Kör ni extra kylning på era M.2-diskar?

Permalänk
Medlem

Kör ni extra kylning på era M.2-diskar?

Jag stoppade nyligen i en M.2-disk i min dator och har kopierat över C: från min tidigare Samsung Evo 850 till den. Den nya disken har läs- och skrivhastighet på 3250/1553 MB/s men jag märker ju att den blir varm rätt så snabbt när man pushar den. På ett standardbenchmark i CrystalDiskMark noterade jag att tempen nästan nådde upp i 70 grader. Den hade definitivt kommit upp över 70 om belastningen varat under längre tid.

Så, om en disk börjar throttla runt 70 grader är det kanske värt att investera i en kylare till den. Vad tycker ni? Och vilken kylare är bäst/mest prisvärd?

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk

Har aldrig kylt min Corsair M.2 SSD, men jag har aldrig kollat temps på den heller... Har funkat bra hittils men kanske borde läsa på lite mer om dedär

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör med https://www.inet.se/produkt/5320287/ek-m-2-nvme-heatsink-svar...

Speciellt min Samsung disk blev varm. De hjälper rätt bra så länge man har lite luftflöde över dem.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa https://www.komplett.se/product/1121614/datorutrustning/lagri...

Min Samsung OEM-disk kommer upp i 70+ grader när man belastar den (men det är väldigt otroligt att jag kommer att belasta den så som benchmarks gör) så teoretiskt sett så är throttling en risk.

Jag försöker googla fram skillnaden på ICY BOX-kylaren som heter 1001 respektive 701 i slutet. Bilderna är identiska men min gissning är att de är 1000 respektive 700mm långa. Vad tror ni? Jag har en OEM Samsung MZVPW256HEGL som helt saknar någon form av värmespridare eller liknande.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Jag kör med den här på en Samsung 970 EVO 1TB. Temperaturen maxar på ungefär 55 grader i min låda (en Fractal Design Define C). Så jag är nöjd med den även fast jag inte testat andra kylare.

Permalänk
Medlem

Ja, man kommer långt med en enkel kylare.
Undvik Alphacool HDX, den bygger för mycket neråt så den stressar kontakten

Permalänk
Medlem

Nej, kör ingen kylning. Ligger under mitt grafikkort dessutom, men håller sig runt 30 vardagligt. Om jag konstant skriver kan jag hamna mot 50-60 vilket är väl inom spec, spelar jag med varmt grafikkort håller sig disken rätt sval. Jag skriver inte konstant data samtidigt som mitt grafikkort används kraftigt, brukar vara det ena eller det andra. Jag är relativt säker på att det skulle vara ok, grafikkortet trycker ju ut luft så disken skulle säkert hålla samma / svalare temperatur, värme stiger/värme blåses ut, tror inte förändrar nämnvärt, eller gör så att disken skulle throttla.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Min 960 EVO ligger på 40-45 grader när den jobbar, slängde på flänsar direkt vid bygget så vet inte om det faktiskt gjorde något, men tempen är okej.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

960ev

Hej har en 960 ev som sitter primärenhet för min Amd storemi, så den får jobba hela tiden. Är det för varmt i rummet så throttlar datorn och fryser tills den kylt ned sig så nu hoppas jag kylflänsarna (ek) kommer åtgärda detta. Temperaturer i hwinfo är inte alarmerande men symptomen tyder på värmeproblem iom ett kallare rum fixar biffen. Kan iofs vara någon Annan komponent som strular men där börjar jag min felsökning.

Permalänk
Medlem

Jag har sett något om att minneskretsarna inte mår bra av att vara 'för kalla' när jag läst om kylning av m.2-diskar. Men samtidigt har jag sett att de börjar throttla vid 70 grader. En vanlig kylfläns lär väl knappast kyla något som kan ses som 'för mycket'?

Jag gillar kylaren som Xaurus länkade. Relativt billig och med en enkel installation. Jag har läst att clipsen på kylare som EK kan bli jobbiga att få på plats och att man behöver använda lite för mycket våld.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Hard disk sentinel säger att mitt M2 ligger kring 40-45 grader så jag har aldrig känt att jag behöver någon extra kylning. Det är ju trots allt lite oroande att den sitter strax under grafikkortet.

Permalänk

Nästa vecka kan jag ge svar på om det skiljer något mellan Asus kylare om EKs kylare. Dom sitter såpass när att det borde inte skilja mycket om man ser till placeringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Jag försöker googla fram skillnaden på ICY BOX-kylaren som heter 1001 respektive 701 i slutet. Bilderna är identiska men min gissning är att de är 1000 respektive 700mm långa. Vad tror ni? Jag har en OEM Samsung MZVPW256HEGL som helt saknar någon form av värmespridare eller liknande.

I så fall så skulle de sticka ut ur chassit rätt bra

När jag söker på Raidsonics hemsida, som verkar vara tillverkaren, så står där att:
IB-M2HS-701 "• Passive heat sink for M.2 2280 SSD"
IB-M2HS-1001 "• Passive heat sink for M.2 2210 SSD"
Så visst har det med länden att göra, eller rättare sagt vilken M.2 formfaktor de är avsedda att användas på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

I så fall så skulle de sticka ut ur chassit rätt bra

När jag söker på Raidsonics hemsida, som verkar vara tillverkaren, så står där att:
IB-M2HS-701 "• Passive heat sink for M.2 2280 SSD"
IB-M2HS-1001 "• Passive heat sink for M.2 2210 SSD"
Så visst har det med länden att göra, eller rättare sagt vilken M.2 formfaktor de är avsedda att användas på.

Tackar!

edit: Med tanke på att min disk håller sig runt 40 grader i idle och pushas upp mot 70 grader endast när jag kör benchmarks så tror jag att jag klarar mig fint utan en kylare.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk

Någon som vet om man får två fästen med för M.2 diskar? Hittar inte det andra och varför sitter det inte på plats från början?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag planerar att köpa Corsair MP510 960gb för runt 1300-1400kr så har också läst på och intresserat mig för frågan givet att detta kort har listats med "Thermal throttling" som nära enda minus.

Två val har nu lett fram till att jag i första läget inte köper en kylare direkt tills jag skulle märka att controller-chipet kommer upp mot +70C under vanligt användande;
1) Throttling uppstår främst vid ovanlig användning såsom stresstester/benchmarks om man inte konstant håller på att kopiera +30GB data fram och tillbaka. För vanligt användande så ska det oftast inte vara en issue om man har ett välventilerat chassi.
2) Som nämndes ovan så har även jag stött på studierna som visar att minnena inte mår bra av att ha för låg temp när de skrivs på (dvs när de blir varma så ska då få bli varma) och välkylda minneskretsar under skrivning kan medföra kortare livslängd (upp till halvering). Ska man kyla något bör man fokusera på controllern som är den som leder till att m.2-kortet throttlas. Så bästa är att begränsa kontaktytan på kylaren till just controller-kretsen. Bifogar en länk från Gamer nexus där de hanterar frågan. Sen, givet att livslängderna på de nyare M.2-korten ändå är så höga så är det troligen inte hela världen att även kyla minneskretsarna.

"Ask GN 90: M.2 Heatsinks Kill SSDs? Is AMD Losing Long-Run?"
https://www.youtube.com/watch?v=KzSIfxHppPY&t=706s

Länk till Corsair-köp
https://www.amazon.de/gp/product/B07HR78FQ5/ref=ox_sc_act_tit...

Permalänk

I idle skiljer det 7 grader mellan Asus och EK kylaren. Asus kylaren sitter även längre ner och den är ändå varmare.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Ja. Jag hade dock turen att få med en kyllösning på mitt moderkort (Asus Z390-F) som i princip är en tunn aluminiumprofil med en termisk tejp på undersidan. Nu provkörde jag väldigt lite utan, men det verkar som att den kylplåten gör stor skillnad. Min högsta temperaturnotering med den monterad är 47° C än sålänge, och det var när den körde benchmark.

Det var lite läskigt att skruva fast den eftersom det känns som att grejerna bågnar när man drar fästskruven i botten, vilket sannolikt jämnas ut när att den termiska tejpen "sätter sig" efter ett tag.

Permalänk
Medlem

M.2 ligger på 46, HDD på 36 och SSD på 26. Kul att det är exakt 10 grader mellan varje
Känner inte behovet av att kyla extra, har rätt bra ventilation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindstroem:

2) Som nämndes ovan så har även jag stött på studierna som visar att minnena inte mår bra av att ha för låg temp när de skrivs på (dvs när de blir varma så ska då få bli varma) och välkylda minneskretsar under skrivning kan medföra kortare livslängd (upp till halvering). Ska man kyla något bör man fokusera på controllern som är den som leder till att m.2-kortet throttlas. Så bästa är att begränsa kontaktytan på kylaren till just controller-kretsen. Bifogar en länk från Gamer nexus där de hanterar frågan. Sen, givet att livslängderna på de nyare M.2-korten ändå är så höga så är det troligen inte hela världen att även kyla minneskretsarna.

"Ask GN 90: M.2 Heatsinks Kill SSDs? Is AMD Losing Long-Run?"
https://www.youtube.com/watch?v=KzSIfxHppPY&t=706s

Bra länk!

Som man kan se av stillbilden vid 08:05 (https://youtu.be/KzSIfxHppPY?t=485) så berör detta uttalande aktiva kylningsprinciper. Lösningen med en passiv kylplåt (som dessutom monteras på moderkortet) känns vettig eftersom den verkar hålla temperaturen under 50° C på min 970 Evo. I övrigt kan man nog misstänka att den termiska resistansen mellan NANDet och kylplåten är ganska stor, då man åtminstone har själva kapseln samt etiketten (även om den innehåller kopparfolie) mellan dem så det är nog en ganska måttlig kyleffekt som kan uppnås innan man går på mer exotiska aktiva kylmetoder.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Ja. Jag hade dock turen att få med en kyllösning på mitt moderkort (Asus Z390-F) som i princip är en tunn aluminiumprofil med en termisk tejp på undersidan. Nu provkörde jag väldigt lite utan, men det verkar som att den kylplåten gör stor skillnad. Min högsta temperaturnotering med den monterad är 47° C än sålänge, och det var när den körde benchmark.

Det var lite läskigt att skruva fast den eftersom det känns som att grejerna bågnar när man drar fästskruven i botten, vilket sannolikt jämnas ut när att den termiska tejpen "sätter sig" efter ett tag.

Kolla mitt tidigare inlägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Kolla mitt tidigare inlägg.

Jag förstår nog inte? Vad är din erfarenhet av Asus kyllösning?

Permalänk
Medlem

Nej.

Jag har inte byggt min dator för att köra benchmarks och min 870 EVO är så mycket snabbare än alla andra lagringsenheter jag har tillgång till att den aldrig behöver svettas vid normalt bruk.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Jag förstår nog inte? Vad är din erfarenhet av Asus kyllösning?

Det är första gången jag använder den men jämför man med EK så ligger den 7 grader högre i idle även fast den sitter längre ner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Det är första gången jag använder den men jämför man med EK så ligger den 7 grader högre i idle även fast den sitter längre ner.

Ja du jämför en aktiv kylprincip (vattenblock) med en passiv (knappt räfflad aluminiumprofil) så det vore väl ett extremt dåligt betyg till vattenblocket annars?

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Ja du jämför en aktiv kylprincip (vattenblock) med en passiv (knappt räfflad aluminiumprofil) så det vore väl ett extremt dåligt betyg till vattenblocket annars?

Finns det vattenkylning till M.2?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Nope, kör själv ingen kylning.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Skrivet av freddyfresh:

Nope, kör själv ingen kylning.

Förstod inte vad sveklockarn menade. Jämför man Asus och EK så är det ganska stor skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Jag köpte Thermal Grizzlys egen m.2 kylare, som jag har monterat. Sänkte temperaturerna med cirka 10-15c, väldigt nöjd och positivt överraskad

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Förstod inte vad sveklockarn menade. Jämför man Asus och EK så är det ganska stor skillnad.

Sorry, jag missade länken ovan! Tillverkaren av den kylflänsen du pratar om är mest kända just för sina vattenblock till allt och ingenting. Det är dock inte speciellt konstigt att den är mycket bättre än Asus platta 'gratismojäng' eftersom kylarean blir mycket större på EK-flänsen.

Videon som varnar för att kyla ner SSD-enheter refererar till aktiva kylmetoder (t.ex. vattenblock) som tar ner temperaturen lägre än vad en passiv kylfläns klarar.