Forumdelen sponsras av

AOC C24G1 eller Mission SG EM24144C?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2017

AOC C24G1 eller Mission SG EM24144C?

Hej, jag har bestämt mig för att köpa en datorskärm imorgon. Har lite svårt att bestämma mig vilken jag ska ha. Den ena är en AOC C24G1

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datorskarmar/dat...

Och den andra en Mission SG EM24144C

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/mission-sg-em2...

Lutar lite mer åt AOC, just tack vare flera HDMI/DP-portar. Vilka fördelar har Mission-skärmen? Vilken hade ni valt?

Förtydligade rubriken från "Hjälp med att välja ny skärm"/Thomas Y
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2017

Skulle ta AOC enbart pga. Freesync. Finns ju stor sannolikhet att den fungerar oavsett tillverkare av GPU och personligen så tycker jag att någon form av sync är guld värt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2017
Skrivet av evirob:

Skulle ta AOC enbart pga. Freesync. Finns ju stor sannolikhet att den fungerar oavsett tillverkare av GPU och personligen så tycker jag att någon form av sync är guld värt!

Tack för svar. Såg även att Mission inte har VESA-stöd vilket är en stor nackdel. Har även läst lite om att VA paneler med 1 ms är falsk marknadsföring. Kan detta stämma?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2017
Skrivet av alen89:

Tack för svar. Såg även att Mission inte har VESA-stöd vilket är en stor nackdel. Har även läst lite om att VA paneler med 1 ms är falsk marknadsföring. Kan detta stämma?

Då skulle jag absolut ta AOC, det skiljer ju bara 100kr.

I princip allt snack om MS är bullshit och säger väl ingenting om hur skärmen faktiskt presterar. Om jag inte tolkat @Laxpudding helt fel!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015
Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av evirob:

I princip allt snack om MS är bullshit och säger väl ingenting om hur skärmen faktiskt presterar. Om jag inte tolkat @Laxpudding helt fel!

Millisekundspecen är just det, en specifikation. Siffran beror på hur tillverkaren definierar den och man använder olika definitioner. Den faktiska responstiden är ett spann av olika tider beroende på vad jämför. Tar upp det Guiden till bildskärmar, avsnitt 19: https://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-t...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2017

Tack för alla svar. Jag spelar väldigt sällan på PCn men vill ändå ha något hyfsat för ett billigt pris. Är mest film och surf men gaming kan förekomma. Tror och hoppas att AOCn motsvarar mina förväntningar.

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av alen89:

Tack för alla svar. Jag spelar väldigt sällan på PCn men vill ändå ha något hyfsat för ett billigt pris. Är mest film och surf men gaming kan förekomma. Tror och hoppas att AOCn motsvarar mina förväntningar.

Med de kraven du beskriver ovan så har du siktat mot de kanske olämpligaste alternativen. Det är två skärmar specifikt avsedda för gaming. Vad fick dig att fundera på dem?

För den här typen av basgamingskärmarna är som tumregel bra på rappa spel för den som kräver låg nivå av eftersläp, samt förstås 144 Hz. I övrigt är dessa skärmar bland det sämsta du köpa i fråga om färgåtergivning och bildkvalitet. Ifall du spelar väldigt sällan och och mest ser på film och surf så finns det många alternativ som passar behoven betydligt bättre, till exempel en allroundskärm av lämpligt snitt.

Har en genomgång av produktkategorierna här: https://www.sweclockers.com/artikel/24890-sweclockers-guide-t...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2017
Skrivet av Laxpudding:

Med de kraven du beskriver ovan så har du siktat mot de kanske olämpligaste alternativen. Det är två skärmar specifikt avsedda för gaming. Vad fick dig att fundera på dem?

För den här typen av basgamingskärmarna är som tumregel bra på rappa spel för den som kräver låg nivå av eftersläp, samt förstås 144 Hz. I övrigt är dessa skärmar bland det sämsta du köpa i fråga om färgåtergivning och bildkvalitet. Ifall du spelar väldigt sällan och och mest ser på film och surf så finns det många alternativ som passar behoven betydligt bättre, till exempel en allroundskärm av lämpligt snitt.

Har en genomgång av produktkategorierna här: https://www.sweclockers.com/artikel/24890-sweclockers-guide-t...

Mycket möjligt att det är så. Jag har sen tidigare AOC G2460PF, även den 1 ms och 144 hz. Tycker det är en trygghet att skärmen besitter de funktionerna även om man inte är en dedikerad PC-gamer. VA-paneler är väl generellt ett slags mellanting mellan IPS och TN. VA är nog populära för arbetsrelaterade uppgifter. Sämre färgåtergivning än IPS, däremot bättre uppdateringsfrekvens. Jag förstår att man inte kan få allt, utan flera faktorer spelar in. Därav mitt val av skärmen, ett mellanting, tänker jag

Kanske ska lägga till att filmtittandet sker på TVn, via HDMI. Mycket tack vare skärmens portar som är flera till antalet och det rimliga priset så tycker jag den verkar vara en solklar vinnare, även om det kanske inte är det allra optimalaste