Sämre prestanda efter nya uppdateringar

Permalänk
Medlem

Sämre prestanda efter nya uppdateringar

Jag har ett problem med min dator, använder en HP Laptop 15-da0xxx och gjorde nyligen några uppdateringar genom HP-programmet, alltså deras egna uppdateringar. Efter det försämrades min dators CPU drastiskt och minnesanvändningen är skyhög… Nedanför infogar jag systeminformationen:

Processor: Intel core i5-8250U CPU 1.60GHz 1.80 GHz
RAM-minne: 8,00 GB
System: x64-bitars

Använder FL Studio 20 väldigt mycket för musikproduktion och har inte haft några problem med CPU eller minnesanvändningen tidigare men efter uppdateringarna har det blivit problematiskt. Bara internet Explorer använder i skrivande stund 186,3 MB av hela min minnesanvändning, något som inte var aktuellt innan uppdateringarna. Skulle någon vänlig själ kunna hjälpa mig med detta?

Raderat skrik på hjälp i rubrik /Mod
Permalänk
Medlem

C:\Users\oscar\OneDrive\Bilder\Aktivitetshanterare.PNG

Permalänk
Medlem

Uppgradera till 16gb minne eller installera en ren win10 utan HPs bloatware.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscarfro:

C:\Users\oscar\OneDrive\Bilder\Aktivitetshanterare.PNG

Du får ladda upp bilden på någon lämplig hemsida. Ex www.imgur.com brukar jag använda Sen kan du länka.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn:

https://imgur.com/tcfTowL

Permalänk
Medlem

@Korgan: 16 GB-uppgraderingen är nog inte den lämpligaste lösningen för mig just nu :/ Hur går jag tillväga med ditt andra förslag?

Permalänk
Medlem

Bara en kontrollfråga, är datorn märkbart segare eller är det bara CPU/RAM användning som gått upp?

Länge sen jag använde FL Studio, men varför har du två igång samtidigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem

@Strepto: Det var sannolikt en bugg, tror inte det är möjligt att köra två flikar av Fl samtidigt... Men nja det som märks är framförallt ljudkvalitén i Fl Studio, massa knastrande och inget behag överhuvudtaget. Sen känns det någorlunda kasst att datorn får jobba mycket mer än vad den behöver göra. Om jag har förstått det rätt sliter hög CPU samt minnesanvändning på datorn och dess prestanda så det är väl en utav anledningarna till att jag vill få detta fixat. Exempelvis använder min Google Chrome över 600 MB av minnesanvändningen när jag endast har YouTube uppe (knappt några program igång i bakgrunden heller) så något är det ju som inte stämmer

Permalänk
Medlem

Knastrandet kommer jag ihåg, och så länge du inte kör väldigt många instrument i din mix samtidigt så borde du inte få knastrandet, och om det kom efter efter uppdateringen så är det garanterat relaterat och inte pga att datorn inte är kraftfull nog.

Med det sagt så är det svårt att felsöka och åtgärda genom ett forum. Nu vet jag inte hur datorerfaren du är, men jag håller nog med Korgan om att det som är minst komplicerat med högst chans att lyckas hade varit att installera om Windows 10, jag delar också uppfattningen alla HP program är överflödiga och kan även skapa problem. Men om du inte har gjort det innan hade jag försökt att hitta någon kompis eller slälting som kan hjälpa dig först felsöka på riktigt och sedan åtgärda.

En sista sak du bör kontrollera är att du kör ASIO4ALL som ljuddrivrutin, den är mer resurseffektiv än windows förinställda.
https://www.image-line.com/support/flstudio_online_manual/htm...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk

Återställnin

Jag brukar alltid börja med återställning till tidigare tidpukt

Permalänk
Medlem

@bottomprice: Har inte lagt till en återställningspunkt Går det att lösa på nåt sätt ändå?