaLE.png

(+ https://www.webhallen.com/se/product/290043-Cryorig-AM4-Upgra... för att kylaren ska fungera)

Tack för ett bra svar. Anledningen till att jag är inne lite på 3700x är väl för att både nya Playstation och Xbox som kommer nästa år ska ha en Ryzen 8-kärnig processor. Det brukar ju ofta bli att spelutvecklingen och systemkraven börjar följa de nya konsolerna, bara så att en 6-kärnig processor inte blir utdaterad helt plötsligt. Men i dagsläget så känns ju såklart 3700x "onödig" för spel och speciellt om man vill komma undan så billigt som möjligt.

Ny PSU skulle ju rymmas i budgeten om jag tar 3600 istället. Har noll koll på PSU så jag slängde in något som var bland dom populäraste.

Ja tanken är att framöver uppgradera mitt GTX 970, kanske till black friday. En så länge hänger det med dugligt i de flesta spel om man skruvar ner till low/medium i 1440p.

Jag gjorde en ny komponentkoll med PSU och Intel 660p SSD som pratades om i tråden:

Skrivet av Icecrystal:

Jag håller med i att ligger ovanför gränsen för 'best bang for the buck', den ligger häromkring:

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 3600 (2 349 kr hos Komplett)
Chassi: NZXT H400i (949 kr hos Inet)
Moderkort: MSI B450M MORTAR TITANIUM (1 290 kr hos Inet)
RAM: G.Skill Aegis 3000MHz 2x8GB (866 kr hos Komplett)
SSD: Crucial MX500 500GB SATA 2.5" 7mm (CT500MX500SSD1) (699 kr hos Komplett)
Summa: 6 153 kr

+ Webhallen: Cryorig H5 Ultimate 399:-
+ Webhallen: Cryorig AM4 upgrade kit type A 9:-

- Moderkortet har 2st M2-slots (till skillnad ifrån Tomahawk som har 1), är snyggt vitt men är i övrigt väldigt likt Tomahawk-kortet.
- Chassit imo jävligt snyggt och matchar moderkortet perfekt.
- Kylaren är större än H7an och lite tystare, ingen större skillnad dock. Kom ihåg att kit A passar H5an medans kit B är för H7an.

Vill du sikta på det bästa för 8k:
Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 7 3700X (3 890 kr hos Komplett)
Chassi: NZXT H400i (949 kr hos Inet)
Moderkort: MSI B450M MORTAR TITANIUM (1 290 kr hos Inet)
RAM: Corsair Vengeance LPX White 16GB (2x8GB) (999 kr hos Webhallen)
SSD: Corsair Force MP510 (949 kr hos Inet)
Summa: 8 077 kr

Lite snabbare minnen i vitt, snabbare SSD samt en processor som inte lämnar något att önska. 3700X kommer med en rätt så kapabel kylare, så det behövs inte i första hand.

Har MSI B450M MORTAR TITANIUM möjlighet till uppdatering av BIOS via USB? Isf, låter det ju kanske som ett bättre val än MSI Tomahawk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av int64:

Chassi är dålig, jag har den

Vad är det som är så dåligt? Skulle vara intressant o veta eftersom jag själv har ett define C som jag tycker fungerar utmärkt. Kanske något jag inte tänkt på?

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkezan:

Vad är dåligt med det? Verkar vara ett av dom mer populära när jag googlat runt lite. Antingen Define C för ett tyst chassi eller Meshify C för bättre luftflöde.

Tror personligen inte att det är något fel på detta chassit. Chassi är ju en personlig sak till stor del. Det finns också massvis med Youtube reviews för Chassin. Är du ute efter riktigt ner-nördad review så kika in Gamer Nexus review av det.

Skrivet av henkezan:

Noterade Intel 660p, verkar ju vara riktigt prisvärd. Stora filer som filmer/serier brukar jag lägga på min nuvarande HDD. Det är enbart program, spel och windows som ska installeras och användas på Intel 660p isf, skulle det fungera?

Skulle fungera utmärkt

Skrivet av henkezan:

Ja tanken är att framöver uppgradera mitt GTX 970, kanske till black friday. En så länge hänger det med dugligt i de flesta spel om man skruvar ner till low/medium i 1440p.

Man behöver ju inte uppgradera grafikkortet med en gång. Bara viktigt att du har ett. Du ska dock inte räkna med att du kommer märka någon större ökning av FPS innan du uppgraderar grafikkortet, men en sak i taget

Permalänk
Skrivet av int64:

Chassi är dålig, jag har den

Alltid lika kul att läsa sådana här kommentarer. Vad är det som du upplever är dåligt med chassiet? Använder själv ett define c och är hur nöjd som helst med det. Rymligt, tyst och lättarbetat. Till en relativt billig peng också.

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkezan:

Har MSI B450M MORTAR TITANIUM möjlighet till uppdatering av BIOS via USB? Isf, låter det ju kanske som ett bättre val än MSI Tomahawk?

Japp, direkt från MSI "Flash BIOS Button: Simply use a USB key to flash any BIOS within seconds, without installing a CPU, memory or graphics card."
Jag är själv inne på att köpa detta moderkortet för min kommande 3700x eller 3900x då jag sett test där de kört en 3900x på Mortar och jämfört mot ett mycket dyrare x570 och får samma prestanda siffror och det har alla features jag behöver till ett lågt pris.
VRM (strömförsörjningen) på Mortar och Tomahawk är tydligen bland de bästa med B450.

En sak som kan va bra att veta är att cpu instruktionerna för 3000 serien tog mer plats än förväntat så MSI har använt lite för litet Bios minne på sina moderkort (icke x570) vilket gör att när man flashar upp bios för att stödja 3000serien så har de fått ta bort lite nice to have features i bios och stöd för vissa icke ryzen cpu:er. De har därför gjort nyutgåvor med mer bios minne som kommer heta samma sak plus "Max" Läs mer här https://www.tomshardware.co.uk/msi-300-400-series-max-motherb...
Så kan va värt att vänta på B450 Mortar Max

Permalänk
Medlem

@henkezan:

3600x för den bättre originalkylaren som kommer med alla "X" cpus nu (Wraith spire)

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12685376

Eller ta en 3600 och typ denna kylare: https://www.inet.se/produkt/6308824/noctua-nh-u12s

En del har klagat över ljudnivå på AMDs stockkylare, och jag har aldrig hört en irl under load så kan inte yttra mig

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkezan:

Vad är dåligt med det? Verkar vara ett av dom mer populära när jag googlat runt lite. Antingen Define C för ett tyst chassi eller Meshify C för bättre luftflöde.

Noterade Intel 660p, verkar ju vara riktigt prisvärd. Stora filer som filmer/serier brukar jag lägga på min nuvarande HDD. Det är enbart program, spel och windows som ska installeras och användas på Intel 660p isf, skulle det fungera?

Tack för ett bra svar. Anledningen till att jag är inne lite på 3700x är väl för att både nya Playstation och Xbox som kommer nästa år ska ha en Ryzen 8-kärnig processor. Det brukar ju ofta bli att spelutvecklingen och systemkraven börjar följa de nya konsolerna, bara så att en 6-kärnig processor inte blir utdaterad helt plötsligt. Men i dagsläget så känns ju såklart 3700x "onödig" för spel och speciellt om man vill komma undan så billigt som möjligt.

Ny PSU skulle ju rymmas i budgeten om jag tar 3600 istället. Har noll koll på PSU så jag slängde in något som var bland dom populäraste.

Ja tanken är att framöver uppgradera mitt GTX 970, kanske till black friday. En så länge hänger det med dugligt i de flesta spel om man skruvar ner till low/medium i 1440p.

Jag gjorde en ny komponentkoll med PSU och Intel 660p SSD som pratades om i tråden:

https://komponentkoll.se/bild/BreLg.png

Har MSI B450M MORTAR TITANIUM möjlighet till uppdatering av BIOS via USB? Isf, låter det ju kanske som ett bättre val än MSI Tomahawk?

Köp inte cx650m köp istället rm650x eller rm750x eller seasonic gold 650. De har guldcertifiering och är bättre byggda och har bättre recensioner. cx650m är ett billigare agg iaf brukade det kosta runt 500kr, har inte en aning varför det har blivit så dyrt nu. Fördelar med de andra aggen är även semipassiv kylning. Dvs fläkten står still när lasten är låg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wicker:

@henkezan:

3600x för den bättre originalkylaren som kommer med alla "X" cpus nu (Wraith spire)

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12685376

https://www.inet.se/kundvagn/bild/12685376

Eller ta en 3600 och typ denna kylare: https://www.inet.se/produkt/6308824/noctua-nh-u12s

En del har klagat över ljudnivå på AMDs stockkylare, och jag har aldrig hört en irl under load så kan inte yttra mig

Är det samma kylare som till 2600X så låter den en del. Inget jobbigt ljud dock, bara en aning högljudd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkezan:

Vad är dåligt med det? Verkar vara ett av dom mer populära när jag googlat runt lite. Antingen Define C för ett tyst chassi eller Meshify C för bättre luftflöde.

Vet ärligt talat inte vad han pratar om. Jag sitter själv med ett Define C och har inget att klaga eller anmärka på. Som du ser har många andra i tråden sagt samma sak som mig.
Han kanske fick ett måndagsexemplar?

Skrivet av henkezan:

Noterade Intel 660p, verkar ju vara riktigt prisvärd. Stora filer som filmer/serier brukar jag lägga på min nuvarande HDD. Det är enbart program, spel och windows som ska installeras och användas på Intel 660p isf, skulle det fungera?

Japp, det fungerar utan problem.

Ser bra ut. Värt att tillägga är att du inte måste köpa till en annan cpu kylare, det följer med en med CPUn. Skulle det vara så att du känner att den kyler för dåligt eller låter för mycket så kan du alltid köpa en annan framöver och byta ut den.
Jag skulle inte rekommendera att du köper en 3600x bara för att få en annan kylare som någon annan rekommenderade lite längre upp. Då kan du istället köpa en ännu bättre noctua kylare plus en 3600 för samma pris men bättre kylning.
Chassit du har valt är säkert bra, har ingen erfarenhet av det själv, men jag kan rekommendera Fractal Design C som du valde tidigare.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Tror personligen inte att det är något fel på detta chassit. Chassi är ju en personlig sak till stor del. Det finns också massvis med Youtube reviews för Chassin. Är du ute efter riktigt ner-nördad review så kika in Gamer Nexus review av det.

Skulle fungera utmärkt

Man behöver ju inte uppgradera grafikkortet med en gång. Bara viktigt att du har ett. Du ska dock inte räkna med att du kommer märka någon större ökning av FPS innan du uppgraderar grafikkortet, men en sak i taget

Jag fastnade helt på Gamer Nexus Nu vet jag istället inte alls vilket chassi jag ska välja. Just nu står det mellan
Fractal Design Define C (osäker på om det kanske blir för varmt?)
Fractal Design Meshify C (osäker på om det låter för mycket om det, men å andra sidan om chassit har fokus på luftflöde så borde det ju betyda att fläktarna behöver arbeta mindre, tycker även detta chassit är det snyggaste med tempered glass)
NZXT h500 (Detta chassi verkar vara väldigt populärt om man googlar runt efter bästa chassi för under $100)
Corsair carbide 275r (Verkar vara lite delade åsikter om detta chassi så det ligger för tillfället sist på min lista)

Nej, medveten om att denna uppgradering utan att byta grafikkort kommer ge väldigt lite prestanda-boost, då GTX 970 är det som kommer flaska. Men ett grafikkort är så enkelt att byta. Att bygga en dator för grunden kommer bli ett större projekt, så vill få det klart först.

Skrivet av Ortovox:

Japp, direkt från MSI "Flash BIOS Button: Simply use a USB key to flash any BIOS within seconds, without installing a CPU, memory or graphics card."
Jag är själv inne på att köpa detta moderkortet för min kommande 3700x eller 3900x då jag sett test där de kört en 3900x på Mortar och jämfört mot ett mycket dyrare x570 och får samma prestanda siffror och det har alla features jag behöver till ett lågt pris.
VRM (strömförsörjningen) på Mortar och Tomahawk är tydligen bland de bästa med B450.

En sak som kan va bra att veta är att cpu instruktionerna för 3000 serien tog mer plats än förväntat så MSI har använt lite för litet Bios minne på sina moderkort (icke x570) vilket gör att när man flashar upp bios för att stödja 3000serien så har de fått ta bort lite nice to have features i bios och stöd för vissa icke ryzen cpu:er. De har därför gjort nyutgåvor med mer bios minne som kommer heta samma sak plus "Max" Läs mer här https://www.tomshardware.co.uk/msi-300-400-series-max-motherb...
Så kan va värt att vänta på B450 Mortar Max

Ja jag läste om detta. Så förmodligen inväntar jag mitt datorköp till antingen BIOS är 100% stabilt för nuvarande B450 Tomahawk. Eller att MAX versionen är släppt. Hoppas bara inte priset på dessa MAX versioner sticker iväg, men som jag förstår ska det vara exakt samma moderkort bara att det har ett större BIOS minne.

Skrivet av Wicker:

@henkezan:

3600x för den bättre originalkylaren som kommer med alla "X" cpus nu (Wraith spire)

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12685376

https://www.inet.se/kundvagn/bild/12685376

Eller ta en 3600 och typ denna kylare: https://www.inet.se/produkt/6308824/noctua-nh-u12s

En del har klagat över ljudnivå på AMDs stockkylare, och jag har aldrig hört en irl under load så kan inte yttra mig

Har varit inne lite på 3600x eftersom man både får en lite bättre kylare samt från fabrik högre klockfrekvens. Vet inte hur enkelt det är annars att klocka en 3600 till samma nivå som 3600x? Är det enkelt så är väl fortfarande valet att köpa 3600 + CPU-kylare bättre, då tredjeparts kylare lär var betydligt bättre än den på 3600x. Det är bara på 3700x och uppåt som det följer med en "bra" CPU kylare.

Skrivet av Elektron:

Köp inte cx650m köp istället rm650x eller rm750x eller seasonic gold 650. De har guldcertifiering och är bättre byggda och har bättre recensioner. cx650m är ett billigare agg iaf brukade det kosta runt 500kr, har inte en aning varför det har blivit så dyrt nu. Fördelar med de andra aggen är även semipassiv kylning. Dvs fläkten står still när lasten är låg.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta rörde ju till det i grytan lite. Är det så dåligt alltså cx650m, trodde bronze certifiering skulle duga. Skumt om priset även höjts från tidigare 500 kr. rm650x blir ju ca 400 kr extra. Vad är grejen med att rm650x och rm750x kostar exakt lika mycket? Är det någon nackdel att välja rm750x över rm650x?

Skrivet av Zyie:

Vet ärligt talat inte vad han pratar om. Jag sitter själv med ett Define C och har inget att klaga eller anmärka på. Som du ser har många andra i tråden sagt samma sak som mig.
Han kanske fick ett måndagsexemplar?

Japp, det fungerar utan problem.

Ser bra ut. Värt att tillägga är att du inte måste köpa till en annan cpu kylare, det följer med en med CPUn. Skulle det vara så att du känner att den kyler för dåligt eller låter för mycket så kan du alltid köpa en annan framöver och byta ut den.
Jag skulle inte rekommendera att du köper en 3600x bara för att få en annan kylare som någon annan rekommenderade lite längre upp. Då kan du istället köpa en ännu bättre noctua kylare plus en 3600 för samma pris men bättre kylning.
Chassit du har valt är säkert bra, har ingen erfarenhet av det själv, men jag kan rekommendera Fractal Design C som du valde tidigare.

Jag kollade hans profil och känns nästan lite trollvarning. Han hade inte postat någonting tidigare på forumet förens den dagen han svarade i den här tråden. Sen har han skrivit typ 10 svar i massa olika trådar med korta lite småunderligga svar. Så det svaret kan ju ignoreras helt då jag vet att Fractal Design Define C inte är ett dåligt chassi.

Permalänk
Medlem

@henkezan: MAX korten sägs hamna på så gott som samma pris, har läst att de dykt upp i USA med prislapp på 5-10 dollar mer så en ökning med 50-100kr räknar jag med.

Permalänk
Medlem

@henkezan:

Glöm det jag skrev om originalkylaren, jag såg helt fel! :c

Det är alltså 3700x och uppåt du får den "bättre" kylaren med! Hade väl lite mycket grus i ögonen ^^

"Wraith prism" var den jag menade och inte wraith spire.

Så jag skulle satsa på en 3600 och en eftermarknadskylare

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkezan:

Detta rörde ju till det i grytan lite. Är det så dåligt alltså cx650m, trodde bronze certifiering skulle duga. Skumt om priset även höjts från tidigare 500 kr. rm650x blir ju ca 400 kr extra. Vad är grejen med att rm650x och rm750x kostar exakt lika mycket? Är det någon nackdel att välja rm750x över rm650x?

Seasonic kostar 1049kr hos Inet
https://www.inet.se/produkt/6902431/seasonic-focus-plus-650w-... (10års garanti)

Jag har själv kört med ett CX agg tidigare så det är ju inte som att det inte fungerar. Billigaste CX agget i lager verkar kosta 890kr så då skiljer det bara 159kr för att gå upp till ett mycket bättre agg.

Varför RM750x är billigare än RM650x vet jag inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av henkezan:

Har en budget på 8k och tänkte bygga ihop en komplett dator (utan grafikkort).

Komponenter från min befintliga dator som vore positivt om man kunde använda:

SSD
Kingston HyperX 3K SSD 240GB 2.5"
SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 555MB/510MB/s read/write,
SandForce®

HDD
Seagate Barracuda® 2TB
SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, 3.5"

Har även en PSU som jag undrar om den räcker till det nya bygget? Och även passar i det nya chassit.
Denna har drivit min nuvarande setup med i5 4670k och GTX 970 utan problem.

PSU
Cooler Master GX Lite 500W PSU
ATX 12V V2.3, Standard, 1x 4+4 CPU, 1x Floppy, 2x
6+2pin PCIe, 6x SATA, 2x Molex

Nya datorn

CPU
Velar mellan 3600, 3600x och 3700x. Fokus är 100% spel.

Moderkort
Här har jag absolut noll koll. Vägrar ockerpriser på x570 och läst att B450 funkar bra. BIOS måste antingen vara uppdaterat i butik eller finnas möjlighet att genomföra utan att äga en tidigare Ryzen processor.
Har funnit att b.la MSI B450 TOMAHAWK har möjlighet att uppdatera BIOS via USB

Chassi
Känns som en djungel. Vad jag prioriterar:
1. Enkelt att bygga i
2. Bra dammfilter (nuvarande chassi känns som en stationär robotdammsugare)
3. Svalt
4. Tyst

RAM
Verkar var mycket åsikter om vad som är bäst och inte.
Men med en budget på 8k så får jag nog nöja mig med 3200mhz

SSD
Min gamla SSD har några år på nacken så en ny fräsch SSD skulle kännas välbehövligt.

Har suttit och lekt runt lite med komponentkoll men är öppen för förslag.
T.ex behöver jag en ny PSU? Vilket chassi är "bäst"? 3600 vs 3600x vs 3700x för spel...

https://komponentkoll.se/bild/aYUXc.png

Vet inte om det har blivit en norm att köra på tomahawk brädan folk köper den sedan får många problem med deras 3000 cpu. Brädan är känd för det på senare tid mitt råd är att köra på msi b40 a pro eller gaming båda billigare och ska kyla i princip lika bra.

Skrivet av int64:

Chassi är dålig, jag har den

Själv har jag define s byggde nyss i ett define c som är mer kompakt tar mindre plats Bra att bygga i som jag känner nu hade jag tagit define c över s.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade bytt ut orginalkylaren till 3600 direkt.
Jag kör en evo212 och till och med den har svårt med värmen som 3600 producerar.

Hör kylarfläkten gå konstant när man spelar, vlket jag aldrig hörde när jag körde min 2700 överklockad till 4GHz i samma chassi med samma kylare.

2700 låg runt 54grader när man spelade, men med min 3600 så får man lägga på 10 grader till.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag kan flika in med vad jag gjorde precis. Satt tidigare på en I5 7500 och ett gtx 1060 6gb med ett rötet cx550m agg. Så inte allt för olik rigg från dig. Jag tänkte precis som dig att jag pallar inte sitta på utdaterade grejer om något år för att jag valde 6 kärnor istället för 8. Så blev en 3700x, väntar nu på att 2070s eller 2080s korten ska komma in i lager.

Jag köpte precis en 3700x, b450 tomahawk, seasonic FOCUS 750, ett define c och en noctua d15. Hade lite problem i början att få igång det. Men köpte allt från webhallen så de var bara att åka in så fixade de bios och allt åt mig på en timma (visade sig inte vara bios för mig utan en död cpu). Allt fungerar kanon och precis som jag väntat mig, angående tempar så är jag runt 40 idle och 63 max (30 min prime95) så att chassit går varmt vet jag inte, men sitter på en riktigt stor kylare.

Hela mitt kalas gick på ca 8000 (köpte allt utom psu från webhallen), dock om man vill ha allt från webhallen så kan man ju ta corsair rm agg istället, fick bara för mig att jag ville ha seasonic. Det jag inte har nytt som du kollar på är ssd, hdd, och ram, ska köpa nytt ram när jag köper ny gpu. Min ssd är en 256 från min gamla rig jag tänker köra vidare på tillsvidare, inga problem med lagring så kände inte att jag behövde en ny.

Men om du vill ha best bang for the buck så Håller jag helt med alla andra att 3600 är the way to go.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce