Permalänk

Moderkort och minnen till 3900X

Hej alla experter.

Det här med minnen och moderkort var inte det lättaste för mig att klura ut till en 3900X burk om någon vill hjälpa mig.

Moderkortet jag är ute efter är WiFi/Bluetooth 5.0 under 4000. Finns bara x570 Aorus Ultra och Taichi som är vettiga då va?
32GB (2x16 har jag förstått är minst problem med?) 3600mhz vore nice till denna burk då jag läste ett test att det var en sweet spot.
Dock framkom det inte i artikeln "vilka" minnen - för att de beror på vilket moderkort man tänker skaffa va?

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Hejsan,

De flesta x570 moderkort ger liknande prestanda enligt detta test: https://www.youtube.com/watch?v=B6ytKqN8j8A
Buildzoid tyckte dock mest om Taichi runt den här prisklassen.

Om det är wifi 6.0 du behöver är det endast de moderkort du beskrivit som stödjer det under 4000kr. Du kan också köpa ASUS ROG Strix X570-E på komplett just nu och få 20% rabatt om du köper en 3900x därifrån samtidigt. Då hamnar kostnaden för det moderkortet på ca 3360 kr.

Wifi 5.0 tror jag de flesta x570 moderkort (med wifi) stödjer och då skulle du kunna köpa ett moderkort under 3000kr om du skulle vilja.

För minnen så hade jag otroligt svårt att hitta 3600mhz minnen för 2x16 GB (för ett faktiskt vettigt pris). Nöjde mig då istället med dessa som jag kommer försöka klocka upp till 3600mhz när jag får resterande delar till mitt egna bygge. https://www.komplett.se/product/893832/datorutrustning/datork...

Permalänk

@Zaltrip: Tack för svar

EDIT: Jag lyckades hitta svaret på min egna fråga genom G-skills hemsida på qvl sektionen att de passar mina moderkort jag är intresserad av.

Jag tänker att det kanske är bättre att gå ner till 16gb ram istället för att gå ner till 3200. Behöver väl egentligen inte 32gb i nuläget.
Då finns det 3 alternativ på Inet. Kan man ta vilka som helst av dessa 3 och få det att funka?

Inet ram

Permalänk
Medlem

@Woundsinmysalt: Aboslut alla dom tre använder Samsung B-Die så de bör fungera exakt likadant (och väldigt bra med 3900x för den delen). Jag personligen hade nog valt någon av Trident-Z modellerna då de är lite nyare och ser bättre ut i min åsikt.

Permalänk

@Zaltrip: Funkar dessa Trident Z på 3600 lika bra till 9900K eller har den en annan sweet spot?

Permalänk
Medlem

@Woundsinmysalt: Funkar lika bra på dem också, de är högkvalitativa minnen så bör fungerar bra på egentligen vad som helst.