Tänk på kylningen vid köp av laptop!

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Jul 2017

Tänk på kylningen vid köp av laptop!

Hej!

Tänkte att det var dags för en liten PSA: Hur väl kylningen fungerar spelar stor roll för hur väl en dator presterar.

Ett par datapunkter från senaste dagarna:

Citat:

Från en tweet av @SwiftOnSecurity på Twitter:

Stuck a fan under laptop and this thing is boosting and staying at 4.2GHz across 6 hyperthreaded cores.

Just a reminder that everything you upgrade in your laptop is a scam you’ll barely get the performance benefit of because consumers are too ill-informed to demand cooling.

Citat:

Från en artikel på NoteBookCheck.net (Lenovo laptops with the Ryzen 7 3700U run 58 percent faster than HP laptops with the exact same processor).

Looking closely at the core clock rates of the HP 14 and ThinkPad E595 reveals the cause of the enormous discrepancy. When stressing the HP with Prime95 and FurMark, clock rates would throttle to the 0.6 GHz to 1.4 GHz range compared to a steady 2.8 GHz on the Lenovo under similar conditions. Lenovo's implementation of the same AMD CPU is far superior at maintaining decent clock rates than both HP systems.

Jag har faktiskt sneglat på HP Envy x360, de har vart rätt intressant prissatta med till synes rätt trevliga CPU:er i, men artikeln ovan har ändå gett mig en tankeställare, att det inte räcker att bara jämföra specifikationer när kylningslösningen kan göra en så drastisk skillnad för faktisk prestanda.

Ni som har laptops eller har researchat detta, har ni några bra eller dåliga kylningserfarenheter att dela med er av?

En bild säger mer än tusen ord. Så här gör du för att lägga upp bilder till ditt foruminlägg.

Synpunkter på moderering eller andra frågor om siten? Välkommen att kontakta oss via Sweclockers kontaktformulär eller i feedback-forumet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003

Helt rätt! Har mekat en del med så kallade ”gaming” laptops och de med samma kylning för cpu och gpu är värst. Minsta lilla damm så överhettar de. Fläkten går i +5000 rpm vid gaming och då är fläkten slut inom 2 år.

Om jag vore tvungen att ha gaming laptop så skulle jag satsa på en tyngre och tjockare modell.

Skickades från m.sweclockers.com

Asus P9X79 | Xeon 2680v2@3.5Ghz | X61 Kraken | 16gb Corsair Dominator | 2x Intel 520 240gb RAID0 | ASUS Xonar Essence STX | Vega 56