Första bygget på tio år - har jag hamnat rätt?

Permalänk
Medlem

Första bygget på tio år - har jag hamnat rätt?

Hej! Andra tråden på Sweclockers, forumet och hemsidan har hjälpt mig mycket nu när jag skall bygga min första dator på tio år. Min gamla trotjänare jag byggde i början av 2010 börjar så sakteliga spela ut sin rätt, även om den fungerat otippat bra över åren.

Detta har jag landat i hittills. Grafikkortet är ännu inte släppt på marknaden så jag skall givetvis vänta tills dess, men kommentarer kring bygget tas tacksamt emot. Notera att jag heller inte valt någon lagringsenhet då jag redan har ett gäng redo.

Chassi: Fractal Design Meshify C
Moderkort: ASUS PRIME Z-390-P
CPU: Intel Core i7-8700 3.2 GHz (4.2 turbo)
RAM: Corsair Vengeance 16 Gb (2x8) 3200 MHz DDR4 CL16
CPU-kylare: Corsair Cooling Hydro H100X
Chassi-fläktar: 2x be quiet! Pure Wings 2 140mm
GPU: RTX 2060 Super (släpps 23 juli, eventuellt Gigabyte GeForce RTX 2060 Super Windforce OC 8GB)
PSU: Corsair RM650x (om det passar chassit? Jag har en separat tråd om detta...). Borde man gå upp till RM750x?

Mest osäker är jag på huruvida jag borde lägga på några hundralappar extra på CPU-kylaren. Den är ändå lite budget och det kanske är värt med någonting bättre. Jag hade inte tänkt att sitta och överklocka utan mest spela lite spel som pockar på nostalgin, med möjligheten att spela nyare grejer om man blir sugen.

Utan PSU så torde det landa runt på 13500 (Webhallens priser), give or take. Är det en ok sammansättning för priset?

Tusen tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Varför ens vattenkylning till en låst CPU?

Permalänk
Medlem

Jag har kört vattenkylning i tio år på gamla CPUn och den har aldrig blivit varmare än 60 grader. Kalla det vad du vill, jag kallar det att låta grejerna åldras med så lite slitage som möjligt.

Men är det bättre? Jag har ingen aning. Det var bara vad alla sa att man skulle köra för tio år sedan, och det är ju precis därför jag ber om råd. Till det hjälper din retoriska fråga föga.

Permalänk
Medlem

Hade lätt bytt CPU/Kylare till
9700 och BeQuiet Pure Rock, sparat några kronor och fått bättre prestanda.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5135074
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2858162

Ingen som helst anledning till ett PSU över 550W, i övrigt bra grejer, skulle dock dubbelkolla att minnena finns med på QVL. Jag skulle också rekommendera att spendera lite till och få en 9700K istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av avionics:

Jag har kört vattenkylning i tio år på gamla CPUn och den har aldrig blivit varmare än 60 grader. Kalla det vad du vill, jag kallar det att låta grejerna åldras med så lite slitage som möjligt.

Men är det bättre? Jag har ingen aning. Det var bara vad alla sa att man skulle köra för tio år sedan, och det är ju precis därför jag ber om råd. Till det hjälper din retoriska fråga föga.

Vill du ha bästa kylning så slår en Noctua NH-15S de flesta AIO lösningar. Är du ute efter det estetiska eller tar med datorn på lanpartyn är an AIO-lösning att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Hade lätt bytt CPU/Kylare till
9700 och BeQuiet Pure Rock, sparat några kronor och fått bättre prestanda.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5135074
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2858162

Ingen som helst anledning till ett PSU över 550W, i övrigt bra grejer, skulle dock dubbelkolla att minnena finns med på QVL. Jag skulle också rekommendera att spendera lite till och få en 9700K istället.

Tack så mycket! Noterade inte att det fanns en generation i7 efter 8700:an. Uppskattar det!

Skrivet av Mordekai:

Vill du ha bästa kylning så slår en Noctua NH-15S de flesta AIO lösningar. Är du ute efter det estetiska eller tar med datorn på lanpartyn är an AIO-lösning att föredra.

Synnerligen uppskattad feedback! Jag skall tänka över det. Eventuellt tilltalar AIO-lösningen en aning av estetiska skäl, men jag skall definitivt ha den där i åtanke. Jag minns inte att det fanns sådana monsterluftkylare när jag byggde senaste gången.

Tack grabbar! (såg inte att det var samma svarsförfattare)... Tack Mordekai!

Permalänk
Medlem

Varför inte bygga AMD? Ska du göra någonting alls än att bara spela så är 3700x bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loyd:

Varför inte bygga AMD? Ska du göra någonting alls än att bara spela så är 3700x bättre.

Intressant. Jag har ju varit utanför loopen på tio år, och då vill jag minnas att intel/nvidia-combon ansågs bättre till de spelen man spelade då, samt att man inte kunde kombinera amd/nvidia (om minnet nu inte sviker...). Svaret är väl helt enkelt för att jag inte kan någonting om AMD.

Hur hade du satt upp en AMD-build för samma ungefär samma kostnad och ungefär samma prestanda?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

lite till;
Prime A är ju lite lyxigare än Prime P, bättre nätverk, ljudkort och frontanslutningar. Generellt ett kvalitetsmoderkort snarare än ett budget som Prime P. Dock är det ju lätt att det springer iväg om man börjar granska allt på den nivån.

Corsair är luriga för de släpper minnen med samma artikelnummer i olika versioner och har man otur får man en version som inte fungerar med moderkortet (har hänt mig med just corsair/asus) dock var minnena mycket mer stabila med bara två stickor.

Denna konfig kom jag fram till, minnen är på QVL och även testade för fyra stickor
Lista från Komponentkoll

CPU: Intel Core i7-9700K (4 425 kr hos Power)
Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 2060 SUPER WF OC (4 690 kr hos Webhallen)
Chassi: Fractal Design Meshify C (899 kr hos Alina)
Moderkort: ASUS PRIME Z390-P (1 490 kr hos NetOnNet)
RAM: Kingston 16GB (2x8GB) (1 190 kr hos Komplett)
PSU: Corsair RM550x V2 550W (890 kr hos Komplett)
CPU-kylare: Noctua NH-D15S CPU Kylare (872 kr hos Power)
Fläkt: Be quiet! Pure Wings 2 x2 (238 kr hos Dustin, 119 kr/st)
Summa: 14 694 kr

Permalänk
Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Tusen tack! Det uppskattas enormt!

Skickades från m.sweclockers.com