Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

13 tum MacBook Pro 2018 tillsammans med 4K extern skärm

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2019

13 tum MacBook Pro 2018 tillsammans med 4K extern skärm

Hej,

Jag har en 13 tum MacBook Pro 2018 (intel 655, 16gb ram, 2.3 ghz i5) som jag använder för webb- och spel/app-utveckling. Funderar på att uppgradera externa skärmen hemma (25 tum 1080p...) till en 4K skärm.

Är bara orolig för prestanda och om datorn segar ihop när den ska rendera 4K samtidigt som man har tyngre processer igång? Någon med erfarenhet om mjukvaruutveckling på MacBook med 4K skärm? Bör man hålla sig till 1440p istället?

Tack

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2004

Jag har en MacBook Pro 2018 15" som jag har kört till en 27" 4k i några månader, har fungerat utmärkt. Dock har jag för mig att 15" har ett dedikerat grafikkort som 13" saknar. Men jag var trött på att docka hit och dit med kablar så köpte en Mac Mini 2018 med i5 och 8gb ram. Mini har ju också bara Intels integrerade grafik.
Dock känns min MBP 2018 vassare, men det tror jag beror på att Mini enbart har 8gb ram. Ska prova nästa vecka att trycka i 32gb ram och hoppas det blir någon förbättring.

Hur som helst så va det absolut inga problem alls med 4k skärm och varken MacBook Pro eller Mini. Om man läser lite om skalad upplösning till Mac så förespråkar många x2, alltså att en 4k ska se ut som 1080p, det blir för stort på 27" (därav iMacs 27" har 5k). Men jag kör skalad till 1440p och det fungerar utan problem för mig och är sjukt mycket mer skarp text jämfört med en vanlig 27" skärm med 1440p.

Edit: Utvecklar både appar och hemsidor.