Kan inte ladda vissa hemsidor oavsett webbläsare

Permalänk
Medlem

Kan inte ladda vissa hemsidor oavsett webbläsare

Har stött på ett ganska jobbigt problem. Vissa hemsidor går inte att nå alls medan vissa sidor laddar halvt och vissa laddar utan problem. Dom som funkar bra är i regel dom som jag ofta besöker, så som sweclockers, gmail, facebook, blocket, osv. Det finns dock några som jag brukar besöka ganska ofta som inte funkar, t.ex Nordea och Minhembio.

På diyaudio.com så laddas förstasidan ganska bra, bara några objekt som inte laddas. Klickar jag in på en forumtråd så laddas typ ingenting, bara texten.

På Nordea och Minhembio t.ex så får jag detta meddelande

I Microsoft Edge så ser det ut såhär på dom sidorna

På hifitorget så laddas inte bilderna

Jag har en Netgear Nighthawk R7000 router men har även provat med en D-Link DIR-615 och problemet kvarstår. Har fiber med Bahnhof som leverantör. På telefonen via wifi så kommer jag åt alla sidor utan problem, det är bara på datorn som det strular.

Jag vet inte var/hur jag ska fortsätta felsöka. Har provat att installera nya drivrutiner till nätverkskretsen (Killer E2200) men det hjälpte inte. Jag har inte gjort några ändringar direkt utan detta bara dök upp helt plötsligt för typ en vecka sen eller två. Jag gissar att det måste vara nån inställning som är fel nånstans, men vad?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Testa byta din DNS till 1.1.1.1 och 1.0.0.1.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Testa byta din DNS till 1.1.1.1 och 1.0.0.1.

Blir ingen skillnad.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Går klockan rätt i din dator?

Just nu säger den 13:07, vilket är samma som min telefon säger.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kalium:

Just nu säger den 13:07, vilket är samma som min telefon säger.

OK, men är det rätt datum? (Inkl år.)

Har du en proxyserver konfigurerad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

OK, men är det rätt datum? (Inkl år.)

Har du en proxyserver konfigurerad?

2019-07-11.

Ska inte ha konfigurerat någon proxyserver. Hur hittar jag dom inställningarna?
Brukar få "Misdirected request" på en del hemsidor också. Kan få error timed out också ibland. Lite olika felmeddelanden helt enkelt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kalium:

2019-07-11.

Ska inte ha konfigurerat någon proxyserver. Hur hittar jag dom inställningarna?
Brukar få "Misdirected request" på en del hemsidor också. Kan få error timed out också ibland. Lite olika felmeddelanden helt enkelt.

Hur du gör för att kolla om du har proxyserver aktiverad står längst ner i din andra skärmdump du postade.

Om du kör en proxyserver kan det vara så att din internettrafik blir kapad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hur du gör för att kolla om du har proxyserver aktiverad står längst ner i din andra skärmdump du postade.

Om du kör en proxyserver kan det vara så att din internettrafik blir kapad...

Så ser det ut. Rutan för LAN settings är grå, kan inte trycka på den. Jag är inloggad på adminkonto.

Edit: En intressant grej är dock att nu beter sig google normalt igen. Har haft problem i över ett halvår med att google varit fruktansvärt långsamt och sett konstigt ut. Men det verkar som att något jag gjort nu i felsökningen har fixat till det i alla fall.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kalium:

https://imgur.com/zsTgUbR.jpg
Så ser det ut. Rutan för LAN settings är grå, kan inte trycka på den. Jag är inloggad på adminkonto.

Oj, det låter garanterat som att du fått något bus i din dator som hijackar din internettrafik. Något baserat på Group Policy sannolikt.

Har tyvärr ingen koll på exakt hur du ska göra för att få bort detta, men vi kan nog vara rätt säkra på att din internettrafik skickas vidare via några skumma servrar någonstans.

Kan vara värt att testa HijackThis?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Oj, det låter garanterat som att du fått något bus i din dator som hijackar din internettrafik. Något baserat på Group Policy sannolikt.

Har tyvärr ingen koll på exakt hur du ska göra för att få bort detta, men vi kan nog vara rätt säkra på att din internettrafik skickas vidare via några skumma servrar någonstans.

Kan vara värt att testa HijackThis?

Kan ju även kolla task manager och resource monitor under network tab för att se

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Oj, det låter garanterat som att du fått något bus i din dator som hijackar din internettrafik. Något baserat på Group Policy sannolikt.

Har tyvärr ingen koll på exakt hur du ska göra för att få bort detta, men vi kan nog vara rätt säkra på att din internettrafik skickas vidare via några skumma servrar någonstans.

Kan vara värt att testa HijackThis?

Du är nog inte helt fel ute verkar det som.
Laddade ner malwarebytes, det har funkat bra tidigare när jag hjälpt bekanta med sina datorer. Påbörjade en sökning och hittade detta. Ska se ifall malwarebytes kan ordna till det.

Edit: Malwarebytes tog bort dom där grejerna och nu kommer jag åt alla hemsidor igen (och google ser vettigt ut och är inte långsamt). Tack som fan för hjälpen

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Jag hade exakt samma problem och var på väg att resetta routern och allt men bestämde mig för att kolla forumet innan. Gjorde exakt samma sak och det löste sig. Undrar om malwaren har sniffat någon känslig data

Permalänk
Medlem

Har problem nu igen. Google funkar som vanligt men kommer t.ex inte åt Skatteverkets hemsida. Kommer inte åt den via mobilen heller så länge den är på wifi. Kör jag den på mobilsurf så kommer jag åt hemsidan utan problem. Malwarebytes gav ingenting, inte heller Hijackthis. Vad göra?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Kanske är så lätt som att ta bort adblocker?

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du pinga sidan, om det inte funkar vad får du för meddelande ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreamyBanana:

Kanske är så lätt som att ta bort adblocker?

Kommer inte åt sidan via stationära datorn, min macbook (provat både osx och windows på den), tjejens macbook, min telefon, eller tjejens telefon. Vi kommer båda åt hemsidan via telefon om vi kör via mobilsurf istället.

Skrivet av mrqaffe:

Kan du pinga sidan, om det inte funkar vad får du för meddelande ?

"Request timed out" får jag om jag försöker pinga sidan. Pingar jag Sweclockers så får jag svar dock.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Kommer inte åt sidan via stationära datorn, min macbook (provat både osx och windows på den), tjejens macbook, min telefon, eller tjejens telefon. Vi kommer båda åt hemsidan via telefon om vi kör via mobilsurf istället.

Tydligt att det är nåt fel i din fasta internetanslutning. Testat nåt så enkelt som att starta om routern?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kalium:

Kommer inte åt sidan via stationära datorn, min macbook (provat både osx och windows på den), tjejens macbook, min telefon, eller tjejens telefon. Vi kommer båda åt hemsidan via telefon om vi kör via mobilsurf istället.

"Request timed out" får jag om jag försöker pinga sidan. Pingar jag Sweclockers så får jag svar dock.

Endera har routern nått skumt för sig eller så är det din operatör, vore intressant att veta om det funkar utan routern i signalvägen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tänkte att jag ska skriva en liten uppdatering. Haft fullt upp sen jag skrev senaste inlägget så har inte hunnit grotta ner mig så mycket i detta, men i morse rann bägaren över så att säga då jag skulle in på SJ, Folksam, och Kommunals hemsidor och ingen av dom tre fungerade. Provade att starta om routern, hjälpte inte. Provade att nollställa routern, hjälpte inte. Ringde Bahnhof och efter lite drygt en timmes telefonkö så kom jag äntligen fram. Fick uppge mac-adressen på routern och sedan starta om den. Efter det fungerade det igen. Vet inte riktigt vad dom gjorde men det var någon tillfällig fix dom hade gjort nu och jag har fått en ny IP-adress. Dom skulle felsöka vidare senare när det är färre som köar till hjälp.

Verkar alltså inte ha varit något fel på min sida utan det var nog något fel hos Bahnhof.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare