Ny dator, är denna prisvärd?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2019

Ny dator, är denna prisvärd?

Hej!

Dags att köpa ny speldator. Just nu spelar jag bara lite lättare spel som Albion online, battlerite så en superdator är inte nödvändigt.

Jag har kikat runt lite på både delar och färdigbyggen. Är denna bra och prisvärd eller är det mer värt att bygga eget?

https://www.komplett.se/product/11280/datorer/komplett-pc/kom...

Har annars funderat på att bygga något med ett RTX 2060 super. Och har hört att AMD Ryzen 5 ska fungera ok.

Budget; runt 10k

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Dec 2018

@stelliis: För dryga 1000kr mer får du 3600 och 2060 super: https://komponentkoll.se/bygg/Agagy/

Dock så måste du bygga ihop den själv och flasha bios på moderkortet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2018

@r_b89: Däremot får man inte 36 månaders garanti på att sätta ihop den själv.

Det verkar dock vara 3 års garanti på varje individuell del som listad i konfigurationen. Dock ska man då själv veta/ta reda på vilken del som gått sönder om datorn skulle fela. Det kan vara bekvämt att skicka iväg hela datorn för att låta någon annan ta reda på felet om något sådant skulle uppstå.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Sep 2015

Om du inte är bekväm med att bygga själv har Webbhallen erbjudande om gratis montering för dator där du själv väljer komponenter just nu:

https://www.webhallen.com/se/product/236123-Webhallen-Custom-...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2019

Tack för svar!

Att bygga själv lär inte vara några problem, kul med projekt! Det är just valet av delar som är det kluriga i mitt fall då jag har väldigt lite kunskap inom det området och det känns som en djungel att lära sig allt.

@r_b89 den såg riktigt schyst ut, tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av stelliis:

Tack för svar!

Att bygga själv lär inte vara några problem, kul med projekt! Det är just valet av delar som är det kluriga i mitt fall då jag har väldigt lite kunskap inom det området och det känns som en djungel att lära sig allt.

@r_b89 den såg riktigt schyst ut, tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Eller här med 5700XT som är vassare än RTX 2060 Super. Nackdelen är att det än så länge bara finns kylare som låter ganska mycket. Går ju dock att ändra till annan kylning (vattenkylning med NZXT G12 t.ex) i framtiden om man skulle störa sig mycket på det.

Tänk på att du kan behöva att uppdatera moderkortets BIOS för att det ska fungera med Ryzen 3600. Detta kan du däremot göra med en USB-sticka. Det ska annars stå på lådan om det redan är uppdaterat.

Prestandaindex DX11:

DX12:

Citera för svar!

CPU: i7-6700K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS Z170-A. Minnen: HyperX Fury Black DDR4 8GB 2666MHz. GPU: ASUS GTX 1080 Strix Gaming (8G). SSD: Corsair Force LE 240GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 400C + Be Quiet! Shadow Wings 2 PWM.