Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Nybygge runt 6000

Hej!

Har fått uppdrag från min lillkusin att plocka ihop en speldator åt honom för runt 6000. Då jag inte plockat ihop en dator på 5+ år är jag inte riktigt med i matchen längre kring vad som är prisvärt och bra längre, så uppskattar all hjälp jag kan få.

Datorn kommer användas till spel som Rust, Fortnite, GTA V, CS GO, och liknande. Vet att det kan bli trångt att få in prestanda för dessa spel med denna budgeten men något som kan köra det någorlunda borde gå att få ihop. Kommer endast köpa delar från svenska sidor. Jag kan själv bygga ihop datorn så någon montering behöver inte ingå. Har också en 1TB HDD liggandes som han kan få, Windows kan jag fixa på annat håll.

Har skummat igenom liknande trådar och kommit fram till nedan, tacksam för tips på förbättringar!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12653785

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2018

Tycker du ska börja med att kolla in vad du kan samla ihop från andrahands marknaden. Du kan lätt få ihop en riktig gamingdator för 6k beggat.
Kan ju börja här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1563193-asus-rog-strix...

Sen kan du ju köpa sånt som inte är så fraktvänligt som chassi, nytt.

i5-6600k @ 4,4GHz | EVGA 1070 SC | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair 2x8GB 3200MHz | EVGA Supernova G2 750W | Noctua NH-U14S | Fractal Design R5

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

@Muumin: Tack för tipset! Ska kika igenom beg. marknaden och se vad som finns.

Dock så finns det fördelar med att köpa allt på ett ställe och från en återförsäljare, så håller mig gärna till det om det inte dyker upp något riktigt bra.

Någon annan synpunkt på den jag länkade?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Mar 2015

Det beror ju självfallet på hur man prioriterar och vad man tänker om uppgraderingar längre fram i tiden. Det bra med AM4 platformen är ju hur smidigt det är att uppgradera till ny CPU senare. Det jag hade gjort är att jag hade valt att ta bort SSDn för tillfället, och bytt ner processorn till en Ryzen 1400. Ser att Intel säljer denna just nu för 999kr och 4 kärnor/ 8 trådar är tillräckligt för att spela på i denna prisklassen. Nu har du ca 800-1000kr kvar. Jag hade istället lagt de pengarna på ett Vega 56. För den extra tusenlappen på grafikkortet får du ut nästan dubbelt så mycket kräm ur det.

Sedan hade jag dragit fram kablar och allt redo för en SSD. Är ju en perfekt julklapp att önska sig och tar ju bara ett par minuter att installera. Är väl lite krångligt att installera om Windows visserligen men jag tror det är värt besväret. Känner man att processorn börjar bli trött om ett par år så kan man ju byta upp sig då, men en Ryzen 1400 borde fungera bra tills vidare.

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 Skylake 6700K @ 4.6 Ghz || Noctua NH-D14 w/ 2x FD Venturi HP-14 Fläktar|| Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|| MSI 1070 Gaming X || NZXT H440 || Supernova G2 850w || W10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

@Chrisism8: Låter vettigt, en 1400 ser ut att kunna dra det ganska bra. Och ser även värt ut att gå upp till ett Vega 56 om man kollar statistiken. Ska testa att ändra om lite och se vad den hamnar på, kanske kan motivera att lägga lite extra annars för att få med en SSD också direkt. Tack för input!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2018

@Rexes Skulle personligen gjort något som följande eftersom de spel du nämner inte är särskilt grafikkrävande och mer processor-fokuserade. Grafikkortet är ju också det enklaste att uppgradera sen när behovet finns.
OBS! Notera att grafikkortet enbart är en PLACEHOLDER som motsvarar samma pris som vad ett 970 går för beggat.

Köp sedan ett 970 beggat för runt 800kr, alt. ett 980 för runt 1200-1300kr på Sweclockers marknad.

i5-6600k @ 4,4GHz | EVGA 1070 SC | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair 2x8GB 3200MHz | EVGA Supernova G2 750W | Noctua NH-U14S | Fractal Design R5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Nov 2009

Jag hade dragit det här, och det går att spela på 1080p höga inställningar i 60fps i esports titlar utan problem.
Sen i framtiden ska ett begagnat dedikerad grafikkort. Övriga spel på lite lägre grafik, alternativt höga på 720p.

Edit: märkte att du redan hade en hårddisk så större SSD istället då.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12654759

| CPU: R7 2700X | GPU: GIGABYTE GTX 1070 mITX | RAM: 16GB 3000MHz DDR4 | Mobo: MSI B450-A Pro | Storage: 2TB SSD | 7TB HDD | Chassi: Fractal Define S | PSU: EVGA Supernova G3 750W |
| Skärm: ASUS 24" 144Hz + Philips 24" + Philips 22" | OS: W10 64-bit
| Vardagsrum: BenQ W2000 | Denon AVR-X540BT | 2x Argon Alto55 | 2x Dali Lektor1 | Argon Alto C