Komplett PC billigare än eget bygge?

Permalänk
Medlem

Komplett PC billigare än eget bygge?

Vad är det jag missar?

https://www.komplett.se/product/11534/datorer/komplett-pc/kom...

Permalänk
Medlem

Jag tror inte du missar något. (Om något är det väl ytterligare något bättre iom att det följer med en Windowslicens till Komplett-datorn)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tror inte du missar något. (Om något är det väl ytterligare något bättre iom att det följer med en Windowslicens till Komplett-datorn)

Plus garanti på den kompletta datorn.
Komplett säljer ju flera delar på en gång i paketet så de kan nog justera marginalerna något för att göra priset attraktivt.

Om jag hade byggt eget hade jag dock bytt ut lite delar, typ snabbare ram, annat grafikkort med bättre kyllösning, snyggare chassi (subjektivt). Sedan hade jag nog valt 3600 över 3600X eftersom det inte verkar skilja så mycket mellan dessa två bortsett från priset då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Observera att CPU kylare är stock, vilket inte är så bra för framtida OC.
GPU låter mkt och blir varm
Samt så ingår b450 moder, vilket funkar men ger inte stöd till tex psi-e gen 4

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk

Deras färdiga är knappast

Billigare. Köpte en komplett pc för ett par månader sedan och hade fått betydligt bättre grafik kort, bättre minnen samt bättre processor samt bättre skärm om jag valt att köpa lösa delar. Men orkade inte börja bygga en egen dator så fick lov att betala överpris för den jag har nu. Den funkar bra förvisso men känns lite surt nu i efterhand att man ej köpte lösa delar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristeraguilera:

Billigare. Köpte en komplett pc för ett par månader sedan och hade fått betydligt bättre grafik kort, bättre minnen samt bättre processor samt bättre skärm om jag valt att köpa lösa delar. Men orkade inte börja bygga en egen dator så fick lov att betala överpris för den jag har nu. Den funkar bra förvisso men känns lite surt nu i efterhand att man ej köpte lösa delar.

Skickades från m.sweclockers.com

Frågan gällde ju dock specifikt att det kostar mer att köpa exakt samma delar löst?

Sedan kan man ju absolut argumentera att man borde välja andra delar om man nu bygger själv och kan välja helt fritt, och kanske då hitta något som passar en bättre i något avseende (billigare, mer prisvärt, bättre prestanda i något avseende, snyggare, vad det nu är man vill åt).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Jag nämnde detta i en tråd fast fick aldrig någon respons för tråden hade en annan ursprunglig rubrik bland annat men det handlade om just detta. I stort handlar det om att butiker pressar in lite billigare komponenter oftast och lägger mer krut på cpu+gpu för det är dem vi kollar på först och tänker ''wow'' det här paketet ser bra ut för vi vet att cpu+gpu lägger prestandan. Men det vi då inte tänker på är de andra komponenterna tex ljudnivån på nätagg+cpu kylare, ram minnen ett billigare chassi som sänker kvalitetskänslan.

Kollar vi på deras paket, så har dem ett topp agg i detta fall men dem driver kortet på 550watt vilket jag ställer mig lite fundersam verkar vara i minsta laget (rätta mig gärna om jag har fel här). Jag /egen byggare hade nog kört med 650watt agg här ca 100kr dyrare samma sak med minnen där sparar dem in några hundringar på 2666mhz och chassit främst några hundringar sedan kör dem aldrig med en eftermarknadskylare vad jag sett (glöm också inte en billigare ssd) som du ser samlar det på sig.

Men det vi kan lära av det tror jag är att lägga mer krut själva på gpu+cpu också och inte riktiga in oss för mycket kanske på enstaka komponenter. Fast man får det man betalar för min slutsats är köp ett bra chassi som du kan använda genom åren och ett nätaggregat med 10års garanti så kommer dina kommande byggen bli billigare direkt ca 2000kr

Permalänk

Sant

Absolut blir det billigare att bygga själv. Framför allt så kan du plocka i bättre delar och framför allt GPU och CPU.
Samt även nätdel och kanske ett bättre chassi.
Jag har idag ett 2070 rtx turbo, 8700 prolle och hade jag valt annan så hade jag lätt fått en 9700 istället, samt ett bättre 2070 kort med. Rätt stor skillnad på CPU och även GPU och datorn hade blivit billigare i slutändan. Men som sagt helt ok paket ändå om man ej vill skruva själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Instämmer, blir mycket billigare att bygga själv ibland.

Jag postade detta i Komplett.se tråden igår, får se om komplett svarar.

Eller känns det OK att det följer med delar för 22 520 kr i egna butikspriser i ett paket man tar 28 999 kr för?

Tråden: #17984149

Skrivet av Nils-Göte:

https://www.komplett.se/product/11478/datorer/komplett-pc/kom...

Komplett.se, hur funkar er prissättning av paket egentligen?

Detta paket för 18 999 kostar 17 399 kr att köpa i delar inkl. Windows i er egen butik*. Det innebär att man betalar 1 600 kr för montering, medan Inet tar 799 kr. Ok, dyrt. Men samtidigt ska det vara nedsatt 4 000 kr från 22 999 kr. Det ordinarie priset är ju ett skämt, 5 600 kr mer än vad ni tar för delarna för sig i er egna butik.

Med tanke på inlägget närmast ovan, är det så att man kan räkna med att ni på Komplett regelmässigt lägger stora påslag utöver de ingående komponenternas priser i egen butik? Eller måste man bara vara extremt vaksam och noga med att själv kontrollera komponentnotan innan man köper av er?

Min åsikt är att ett paket borde vara billigare än summan av de ingående komponenterna + skälig monteringsavgift eftersom det möjliggör köp av komponenter i större volymer.

Att man kan ändra eller lägga till komponenter bör inte behöva kompenseras med påslag på paketpriser. Det betalas redan av att mellanskillnaden man betalar för att välja en dyrare komponent förefaller vara betydligt högre än mellanskillnaden på produktpriserna, och vice versa att en billigare produkt inte sänker priset i närheten av lika mycket som skillnaden i produkternas priser om man kollar tilläggspriserna i "Konfigurera PC".

*Prisjakt har koll på era tidigare priser på de artiklar ni inte längre anger pris på i detta paket t ex kylaren, Windows, minne. I en del fall säljer man fortfarande samma artiklar med nya artikelnummer t o m?

Skrivet av Nils-Göte:

https://www.komplett.se/product/11451/datorer/komplett-pc/kom...

Och denna är ju ett skämt, det blir bara värre och värre:

Kompletts pris för paketet: 27 499 kr

Kompletts butikspris för alla ingående komponenter inkl. OS var för sig: 21 912 kr.

"Monteringskostnad" blir då: 5 587 kr.

https://www.komplett.se/product/11463/datorer/komplett-pc/kom...

Kompletts pris för paketet: 28 999 kr

Kompletts butikspris för alla ingående komponenter inkl. OS var för sig: 22 520 kr.

"Monteringskostnad" blir då: 6 479 kr.

Jag har handlat datorprylar och datorer hos Komplett och nästa Komplett enbart i 16 år och har aldrig känt mig lurad. Jag såg när jag gick in och tittade efter vad 2070 Super kostade att man slagit på "orimligt" mycket på det paket jag köpte veckan före efter att bara ha bytt grafikkortet, därför började jag titta lite närmare vad paketen kostar och vad som ingår. Jag har inget emot Komplett, men jag tycker att det är viktig konsumentupplysning att dels berätta:

- Vad man betalar utöver komponenternas pris och vad man betalar för, d v s vad kostar montering, kontroll, installation av OS m.m. så att man kan jämföra det med konkurrenternas.
- Att man är transparent med priserna på komponenterna. Klickar man på t ex minnet i paketet bör man inte mötas av en sida som säger att produkten utgått och inte kunna se något pris utan att söka fram det nya artikelnumret. Det gör det mycket svårare att se vad de ingående komponenterna kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smnstr:

Vad är det jag missar?

Just det paketet verkar vara en del billigare än de ingående delarnas pris, liksom mitt jag köpte för två veckor sedan. Jag tror att man kan hitta väldigt prisvärda paket. Men det verkar som om man får vara extremt noga med att själv kontrollera summan av de ingående delarna i varje paket man vill kunna jämföra med varandra eftersom merkostnaden för att köpa i paket är över 20% på en del paket. Det är så lätt att jämföra kostnader mellan butikerna idag.

I den dyrare datorn i min jämförelse, Gamer i195, kan du byta grafikkortet mot ett 2080 Ti och ändå få ett par tusenlappar över!
Ja, om du beställer och monterar i en annan butik än Komplett vill säga. Om man använder Kompletts konfigurator och byter grafikkortet mot ett 2080Ti är merkostnaden för det billigaste 7152 kr. Samma kort i deras butikspriser skiljer 4 544 kr. man får alltså betala 2 608 kr i merkostnad för att byta grafikkortet jämfört med att beställa någonstans där de monterar ihop ett paket du själv väljer från grunden utan merkostnad.

Permalänk
Medlem

När jag kollade för ca ett år sedan så var det generellet 500-1000 dyrare att köpa komplett PC jämfört med lösa delar (på komplett) och det är nog normalfallet
Sedan finns det två saker som påverkar detta åt olika håll
1 Det är ofta kampanjer på någon komplett pc som gör den betydligt billigare än löst. Tänk dock på stt om du ändrat något så förstörs kampanjpriset
2. Det är ofta kampanj på lösa delar. Detta slår sällan tillbaka på paketen.

Sedan en grej som talar emot komplett pc är att de sällan är de mest prisvärda delarna.

Min egen erfarenhet är att det mest prisvärda är färdig lenovo ellet liknande på mediamarkt/elgiganten.
Tittade länge och väl eftet speldator till dottern i julas med kraven SSD, i5, gtx1060 6GB. Och hur jag än tittade på lösa delar eller komplett pc så kom jag inte under 11000, men lenovon fick jag för 8888:-

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristeraguilera:

Absolut blir det billigare att bygga själv. Framför allt så kan du plocka i bättre delar och framför allt GPU och CPU.
Samt även nätdel och kanske ett bättre chassi.
Jag har idag ett 2070 rtx turbo, 8700 prolle och hade jag valt annan så hade jag lätt fått en 9700 istället, samt ett bättre 2070 kort med. Rätt stor skillnad på CPU och även GPU och datorn hade blivit billigare i slutändan. Men som sagt helt ok paket ändå om man ej vill skruva själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Processorn är det dock inget fel på, 3600X ligger rätt nära 8700 i prestanda.

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Plus garanti på den kompletta datorn.
Komplett säljer ju flera delar på en gång i paketet så de kan nog justera marginalerna något för att göra priset attraktivt.

Om jag hade byggt eget hade jag dock bytt ut lite delar, typ snabbare ram, annat grafikkort med bättre kyllösning, snyggare chassi (subjektivt). Sedan hade jag nog valt 3600 över 3600X eftersom det inte verkar skilja så mycket mellan dessa två bortsett från priset då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst kan du konfigurera men då kan ett grafikkort som kostar normalt sett 200kr mer än den dem har i i komplett-pc bygget kommer kanske gå på 3000 kr istället som plus. Samma sak med cpun så kan en billigare processor går på +300kr istället eller som jag har sett en likadan gå på -500kr som troligtvis är en fyndvara. Så deras priser i konfigurationen är lite som den vill.. sen de du skrev om 3600 och 3600x så kunde 3600 lika gärna vara dyrare än 3600x om 3600x är den som är med i paketet kanske fpr lagga till 300-1000 kr beroende på vad för paket..

Prakt exempel gå in på konfigurationen kolla vad rx5700 kostar och sen kollar du på vad en rx5700xt kostar skiljer sig typ bara 4-500kr löst men i konfigurationen så skiljer det nästan 2700kr av samma märket..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Savage_Gray:

Observera att CPU kylare är stock, vilket inte är så bra för framtida OC.
GPU låter mkt och blir varm
Samt så ingår b450 moder, vilket funkar men ger inte stöd till tex psi-e gen 4

Finns i princip noll att vinna på att överklocka en 3600X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow666:

Visst kan du konfigurera men då kan ett grafikkort som kostar normalt sett 200kr mer än den dem har i i komplett-pc bygget kommer kanske gå på 3000 kr istället som plus. Samma sak med cpun så kan en billigare processor går på +300kr istället eller som jag har sett en likadan gå på -500kr som troligtvis är en fyndvara. Så deras priser i konfigurationen är lite som den vill.. sen de du skrev om 3600 och 3600x så kunde 3600 lika gärna vara dyrare än 3600x om 3600x är den som är med i paketet kanske fpr lagga till 300-1000 kr beroende på vad för paket..

Prakt exempel gå in på konfigurationen kolla vad rx5700 kostar och sen kollar du på vad en rx5700xt kostar skiljer sig typ bara 4-500kr löst men i konfigurationen så skiljer det nästan 2700kr av samma märket..

Med "Om jag hade byggt eget" syftade jag dock inte till att konfigurera kompletts dator utan det jag menade var att bygga från scratch med hjälp av prisjakt.
Så valet hade isf blivit antingen slå till på kompletts färdiga burk eller att bygga en egen för ett liknande pris men inte nödvändigtvis med likadana prylar utan snarare likvärdigt presterande prylar.

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Med "Om jag hade byggt eget" syftade jag dock inte till att konfigurera kompletts dator utan det jag menade var att bygga från scratch med hjälp av prisjakt.
Så valet hade isf blivit antingen slå till på kompletts färdiga burk eller att bygga en egen för ett liknande pris men inte nödvändigtvis med likadana prylar utan snarare likvärdigt presterande prylar.

Ok. Då förstår jag 😜. Men nu vet andra om kompletts konfiguration åxå så win win 😆hehe..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker det verkar vara en dunderdeal för det priset. Samt att man slipper bygga själv om man inte vill. En fråga om man slår till på denna. Tycker ni det är värt att konfigurera ramen till 3200MHz för 543 kr extra eller hade ni nöjt er med 2666 MHz?

För visst är 3200MHz en sweetspot när det kommer till nya Ryzen?

Skickar en utmaning

Finns det nån här som hade fått ihop ett paket med mer bang for the buck för 10939 kr? Utan RGB ram är ok.

Edit:monterat och klart då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

Kollar vi på deras paket, så har dem ett topp agg i detta fall men dem driver kortet på 550watt vilket jag ställer mig lite fundersam verkar vara i minsta laget (rätta mig gärna om jag har fel här). Jag /egen byggare hade nog kört med 650watt agg här ca 100kr dyrare.

Vad som anses rätt eller fel kan bli en ganska personlig fråga, allt handlar om vad man har för mål. Med ditt påstående så drar jag slutsatsen att du vill ligga under 50% belastning 95% av tiden.
Ska vi försöka räkna lite på detta för att illustrera.... Först tar vi lite siffror från Sweclockers egna mätningar.

RX 5700 = 290W Max belastning, CPUn för detta test var en 8700k vid 4.7GHz.
Närmaste mätning för CPU hittar vi i 2700k vs 8700k där de mäter upp CPUn till 175W vid 4.8GHz och ett något mindre effektiv nätagg mot det nya de använder för RX 5700 och Zen 2 Recensionerna.
Vi börjar med att dra av 10W för CPUn för att försöka matcha en klock på 4.7GHz. Sedan så är det skillnad på nätaggen mellan testerna, det gäller ett par procentenheter men vi tar i lite och drar av 5% för enkelhetens skull.
Från 165W tar vi 5% ner till ca 157W.

RX 5700 med 8700k vid 4.7GHz drar 290W från väggen med ett nätagg som har max effektivitet på 95%. I komplett's dator sitter det en R5 3600X som drar ca 135W, de ligger i snitt 10W lägre än R7 3700X.

Så nu måste vi räkna med att det är två olika CPUer, R5:an drar ca 22W mindre än i7:an i RX 5700 testet. Vi tar nu 290W och drar bort 22W till 268W, nu har vi bara nätaggets effektivitet kvar (vilket ligger mellan 90 och 95%) att subtrahera. Vi plockar bort 5% för att lämna lite marginal igen, 268W - 5% = ca 255W

Avgör själv om det verkligen är nödvändigt med 650W nätagg för en belastning på ca 260-270W, SDDer och fläktar inräknat. Detta är såklart beräknat enligt normal belastning, om du sätter dig med två stresstests samtidigt så kommer värdena vara högre men inte i närheten av 550W.

Hoppas du fick svar på din fundering(?), som jag sa, inget är rätt eller fel så länge du inte tok belastar nätagget.

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att välja 3600 istället, ägt både den och x.
Du betalar många hundra för ca 150Mhz och en dyrare fläkt.

Är fläkten värd skillnaden? ytterst tveksamt

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av mrE1:

Jag tycker det verkar vara en dunderdeal för det priset. Samt att man slipper bygga själv om man inte vill. En fråga om man slår till på denna. Tycker ni det är värt att konfigurera ramen till 3200MHz för 543 kr extra eller hade ni nöjt er med 2666 MHz?

För visst är 3200MHz en sweetspot när det kommer till nya Ryzen?

Skickar en utmaning

Finns det nån här som hade fått ihop ett paket med mer bang for the buck för 10939 kr? Utan RGB ram är ok.

Edit:monterat och klart då.

Beställde faktiskt den där datorn igår efter att jag såg den här tråden.

Här är ett exempel på hur sjukt mycket dyrare det kan vara.

https://www.komplett.se/product/11533/datorer/komplett-pc/kom...

Exakt samma specs förutom annan GPU som är cirka 800kr dyrare, och dubbelt så stor SSD, åter igen cirka 800kr dyrare. Men här istället har vi ett pris på 19k

Permalänk
Skrivet av Chricke46:

Vad som anses rätt eller fel kan bli en ganska personlig fråga, allt handlar om vad man har för mål. Med ditt påstående så drar jag slutsatsen att du vill ligga under 50% belastning 95% av tiden.
Ska vi försöka räkna lite på detta för att illustrera.... Först tar vi lite siffror från Sweclockers egna mätningar.

RX 5700 = 290W Max belastning, CPUn för detta test var en 8700k vid 4.7GHz.
Närmaste mätning för CPU hittar vi i 2700k vs 8700k där de mäter upp CPUn till 175W vid 4.8GHz och ett något mindre effektiv nätagg mot det nya de använder för RX 5700 och Zen 2 Recensionerna.
Vi börjar med att dra av 10W för CPUn för att försöka matcha en klock på 4.7GHz. Sedan så är det skillnad på nätaggen mellan testerna, det gäller ett par procentenheter men vi tar i lite och drar av 5% för enkelhetens skull.
Från 165W tar vi 5% ner till ca 157W.

RX 5700 med 8700k vid 4.7GHz drar 290W från väggen med ett nätagg som har max effektivitet på 95%. I komplett's dator sitter det en R5 3600X som drar ca 135W, de ligger i snitt 10W lägre än R7 3700X.

Så nu måste vi räkna med att det är två olika CPUer, R5:an drar ca 22W mindre än i7:an i RX 5700 testet. Vi tar nu 290W och drar bort 22W till 268W, nu har vi bara nätaggets effektivitet kvar (vilket ligger mellan 90 och 95%) att subtrahera. Vi plockar bort 5% för att lämna lite marginal igen, 268W - 5% = ca 255W

Avgör själv om det verkligen är nödvändigt med 650W nätagg för en belastning på ca 260-270W, SDDer och fläktar inräknat. Detta är såklart beräknat enligt normal belastning, om du sätter dig med två stresstests samtidigt så kommer värdena vara högre men inte i närheten av 550W.

Hoppas du fick svar på din fundering(?), som jag sa, inget är rätt eller fel så länge du inte tok belastar nätagget.

Har du räknat rätt? 280watt är väl bara grafikkortet sen lägg till ca 150watt för cpu 450watt utan att ha räknat in dem andra komponenterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

Har du räknat rätt? 280watt är väl bara grafikkortet sen lägg till ca 150watt för cpu 450watt utan att ha räknat in dem andra komponenterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det är hela datorn
"Mätningarna sker direkt vid vägguttaget för själva datorsystemet"
( https://m.sweclockers.com/test/27832-amd-radeon-rx-5700-och-r... )

Dock undrar jag ifall nätaggregat-tillverkarna anger effekten för primär eller sekundärsidan?

Permalänk
Medlem

Jag menar inte att det är det bästa man kan få för pengen. Självklart kan jag få ihop en korg för samma peng som är bättre om jag väljer komponenter. Menade bara att det känns ovanligt att det är billigare att köpa en ihopbyggd dator med Windows och garanti än att köpa delarna lösa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Dock undrar jag ifall nätaggregat-tillverkarna anger effekten för primär eller sekundärsidan?

Sekundärsidan, d.v.s hur mycket nätagget klarar av att leverera till datorn (eller hur mycket tillverkaren påstår att det klarar i alla fall).

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Nej det är hela datorn
"Mätningarna sker direkt vid vägguttaget för själva datorsystemet"
( https://m.sweclockers.com/test/27832-amd-radeon-rx-5700-och-r... )

Dock undrar jag ifall nätaggregat-tillverkarna anger effekten för primär eller sekundärsidan?

Skrivet av perost:

Sekundärsidan, d.v.s hur mycket nätagget klarar av att leverera till datorn (eller hur mycket tillverkaren påstår att det klarar i alla fall).

Det verkar stämma visste inte dem räknade in cpun samt ssd och ramstickorna. Man blir lite förvirrad ibland när det det suggested psu 750watt tex. Som på det vega 56 jag köpte ligger runt 330watt men kan ha spikes och hoppa upp till 450 ibland. Antog 5700 skulle kräva lite mer watt. Varför rekommenderar dem så många watt räknar dem med skitaggen så för säkerhetsskull sätter dem ett högt nummer så att alla agg ska klara av det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

Det verkar stämma visste inte dem räknade in cpun samt ssd och ramstickorna. Man blir lite förvirrad ibland när det det suggested psu 750watt tex. Som på det vega 56 jag köpte ligger runt 330watt men kan ha spikes och hoppa upp till 450 ibland. Antog 5700 skulle kräva lite mer watt. Varför rekommenderar dem så många watt räknar dem med skitaggen så för säkerhetsskull sätter dem ett högt nummer så att alla agg ska klara av det?

Grafikkortstillverkarna har ingen aning om vad du har för övriga komponenter i datorn eller hur bra ditt nätagg är, men de måste antagligen ge en rekommendation på lämplig effekt på nätagget ändå. Så de drar till med ungefär vad en normal dator skulle dra med grafikkortet och dubblar sen rekommendationen ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

Det verkar stämma visste inte dem räknade in cpun samt ssd och ramstickorna. Man blir lite förvirrad ibland när det det suggested psu 750watt tex. Som på det vega 56 jag köpte ligger runt 330watt men kan ha spikes och hoppa upp till 450 ibland. Antog 5700 skulle kräva lite mer watt. Varför rekommenderar dem så många watt räknar dem med skitaggen så för säkerhetsskull sätter dem ett högt nummer så att alla agg ska klara av det?

Syftar du till butiker, när du skriver "dem"?
De kör väl efter "better safe then sorry", de vet ju tex inte hur många hårddiskar du har eller om du tänkt att överklocka osv.

(Du fick visst ett svar*2 ^^)

Ren kuriosa så har jag för några år sedan kört dubbla grafikkort på ett 600 watt budgetaggregat. Det vart dock inte jag började hänga mycket på Sweclockers.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av perost:

Grafikkortstillverkarna har ingen aning om vad du har för övriga komponenter i datorn eller hur bra ditt nätagg är, men de måste antagligen ge en rekommendation på lämplig effekt på nätagget ändå. Så de drar till med ungefär vad en normal dator skulle dra med grafikkortet och dubblar sen rekommendationen ungefär.

Att sedan dubbla rekommendationerna låter inte som en lämplig rekommendation. Tycker dem åtminstone borde skriva vad agget kräver i under high load.

Skrivet av Elektron:

Syftar du till butiker, när du skriver "dem"?
De kör väl efter "better safe then sorry", de vet ju tex inte hur många hårddiskar du har eller om du tänkt att överklocka osv.

(Du fick visst ett svar*2 ^^)

Ren kuriosa så har jag för några år sedan kört dubbla grafikkort på ett 600 watt budgetaggregat. Det vart dock inte jag började hänga mycket på Sweclockers.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur mycket kan dem andra delarna dra i ström om vi utesluter gpu och cpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

Hur mycket kan dem andra delarna dra i ström om vi utesluter gpu och cpu?

Samsung 960 EVO NVME drar t ex. upp till 6W.
Samsung 860 EVO drar upp till 4W.
Seagate Barracuda HDD upp till 8W beroende på modell och storlek.
Standard fläkt 0.2 till 3W, t ex. Noctua NF-A12 @ max 1.68W eller Noctua NF-F12 @ 0.6W
USB 2.0 har max rated 2.5W (Tangenbord, mus, etc...)
USB 3.1 har max rated 4.5W
8GB DDR4 RAM sticka ca 3W

Finns säkert mer saker du kan räkna med, men när man mäter för CPU vid väggen så får man automagiskt med SSD, Ram, Moderkort och andra små prylar som du måste koppla in. Endast de som mäter med en multimeter direkt på strömtillförseln till CPUn kan få mer exakta värden. Därav mitt tillägg på 5 till 15W när jag gjorde min beräkning. (Sweclockers har säkert minst en SSD och två USB inkopplade, en vanlig användare har oftast 3 fläktar och en till HDD utöver detta.)

La till några källor
Permalänk
Skrivet av Chricke46:

Samsung 960 EVO NVME drar t ex. upp till 6W.
Samsung 860 EVO drar upp till 4W.
Seagate Barracuda HDD upp till 8W beroende på modell och storlek.
Standard fläkt 0.2 till 3W, t ex. Noctua NF-A12 @ max 1.68W eller Noctua NF-F12 @ 0.6W
USB 2.0 har max rated 2.5W (Tangenbord, mus, etc...)
USB 3.1 har max rated 4.5W
8GB DDR4 RAM sticka ca 3W

Finns säkert mer saker du kan räkna med, men när man mäter för CPU vid väggen så får man automagiskt med SSD, Ram, Moderkort och andra små prylar som du måste koppla in. Endast de som mäter med en multimeter direkt på strömtillförseln till CPUn kan få mer exakta värden. Därav mitt tillägg på 5 till 15W när jag gjorde min beräkning. (Sweclockers har säkert minst en SSD och två USB inkopplade, en vanlig användare har oftast 3 fläktar och en till HDD utöver detta.)

Riktigt bra info tackar för det nu vet man hur det ligger till 🙂 Vet inte om jag är nojjig eller inte men med vega 56 som kan hoppa upp till 450watt ibland så känner jag att just med det grafikkortet känns 550watt lite för ”nära” och för att lugna mitt sinne hellre hoppar till 650watt. Sen att PSU inte kommer nära sin övre gräns räknar jag väl med i bakhuvudet sen att ha 100watt mer för framtida byggen är nog den slutliga dealbreaken.

Skickades från m.sweclockers.com