Permalänk
Medlem
Skrivet av kalln:

Precis, hade hoppats på att det var moderkortet det var fel på, men det verkar inte vara fallet. Måste prova med ett annat PSU för att verifiera att det inte är problemet, ska prova det så fort jag kommer hem.

https://www.facebook.com/karl.widborg/videos/3076776342339121...
Här är mitt problem som kommer upp när jag startar datorn, får som sagt ingen signal.

Helt sjukt IMO, låter ju verkligen som de ostabil biosen för att vara helt ärlig. Men som sagt är ju helt orimligt att det skulle vara det när du bytt bräda. Vilken var det du valde? Vet inte om det kan vara cpun?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalln:

Hej, jag har provat med det nu utan framgång.

Provade till och med mitt gamla grafikkort som jag vet fungerar och fungerar fint i min gamla dator lampan lyser fortfarande, så tror inte problem ligger på GPU. Ska prova med en annan PCI-e sladd nu direkt.

Edit: att byta PCIe sladd fungerar inte heller..
Skickades från m.sweclockers.com

Hm, det var marigt.

Frågan är just vad som ligger bakom, speciellt när varken det nya eller gamla grafikkortet fungerar.

Är tom på idéer för stunden faktiskt, uppdatera om det löser sig.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Förlåt för sent svar. Varit några jobbiga dagar...

Jag lämnade in min processor i måndags då jag anade att det var CPU det var problem med, för det är det enda jag inte har bytt. Det slutade med att jag var för ivrig när jag skulle ta ut processorn att jag glömde ta bort kylpastan (eller glömde och glömde, har aldrig gjort något med kylpasta). Detta resulterade i kylpasta runt pinnsen och webhallen vägrade att hjälpa mig även om jag förstår att det inte går på garantin tycker jag det är dåligt att man inte själv gör ett försök att kolla på processorn för att jag ska vara ytterst säker på att det är procesorn som det handlar om. 4000kr läxa som man har lärt sig istället.

Åkte till inet och de ville ge det ett försök och faktiskt försöka rengöra processorn och se om det fungerar samt om moderkortet fungerar eller om det är det finns en defekt på det. Lyckas dom lösa det, toppen! Annars får jag helt enkelt köpa en ny processor och antagligen ett nytt moderkort (vågar inte stoppa in en ny processor i mitt gamla kort ifall den på något sätt skulle kunna paja min nya processor).

Urusel kundservice från webhallen och har lärt mig en läxa att alltid rengöra processorn innan jag tar ut den från kortet. Sista gången jag köper komponenter på webhallen då jag blev möt som skit. Inet kommer bli min affär för att köpa komponenter i framtiden, de verkar faktiskt ha lite koll på vad de håller på med.

Håller fingrarna att det går att lösa, men tvekar på det då problemet redan fanns innan jag råkade stoppa kylpasta mellan pinnsen. Ett ärligt misstag och man lär sig av sina misstag, kan ju bara vara glad att det handlade om ett 3700x och inte 3900x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalln:

Förlåt för sent svar. Varit några jobbiga dagar...

Jag lämnade in min processor i måndags då jag anade att det var CPU det var problem med, för det är det enda jag inte har bytt. Det slutade med att jag var för ivrig när jag skulle ta ut processorn att jag glömde ta bort kylpastan (eller glömde och glömde, har aldrig gjort något med kylpasta). Detta resulterade i kylpasta runt pinnsen och webhallen vägrade att hjälpa mig även om jag förstår att det inte går på garantin tycker jag det är dåligt att man inte själv gör ett försök att kolla på processorn för att jag ska vara ytterst säker på att det är procesorn som det handlar om. 4000kr läxa som man har lärt sig istället.

Åkte till inet och de ville ge det ett försök och faktiskt försöka rengöra processorn och se om det fungerar samt om moderkortet fungerar eller om det är det finns en defekt på det. Lyckas dom lösa det, toppen! Annars får jag helt enkelt köpa en ny processor och antagligen ett nytt moderkort (vågar inte stoppa in en ny processor i mitt gamla kort ifall den på något sätt skulle kunna paja min nya processor).

Urusel kundservice från webhallen och har lärt mig en läxa att alltid rengöra processorn innan jag tar ut den från kortet. Sista gången jag köper komponenter på webhallen då jag blev möt som skit. Inet kommer bli min affär för att köpa komponenter i framtiden, de verkar faktiskt ha lite koll på vad de håller på med.

Håller fingrarna att det går att lösa, men tvekar på det då problemet redan fanns innan jag råkade stoppa kylpasta mellan pinnsen. Ett ärligt misstag och man lär sig av sina misstag, kan ju bara vara glad att det handlade om ett 3700x och inte 3900x.

Ah fyfan vad tråkigt. Så för att du hade kylpasta bland pinsen så gällde inte garantin och de ville inte hjälpa dig? Får jag fråga vilket webhallen du var på? Hjälper ju inte dig, men för min del så var CPUn stendöd när jag fick den, så när jag trodde det var bios så bad jag webhallen hjälpa till, men fick en ny CPU direkt. Detta var i Nordstan i Göteborg, vet inte om det kan hjälpa att åka till en annan butik kanske?

Hoppas på det bästa, du har ju haft extrem otur

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Ah fyfan vad tråkigt. Så för att du hade kylpasta bland pinsen så gällde inte garantin och de ville inte hjälpa dig? Får jag fråga vilket webhallen du var på? Hjälper ju inte dig, men för min del så var CPUn stendöd när jag fick den, så när jag trodde det var bios så bad jag webhallen hjälpa till, men fick en ny CPU direkt. Detta var i Nordstan i Göteborg, vet inte om det kan hjälpa att åka till en annan butik kanske?

Hoppas på det bästa, du har ju haft extrem otur

Jag var på mitt lokala webhallen i Barkaby, Stockholm. Väldigt otrevligt bemött och är illa att man inte ens vill försöka hjälpa även om jag som sagt förstår att jag antagligen inte kommer få tillbaka pengar så känns det som en skön bekräftelse att få iallafall att processorn är död.. men nu kommer jag antagligen aldrig veta om Inet inte får igång den.

Skönt hur som helst att det gick bra för dig och det ska naturligtvis vara så simpelt och med service i åtanke när man bemöter sin kund men det är antagligen bara jag som haft en dålig dag + säljaren i affär som också hade det.

Lämnade iallafall tillbaka mitt moderkort och det var inget problem då MSI nu har sagt att man ska lämna tillbaka sina b450 kort och köpa MAX versionen istället. Jag tänker då inte köpa något av MSI heller, utan få bli ett ASUS x470 kort eller Gigabyte x570 kort, känns som ett mycket säkrare kort och tillverkarna verkar pusha bios uppdateringar tillskillnad från MSI också. Får hoppas på det bästa nu, kan inte vänta att få en felfri 3700x setup!

Permalänk
Medlem

Hoppas det löser sig.
Hade liknande problem när jag försökte hjälpa en kompis. Efter start så var det bara fläktarna som gick och ingen signal till skärmen.
Det var moderkortet som hade gett upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av letin:

Hoppas det löser sig.
Hade liknande problem när jag försökte hjälpa en kompis. Efter start så var det bara fläktarna som gick och ingen signal till skärmen.
Det var moderkortet som hade gett upp.

Så trist att det ska hända, det var exakt samma problem som jag upplevde men det visar sig istället att fel på processorn, den är helt enkelt död. Vilket jag så gott som visste, eftersom det var det enda jag inte hade bytt. Dåligt av Webhallen att inte ens vilja kolla på den, men samtidigt är det förståeligt, det var mitt fel att processorn innehöll kylpasta, ja. Men inte mitt fel att den kom med en defekt samtidigt. Funderar på att göra en fuling och prova reklamera den igen.. värt ett försök.

Viktig läxa lärt med mitt andra datorbygge: Var inte så ivrig och tänk dig före handling!

Får hoppas nu att en ny processor räddar detta bygge, så skönt att få det avklarat (förhoppningsvis)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalln:

Så trist att det ska hända, det var exakt samma problem som jag upplevde men det visar sig istället att fel på processorn, den är helt enkelt död. Vilket jag så gott som visste, eftersom det var det enda jag inte hade bytt. Dåligt av Webhallen att inte ens vilja kolla på den, men samtidigt är det förståeligt, det var mitt fel att processorn innehöll kylpasta, ja. Men inte mitt fel att den kom med en defekt samtidigt. Funderar på att göra en fuling och prova reklamera den igen.. värt ett försök.

Viktig läxa lärt med mitt andra datorbygge: Var inte så ivrig och tänk dig före handling!

Får hoppas nu att en ny processor räddar detta bygge, så skönt att få det avklarat (förhoppningsvis)!

Kom precis på, du kan ju kontakta amd direkt för garanti också. Verkar som om de är ganska bra där. Kanske värt att testa?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalln:

Har dessutom noterat att jag under första starten får en CPU Debug Light.
Andra starten får jag en GPU Debug Light, slocknar, sedan en BOOT Debug Light, slocknar och sedan en GPU debug light igen, slocknar igen och sedan bootar datorn. Detta är grymt jävla skumt. Funderar helt ärligt bara gå för en X570..

Jag har MSI X570 och får också reboots ibland när processorn överhettar trots att inget är överklockat.

Har dock sett att Ryzen Master ibland rapporterar min processor som auto overclock, och ibland inte.. vet inte om det är ryzen master som buggar eller bios.

Kallbootar jag datorn så startas inte alltid windows korrekt utan jag får bara en svart skärm.
Ibland så startar den upp windows, men alla programs ikoner som ligger på startdisken (C:) är blanka och man kan inte göra något.
D: hårddisken visas normalt däremot.
Loggar jag ut ifrån windows och in igen så funkar allt som det ska.

tldr: vet inte om x570 är mycket bättre.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Kom precis på, du kan ju kontakta amd direkt för garanti också. Verkar som om de är ganska bra där. Kanske värt att testa?

Skickades från m.sweclockers.com

Dock ska man INTE nämna att man har haft igång PBO på datorn då, för så fort man gör det är all garanti förbrukad hos AMD.

" Because Precision Boost Overdrive enables operation of the processor outside of specifications and in excess of factory settings, use of the feature invalidates the AMD product warranty "
står det på AMD:s egna sida.

Ganska fint av AMD att göra reklam om en feature på sina produkter som samtidigt tar bort garantin

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalln:

Ja, något sådant kan det vara. Ändrade direkt igår till "AUTO" i BIOS när jag fick igång datorn för att jag misstänkte att det kan var ram minnerna. Det är så extremt svårt att felsöka när jag har noll koll på hur jag ska återskapa problemet som jag får eftersom den verka komma helt slumpmässigt.

Har dock nu ändrat till 3200 i BIOS. Jag vet inte vad jag letar efter när det gäller spänning och hastighet. Det enda jag kunde hitta i bios som hade med minnerna att göra samt ha någon "volt" enhet på sig sa 1.35v.

https://cdn.discordapp.com/attachments/217268782534623232/600295061665742848/unknown.png
https://cdn.discordapp.com/attachments/217268782534623232/600295634456674315/unknown.png
"slot #2" är likadan i "slot #4", inget skiljer i dessa två flikar.

Hmm, du har minnen som ska ha 1.35V, finns en bug i vissa bios, så kan ju vara:

Citat:

Du behöver ändra boot voltage för dram, alltså den spänning som används under memory training, dram spänning aktiveras inte förrän man passerat mem training, vid omstart behålls tidigare spänning vilket gör att det funkar då, samma väl inne i Windows är dram spänning också korrekt. Men för att det ska vara korrekt vid Cold boot lär dram boot voltage vara satt till samma värde som dram voltage eller lite lägre om man kör väldigt hög spänning

#18010994

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Kom precis på, du kan ju kontakta amd direkt för garanti också. Verkar som om de är ganska bra där. Kanske värt att testa?

Skickades från m.sweclockers.com

Där sa du någonting som jag inte ens tänkte på! Jag hör av mig till AMD imorgon eller ikväll om man bara kan skicka mail till AMD. Tack för tipset!

Processorn är rengjord utan några böjda pins, och det har kommit fram under felsökningen att CPU är defekt. Så någonstans borde jag kunna komma. Ibland lönar det sig att vara en jobbig kund

edit: https://www.amd.com/en/support/contact-call . Finns inget nummer till någon svensk support, ringer man UK eller Tyskland? Inte så sugen på att prata tyska haha..

Skrivet av CubaCola:

Dock ska man INTE nämna att man har haft igång PBO på datorn då, för så fort man gör det är all garanti förbrukad hos AMD.

" Because Precision Boost Overdrive enables operation of the processor outside of specifications and in excess of factory settings, use of the feature invalidates the AMD product warranty "
står det på AMD:s egna sida.

Ganska fint av AMD att göra reklam om en feature på sina produkter som samtidigt tar bort garantin

Tack för din rapportering! Riktigt skumt att samma problem sker på x570 korten som man betalar så mycket mer pengar för och dessutom skumt att PBO tar bort garantin? Vad är det för en grej att ha det i deras egna mjukvara som en feature? uruselt. Har självklart haft på PBO men bara under kortare period då jag trodde att det kraschade datorn..

Har nu kollat runt och nöjer mig med ett b450 tomahawk MAX som jag hittade på proshop, verkar inte vara så många som har strul med den. Iallafall inte många som skriver om det alltså borde det fungerar rätt bra (Och när jag dessutom inte har några större planer på att OC tror jag den är mer än nog för mitt ändamål). Folk har rapporterat långa boots men det problemet verkar också gälla för x570 korten, någonting om memory training som även 2nd gen ryzen hade problem med de första 2-3 månaderna efter release. Spelar alltså egentligen ingen roll vilket kort man köper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalln:

Där sa du någonting som jag inte ens tänkte på! Jag hör av mig till AMD imorgon eller ikväll om man bara kan skicka mail till AMD. Tack för tipset!

Processorn är rengjord utan några böjda pins, och det har kommit fram under felsökningen att CPU är defekt. Så någonstans borde jag kunna komma. Ibland lönar det sig att vara en jobbig kund

edit: https://www.amd.com/en/support/contact-call . Finns inget nummer till någon svensk support, ringer man UK eller Tyskland? Inte så sugen på att prata tyska haha..

Tack för din rapportering! Riktigt skumt att samma problem sker på x570 korten som man betalar så mycket mer pengar för och dessutom skumt att PBO tar bort garantin? Vad är det för en grej att ha det i deras egna mjukvara som en feature? uruselt. Har självklart haft på PBO men bara under kortare period då jag trodde att det kraschade datorn..

Har nu kollat runt och nöjer mig med ett b450 tomahawk MAX som jag hittade på proshop, verkar inte vara så många som har strul med den. Iallafall inte många som skriver om det alltså borde det fungerar rätt bra (Och när jag dessutom inte har några större planer på att OC tror jag den är mer än nog för mitt ändamål). Folk har rapporterat långa boots men det problemet verkar också gälla för x570 korten, någonting om memory training som även 2nd gen ryzen hade problem med de första 2-3 månaderna efter release. Spelar alltså egentligen ingen roll vilket kort man köper.

Om jag kommer ihåg rätt är inet amds partner i Sverige. Om de redan har konstaterat att den är fel borde de kunna hjälpa dig snabbt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

@kalln: Ja, jag hade inga problem med boot när jag körde min ryzen 3600 på Asus B450 moderkort, men på mitt MSI X570 så tar det väldigt lång tid att boota.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Om jag kommer ihåg rätt är inet amds partner i Sverige. Om de redan har konstaterat att den är fel borde de kunna hjälpa dig snabbt

Skickades från m.sweclockers.com

Hm, ja och då kommer problemet att jag har haft kylpasta på pinns som inte går på garantin https://www.amd.com/en/support/kb/warranty-information/pib

Ska försöka kontakta AMD direkt och om dom ber mig att kontakta inet så är det nog rätt kört på den fronten. :/

Skrivet av CubaCola:

@kalln: Ja, jag hade inga problem med boot när jag körde min ryzen 3600 på Asus B450 moderkort, men på mitt MSI X570 så tar det väldigt lång tid att boota.

Hm.. intressant. Förhoppningsvis är det bara ett BIOS problem och kommer antagligen att lösas inom kommande veckorna. För mig spelar det egentligen ingen roll om det tar 30 sek att boota, sålänge allting fungerar korrekt. Men självklart är det segt när man vet att det inte ska vara så!!