Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Fläkt problem, Asus Geforce GTX 1060 6Gb OC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Aug 2005

Fläkt problem, Asus Geforce GTX 1060 6Gb OC

Hej,
Jag har ett Asus Geforce GTX 1060 6Gb OC grafikkort. När jag kör igång ex.vis videoredigering eller ett spel så händer detta:
- Den ena av de två fläktarna drar igång på full fräs (den låter väldigt mycket!). Har den väl gått igång, så spinner den fläkten aldrig ned förän jag slår av datorn. Det spelar alltså ingen roll om jag stänger av spel/videoredigering och låter datorn bara stå på i 3 timmar...
- Den andra fläkten på grafikkortet verkar aldrig spinna igång alls.

GPU-Z rapporterar 0 på fan speed/rpm, men fläkten låter som sagt för jä**igt!
Verkar vara samma problem som ex.vis denna person har (men har ej fått kontakt med honom):
https://forums.tomshardware.com/threads/asus-dual-1060-6gb-fa...

Drivrutiner är uppdaterade. Någon som känner igen problemet och har något förslag på vad jag kan prova att göra??

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

Är ditt kort 1060 Dual så finns det ett BIOS på hemsidan. Kolla om du har ett äldre BIOS än denna så är det värt att testa ett nyare.

DUAL-GTX1060-O6G_BIOS update tool
Optimize fan curve of 0dB function.

Dell XPS 13 9370, Core i5 8250U, 8GB, 256GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

Känner igen detta med mitt kort (gtx 970)
Testa ge den fläkt som inte snurrar en liten 'knuff', hjälper detta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Selfish:

Är ditt kort 1060 Dual så finns det ett BIOS på hemsidan. Kolla om du har ett äldre BIOS än denna så är det värt att testa ett nyare.

Jag provade, men hade visst redan det senaste BIOS:et.

Skrivet av aframoo:

Testa ge den fläkt som inte snurrar en liten 'knuff', hjälper detta?

Tack för förslaget, men har redan testat detta. Det går bra att snurra fläkten manuellt med fingret, men det hjälper tyvärr inte igång fläkten.