Chassis intruded fatal error... System halted

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2019

Chassis intruded fatal error... System halted

Hej! Håller för nuvarande på att skruva ihop en dator av några dator-delar jag har liggandes. Problemet är att vid start kommer följande meddelande upp "CHASSIS INTRUDED FATAL ERROR... SYSTEM HALTED", men dock endast ibland. Har letat i bios efter sätt att stänga av denna varningsfunktion. Finns dock ingen sådan funktion på moderkortet (Asus PQ5 deluxe). Har även testat att flytta jumpers för att återställa bios. Har följt flera olika manualer och alla säger samma sak. Det som gör mig orolig är att vi kommer in på datorn, men detta efter att ha startat om den ett 10-tal gånger. Vill även förmedla att jag har bytt CMOS batteri, även detta hjälpte inte.

Någon som har erfarenhet eller tips på hur jag ska lyckas?

Hjälp uppskattad verkligen!

MVh Wiljmor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2018

Testa att ta ut moderkort, nätagg och grafikkort och kör det på en låda för att se om det kvarstår

PC | 8086k | 1080 Ti FE | 960 Evo 500GB + Crucial P1 1TB | Trident Z RGB 2x8 3600Mhz | Maximus X Formula | RM750x | Define R6 TG | Custom Water Cooling
Setup | Acer ED347CKR + Asus PB277Q | Strix Flare MX Silver | Sennheiser PC363D | Strix Gladius Origin

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

@Wiljmor: Finns en jumper på det moderkortet för just detta, om den sitter fel eller fattas så får man detta fel, och sitter den som den ska så är nog batteriet dåligt och behöver bytas..

I manualen sidan 28 avsnitt 2-2 se punkt 6, jumpern ska sitta över de 2 pinnarna.

Acer Predator Helios 300

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Staffanstorp
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av ggustavsson:

@Wiljmor: Finns en jumper på det moderkortet för just detta, om den sitter fel eller fattas så får man detta fel, och sitter den som den ska så är nog batteriet dåligt och behöver bytas..

I manualen sidan 28 avsnitt 2-2 se punkt 6, jumpern ska sitta över de 2 pinnarna.

Plus att man får aktivera funktionen i BIOS/UEFI om datorn ska larma om det. Standard är att intrångsdetektion är avstängd. Normalt sett kopplar man in ledare från lådan som då är kopplad till en brytare som är kopplad till exempelvis en sidopanel eller liknande. Jumpern är normalt sett inte byglad som standard.

WS: R7 2700x | GTX 970 | Corsair AX860W | Corsair Obsidian 750D | 3x Dell U2414H
HTPC1: Pentium G2020 | GT520 | Seasonic X-400 Fanless | FD Node 605 | Noctua NH-L9i
HTPC2: Intel NUC3217IYE | 8GB | 120GB mSATA
Server1: HP N54L Microserver | Server2: Fujitsu Primergy Tx1310 M1 | Dell R210 II

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2019

@whisky: Har testat alla ovannämnda tips dock utan lycka. Problemet är dock löst! Det jag gjorde var att byta plats på Ram-minnerna. Borde inte löst problemet men det gjorde det!