Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Du förstår inte vad tråden handlar.
Jag frågar vad ts har för skärm.
Har han en 1080p så är intel överlägset när det gäller fps.
Har han 1440p så är skillnaden mindre.
Därför har det blivit ganska viktigt med vad folk har för skärm idag när dom spelar.
Har dom 1080p så intel om deras budget är 15k så kan dom inte lägga 5k till på skärm bara för att minska glappet på fps.
Ryzen har blivit bra men inte fullt ut då fler förväntade sig bättre fps och humanare priser. Men tyvärr så tar de bra betalt de också och enligt mig så gör de rätt. Hade de slagit intel i spel också så hade deras cpuer varit i samma pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Läste om vad som skrevs och vi säger i princip samma sak, sorry va inte meningen att låta som en idiot, man ska inte skriva på fyllan.

Nu till svaret för TS, har du en bra skärm så kör med den köp en 1440P annars, g-sync kräver Nvidia och freesync funkar med allt.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Skrivet av teanox:

Läste om vad som skrevs och vi säger i princip samma sak, sorry va inte meningen att låta som en idiot, man ska inte skriva på fyllan.

Nu till svaret för TS, har du en bra skärm så kör med den köp en 1440P annars, g-sync kräver Nvidia och freesync funkar med allt.

Jag visste väl det att du var full alltså

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

World of Warcraft är traditionellt ett väldigt CPU-intensivt spel som presterat väl med hög frekvens, och som inte kunnat nyttja flera trådar. Därför har Intel sett en viss prestandafördel i WoW, men jag har inte sett några benchmarks för Ryzen 3000-serien tyvärr, så jag vet inte hur det ser ut idag, sannolikt fortfarande en viss fördel Intel här. Det är sannolikt din CPU som kommer vara flaskhalsen här. En i7-9700K med dess flera fysiska kärnor skulle kanske kunna ha en viss fördel för multibox, men om du säger att du kört 3 karaktärer på din gamla rigg (nu vet jag iofs inte vad du kört på innan, men jag gissar någon quadcore) så lär ju båda systemen jag listade klara detta i någon bemärkelse.

Tänk hur som helst på att en speldator alltid kommer begränsas antingen av CPU eller av GPU, beroende på spel och scenario. Tricket är att välja komponenter som inte håller tillbaka varandra för mycket, vilket kompliceras av att olika spel fungerar olika. En WoW-burk faktiskt kanske det hade varit värt att köra Intel ändå, även om man behöver en svagare GPU, men nu gissar jag bara.

Angående skillnaden på 1080p och 1440p, det är helt enkelt korta namn på upplösnigarna 1920x1080, och 2560x1440.

En bildskärm består av ett par miljoner små små bildpunkter. En bildskärms inbyggda upplösning (eng. native resolution) får man genom att man helt enkelt räknar hur många av dessa små bildpunkter en bildskärm kan visa horisontellt och vertikalt. En bildskärm kan drivas med lägre upplösningar, alternativt så kan vissa spel renderas i en lägre upplösning och sedan skalas upp genom att pilla på reglaget render scale, men ett spel ser skarpast ut om man kör spelet på bildskärmens inbyggda upplösning.

Ju högre upplösning, desto skarpare upplevs bilden, men grafikkortet får mer att göra, vilket gör att ett grafikkort inte presterar lika bra i en högre upplösning som en lägre. Därför behöver ett kraftigare grafikkort för en högre upplösning, och på samma sätt är ett för kraftigt grafikkort bortkastat med en låg upplösning, det är att "elda för kråkorna" liksom.

1440p ses idag som en "sweet spot", d.v.s. det är mer krävande och snyggare än 1080p, och samtidigt så går det att driva i höga framerates med rimlig hårdvara, vilket inte går med den högre upplösningen 2160p (även kallad 4K).

Fast upplösningen är bara halva historian när det gäller bildskärmar, den andra halvan är uppdateringsfrekvens. Ju högre uppdateringsfrekvens en bildskärm har, desto flera bilder kan en bildskärm visa per sekund. En typisk kontorsskärm klarar bara 60 eller ibland 75 Hz. En spelskärm klarar idag typiskt runt 144 Hz även om det finns högre. En hög uppdateringsfrekvens innebär att spelet upplevs mjukare (även enkla saker som musrörelser i Windows kan man se skillnad på), och du får även bild till skärmen några millisekunder snabbare, vilket är eftertraktat av de som spelar snabba FPS-spel.

En bildskärm med låg uppdateringsfrekvens kan helt enkelt inte visa alla bildrutor som ett kraftfullt grafikkort klarar av att rendera, så det blir i praktiken som att du hade bara 60 fps. Igen, lite att elda för kråkorna.

Kortfattat:

Hög upplösning -> mer ögongodis men lägre FPS
Hög uppdateringsfrekvens -> Innebär att bildskärmen faktiskt kan visa de här höga FPS-värdena.

Angående vilken bildskärm du ska välja, ja, det är en djungel. Kan rekommendera att du börjar här: https://www.sweclockers.com/artikel/24890-sweclockers-guide-t... - för att få en idé om vad du ska tänka på.

En viktig sak att tänka på i sammanhanget är frågan om adaptiv synkroniseringsteknik d.v.s. antingen G-sync eller FreeSync. Adaptiv synkroniseringsteknik innebär att bildskärmen kan samarbeta med grafikkortet för att uppdatera bildskärmen i samma takt som bildrutor kommer från grafikkortet. Då får man bättre flyt, och man slipper en artefakt som kallas "tearing". Här finns lite att läsa om det: https://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-t... - En sak som är värd att tänka på är att adaptiv synk på FreeSync-skärmar idag fungerar med både AMD och Nvidia, medan G-sync funkar bara på Nvidia. Väljer man en G-sync-skärm låser man alltså in sig till att välja Nvidia nästa uppgradering. Däremot så är Nvidias validering av G-sync mycket bättre, vilket bäddar för mindre strul. FreeSync tenderar också att vara billigare. Jag själv hade försökt välja en FreeSync-skärm som är testav av Nvidia under programmet "G-sync Compatible", vilket innebär att den också funkar med AMD-kort, samtidigt som bildskärmen är testad. Du kan också göra din egen research på FreeSync-skärmar.

Ursäkta det långa inlägget, men jag hade inte tid att skriva ett kortare. Lycka till med ditt köp.

Tyckte om ditt långa svar
Men är det inte så att kärnor trådar idag inte spelar så stor roll.
9700k och 9900k där skiljer det inget i fps mellan de båda.
Alltså så spelar det ingen roll efter ett visst antal kärnor trådar.
För då borde 9900k vara bättre än 9700k.
Det jag vill säga är att ryzen har förbättrat sin singel tråds prestanda och kommit närmare intel.
Så min fråga är vad spelar det för roll om man har 100 kärnor och 200 trådar.
De används vid andra program rendeeing och allt sådant inte till dagens spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Tyckte om ditt långa svar
Men är det inte så att kärnor trådar idag inte spelar så stor roll.
9700k och 9900k där skiljer det inget i fps mellan de båda.
Alltså så spelar det ingen roll efter ett visst antal kärnor trådar.
För då borde 9900k vara bättre än 9700k.
Det jag vill säga är att ryzen har förbättrat sin singel tråds prestanda och kommit närmare intel.
Så min fråga är vad spelar det för roll om man har 100 kärnor och 200 trådar.
De används vid andra program rendeeing och allt sådant inte till dagens spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Det spelar ingen roll *över en viss punkt*. Den punkten ligger på ungefär en 8 kärnor utan HT eller 6 trådar med HT idag.

Tittar man på framtiden så har dock ett högre kärnantal alltid varit en mycket bättre faktor som förutsäger framtida spelprestanda än speltester i dagens spel. Jag tror dock att det är dumt att köpa för mycket för tidigt, eftersom teknik blir billigare med tiden.

Köper du för många trådar idag så har du inte någon fördel i prestanda typ de första 3 åren, och de sista 3 åren sitter du istället med en burk som är sämre än en ny midrangemaskin. Då är det effektivare att köpa något prisvärt oftare.

Men inte till punkten att man köper något som är otillräckligt redan idag!

Permalänk

Oj det var ett väldigt informativt svar, jag bugar och bockar! Tusen tack ska du ha! Är på jobbet nu men ska läsa igenom igen när jag kommer hem och ha det i åtanke när jag väljer vad jag ska köpa. 👍👍👍

Edit; Okej. Kommer spela spel som cs, WoW (skiter nog i dualboxing), total war, cyberpunk när det kommer etc. Självklart blir det då en 144hz skärm. Är det någon mening att vänta och beställa några veckor? Tänker om något annat släpps snart? Lär spela på 1080p, det är det jag har gjort tidigare.

Någon snäll själ som vill slänga ihop något utefter denna informationen? Eller ska jag ta något ifrån första sidan? Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av silverfang1337:

Det lutar åt att beställa detta på Webhallen. Någon som har något att invända?

Se till att du får så mycket XP som möjligt när du handlar på Webhallen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av silverfang1337:

Oj det var ett väldigt informativt svar, jag bugar och bockar! Tusen tack ska du ha! Är på jobbet nu men ska läsa igenom igen när jag kommer hem och ha det i åtanke när jag väljer vad jag ska köpa. 👍👍👍

Edit; Okej. Kommer spela spel som cs, WoW (skiter nog i dualboxing), total war, cyberpunk när det kommer etc. Självklart blir det då en 144hz skärm. Är det någon mening att vänta och beställa några veckor? Tänker om något annat släpps snart? Lär spela på 1080p, det är det jag har gjort tidigare.

Någon snäll själ som vill slänga ihop något utefter denna informationen? Eller ska jag ta något ifrån första sidan? Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Ska du bara köra 1080p, så tycker jag att du kan gå ner grafikkortsmässigt. Ett Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse för 3090 kr är ett av de prisvärdaste grafikkorten (p.g.a. snart utgående modell) du kan köpa just nu och kostar hälften av det 2070 Super som jag stoppade in i listan först för typ 2/3 av prestandan.

Visst, vi hamnar under budget men varför elda pengar för kråkorna?

Kombinera detta med en R5 3600 så hamnar du här:

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 3600 (2 349 kr hos Komplett)
Grafikkort: Sapphire Radeon RX Vega 56 8GB Pulse (3 090 kr hos NetOnNet)
Chassi: Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass (949 kr hos Inet)
Moderkort: MSI B450 TOMAHAWK (1 289 kr hos Komplett)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (969 kr hos Komplett)
SSD: Intel 660p 512GB M.2 SSD (799 kr hos Dustin)
PSU: Seasonic FOCUS+ 650W Gold (1 049 kr hos Inet)
Summa: 10 494 kr

Tyvärr går det inte att knåpa ihop den här kundvagnen från en enda butik, eftersom det enda billiga bra Vega 56-kortet (d.v.s. inte med blowerkylare) finns på NetOnNet som inte bygger datorer. Vill du absolut ha allt från samma butik med montering så kan du lägga lite mer pengar på ett RTX 2060 med en okej kylare istället, utan att det skiljer så mycket i prestanda.

Edit: Vill lägga in en brasklapp för Cyberpunk. Cyberpunk 2077 kommer ha stöd för real time raytracing via RTX-teknik, något som inte kommer funka på Radeon-kort. Hittills har dock RTX varit något som kräver mycket kraft i grafikkortet jämfört med att ha RTX avstängt, vilket gör att de flesta helt enkelt inte använder RTX. Det är omöjligt att säga hur väl Cyberpunk 2077 kommer funka med framtida grafikkort, så om du vill dra till lite med ett kraftfullt grafikkort, så kan du ju göra det om du känner att du har råd. Alternativet är att uppgradera grafikkortet när det blir dags, förhoppningsvis har då samma prestanda blivit billigare.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Ska du bara köra 1080p, så tycker jag att du kan gå ner grafikkortsmässigt. Ett Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse för 3090 kr är ett av de prisvärdaste grafikkorten (p.g.a. snart utgående modell) du kan köpa just nu och kostar hälften av det 2070 Super som jag stoppade in i listan först för typ 2/3 av prestandan.

Visst, vi hamnar under budget men varför elda pengar för kråkorna?

Kombinera detta med en R5 3600 så hamnar du här:

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 3600 (2 349 kr hos Komplett)
Grafikkort: Sapphire Radeon RX Vega 56 8GB Pulse (3 090 kr hos NetOnNet)
Chassi: Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass (949 kr hos Inet)
Moderkort: MSI B450 TOMAHAWK (1 289 kr hos Komplett)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (969 kr hos Komplett)
SSD: Intel 660p 512GB M.2 SSD (799 kr hos Dustin)
PSU: Seasonic FOCUS+ 650W Gold (1 049 kr hos Inet)
Summa: 10 494 kr

Tyvärr går det inte att knåpa ihop den här kundvagnen från en enda butik, eftersom det enda billiga bra Vega 56-kortet (d.v.s. inte med blowerkylare) finns på NetOnNet som inte bygger datorer. Vill du absolut ha allt från samma butik med montering så kan du lägga lite mer pengar på ett RTX 2060 med en okej kylare istället, utan att det skiljer så mycket i prestanda.

Edit: Vill lägga in en brasklapp för Cyberpunk. Cyberpunk 2077 kommer ha stöd för real time raytracing via RTX-teknik, något som inte kommer funka på Radeon-kort. Hittills har dock RTX varit något som kräver mycket kraft i grafikkortet jämfört med att ha RTX avstängt, vilket gör att de flesta helt enkelt inte använder RTX. Det är omöjligt att säga hur väl Cyberpunk 2077 kommer funka med framtida grafikkort, så om du vill dra till lite med ett kraftfullt grafikkort, så kan du ju göra det om du känner att du har råd. Alternativet är att uppgradera grafikkortet när det blir dags, förhoppningsvis har då samma prestanda blivit billigare.

Tusen tack! Jag tror jag gör som du föreslår och köper ett bättre grafikkort framöver och kör på det lite billigare nu! Får läsa på lite om rtx och sånt med, senast jag hade koll på datorer satt man och svor framför en 1.6ghzare haha.. Det får bli att beställa nästa vecka. Vill tacka samtliga för väldigt bra hjälp! Kärlek till er!

Skickades från m.sweclockers.com