Asus Strix Advanced 2080ti Artifact problem.

Permalänk
Medlem

Asus Strix Advanced 2080ti Artifact problem.

Har just skaffar ett 2080ti som ger mig artifakter vid spelande, samt att skärmen blir svart 1-2 sekunder ibland.
Detta händer utan oc, någon som har tankar ideér om detta eller ska man bara skicka tillbaka kortet?

Anv i7 8700k, G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL14, och be quiet 600w nätagg.
kör ingen oc på nått och får artifakter ändå. bör inte vara nätagget.
har bara 1 ssd inkopplad.

Rubrik något justerad. // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelrazh:

Har just skaffar ett 2080ti som ger mig artifakter vid spelande, samt att skärmen blir svart 1-2 sekunder ibland.
Detta händer utan oc, någon som har tankar ideér om detta eller ska man bara skicka tillbaka kortet?

Anv i7 8700k, G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL14, och be quiet 600w nätagg.
kör ingen oc på nått och får artifakter ändå. bör inte vara nätagget.
har bara 1 ssd inkopplad.

Testat att avinstallera med DDU, och sedan nyinstallera drivrutinen?
Du kan även testa att sänka minneshastigheten lite på grafikkortet för att se om det försvinner.

Permalänk
Medlem

Är det nytt bör du väl bespara dig själv huvudvärken.
'advanced' är redan korten som inte klarat av att märkas OC eller ej fått A-chip från nvidia .

Permalänk
Medlem

@thomson: Har faktiskt sänkt hastigheten till 13000 och testat samma skit dära. Känns som det blir att skicka tillbaka

Permalänk
Medlem

@pacc: Ah, då äre bara att skicka tillbaka som gäller.

Permalänk
Medlem

@pacc: Så man ska sikta på OC koret då? har läst nånstans att det kan vara ddr6 minnen och man bör försöka välja samsungs.

Permalänk
Medlem

@Kelrazh: Artifakterna är nog mest otur vid det här laget,
Med 'super' på gång är förhoppningsvis binnade chip historia.

Jag har själv bara 2060 men tyckte det var skumt med alla
olika varianter Asus kör med...

Permalänk
Medlem

Är inte 600w i minsta laget för det kortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelrazh:

Har just skaffar ett 2080ti som ger mig artifakter vid spelande, samt att skärmen blir svart 1-2 sekunder ibland.
Detta händer utan oc, någon som har tankar ideér om detta eller ska man bara skicka tillbaka kortet?

Anv i7 8700k, G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL14, och be quiet 600w nätagg.
kör ingen oc på nått och får artifakter ändå. bör inte vara nätagget.
har bara 1 ssd inkopplad.

Lämna in kortet och låt de felsöka det och byta ut den. Den är förmodligen sönder. Sen rekommenderar jag minst 750W nätagg. Din be quit 600W är på gränsen nästan, speciellt om du klockat din cpu. Man vill ju inte stressa upp den nära full last. Den ska gärna ha marginal enligt mig.

Skrivet av pacc:

Är det nytt bör du väl bespara dig själv huvudvärken.
'advanced' är redan korten som inte klarat av att märkas OC eller ej fått A-chip från nvidia .

Det där stämmer inte. Jag själv har 2080 TI Strix Advanced och det är A-chip.
Står även i overclock.net forum att det är A-chip och jag har verifierat det också genom att byta bios till Matrix och andra bios.
Funkar utan problem.

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

testade nyss att mäta hur mycket W systemet drog.
BF5 32 player map fungerade hur bra som helst med 410w, dock såg jag att gpu inte laddade 100%
Så bytte och testade en större map på ultra där grafikkortet fick gå fullt ut. vid 450w draw börjar artefakterna. Måste vara att nätagget inte orkar med.
har ett be quiet 80 PLUS® Gold efficiency (up to 92%) 600w. om man räknar bort iaf 100w så är det på gränsen.
Testade med 125mhz oc och 700 på minnet.
Tack för hjälpen iaf !

Permalänk
Medlem

Har kollat upp mer exakt vad som är fel nu.
Anv 750w nätagg nu, det verkar som mitt eller alla strix advanced kort oc.ar väldigt dåligt. efter +60oc offset så blir det problem.
Landar runt 1930 i spel, är helt ok för mig. Kommer nog behålla kortet då jag inte behöver kräma ur dom sista % prestanda.

Permalänk
Medlem

Advanced är väl korten som är lägre binnade? Vet du vilket chip det är?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@frong: Ingen aning vilket chip det är, dock så har jag fortfarnade lite skumma problem. Ibland slocknar skärmen 1-2 sec och ibland artefakt problem. Blir nog att skicka tillbaka.