Ny dator, vilken är bäst av dessa? Eller bygga själv tips, budget cirka 6000

Permalänk

Ny dator, vilken är bäst av dessa? Eller bygga själv tips, budget cirka 6000

Hej,
Dottern behöver en ny dator. den ska inte vara nått spelmonster, utan just nu klara Sims 4 och så kollar hon bara på playtjänster och spelar Roblox bland annat. börjar komma intresse för mer spelande dock. Hon sitter på en gammal ärvd iMac från 2011, men vill spela som sagt.

Hittade dessa 2 på Webhallen:
https://www.webhallen.com/se/product/289381-Webhallen-Config-...

https://www.webhallen.com/se/product/295387-Lenovo-ideacentre...

Skiljer 1000 kr, och det ser ut som at tptocessorn på Lenovon är lite bättre? Var länge sen jag byggde, men jag gillar det, men jag vill som sagt hamna på runt dessa priser inklusive operativsystem om jag ska bygga. Blir till att läsa in sig på komponenter om jag ska bygga en, och det är osäkert om jag har tid med just nu.

Permalänk
Medlem

Det är svårt att få till ett bygge med Windows för det priset om du ska köpa lösa komponenter, utan det passar sig bäst när med det här som undre gräns:
Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 2600 (1 549 kr hos NetOnNet)
Grafikkort: Gigabyte AMD Radeon RX 570 AORUS 4GB (1 790 kr hos NetOnNet)
Chassi: Fractal Design Focus G (529 kr hos CDON)
Moderkort: Gigabyte B450M DS3H (783 kr hos Power)
RAM: Ballistix Sport LT DDR4 8GB (502 kr hos Komplett)
SSD: Crucial BX500 240GB SATA 2.5" 7mm (CT240BX500SSD1) (399 kr hos Dustin)
PSU: Corsair CX 750M 750W (749 kr hos Komplett)
Summa: 6 301 kr

Av de alternativen som du listar så är nog Webhallens egna bygge bäst, genomsnittskvalitén på den är god och det finns en god uppgraderingsmöjlighet i den. Ett alternativ är detta:
Komplett: Komplett Gamer A20 6499:-
Det paketet är lite ge och ta ungefär som Levono-paketet. Bättre uppgraderingsmöjligheter, men chassit och moderkortet är så billiga som de kan bli.

Edit:
Det bästa för ungefär det priset är nog denna:
HP Pavilion Gaming 690-0800no 6990:-
Fördelar: Specsen är svåra att slå i den här prisklassen.
Nackdelar: Uppgraderingsmöjligheterna. Det är t.ex. bara en RAM-sticka, man vill använda 2 stickor för att utnyttja dual-channel. Chassit och nätagget är förmodligen bare-bone.

Jag skulle nog ändå ta HP-datorn om 8k inte är ett alternativ. Hör med Elgiganten vad det är för RAM-sticka de har satt i och köp en likadan när du har möjlighet. Då står den sig ganska bra med tiden.

Permalänk

@Icecrystal:
Tack för inputen. Ska kolla på detta. HPn, såg ju vettig ut tål att funderas på Men även de andra, Lenovon är ett alternativ pga priset.
Med tanke på det tilltänkta användningsområdet funkar nog alla alternativ rätt ok

Permalänk
Skrivet av Icecrystal:

Det är svårt att få till ett bygge med Windows för det priset om du ska köpa lösa komponenter, utan det passar sig bäst när med det här som undre gräns:
Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 2600 (1 549 kr hos NetOnNet)
Grafikkort: Gigabyte AMD Radeon RX 570 AORUS 4GB (1 790 kr hos NetOnNet)
Chassi: Fractal Design Focus G (529 kr hos CDON)
Moderkort: Gigabyte B450M DS3H (783 kr hos Power)
RAM: Ballistix Sport LT DDR4 8GB (502 kr hos Komplett)
SSD: Crucial BX500 240GB SATA 2.5" 7mm (CT240BX500SSD1) (399 kr hos Dustin)
PSU: Corsair CX 750M 750W (749 kr hos Komplett)
Summa: 6 301 kr

Av de alternativen som du listar så är nog Webhallens egna bygge bäst, genomsnittskvalitén på den är god och det finns en god uppgraderingsmöjlighet i den. Ett alternativ är detta:
Komplett: Komplett Gamer A20 6499:-
Det paketet är lite ge och ta ungefär som Levono-paketet. Bättre uppgraderingsmöjligheter, men chassit och moderkortet är så billiga som de kan bli.

Edit:
Det bästa för ungefär det priset är nog denna:
HP Pavilion Gaming 690-0800no 6990:-
Fördelar: Specsen är svåra att slå i den här prisklassen.
Nackdelar: Uppgraderingsmöjligheterna. Det är t.ex. bara en RAM-sticka, man vill använda 2 stickor för att utnyttja dual-channel. Chassit och nätagget är förmodligen bare-bone.

Jag skulle nog ändå ta HP-datorn om 8k inte är ett alternativ. Hör med Elgiganten vad det är för RAM-sticka de har satt i och köp en likadan när du har möjlighet. Då står den sig ganska bra med tiden.

En annan fråga, har hittat en begagnad dator inkl skärm , tangentbord och mus.
Specen följer nedan, hur står denna sig mot de andra ovan?

PROCESSOR INTEL XEON E5-1620 QUAD-CORE 3.6 GHZ
INTERNMINNE 8 GB DDR3
HÅRDDISK 500 GB 3,5"
HÅRDDISKTYP SATA
BILDSKÄRM 23"
CHASSI TOWER
EXPANSIONS LEDIGA 2 PCI-E 16X, 1 PCI-E 4X, 1 PCI-E 1X, 1 PCI
EXPANSIONSPLATSER 3 PCI-E 16X, 1 PCI-E 4X, 1 PCI-E 1X, 1 PCI
GRAFIKKORT NVIDIA GEFORCE GTX 1650 3GB GDDR5
MAXIMALT MINNE 16 GB
MÅTT 42X17.5X36 CM (LXBXH)
NÄTVERKSKORT 10/100/1000 MBIT
OPERATIVSYSTEM FÖRINSTALLERAT MICROSOFT WINDOWS 10 PRO INK LICENS
OPTISK ENHET NEJ
USB PORTAR 10 ST
VIKT 13 KG
ÖVRIGA ANSLUTN. DVI, HDMI
ÖVRIGT TILLBEHÖRSPAKET (TANGENTBORD & MUS) INGÅR
SERIELLPORT 1 ST
SKÄRMUPPLÖSNING 1920 X 1080

Svåt att se exakta spelar och vad det innehåller, verkar som 1650 grafikkort är rätt mediokert eller? Kanske bäst att ta HP datorn ändå.... Eller webhalldn för att kunna uppgradera, men oftast är de så med uppgradering. ska processorn uppgraderas så blir det nya minnen och moderkort... enda som är uppgraderingsbart inpraktiken är grafik och lagring känns det som

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulldog76:

En annan fråga, har hittat en begagnad dator inkl skärm , tangentbord och mus.
Specen följer nedan, hur står denna sig mot de andra ovan?

PROCESSOR INTEL XEON E5-1620 QUAD-CORE 3.6 GHZ
...
....

Svåt att se exakta spelar och vad det innehåller, verkar som 1650 grafikkort är rätt mediokert eller? Kanske bäst att ta HP datorn ändå.... Eller webhalldn för att kunna uppgradera, men oftast är de så med uppgradering. ska processorn uppgraderas så blir det nya minnen och moderkort... enda som är uppgraderingsbart inpraktiken är grafik och lagring känns det som

Den begagnade datorn verkar ju vara någon form av gammal arbetsdator. Ser inte att den har ett grafikkort så det kan du ju behöva köpa till. Beroende på priset tycker jag den inte ser mycket ut alls om jag ska vara ärlig.

Permalänk
Skrivet av Chrisism8:

Den begagnade datorn verkar ju vara någon form av gammal arbetsdator. Ser inte att den har ett grafikkort så det kan du ju behöva köpa till. Beroende på priset tycker jag den inte ser mycket ut alls om jag ska vara ärlig.

Där är ett Geforce GTX 1650 grafikkort

Permalänk
Medlem

@Bulldog76:
Fördelen med de färdigbyggda märkesdatorerna är ju att man ofta får "mycket för pengarna" på papper. Problemet är att de är ofta svåra att uppgradera då de kör speciallösningar på annars standardiserade saker som chassi storlek, strömkablar, moderkortslayout och annat. Alla märkesdatorer gör inte det, men det kan vara värt att ha i åtanke. Bygga sin egen, eller typ webhallens config gör ju det lättare att uppgradera senare eller återanvända vissa delar.

Här har du mitt förslag på hur jag hade byggt.
Svagheter: Processorn är lite klen, men den är tillräcklig för vad din dotter använder den till.
Fördelar: Allt är standardstorlekar etc och det är smidigt att uppgradera. Väljer du att uppgradera processorn om några år kommer du kunna hitta en t.ex 3700X för vettiga pengar begagnad. Dagen du vill byta grafikkort så är det bara att rycka ur det som sitter i och plugga i ett annat, aldrig några problem.
Notering: Jag slängde ihop delar som verkar fungera via komponentkollen. Jag har dock inte dubbelt/trippel kollat allt så att grafikkortet får plats etc så det kan ju vara värt att någon slänger ett öga på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulldog76:

Kanske bäst att ta HP datorn ändå.... Eller webhalldn för att kunna uppgradera, men oftast är de så med uppgradering. ska processorn uppgraderas så blir det nya minnen och moderkort... enda som är uppgraderingsbart inpraktiken är grafik och lagring känns det som

En stor fördel med Webhallen-datorn är att den består helt och hållet av vanliga komponenter som går att köpa i butik. Moderkortet är t.ex. ett ASUS ROG STRIX B450-F Gaming, som med en BIOS-uppdatering har stöd för de nyligen släppta Ryzen 3000-processorerna (för tillfället upp till 3900X med 12 kärnor). Uppgraderingsmöjligheten för just processorn är alltså enorm för den datorn.

Köper du däremot t.ex. en HP eller Lenovo så brukar möjligheterna att uppgradera processorn vara väldigt begränsad, oftast har de bara stöd för de processorer som modellerna säljs med och inget annat. Det är inte heller ovanligt att de har en del specialanslutningar som gör det svårt att uppgradera t.ex. nätagget, och nätaggen är ofta rätt klena vilket kan begränsa möjligheterna att uppgradera t.ex. grafikkortet. Webhallen-datorn har däremot ett standard 550W nätagg, vilket räcker väldigt långt.

En möjlig fördel med märkesdatorerna är att man kan få lite mer prestanda för pengarna, eftersom de tillverkas i större volymer och oftast använder billigare komponenter. Men det är mer slit-och-släng datorer som sagt.

Permalänk

Tack för mer input, jo jag har också den aspekten att man inte kan uppgradera märkesatorer. Har förr alltid byggt innan jag fastnat i Macträsket då jag inte spelar annat än på PS. Just av de nämnda anledningarna ville jag aldrig köpa märkesburkar förr. Är väl mest inne på att jag undrar om jag behvöer uppgradera med tanke på vad datorn ska användas till. (visst det kan alltid ändra sig,) men hon är ingen spelfantast.
HP datorn verkar ha väldigt mycket "prestanda" för pengarna. Grafikkort verkar vara snabbare och bättre än Webhallen, likaså med processor kanske? ÄR det stor skillnad på 1050 2gb grafikkortet som är med i Webhallens och 1060 3 gb i HP datorn?
Fördel med HP är att det tar mindre plats. Men visst, jobbiga val är det.
6990 känns som maxgräns för färdigt burk just nu. (inklusive OS)

Skärm funderar jag på denna: är den något att ha? https://www.webhallen.com/se/product/298825-Philips-278E9QJAB...