Permalänk
Medlem

Köpråd: NUC eller mini-ITX?

Jag går i köptankar och tänker för höstens studier köpa ny stationär. En viktig komponent är att jag är ute efter ett mycket slimmat bygge som både är kraftfulllt men framförallt inte är skrymmande.

Min idé som det ser ut är att köpa följande:

Intel NUC NUC8i7BEH (Svart)
Samsung 970 Pro Series MZ-V7P512BW 512GB
Kingston HyperX Impact SO-DIMM DDR4 2400MHz 2x16GB (HX424S14IBK2/32)
Dell UltraSharp U3219Q

Jag har två funderingar:

1) Fungerar samtliga komponenter ihop och vet någon om just denna NUC eventuellt är (inofficiellt) kompatibel med 2x32 GB ram?
2) NUC:en blir lite dyrare än väntat. Har ni några förslag på en liknande setup (eller något bättre) i väldigt kompakt (och helst cleant) bygge där man tom kan få lite standardkomponenter ist för den mer mobilanpassade processorn i NUC:en? Jag är ute efter mycket prestanda men i väldigt kompakt form.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Vad ska du göra med datorn?
64gb ram känns overkill som normal användare och använder du inget grafikkort?
En ryzen 3600 är sjukt mycket prestanda som går svalt tex i det tidigare länkat chassit.
Valfritt b350 eller b450 itx moderkort och ram.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Vad ska du göra med datorn?
64gb ram känns overkill som normal användare och använder du inget grafikkort?
En ryzen 3600 är sjukt mycket prestanda som går svalt tex i det tidigare länkat chassit.
Valfritt b350 eller b450 itx moderkort och ram.

Tack för input! Vore högst uppskattat med konkreta tips (komponenter) på byggen. Jag är ute efter ett Intel-bygge och med eventuellt ett Nvidia som extern gfx utöver cpu:ns. Det viktigaste för mig är så hög prestanda som möjligt i ett så kompakt bygge som möjligt. Är NUC-alternativet med komponenterna ovan en dålig idé generellt givet vad jag kommer få för pengarna?

Gällande ram så redigerar jag råformatkompositbilder på hundratals mpix, använder tunga GIS-program och använder PS samtidigt som jag tidvis också kör ganska tungt i webbläsare med många flikar/insticksprogram/skript. Med 4k-monitorn ovan finns potential till att parallellisera ganska mycket och även om 32 GB räcker i 95 % av fallen kan det kännas skönt att helt och hållet kunna slippa tänka på RAM givet de låga priserna på ram som vi har just nu. Någon som vet om NUC:en ovan har inofficiellt stöd för 64 GB via två stickor?

Permalänk
Medlem

Som alternativ har jag komponerat samman följande mini-ITX-bygge:

Louqe Ghost S1 MKII Limestone (Silver)
Asus ROG Strix Z390-I Gaming
Intel Core i9 9900K 3,6GHz Socket 1151-2 Box without Cooler
2 x Samsung Server DDR4 2666MHz ECC Reg 32GB (M393A4K40CB2-CTD)
Samsung 970 Pro Series MZ-V7P512BW 512GB
Corsair RM750X V2 750W

Som tidigare är min tanke att få ett så kraftfullt bygge som möjligt i ett så kompakt format som det går. Datorn ovan skiljer sig i formfaktor och pris från NUC:en, men beaktat att den går på ca dubbla priset, skulle ni säga att den ger betydligt mer "bang per buck"?