Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

2700x vs 3700x

Har kollat och jämfört mellan ett system med en 2700X vs 3700X och har lagt märke till att man troligen får ut mer prestanda för varje krona med förra generationen nämligen 2700X.
Satte ihop delar till båda dvs Moderkort, minne och processor och märkte snabbt att man får lägga drygt 32% mer på ett system med 3700X mest pga dyra moderkort och aningen dyrare processor.
Visst jag jämförde lite äpplen och päron men eftersom inga B550 moderkort finns i närhet så blev det X570 för 3700X och B450 för 2700X, minnena är de samma Corsair på 3200Mhz.
Är lite smått irriterad på AMD som verkar vilja mjölka ut varje liten krona från sina kunder med att inte komma med ett mellanklasskort redan vid släpp vilket de gjort tidigare generationer, B550 skulle funnits från lansering kan jag tycka.
Personligen har jag aldrig överklockat och kommer med största sannorlikhet inte göra det heller och känner därför att ett X570 är kanske inte så väl spenderade pengar för mig men samtidigt vill jag att saker bara skall fungera från start och inte behöva pilla för mycket med saker och ting för att få grejerna att fungera skapligt.
Det känns ju också som ett säkrare kort att köra på en mogen plattform där troligtvis alla större buggar har mejslats ur (X570 är ju helt ny plattfform)

Plattformarna jag jämför är:
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
AMD Ryzen 7 2700X
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX

vs
MSI X570 MPG GAMING PLUS
AMD Ryzen 7 - 3700X
Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB

Prisskillnaden ligger här på 1771Skr eller 32% dyrare för 3700X
Det är lätt att ryckas med i Ryzen 3000 hypen och visst är den betydligt snabbare än förra generationen men troligtvis inte i närheten av 32% snabbare, enligt Userbenchmark skiljer det ungefär 13% mellan processorerna som då torde ju 2700X vara ett bättre val om man beräknar in kostnaden också, Skulle ju kanske kunna slänga in en 3600X också där den senare blir 15% dyrare men där prestandavinsten troligtvis ligger på runt 7% men dock med färre kärnor och trådar som följd.

Hur ser ni på denna jämförelse, ser framemot lite tankar kring detta, själv börjar jag faktiskt luta åt att förra generationen är nog inte helt fel om man betänker vad man får för sina surt förvärvade pengar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2008

Om du vill ned i pris så är det inga konstigheter att köra på b450 eller x470 förutsatt att du får den med nytt bios eller ber butiken flasha kortet med nytt bios. Du får ju dessutom riktigt bra moderkort från förra generationen för samma pris som de kassa korten denna generation.

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 3900X, MSI X570 MEG ACE, Corsair H150i pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL17, ASUS GTX 1080ti OC, Samsung 840 EVO 250GB, Samsung 850 EVO 500 GB, Samsung 960 EVO 1TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Corsair RM850x.
Skärm: ASUS PG348Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2014

@Nightcrawler

Som tidigare svar från @Markusas. Varför tvunget köpa X570 till 3700X om du har en budget att förhålla dig till?

800kr mer kostar ett 3700X, det är skillnaden. Och det är enligt mig värt det utan tvekan. 15% högre IPC skojar man inte bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Markusas:

Om du vill ned i pris så är det inga konstigheter att köra på b450 eller x470 förutsatt att du får den med nytt bios eller ber butiken flasha kortet med nytt bios. Du får ju dessutom riktigt bra moderkort från förra generationen för samma pris som de kassa korten denna generation.

Precis som jag skrev i inlägget så vill man att allt skall fungera ur paket och även om de kommer med nya bios för Ryzen 3000 verkar det vara rätt vanligt att saker och ting inte fungerar som det skall ändå, som sagt man går från en beprövad plattform till en helt obeprövad sådan även om chipset är detsamma så är det viktiga BIOS/UEFI helt ny mark och vad jag ser så är en del bara beta versioner från många tillverkare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Nightcrawler:

Precis som jag skrev i inlägget så vill man att allt skall fungera ur paket och även om de kommer med nya bios för Ryzen 3000 verkar det vara rätt vanligt att saker och ting inte fungerar som det skall ändå, som sagt man går från en beprövad plattform till en helt obeprövad sådan även om chipset är detsamma så är det viktiga BIOS/UEFI helt ny mark och vad jag ser så är en del bara beta versioner från många tillverkare.

Ge det en vecka eller tre så är nog de flesta bios hyfsat finslipade.

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 3900X, MSI X570 MEG ACE, Corsair H150i pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL17, ASUS GTX 1080ti OC, Samsung 840 EVO 250GB, Samsung 850 EVO 500 GB, Samsung 960 EVO 1TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Corsair RM850x.
Skärm: ASUS PG348Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Novdid:

@Nightcrawler

Som tidigare svar från @Markusas. Varför tvunget köpa X570 till 3700X om du har en budget att förhålla dig till?

800kr mer kostar ett 3700X, det är skillnaden. Och det är enligt mig värt det utan tvekan. 15% högre IPC skojar man inte bort.

Något som är lite underligt dock är varför inte alla större datorhandlare flashar om per automatik om man väljer en Ryzen 3000 cpu med förra generationens moderkort.
Är inte emot X570 som sådan och har efter diverse letande kommit fram till att fläkten inte är av modell från år 2000 utan troligtvis inte stör en något nämnvärt men prismässigt lägger sig denna plattform på rätt hög eller otroligt hög prisnivå beroende på moderkort.
Överklockning är som sagt inte min grej så original är det jag kör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Nightcrawler:

Något som är lite underligt dock är varför inte alla större datorhandlare flashar om per automatik om man väljer en Ryzen 3000 cpu med förra generationens moderkort.
Är inte emot X570 som sådan och har efter diverse letande kommit fram till att fläkten inte är av modell från år 2000 utan troligtvis inte stör en något nämnvärt men prismässigt lägger sig denna plattform på rätt hög eller otroligt hög prisnivå beroende på moderkort.

Dom vet ju inte vad man har från förr/eller köper från något annat ställe. Exempelvis i ditt exempel så kan man ju ha köpt ett moderkort för 3000 serien från ett annat ställe och moderkortet ska man ha till något annat bygge.
Sen så står det vanligtvis om man kollar på en 3000 seriens cpu exempelvis att de direkt fungerar endast med X570 och att övriga moderkort kräver bios uppdatering.

Och tror inte försäljaren vill göra uppdatering gratis, eller att kunden vill betala extra för något man inte behöver.

Sen så kunde de ha en varning före man bekräftar köpet att cpu och moderkort man valt eventuellt inte fungerar ihop och ha alternativet att lägga till bios uppdatering i ''köpkorgen''

AMD 3700X - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - Powercolor Radeon RX 5700 XT Red Devil - Corsair Force MP600 1TB, Samsung 850 EVO 500GB - be quiet! Dark Rock Slim - Corsair RM750X v2 - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 Pro - Corsair K70 RGB Rapidfire

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2014
Skrivet av Nightcrawler:

Problemen som nämnts är inga stora saker, de kommer lösas. Angående BIOS så välj ett kort som stödjer flashback. MSI:s B450 Tomahawk är ett mycket bra exempel på ett gediget moderkort med bra VRM och stöd för flashback.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
jönköping
Registrerad
Mar 2007

Välj en 3600X istället för 2700X Då vinner du på allt. Starkare enkeltrådsprestanda och likvärdig flertråds prestanda svalare dator och minskad elförbrukning och sist men inte minst billigare

Ryzen 3700X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43200 cl 14-14-14-34 3st Fury X 3Dmark HALL OF FAME https://www.3dmark.com/hall-of-fame-2/timespy+graphics+score+... 7420P och 7347P
4K Fire Strike Ultra 9577p https://www.3dmark.com/3dm/22628026?
Time Spy results 11051p
3Dmark

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svedala
Registrerad
Aug 2003

Du kan ju köpa x570 och 3600. Då får du ungefär prestanda som en 2700x och spar några kronor. Sen köper du någon ryzen 4000 när den kommer.

jag har en dator och en till och en till och så vidare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

För min del så blir det nog det nedre systemet med X570 kortet från MSI, för mig ligger det precis på smärtgränsen vad jag tycker är skäligt för ett moderkort plus att det har bra med USB:er och en optisk ljudutgång, alla har vi olika saker som man prioriterar men USB och optisk är mina.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av Nightcrawler:

Det skulle innebära nå jävulskt med jobb att stå och flasha moderkort hela dagarna. Jobbar i servicedesk för teknikhandlare, vi får hjälpa kunder flasha ibland. Men att sprätta hundratals lådor moderkort är inget jag ger mig in på i första hand.
Flera moderkort (Asus?) stödjer dock instant flash via USB, tror inte du behöver en proecssor installerad då.

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti