Optimalt luftflöde för phanteks p400s?

Permalänk

Optimalt luftflöde för phanteks p400s?

Hej! Håller på med en ny setup och undrar hur jag ska placera fläktarna i detta chassi (p400s) för optimalt luftflöde? Jag har beställt en NZXT Kraken X62 280mm som jag har tänkt placera i fronten. Chassit kommer förinstallerat med 2st 120mm fläktar, intag fram och ut bak. Dock verkar inte chassit ha något vidare bra intag i fronten. Frågan är: hur hade ni gjort? Det finns plats för 2st 120/140mm i toppen med dammfilter. Kanske ha dessa för intag och ut fram och bak. Kluven.

Edit: har även 3 gamla fläktar från min gamla pc, 2st 120 samt 1st 140.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB | Cooler: NZXT Kraken X62
GPU: Gigabyte Radeon RX 5700 XT | Screen: Samsung C27HG70 Curved 144Hz
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB 3600Mhz
MOBO: Gigabyte X570 Aorus Elite
PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Case: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

@Losecontrol:
Frågan är lite om du vill ha övertryck eller undertryck i chassit.
Båda har sina för & nackdelar.

Den största nackdelen med undertryck är att det sugs in tjuvluft (och därmed damm) genom alla springer, men samtidigt så bytts luften ut i chassit snabbare än med övertryck.
Övertryck har fördelen att den samlas mindre damm i chassit, man bör dock ha dammfilter på alla fläktar annars suger de in massa damm.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

@Belzader:

Det sitter dammfilter uppe och i fronten men inte bak, dock är intaget väldigt begränsat i fronten.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB | Cooler: NZXT Kraken X62
GPU: Gigabyte Radeon RX 5700 XT | Screen: Samsung C27HG70 Curved 144Hz
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB 3600Mhz
MOBO: Gigabyte X570 Aorus Elite
PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Case: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Samtliga luftintag i det chassit har dammfilter! Kör samma chassi men med luftkylning. Med din setup hade jag valt radiatorn i fronten och utblås upp och bak. Dock leder detta till undertryck i chassit om du är orolig för det. Men visst kan du sätta radiatorn i toppen och inluft i fronten vilket ger dig övertryck i chassit. Själv föredrar jag undertryck då en städning av burken då och då inte bekommer mig...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Har själv detta chassi och kan säga att det har så dåligt luftflöde att det spelar ingen roll hur du gör. Själv har jag ett h115i i fronten och en 120mm i bak. Testade häromdan att sätta en 140mm i toppen o lämna tomt i bak men ingen skillnad i temps. Insuget i fram är horribelt och då har jag ändå sågat upp ett extra hål.

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk

@NcLr:

Tack för reply. Precis, tror mer på att sätta den i fronten och kanske en 120 undertill om det gör någon skillnad. Har aldrig använt mig utav vattenkylning tidigare så ska bli spännande. Antar att det inte blir speciellt bra flöde då luften ska gå genom radiator så det kan väll bli ett problem.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB | Cooler: NZXT Kraken X62
GPU: Gigabyte Radeon RX 5700 XT | Screen: Samsung C27HG70 Curved 144Hz
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB 3600Mhz
MOBO: Gigabyte X570 Aorus Elite
PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Case: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

@Xedious:

Tack för svar. Surt, hade jag vetat det hade jag valt ett annat chassi, dock är jag jävligt nöjd i övrigt. Gott med utrymme och går att få till kabeldragningen fint. Var någonstans sågade du upp?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB | Cooler: NZXT Kraken X62
GPU: Gigabyte Radeon RX 5700 XT | Screen: Samsung C27HG70 Curved 144Hz
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB 3600Mhz
MOBO: Gigabyte X570 Aorus Elite
PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Case: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xedious:

Har själv detta chassi och kan säga att det har så dåligt luftflöde att det spelar ingen roll hur du gör. Själv har jag ett h115i i fronten och en 120mm i bak. Testade häromdan att sätta en 140mm i toppen o lämna tomt i bak men ingen skillnad i temps. Insuget i fram är horribelt och då har jag ändå sågat upp ett extra hål.

Tycker du det är så uselt luftflöde? Upplever själv inga problem med temps med 2x140mm i fronten och 2x140 i toppen, men det klart, det är ju ingen meshfront på det! Just med en AIO-kylare kan jag tänka mig en något mer problematisk situation. Framförallt med VRM-kylningen....

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk

En annan fråga ni som har samma chassi som jag. Finns det några split-kablar till dessa för att koppla in fler fläktar.?Och kan jag styra dessa på något sätt? Antar att de tar ström från sata kabeln som sitter i fronten till led samt knappar? Vart kopplar jag in fläktarna annars? Många frågor men var länge sedan jag skruvade nu 😅

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB | Cooler: NZXT Kraken X62
GPU: Gigabyte Radeon RX 5700 XT | Screen: Samsung C27HG70 Curved 144Hz
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB 3600Mhz
MOBO: Gigabyte X570 Aorus Elite
PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Case: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Splitkablar finns med PWM-styrning. https://www.inet.se/produkt/8600985/adapter-y-splittkabel-4-p...
Annar går det bra att koppla in ett par direkt på mobot!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Losecontrol:

@Xedious:

Tack för svar. Surt, hade jag vetat det hade jag valt ett annat chassi, dock är jag jävligt nöjd i övrigt. Gott med utrymme och går att få till kabeldragningen fint. Var någonstans sågade du upp?

Typ såhär:
https://linustechtips.com/main/uploads/monthly_2018_06/EEB01A...

Skrivet av NcLr:

Tycker du det är så uselt luftflöde? Upplever själv inga problem med temps med 2x140mm i fronten och 2x140 i toppen, men det klart, det är ju ingen meshfront på det! Just med en AIO-kylare kan jag tänka mig en något mer problematisk situation. Framförallt med VRM-kylningen....

Mitt Fractal Design R4 som jag hade innan var både tystare och svalare. Dock så är ju allt annat bättre på det här chassit. Gillar att det är ganska litet men ändå så bra att jobba i.

Skrivet av Losecontrol:

En annan fråga ni som har samma chassi som jag. Finns det några split-kablar till dessa för att koppla in fler fläktar.?Och kan jag styra dessa på något sätt? Antar att de tar ström från sata kabeln som sitter i fronten till led samt knappar? Vart kopplar jag in fläktarna annars? Många frågor men var länge sedan jag skruvade nu 😅

https://i.imgur.com/6zYbV0o.jpg

Dom tre är till den inbyggda fläktkontrollen. Annars kan du ju koppla direkt till moderkortet.

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Medlem

Hmm, den modden var riktigt läcker! Kanske blir till att ta fram sticksåg, dremel och sandpapper nästa helg....

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk

@NcLr:

Och då kan jag styra dessa i fronten på chassit eller? Har noll koll på detta. De fläktarna som följer med är då PWM-styrda men hur vet jag om de fläktarna jag har sedan innan är det? 🤔

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB | Cooler: NZXT Kraken X62
GPU: Gigabyte Radeon RX 5700 XT | Screen: Samsung C27HG70 Curved 144Hz
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB 3600Mhz
MOBO: Gigabyte X570 Aorus Elite
PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Case: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

@Xedious:

Snyggt! Och spegelvänt på andra sidan då antar jag.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB | Cooler: NZXT Kraken X62
GPU: Gigabyte Radeon RX 5700 XT | Screen: Samsung C27HG70 Curved 144Hz
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB 3600Mhz
MOBO: Gigabyte X570 Aorus Elite
PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Case: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Losecontrol:

@NcLr:

Och då kan jag styra dessa i fronten på chassit eller? Har noll koll på detta. De fläktarna som följer med är då PWM-styrda men hur vet jag om de fläktarna jag har sedan innan är det? 🤔

Kan faktiskt inte svara på det. Kör själv utan styrning på chassifläktarna. Har dock satt ett motstånd på de i fronten för att hålla dem på ~800rpm. Är inte bevandrad i fläktstyrning då jag generellt bryr mig lite om det då datorn står på golvet under skrivbordet och kylningen är bra......

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk

@NcLr:

Ja okej! Men använder du stockkylarna eller kör du nått annat? Vet inte hur dessa är och iom att jag ska ha en radiator i fronten så vill jag ha så bra flöde jag bara kan få. Isåfall kanske jag borde köra 2st 140 i toppen och hoppas att jag kan klämma in en under radiatorn 😫

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB | Cooler: NZXT Kraken X62
GPU: Gigabyte Radeon RX 5700 XT | Screen: Samsung C27HG70 Curved 144Hz
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB 3600Mhz
MOBO: Gigabyte X570 Aorus Elite
PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Case: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Ska du ha det bästa så är det Noctuas fläktar. Frågan är dock om skillnaden mot de billigare är värda priset. Jag har ett par Prolimatech Ultrasleek Vortex i fronten och ett par BeQuiet i toppen. Kolla de olika fläktarna cfm och dB i förhållande till pris. Utöver Noctua så funkar BeQuiet, Corsair, Phanteks egna alldeles utmärkt! Kan rekommendera en Ultrasleek i botten då den bygger så lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk

@NcLr:

Hmm de fläktarna såg faktiskt lovande ut, helt omöjliga att få tag i dock 😅 Vet du några andra i samma utförande? Noctuas är riktigt bra, haft en cpu-kylare tidigare men vill helst ha svarta och de flesta är bruna. Plus att de är väldigt dyra kan jag tycka.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB | Cooler: NZXT Kraken X62
GPU: Gigabyte Radeon RX 5700 XT | Screen: Samsung C27HG70 Curved 144Hz
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB 3600Mhz
MOBO: Gigabyte X570 Aorus Elite
PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Case: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Losecontrol:

@NcLr:

Och då kan jag styra dessa i fronten på chassit eller? Har noll koll på detta. De fläktarna som följer med är då PWM-styrda men hur vet jag om de fläktarna jag har sedan innan är det? 🤔

Knappen som är längst till vänster på chassit styr fläktarna i 3 olika hastigheter. En pwm-fläkt har 4st pinnar, se bild https://www.google.com/url?sa=i&source=images&cd=&ved=2ahUKEw...

Skrivet av Losecontrol:

@Xedious:

Snyggt! Och spegelvänt på andra sidan då antar jag.

Har bara gjort så på vänster sida då jag sitter höger om datorn och vill undvika den ökande ljudnivån som blir.

Jag kör med dessa fläktar till radiatorn i fram: https://www.inet.se/produkt/5320023/corsair-ml140-basic-2-pac...

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Losecontrol:

@NcLr:

Hmm de fläktarna såg faktiskt lovande ut, helt omöjliga att få tag i dock 😅 Vet du några andra i samma utförande? Noctuas är riktigt bra, haft en cpu-kylare tidigare men vill helst ha svarta och de flesta är bruna. Plus att de är väldigt dyra kan jag tycka.

Du har ju Noctuas redux om du vill undvika bruna.
Länk

Cryorig xt140 är bara 13mm tjock.
länk

Finns en del ultraslim fans men du behöver kika på typ Amazon.de och Amazon.co.uk Finns säkert även på Ebay m.fl också... Kom bara ihåg att dessa presterar något sämre än fullstora!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk

@NcLr:

Tack för hjälpen! 🙏 Har fått ihop allt, väntar bara på ram nu. Kör med de fläktarna jag har, ska se vad jag får för temp annars får det bli några premium 😊

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB | Cooler: NZXT Kraken X62
GPU: Gigabyte Radeon RX 5700 XT | Screen: Samsung C27HG70 Curved 144Hz
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB 3600Mhz
MOBO: Gigabyte X570 Aorus Elite
PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Case: Phanteks Eclipse P400S