Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Besviken på webhallen efter löfte om lev. :(

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

Oavsett vad Webbhallen eller någon annan återförsäljare säger, så kan förseningar utöver deras kontroll ske. Dom skulle ha kunnat skickat paketet 5 minuter efter din beställning och varan hade fortfarande kunnat ta flera veckor innan den når fram till dig.
Personligen tycker jag att det är dumdristigt att chansa när tidsmarginalerna är så pass små och du hade möjlighet att köpa varan i butik istället.

Visst, det är dumt om någon i deras support garanterade att du skulle hinna få varan i tid, det vore rimligare av dom att säga något i stil med "det borde hinna fram, men vi kan inte garantera det, vi rekommenderar att du handlar i butik istället om du har möjlighet".
Med det sagt så ser jag det ändå som att det i slutändan ligger på ditt ansvar.
Hade det varit så att du beställt varan två veckor innan resan och paketet inte han levereras innan trots det, så hade jag stått på din sida.
Personligen så ser jag det som en bonus om jag får paket som jag beställt inom ett par dagar, men räknar alltid med att det kommer ta upp emot en vecka även när det står att en vara ska levereras inom 1-2 dagar. Ofta så tar det en dag eller två innan paketet ens skickas, sen kan det ta ett par dagar till, minst, innan paketet når fram.

Fractal Design Define C - ASUS Strix Z270H - ASUS Strix 1070 8GB (OC) - i7700K - Corsair 16GB/3000MHz/DDR4 - Samsung M.2 960 EVO 500GB - BitFenix Whisper M 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av griid:

Skickade mail till dem igår. Har de inte svarat vid lunch idag, kommer jag slå en pling. Läste på deras hemsida. lev.tid på 1-3 arbetsdagar. Kommer den inte idag så borde det gå att häva köp enligt deras hemsida. I och med att den beställdes måndagskväll borde tis-tor. räknas som 3 arbetsdagar?

Låter rimligt. Uppdatera gärna när du fått svar, är intresserad av konsumenträtt

Corsair Obsidian 650D --- ASUS P9X79 PRO --- Intel Core i7-3820 @4.5GHz
Corsair H60 Hydro Series --- Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz CL9
Gainward Geforce GTX 680 2048MB --- Corsair AX 850W PSU
Samsung SSD 830 128GB --- WD Black 1TB HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av griid:

paketet skickades tisdagmorgon. posten har fått information tisdag eftermiddag. mer än så står det inte.

Men om det gått till Postnord, så borde det vara deras problem och inte Webhallen. Dom kan ju inte göra mer än att skicka paketet.

[Fractal Design Define S2]-[Asus Rog Strix X-470-F]-[Ryzen 7 3700x]-[G-Skill Trident Z RGB 2x8gb]-[Asus Rog Strix 2080TI OC]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Asus XG258q 240hz]-[EKWB Custom Loop]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av griid:

Skickade mail till dem igår. Har de inte svarat vid lunch idag, kommer jag slå en pling. Läste på deras hemsida. lev.tid på 1-3 arbetsdagar. Kommer den inte idag så borde det gå att häva köp enligt deras hemsida. I och med att den beställdes måndagskväll borde tis-tor. räknas som 3 arbetsdagar?

Jag förstår din besvikelse, men det är Postmord vi har att göra med.
Det man kan argumentera kring är att det förvisso är jävligt dumt av Webhallen att skylta med 1-3 dagars leveranstid.

Men som tidigare nämnts i tråden:
https://www.postnord.se/storningsmeddelanden/mer-paket-an-van...

Jag har ett paket som förra veckan satt fast i 7 dagar(!) på en terminal...

Förvisso så chattade du med supporten, så visst, då kan man ju tycka att dom borde ha bättre kontakt med Postnord än vad dom uppenbarligen har, framförallt eftersom meddelandet ovan är postat på deras facebook för 8 dagar sedan.
Men det är nog lite mycket att förvänta sig att Webhallen kontinuerligt ska uppdatera sin hemsida med aktuell fraktinfo från Postnord?
Det känns som att det är samma sak varje år, högtider och sommar så skiter det ner sig hos Postnord, förmodligen pga som för alla, semester.

Hur som helst så tycker man ju att Webhallen bör kunna ta smällen för returen då dom varit dumma nog att lova en leveranstid åt Postnord...
Det enda Webhallen bör kunna lova är ju tid för utleverans från deras lager, resten är ju utom deras kontroll, och precis som vi i detta fall sett så är det förseningar hos Postnord.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

Lovade supporten verkligen? De brukar inte göra sådant eftersom de vet att de inte kan påverka distributörernas tider.

De kan säkerligen ha lovat att de på webhallen ska skicka iväg den i rimlig tid och att paketet BÖR komma fram i tid, men har svårt att tro att de skulle lova att paketet är framme inom 3 dagar.
Det är ju typ något av det första man lär sig med kundsupport att aldrig lova något som det egna företaget inte har någon som helt kontroll över.

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av BasseBaba:

Jag förstår din besvikelse, men det är Postmord vi har att göra med.
Det man kan argumentera kring är att det förvisso är jävligt dumt av Webhallen att skylta med 1-3 dagars leveranstid.

Men som tidigare nämnts i tråden:
https://www.postnord.se/storningsmeddelanden/mer-paket-an-van...

Jag har ett paket som förra veckan satt fast i 7 dagar(!) på en terminal...

Förvisso så chattade du med supporten, så visst, då kan man ju tycka att dom borde ha bättre kontakt med Postnord än vad dom uppenbarligen har, framförallt eftersom meddelandet ovan är postat på deras facebook för 8 dagar sedan.
Men det är nog lite mycket att förvänta sig att Webhallen kontinuerligt ska uppdatera sin hemsida med aktuell fraktinfo från Postnord?
Det känns som att det är samma sak varje år, högtider och sommar så skiter det ner sig hos Postnord, förmodligen pga som för alla, semester.

Hur som helst så tycker man ju att Webhallen bör kunna ta smällen för returen då dom varit dumma nog att lova en leveranstid åt Postnord...
Det enda Webhallen bör kunna lova är ju tid för utleverans från deras lager, resten är ju utom deras kontroll, och precis som vi i detta fall sett så är det förseningar hos Postnord.

Ja, kan inte annat än att hålla med. Bra svar förövrigt. Det jag har lärt mig av detta är att inte lyssna på återförsäljares lev.tid.
I efterhand är det väldigt logiskt att de inte borde kunna lova något å postmords vägnar. Men när någon lovar något försvinner individens förnuft - latheten tar över

i7-2600k 3,4GHz | Asus Geforce GTX1080 | Corsair Vengeance 16GB | Corsair Force GT 120GB | P8P67 Deluxe | Asus PG348Q 34"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002

Sommaren är den perioden som Postnord oftast har störst problem att leverera paket i tid, och det är faktiskt utanför återförsäljarens kontroll när Postmord schabblar.

Xiaomi Mi Surface Display 34 144 Hz 3440x1440 4ms | 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive | Asus Z390-I | Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB | G.Skill Trident Z RGB B-Die 3400MHz OC CL14 2x16GB | Samsung 970 Evo 1TB | Samsung SM961 1TB | Seasonic Focus Plus Gold 850W | 2 x Dell U2715H | Dell U2414H | Corsair K65 Speed | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | Corsair H100i RGB Platinum | Noctua NF-A12x25 x 4 PnP | MetallicGear Neo G Mini | WIN 10 Pro 64-bit | Gkbench V4 Single-Core: 6869 | CB15 SC: 233

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2008

Jag har precis fått ett sms om att jag kan hämta ut paketet!
Där hade jag verkligen turen på min sida!

i7-2600k 3,4GHz | Asus Geforce GTX1080 | Corsair Vengeance 16GB | Corsair Force GT 120GB | P8P67 Deluxe | Asus PG348Q 34"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av griid:

Kan flika in att jag beställde en bok från adlibris i onsdags - räknade inte med att den skulle komma denna vecka, men den kom bra mycket snabbare än webhallens leverans =/ tog en arbetsdag.

Att du är förhindrad att hämta ut paket de kommande 14 dagarna,
var av någon anledning inte ett problem här?

Bara en enda ros på ett evigt klänge
så är livet
trist varar länge
men underbart är kort -
alldeles för kort

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungsbro
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av griid:

Jag har precis fått ett sms om att jag kan hämta ut paketet!
Där hade jag verkligen turen på min sida!

Wow, så då var det kanske lite krystat att gå i taket för att paketet trots allt dök upp inom utlovad leveranstid?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

Nu ska man väl inte beställa paket om man vet att man ska iväg, men om det ändå måste så kan man i de flesta fall ändra tiden som paketet ska ligga kvar hos ombudet där man ska hämta ut paketet.
Tyvärr tar posten en liten summa för detta, men det är fullt möjligt.

Företag kan även skicka begäran till posten om att paketet ska tillbaka till dom, då får postombudet en signal om att paketet inte får lämnas ut till mottagare utan ska tillbaka till avsändaren.

Har själv använt det sistnämnda när ett företag skickade mig en vara trots att jag sagt att jag inte ville ha paketet och den informationen fick de långt innan de ens hade skickat iväg paketet.
Kostnaden hamnar på företaget då.

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG278Q 27" 144Hz

Ryzen 5 3600@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / Asus Rog Strix Geforce RTX 2060 OC / BeQuiet Pure Power 11 600W

Ryzen 7 2700 @ Stock / Asus Prime B450 Plus / HyperX Predator 16GB 3200MHz CL16 / XFX RX480