Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Forumdelen sponsras av

Låsa till valfri frekvens på Asus VG248QG?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2001

Låsa till valfri frekvens på Asus VG248QG?

Hejsan!

Funderar på att köpa följande skärm:

https://www.webhallen.com/se/product/302212-ASUS-VG248QG-24-1...

Eftersom jag bara använt CRT och inte är så hemma på LED skärmar vill jag ställa följande fråga: Kan jag låsa skärmen i valfri refreshrate och använda "ASUS Extreme Low Motion Blur (ELMB)"?

Tex. om jag vill spela i 70hz eller 80hz med vsync.

Eller finns det förslag på annan skärm med liknande egenskaper? Krav är att den har Black frame insertion.

Förtydligade rubriken från "Fråga angående Asus VG248QG 165hz"/Thomas Y

I7 8700k -Asus Prime Z370-P - 16gb DDR4 2666 - Asus Strix GTX 1080ti - Windows 10

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Ywap: Du behöver inte låsa något någonstans, utan du väljer frekvens ur den lista som skärmen meddelar grafikkortet. Du kan om du vill även testa egna timings och egna frekvenser via anpassad upplösning/custom resolution via grafikkortet. Eftersläpsreducering som ELMB kan dock kräva vissa specifika frekvenser för det har att göra med hur belysningen tänder och släcker i synk med panelen.

LCD-skärm för övrigt. Inte LED. "LED"-begreppet är en marknadsföringsterm från tiden när man gick över från lysrör till lysdioder. Fortfarande LCD-paneler som skapar bilden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2001

Tack för svar Laxpudding!

Det skulle vara bra att veta med säkerhet vilka refresh rates som funkar med Elmb. Jag får nog prova att maila Asus support

Skickades från m.sweclockers.com

I7 8700k -Asus Prime Z370-P - 16gb DDR4 2666 - Asus Strix GTX 1080ti - Windows 10

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Ywap: Generellt vill du hålla eftersläpsreduceringen på höga frekvenser. Så kör ELMB 144 Hz ska det fungera att V-synca till 72 FPS. 120 Hz och V-sync på 60 FPS etc. Vid låga panelfrekvenser likt 70 FPS på 70 Hz tenderar eftersläpsreducering att bli dublettbilder pga trögheten i panelen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2001

Tack återigen Laxpudding!

Så om jag förstår dig rätt så bör jag med stor sannolikhet kunna köra 60 och 72hz med Elmb....

Jag är ju som sagt van att välja fritt med Crt:n. Får se om jag vågar prova skärmen. Man bävar ju för den usla bildkvaliteten på Lcd

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2001

Jag har nu provat VG248QG och det verkar som ELMB endast fungerar mellan 85-120hz. Inte så användbart då det är svårt att hålla minimum 85hz i mer krävande titlar. Det funkar ganska bra däremot och rörelsehanteringen är inte långt ifrån en CRT i 60hz. G-sync verkar fungera som den ska men då blir motion blur väldigt tydlig jämfört med om man har ELMB aktiverat.

Färgerna är mediokra och svärtan lyser upp hela rummet. Som CRT, Plasma och Oled användare tror jag inte jag kan stå ut med en bildskärm med så fruktansvärt dålig svärta. Kan bli en retur på öppet köp.

Tragiskt att en teknik med så dålig rörelsehantering och usel svärta blivit standard i modern tid

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av Ywap:

Jag har nu provat VG248QG och det verkar som ELMB endast fungerar mellan 85-120hz. Inte så användbart då det är svårt att hålla minimum 85hz i mer krävande titlar. Det funkar ganska bra däremot och rörelsehanteringen är inte långt ifrån en CRT i 60hz. G-sync verkar fungera som den ska men då blir motion blur väldigt tydlig jämfört med om man har ELMB aktiverat.

Färgerna är mediokra och svärtan lyser upp hela rummet. Som CRT, Plasma och Oled användare tror jag inte jag kan stå ut med en bildskärm med så fruktansvärt dålig svärta. Kan bli en retur på öppet köp.

Tragiskt att en teknik med så dålig rörelsehantering och usel svärta blivit standard i modern tid

Nu har du ju köpt en billig TN-skärm och inte en dyr IPS-skärm (även VA), så döm inte tekniken innan du testat någon skärm med sådana egenskaper.

Intel® Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | CORSAIR Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) 2400MHz | Crucial MX500 M.2 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G2L 850W | Fractal Design Define R5 Titan Window | Cooler Master Hyper 212 EVO | Noctua NF-A14

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Seziuo:

Nu har du ju köpt en billig TN-skärm och inte en dyr IPS-skärm (även VA), så döm inte tekniken innan du testat någon skärm med sådana egenskaper.

Sant men då dras dom med andra problem såsom ghosting, ips glow mm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2001

En liten uppdatering: Man verkar kunna använda ELMB ner till 80hz om man gör en custom resolution. Snacka om att det är en fruktansvärd skillnad med Black frame insertion.