Dator stänger av sig vid ungefär 1-2 timmars spelande.

Permalänk
Medlem

Dator stänger av sig vid ungefär 1-2 timmars spelande.

Hej! Efter många timmars slit på att försöka hitta felet på min dator vänder jag mig hit för jag vet inte vad jag ska göra. Det började med att jag fick BSOD (whea_uncorrectable_error) när jag körde battlefeild men nu senaste gångerna har den bara fryst och stängt av sig utan att starta av sig själv efter.

Jag har lämnat in gpu på service, vilket den kom tillbaka i 100% fullt fungerande. Dom sa att dom hade maxat den i 6 timmars tester.

Jag har kört seriösa benchmarks utan att datorn crashat.

Jag har kört memtest86 utan att hitta ett enda fel

Varken gpun eller cpun blir högre än på bilden jag visar men trotts detta crashar det efter max 2 timmar.
Jag märker av att mitt moderkort blir jävligt varmt när den stängt av sig själv, men detta kanske är normalt? Jag vet inte vad jag ska göra bara. Har ni minsta tips på vad det kan vara, skriv gärna. Har inte råd med service och har provat allt jag kan tänka mig.

Bild på gpu cpu under spel: https://imgur.com/a/tQJ6rnx
I chassit: https://imgur.com/a/hIeoK4Z

Min gear:

Processor:
Intel Core i7-9700K - 8 kärnor / 8 trådar / 3.6 GHz (4.9 GHz Turbo) / 12MB / Socket 1151
(ej överklockad)
(helt ny)

Vattenkylare
Corsair Hydro H55
(2 år gammal)

Moderkort:
ASUS ROG Strix Z390-I GAMING - ITX / Z390
(helt ny)

Ram:
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance
(2år gammal)

Gpu:
ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC
(ej överklockad) (2 år gammal)

Chassi:
Fractal Design Define Nano S

C drive:
Samsung 960 EVO 250GB (2 år gammal)

Övrigt minne:
-Samsung SSD 860 QVO 1TB (helt ny)
-Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB (2 år gammal)

Psu:
Corsair PowerSupply (PSU) RM750X V2 750W 80+ Gold
(helt ny)

Permalänk
Medlem

Vad får du för temp på delarna i datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverre_b:

Hej! Efter många timmars slit på att försöka hitta felet på min dator vänder jag mig hit för jag vet inte vad jag ska göra. Det började med att jag fick BSOD (whea_uncorrectable_error) när jag körde battlefeild men nu senaste gångerna har den bara fryst och stängt av sig utan att starta av sig själv efter.

Jag har lämnat in gpu på service, vilket den kom tillbaka i 100% fullt fungerande. Dom sa att dom hade maxat den i 6 timmars tester.

Jag har kört seriösa benchmarks utan att datorn crashat.

Jag har kört memtest86 utan att hitta ett enda fel

Varken gpun eller cpun blir högre än på bilden jag visar men trotts detta crashar det efter max 2 timmar.
Jag märker av att mitt moderkort blir jävligt varmt när den stängt av sig själv, men detta kanske är normalt? Jag vet inte vad jag ska göra bara. Har ni minsta tips på vad det kan vara, skriv gärna. Har inte råd med service och har provat allt jag kan tänka mig.

Bild på gpu cpu under spel: https://imgur.com/a/tQJ6rnx
I chassit: https://imgur.com/a/hIeoK4Z

Min gear:

Processor:
Intel Core i7-9700K - 8 kärnor / 8 trådar / 3.6 GHz (4.9 GHz Turbo) / 12MB / Socket 1151
(ej överklockad)
(helt ny)

Vattenkylare
Corsair Hydro H55
(2 år gammal)

Moderkort:
ASUS ROG Strix Z390-I GAMING - ITX / Z390
(helt ny)

Ram:
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance
(2år gammal)

Gpu:
ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC
(ej överklockad) (2 år gammal)

Chassi:
Fractal Design Define Nano S

C drive:
Samsung 960 EVO 250GB (2 år gammal)

Övrigt minne:
-Samsung SSD 860 QVO 1TB (helt ny)
-Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB (2 år gammal)

Psu:
Corsair PowerSupply (PSU) RM750X V2 750W 80+ Gold
(helt ny)

Det kan vara så att spel & "verklig" belastning på RAM visar sig utanför memtest. Det finns gott om exempel på att det blir något fel under vanligt användande som inte riktigt syns när man kör memtest. Har du möjlighet att testa en annan PSU? Glöm inte att byta sladdarna isf så du inte testar PSU med dina ursprungliga.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Det kan vara så att spel & "verklig" belastning på RAM visar sig utanför memtest. Det finns gott om exempel på att det blir något fel under vanligt användande som inte riktigt syns när man kör memtest. Har du möjlighet att testa en annan PSU? Glöm inte att byta sladdarna isf så du inte testar PSU med dina ursprungliga.

Så det står mellan ram och psu som borde vara problemet? Tyvärr har jag ingen tillgång till det. Men jag har kvar garanti på både ram och psu. Vilket borde jag lämna in på service först anser du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Vad får du för temp på delarna i datorn?

Gpu runt 58
Cpu runt 55

Resten vet jag inte riktigt vad jag bör leta efter. Är rätt ny till detta. Mitt andra bygge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@sverre_b:

Installerade du om Windows efter uppgraderingen?

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av sverre_b:

Gpu runt 58
Cpu runt 55

Resten vet jag inte riktigt vad jag bör leta efter. Är rätt ny till detta. Mitt andra bygge.

Skickades från m.sweclockers.com

Är det när du spelar? Bör inte vara tep som är fel då

Permalänk
Medlem

@sverre_b: Om det är minnet det är fel på så är det ju osannolikt att båda stickorna har samma fel, så ta ur en sticka och testa. Dör datorn fortfarande då så testar du den andra. Får du samma fel på båda stickorna så är det med stor sannolikhet något annat som orsakar problemet.

Att datorn bara stänger av sig är i min erfarenhet en indikation på att det troligtvis är nätagget som strular. Men det är alltid svårt i såna här lägen, det kan vara lite vad som helst.

Skrivet av sverre_b:

Gpu runt 58
Cpu runt 55

Är det när datorn är belastad, t.ex. medan du spelar? Annars så kan du använda t.ex. MSI Afterburner för att kunna se temperaturen på delarna medan du spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

@sverre_b:

Installerade du om Windows efter uppgraderingen?

Ja. Rensade hela min c disk och sen körde jag helt ny windows 10 som jag boots de via USB. Tog de senaste uppdateringen jag hittade på deras hemsida.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du kollat att grafikkortet inte har BIOS val nr 2 som överclockar? (Nedanstående bild)

https://www.google.com/search?biw=1920&bih=969&tbm=isch&sa=1&...:

Har du uppdaterat ditt mobos BIOS?

Har du testat äldre drivrutiner?

Har du testat med en sticka i slot nr 2? (den andra slotten närmast CPUn?

Stängs datorn av utan förvarning eller är datorn igång och fryser? isf är det nog inte nätagget om inte agget är super gammalt isf testa byt ut!

Bara ett par tips om du är lost !

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan93:

Har du kollat att grafikkortet inte har BIOS val nr 2 som överclockar? (Nedanstående bild)

https://www.google.com/search?biw=1920&bih=969&tbm=isch&sa=1&...:

Har du uppdaterat ditt mobos BIOS?

Har du testat äldre drivrutiner?

Har du testat med en sticka i slot nr 2? (den andra slotten närmast CPUn?

Stängs datorn av utan förvarning eller är datorn igång och fryser? isf är det nog inte nätagget om inte agget är super gammalt isf testa byt ut!

Bara ett par tips om du är lost !

Det fryser i kanske 5 sekunder, ljudet fryser också sen stängs datorn av. Har återställt bios. Har uppdaterat bios till en ännu nyare bios men problemen kvarstår. Har en känsla av att det kanske är ram. Min polare ska prova mitt ram ikväll så återkommer ifall det crashar. Isåfall vet jag problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan93:

Har du kollat att grafikkortet inte har BIOS val nr 2 som överclockar? (Nedanstående bild)

https://www.google.com/search?biw=1920&bih=969&tbm=isch&sa=1&...:

Har du uppdaterat ditt mobos BIOS?

Har du testat äldre drivrutiner?

Har du testat med en sticka i slot nr 2? (den andra slotten närmast CPUn?

Stängs datorn av utan förvarning eller är datorn igång och fryser? isf är det nog inte nätagget om inte agget är super gammalt isf testa byt ut!

Bara ett par tips om du är lost !

Nu har min vän provat mina ram. Han körde forza i 4 timmar och inget hände.

Kan det ändå var cpun eller kan det vara psun? För mina temps på cpun är ju låga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://imgur.com/2F0BMrl

Detta hände nu när jag testade datorn. Den stängde av sig på exakt samma sätt som när jag spelar. Vet inte om detta säger någonting?

Permalänk
Medlem

Testa byta PSU alternativt kolla att inga pins är böjda på CPUn

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

Ville bara skriva att det var fel på moderkortet enligt webhallen. Dom hittade inte vad som var felet, bara att allt fungerade i min dator, allt förutom mitt moderkort. Får ett nytt, dom jag riktigt snälla faktiskt! Allt löst i alla fall. Tack för era svar.