Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av zybear:

Ja detta var ju ingen rolig historia. Försöker kyla en 3900x med en kompetent Thermalright HR-02 Macho Rev. B. Redan efter två rundor cinebench r20 så är jag över 90 grader... Med samma kylare på en 9900k får jag betydligt bättre siffror. Har nyaste bios på en asrock x570 extreme4 och alla nya drivers. Känns som att värmen stannar kvar i cpun då kylaren inte ens blir ljummen vid körning. Vill ju helst slippa lappa cpun med tanke på garantin.

Vi är många som sitter i samma båt. Har själv en Noctua NH-U12S med dubbla fläktar och det spelar ingen roll om jag kör fläktarna i 500rpm eller 1200rpm, min sketna 3600 når ändå 80-strecket stock i CB20 trots ynka 88W. Misstänker att ett av problemen är att kontaktytorna på många kylare är konvexa och att det inte lirar alls bra ihop med chiplet layouten på Zen 2. Vore intressant att de hur (o)jämna IHS:erna på Zen 2 är, om de är "vågiga" med hög mitt och höga ytterkanter som många på Zen+ var borde det problemet bli ännu värre.

Har för mig att just Thermalright-kylarna hade konvexa kontaktytor "by design" eftersom många Intel-processorer hade konkava IHS:er på den tiden. Kanske kan vara en delförklaring till varför en sådan monsterkylare presterar så dåligt.

Vore intressant att se ett kylartest på Zen 2.

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB Corsair LPX B-die | GTX 1070

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2019

Min 3700x idlar ca 40 med den inkluderade kylaren. Under full load så har jag aldrig gått över 72 grader. Men kylaren låter som en jävla jetmotor när den varvar upp mot 3000 rpm. Funderar på att byta cpukylare endast pga ljudet. Tempen verkar det faktiskt hantera rätt så bra för att vara en inkluderad kylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2019

3700x idle 32-36, spel + stream 60-65 enligt ryzen master.
Därimot har jag världens problem med datorn pga rx 5700xt. Wattman hänger sig, ryzen master hänger sig, streamlabs kraschar, obs kraschar till följd hela datorn fryser

Misstänker det är grafikkortet som strular till allting,

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Arneek:

3700x idle 32-36, spel + stream 60-65 enligt ryzen master.
Därimot har jag världens problem med datorn pga rx 5700xt. Wattman hänger sig, ryzen master hänger sig, streamlabs kraschar, obs kraschar till följd hela datorn fryser

Misstänker det är grafikkortet som strular till allting,

Vilken kylare?

MB:Fatal1ty X370 Gaming-ITX/ac CPU:3700X (alpenföhn black ridge) RAM:16gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO 1TB GPU:1080ti PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2019
Skrivet av Dekkan:

Vilken kylare?

https://www.webhallen.com/se/product/285867-be-quiet-Dark-Roc...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005
Skrivet av fragande:

Vi är många som sitter i samma båt. Har själv en Noctua NH-U12S med dubbla fläktar och det spelar ingen roll om jag kör fläktarna i 500rpm eller 1200rpm, min sketna 3600 når ändå 80-strecket stock i CB20 trots ynka 88W. Misstänker att ett av problemen är att kontaktytorna på många kylare är konvexa och att det inte lirar alls bra ihop med chiplet layouten på Zen 2. Vore intressant att de hur (o)jämna IHS:erna på Zen 2 är, om de är "vågiga" med hög mitt och höga ytterkanter som många på Zen+ var borde det problemet bli ännu värre.

Har för mig att just Thermalright-kylarna hade konvexa kontaktytor "by design" eftersom många Intel-processorer hade konkava IHS:er på den tiden. Kanske kan vara en delförklaring till varför en sådan monsterkylare presterar så dåligt.

Vore intressant att se ett kylartest på Zen 2.

Ja, helt rätt, konvex bas:

Kontaktytan mot cpu´n

Blev väldigt tydligt när jag började plana basen:

Gav ca. tre till fyra grader bättre temps i AIDA64 stress, alltid nått. Har beställt kryonaut, får se om det ger märkbar skillnad mot MX2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av zybear:

Ja, helt rätt, konvex bas:

https://i.postimg.cc/Qx7w5wp5/IMG-20190803-124244.jpg

Kontaktytan mot cpu´n

https://i.postimg.cc/T3m7Lbvc/IMG-20190803-123800.jpg

Blev väldigt tydligt när jag började plana basen:

https://i.postimg.cc/y6t2DsSs/IMG-20190803-125001.jpg

Gav ca. tre till fyra grader bättre temps i AIDA64 stress, alltid nått. Har beställt kryonaut, får se om det ger märkbar skillnad mot MX2

Damn, så illa trodde jag inte det skulle vara. Det är ju nästan ingen kontakt alls där CCX:erna sitter då Hur har du planat, för hand? Måste vara jäkligt svårt att få det plant när det är konvext. Stärker ju teorin om att konvexa kontaktytor och Zen 2 inte lirar tycker jag.

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB Corsair LPX B-die | GTX 1070

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005

@fragande:

Yeps planade för hand, ett jädra hästjobb. Grövsta pappret jag hade var 600. Och just den konvexa ytan gjorde ju planingen svår. Två och en halv timme senare:

Not great, not terrible. Bättre om inte annat.

Bytte även till kryonaut, verkar faktiskt som det blev sämre än MX2 märkligt nog, kanske ska "köras in först" eller nått.