Guide: Vinklade kopparrör till vattenkylning på tre olika sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoyadog:

Utveckla din kritik vänligen

Menade mest att jag för en gångs skull har nytta av mitt jobb att dra vattenrör fast jag antar att delarna vi använder på mitt jobb inte passar till datorer. Dock hade nog vår rörbockare funkat.

Gillade artikeln så du inte tror annat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obiwannabekenobi:

Nice.
Dock undrar jag - vilken material är kopplingarna gjort av? ÄVen om rören har en yta av krom, små repor gör att kopparn kommer fram - och beroende på den andra metallen kan det bli korrosion, särkilt med vatten närvarande?

Det gäller bara om det är oädla metaller som blandas med ädla metaller. Koppar, mässing går att blanda utan problem, men är det järn, zink, bly osv ska du inte blanda det med koppar eller mässing. Dock i detta fallet har det nog inte så stor betydelse då vattnet efter ett tag blir syrefattigt i ett slutet system

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoyadog:

Har ägt en sådan, kanske haft en av dålig kvalitet, men har inte fått till tekniken ännu. Händerna glider runt röret så jag får inget grepp. Några bra tips på hur man ska göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Om man gradar ändarna efter bockning så bör man ju kunna hålla i rätt bra? Bara att hålla i som en "puffra" liksom

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoyadog:

Har ägt en sådan, kanske haft en av dålig kvalitet, men har inte fått till tekniken ännu. Händerna glider runt röret så jag får inget grepp. Några bra tips på hur man ska göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Greppa röret med en bit smärgel/sandpapper/whatever i handen

----

Rörskärare bör man i övrigt använda med en viss försiktighet om man tänkt köra med kläm- eller skärringskoppling, då den komprimerar rörändan något. En bra försäkring för nybörjaren kan vara att knacka i en stödhylsa, även i halvhårda rör. Det expanderar änden igen. I mjukglödgade rör är det ett måste oavsett vad. Nu råder förvisso inga högre tryck i ett vattenkylningssystem, men better safe than sorry

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Ah!
Kul att de lånade mitt bygge som exempel. Som ni ser använde jag en metod som inte täcktes i artikeln, och jag funderar på om det finns intresse för en video om hur jag gjorde?

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

Bra guida på kopparrör ska snart bygga om min dator väntar in det nya chassin
ska kolla om Alphacool HT 12mm HardTube kompressionsanslutning G1/4 passar till 12 mm kopparrör har beställt hem två sexpack anslutningar kosta bara 170,91 kr förpackning inte så dyrt..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av T0kfr4nZ:

Menade mest att jag för en gångs skull har nytta av mitt jobb att dra vattenrör fast jag antar att delarna vi använder på mitt jobb inte passar till datorer. Dock hade nog vår rörbockare funkat.

Gillade artikeln så du inte tror annat

Skickades från m.sweclockers.com

Har faktiskt kollat och det verkar det ändå göra... ha ha.
Inga problem alls att bygga ihop med vanliga VVS standard delar vad det verkar...
(Sedan om det uppfyller alla estetiska krav låter jag dock vara osagt...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirayatail:

Ah!
Kul att de lånade mitt bygge som exempel. Som ni ser använde jag en metod som inte täcktes i artikeln, och jag funderar på om det finns intresse för en video om hur jag gjorde?

Det vore super!

Permalänk
Medlem

Har skaffat hem kromat kopparrör tog glöggat lättare att böja den väntar på nya chassit och lite godis från aquatuning
Alphacool HT 12mm HardTube kompressionsanslutning G1/4 dom borde passa fint till röret
sen är det bara att bocka och svära

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Snyggt! Kul med guide!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk

det här med rör, plast som koppar, skickar inte det vidare vibrationer från pumpen? eller är de så små så det inte spelar roll?

Visa signatur

6600K med EK-Supremacy EVO / ASUS Z170 PRO GAMING / HYPERX FURY BLACK 2X8 / ASUS 1080ti med EK-FC1080 / EVGA SUPERNOVA G2 750W / Fractal Design Define C / supersnygg custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av thyrfingen:

det här med rör, plast som koppar, skickar inte det vidare vibrationer från pumpen? eller är de så små så det inte spelar roll?

Nej det gör det inte , sen sitter det ju o-ringar mm i anslutningarna , har alldrig upplevt vibrationer i mina byggen kör en D5: på ca 3000rpm

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Har skaffat hem kromat kopparrör tog glöggat lättare att böja den väntar på nya chassit och lite godis från aquatuning
Alphacool HT 12mm HardTube kompressionsanslutning G1/4 dom borde passa fint till röret
sen är det bara att bocka och svära

Tänk på att dom är rätt mjuka , vet som gammal rörmockare, bör kanske ha instyckshylsa eller något om du drar fittingsen för hårt kanske , såg at ek börjat med det till PEGT tuben då varm vatten får den att mjukna och klämma in precis där oringen sitter , har varigt med om detta själv , men inte så illa att det läckte, tror jay gick igenom det med för någon månadsen

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Så... Jävla.... Snyggt!
Bra guide! Man blir ju rätt sugen men då det bara är kosmetiskt får det vara just nu, min loop gör jobbet så det blir svårt att motivera hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Tänk på att dom är rätt mjuka , vet som gammal rörmockare, bör kanske ha instyckshylsa eller något om du drar fittingsen för hårt kanske , såg at ek börjat med det till PEGT tuben då varm vatten får den att mjukna och klämma in precis där oringen sitter , har varigt med om detta själv , men inte så illa att det läckte, tror jay gick igenom det med för någon månadsen

tror det är lugnt det är inget större tryck i loopen som tur är
har prov bockat en bit och är glad att jag tog glöggat koppar rör sen när man är vassare så kan man gå på dom halv hårda rören.

Annars får jag ta och skaffa 90gradiga skarvar och löda dom

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Bra guide!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Snyggare med 90-graders kopplingar, ska du ha många böjar blir det snabbt osymmetriskt även om du är van rörböjare.
Titta bara hur det ser ut i badrummen där rören är bockade kontra 90-graders böjar. 😀

Någon nämnde kondens, det blir dock bara ett problem om kall vätska används i ett varmt rum. Någon som någonsin sett kondens bildas på en yta som är varmare än omgivande luft?
Det blir precis lika mycket kondens med en plastslang som ett kromat kopparrör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

tror det är lugnt det är inget större tryck i loopen som tur är
har prov bockat en bit och är glad att jag tog glöggat koppar rör sen när man är vassare så kan man gå på dom halv hårda rören.

Annars får jag ta och skaffa 90gradiga skarvar och löda dom

Böjarna för lödning ser dock riktigt illa ut, de passar i en källare eller en slits där man aldrig någonsin ser dem. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Snyggare med 90-graders kopplingar, ska du ha många böjar blir det snabbt osymmetriskt även om du är van rörböjare.
Titta bara hur det ser ut i badrummen där rören är bockade kontra 90-graders böjar. 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Jag måste hålla med här, jag valde att köra fittings i mitt bygge istället för böjar och det ser mer cleant ut, jag provade med bägge alternativen på några ställen och att använda fler fittings blev klart snyggast. Jag fick ändå prova på att böja lite och använde böjda rör på två ställen där det var riktigt tight.
Det jobbigaste med kopparrör är inte böjarna utan att få i alla fittings och få det rakt och fint. Kopparrören ger inte alls lika mycket förlåtelse som plaströr gör.
Jag byggde allt i petg först för att använda måtten till kopparrören men blev inte alls så lätt som jag räknade med.

Permalänk
Medlem

Har fått hem lådan attan va tung den var bara 30 Kg packa och klar
Väntar nu på kopplingarna

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Har alla saker hemma nu så i helgen blir det att bock rör och svära
Alphacool HT 12mm HardTube kompressionsanslutning G1/4 passar precis till 12 mm rör
har tagit hem en extra radiator 420 mm så jag kan använda 1400 mm fläktarna som följde med

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

@Jygge: Lycka till

Bildbevis när du är klar, tack!

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirayatail:

@Jygge: Lycka till

Bildbevis när du är klar, tack!

Nog ana jag att det skull jävlas att fri bocka är inte lätt har bränt ca 3 meter rör nu ingen blev bra.
Man ska ha en riktig rörbockarbänk fri hand är inte att rekommendera när man måste har flera krökar.
Så jag ger upp skaffar hem hård kopparrör och lösa krökar som jag löderfast mycket enklare 😀

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jygge:

Nog ana jag att det skull jävlas att fri bocka är inte lätt har bränt ca 3 meter rör nu ingen blev bra.
Man ska ha en riktig rörbockarbänk fri hand är inte att rekommendera när man måste har flera krökar.
Så jag ger upp skaffar hem hård kopparrör och lösa krökar som jag löderfast mycket enklare 😀

Du kan bygga en mall av spånskiva eller liknande, ger hyggligt resultat om man går varligt fram.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Du kan bygga en mall av spånskiva eller liknande, ger hyggligt resultat om man går varligt fram.

sant men då ska man ha tillgång till verktyg för de så jag skippa de ska snart bygga med hårdkoppar rör och krökar som jag löder dit sen putsa skarvarna och polera upp rören de blir lika bra kanske inte lika snyggt

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Som röris är detta lekande lätt. Som någon skrev - använd stödhylsa. Sen framförallt bra avskärning- och bockningsverktyg. Köp inte det som är billigt utan det som är bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakan78:

Som röris är detta lekande lätt. Som någon skrev - använd stödhylsa. Sen framförallt bra avskärning- och bockningsverktyg. Köp inte det som är billigt utan det som är bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller helt med, men proffsverktyg ligger ju dock ofta litet utanför ramarna om man bara skall göra en dator då dessa ju ligger i en helt annan prisklass än 500:- på biltema. (No offense, det gör som du säger enorm skilnad att jobba med dem.)

Men, det kanske är saker som går att hyra för den som inte kan köpa egna.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag håller helt med, men proffsverktyg ligger ju dock ofta litet utanför ramarna om man bara skall göra en dator då dessa ju ligger i en helt annan prisklass än 500:- på biltema. (No offense, det gör som du säger enorm skilnad att jobba med dem.)

Men, det kanske är saker som går att hyra för den som inte kan köpa egna.

En bra röravskärare är dock inte så dyr. Man behöver antingen en fast eller ställbar. Jag föredrar de fasta då de är lättare att arbeta med. Det som är dyrt är bockningsverktygen som kostar allt från 1400 till 15000 kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakan78:

En bra röravskärare är dock inte så dyr. Man behöver antingen en fast eller ställbar. Jag föredrar de fasta då de är lättare att arbeta med. Det som är dyrt är bockningsverktygen som kostar allt från 1400 till 15000 kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Sant, det mesta verkar ju vara vanlig 1/4" när jag kollade på mina vattenblock och annat, heter förmodligen bara något tjusigare i datorbutikerna.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Sant, det mesta verkar ju vara vanlig 1/4" när jag kollade på mina vattenblock och annat, heter förmodligen bara något tjusigare i datorbutikerna.

Japp. Rördimensionerna kan du säkert köpa hos valfri VVS butik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.