PS2 kan endast läsa vissa skivor?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2019

PS2 kan endast läsa vissa skivor?

Hej!

Total noob och singstarnörd här.

Jag köpte just ett nytt (gammalt) ps2 med singstar och några skivor. Testkörde det hemma och det visar sig att endas 2 av skivorna kan läsas, dessa 2 skivor har vitt fodral, alla andra har blått. VARFÖR?

Mitt gamla ps2 (som tyvärr bara fungerar då deg har lust) kan läsa alla skivorna.

Rubrik /Mod
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Dec 2009

Du får nog utveckla dig lite mer. Vad menar du? Att det är olika färg på fodralen?

Crucial Ballistix Tactical 16GB 2750Mhz ■ Asus Z170-A ■ MSI GTX 1070 Gaming X ■ Intel i5 6600k 4.5Ghz
be quiet! Pure Rock ■ Samsung EVO 850 250GB
FD Define S ■ EVGA Supernova G2 650W
Seagate 7200RPM 1TB ■ Ducky ONE G&Y PBT, MX Blue ■ Logitech G403
BenQ 24" XL2430T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Utomlands
Registrerad
Feb 2005

Vad är skivorna för färg på undersidan?

Skickades från m.sweclockers.com

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2019

Alla skivor är till synes lika. Den enda skillnden jag kan hitta är att de 2 som fungerar har vita fodral. Det kanske i te ens har med saken att göra men det kändes märkligt. Säljaren säger att alla har fungerat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av stlahti:

Alla skivor är till synes lika. Den enda skillnden jag kan hitta är att de 2 som fungerar har vita fodral. Det kanske i te ens har med saken att göra men det kändes märkligt. Säljaren säger att alla har fungerat.

Hur är skicket på skivorna som inte fungerar då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2019

Varierande skick på alla, de flesta i gott skick. Som sagt så kunde min antika variant läsa alla skivor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

Om du köpte skivorna tillsammans med konsolen och säljaren säger att alla funkat är det ju lite klurigt.

Enda teorin jag kan tänka ut är regionslåsning. Vad står det för region på fodralen? Tänker om din gamla är modifierad kanske den kan läsa spel från andra regioner. Och att ett ev modchip på den nya lossnat i transporten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2002

Den troliga orsaken till att den inte kan läsa vissa skivor är att någon av lasrarna är kassa. I en ps2 konsol sitter det 2st lasrar en för dvd samt en för cd. Spelen som såldes till enheten låg sedan i vissa fall på dvd samt i vissa fall på cd. Om då den ena av dessa pajar så kommer resultatet bli att den fortfarande kan läsa vissa skivor beroende på vilket format som användes på skivan.
Det ända sättet att lösa felet på är att byta ut hela dvdläsaren i enheten...
Att lasern pajar på ps2 konsoler är ett ökänt och välkänt problem till den milda grad att Sverker slängde en i soptunnan runt 2003 för att sony ansåg att det inte skulle gå på garantin

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Mar 2013

Kan tillägga för att tästa så är det ju bara att stoppa in en DVD film (rätt region) och sedan en CD skiva (om man har nogon kvar) och se vilken som fungerar.
På spel skivorna bör det också stå om det är DVD eller CD med en sådan där svår att kopiera märkning

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2019

Hm... Hittar inte att det står något om region någonstans? Texten på alla fodral är sv/dk/no/fi.

Alla skivor är märkta DVD-ROM, men testar spela en cd o en dvd just in case!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västervik
Registrerad
Jun 2005

Vad är det för modellnummer på konsolen?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

På den gamla goda tiden när PS 2 var lite hetare så var det ganska vanligt att man behövde reparera dem genom att byta lasermekanik pga läsproblem och jag tror ju inte att en 20 år gammal apparat på nått sätt är fräschare än de var nya så problemen blir nog inte mindre med tiden.
Det finns fortfarande lasermekaniker att köpa så de går att renovera.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västervik
Registrerad
Jun 2005

@mrqaffe: Problemet var huvudsakligen med tidiga modeller. Senare 39000 modeller och efter har en uppgraderad laser som håller mycket bättre.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Zarper:

@mrqaffe: Problemet var huvudsakligen med tidiga modeller. Senare 39000 modeller och efter har en uppgraderad laser som håller mycket bättre.

Jo men du behöver också lägga till åldringen, gamla lasermekaniker brukar ofta behöva rengöras och smörjas igen för fetterna brukar ha fångat damm och härdat så de mer uppför sig som cement än nått smörjande, dessutom kan det finnas gummidelar som hårdnat och plastlinser som blivit "grumliga".
Hursomhelst så skulle jag misstänka att det handlar om nått mekaniskt problem i läsaren pga åldern.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västervik
Registrerad
Jun 2005

@mrqaffe: Absolut, min kommentar gällde mer "den gamla goda tiden".