Gjorde fel vid installering av wraith spire, hjälp pls :S

Permalänk
Medlem

Gjorde fel vid installering av wraith spire, hjälp pls :S

Hej!

Jag fick äntligen mina datordelar igår och satte igång med bygget direkt efter jag fick de. Dock fick jag problem med kylaren till CPUn. Jag bestämde mig för att montera den när moderkortet ( msi x570 a-pro ) var i chassit eftersom jag läste att det kan vara bättre för skruvarna på kylaren ibland kan behöva lite tryck för o få ner. När jag väl skruvade av plastfästena för den andra typen av kylare som jag inte har så trillade dock backplaten av moderkortet.

Det var här problemen började. Eftersom skruvhålen till kylaren sitter på backplaten så kunde jag inte skruva ned kylaren utan att backplaten sitter på, och efter några försök att skruva på kylaren med en hand samtidigt som jag höll min andra hand under chassit för o trycka upp backplaten så gav jag upp efter det att kylaren i princip dansade på min CPU av vridkraften och trcket när jag försökte skruva ned den.

Jag vänder mig nu till Sweclockers med två generella funderingar: Har någon satt på denna kylaren på ett moderkort utan en fastlimmad backplate? Och isåfall hur gjorde ni? Min nuvarande plan är att ta ut moderkortet och sätta det på en mjuk bok så skruvhålen trycks upp utan att jag behöver trycka upp den själv, och därmed skruva ned den med båda händerna.
Min andra fundering är: Eftersom kylaren gled runt en hel den på CPUn så kanske jag borde ta av den och kolla så kylpastan inte åkt runt överallt och kommit ned i springor den inte skulle? Och isåfall ta bort kylpastan som redan är på och lägga på ny. För att göra detta tänkte jag använda:
https://www.kjell.com/se/produkter/hem-kontor-fritid/kontorst...
och
https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/datorkompone...
Tror ni de kommer funka bra? Funderar mest på isopropanolen. Är det samma som isopropyl alcohol som de brukar rekommendera på youtube?

Uppskattar all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rytberg:

Det var här problemen började. Eftersom skruvhålen till kylaren sitter på backplaten så kunde jag inte skruva ned kylaren utan att backplaten sitter på, och efter några försök att skruva på kylaren med en hand samtidigt som jag höll min andra hand under chassit för o trycka upp backplaten så gav jag upp efter det att kylaren i princip dansade på min CPU av vridkraften och trcket när jag försökte skruva ned den.

Tricket med att lyckas med detta, är att man skuvar dit en av skruvarna precis så mycket att gängorna tar, och sedan skruvar man dit den som är diagonalt mot den första.
På detta viset låser man fast kylaren och man kan därefter skruva dit de övriga utan problem.

Dina andra frågor låter jag någon annan svara på.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Uppfattat.
Får nog göra så som jag skrev där uppe. Är så satans nervös haha. Känns lite som man desarmerar en jävla bomb eller något. Tror mitt problem även är att eftersom jag tryckte på backplaten med handen så kom inte själva skruvhålen tillräckligt långt upp heller.
Tackar för svaret!

Permalänk
Medlem

Rengöringsmedlet ska fungera utan problem.