Börja studera! Laptop för allt!

Permalänk
Medlem

Börja studera! Laptop för allt!

Tjena gott folk! Som titeln lyder ska jag börja studera och behöver er hjälp med att hitta en laptop! Kommer att vara lite lättare programmering och vill gärna att den klarar av lite lättare spel utan att de går att steka ägg på den eller att de laggar allt för mycket!

Har kollat runt en del själv och hittat: https://www.dustinhome.se/product/5011104719/zenbook-pro-14-u...

Budget ligger väl runt 12k. Tar med glädje emot alla förslag ni har! (Vill helst ha en ganska stilren laptop som ser relativt ”vanlig ut”)

Bug o bock

Permalänk

Jag köpte denna för mina egna programmeringsprojekt och lite annat: https://www.webhallen.com/se/product/296227-Asus-ZenBook-14-U...

Fungerar utmärkt för det jag sysslar med.

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem

Ingen expert på bärbara datorer, men Zenbook pro är väl det bästa alternativet om man vill ha en stilren laptop med de kraven och inte vill satsa på Dell XPS 15 som är lite dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lacusmons:

Jag köpte denna för mina egna programmeringsprojekt och lite annat: https://www.webhallen.com/se/product/296227-Asus-ZenBook-14-U...

Fungerar utmärkt för det jag sysslar med

Grymt! Du är nöjd helt kvalitets mässigt också med den ? Tror du den hade klarat lite lättare gaming också eller ska jag såfall satsa på den jag länkade ovan? Tack för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton341:

Ingen expert på bärbara datorer, men Zenbook pro är väl det bästa alternativet om man vill ha en stilren laptop med de kraven och inte vill satsa på Dell XPS 15 som är lite dyrare.

Kikat lite på dell också men ja som du säger ligger dem lite väl högt i pris för mig!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Habbe33: Jag är nöjd med den. Det jag inte har testat, är att spela enklare spel med den.

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Habbe33:

Grymt! Du är nöjd helt kvalitets mässigt också med den ? Tror du den hade klarat lite lättare gaming också eller ska jag såfall satsa på den jag länkade ovan? Tack för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väldigt lätta spel som gäller isf. Exempel på spel du förväntar dig kunna spela?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Det är väldigt lätta spel som gäller isf. Exempel på spel du förväntar dig kunna spela?

Tänker mig wow Classic, cs, helst lite apex också.
Har inte så jättehöga kvar på att de ska va högsta kvalite bara de funkar någorlunda!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Habbe33:

Tänker mig wow Classic, cs, helst lite apex också.
Har inte så jättehöga kvar på att de ska va högsta kvalite bara de funkar någorlunda!

Skickades från m.sweclockers.com

Apex ryker direkt om du ska använda zenbook. Apex är ett ganska krävande spel för en laptop, du lär nog behöva titta på en laptop med dedikerat grafikkort

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem

Jag köpte också en Zenbook för ett par månader sedan. Fungerar perfekt för dagliga sysslor och lättare spelsessioner.

Permalänk
Medlem

Har skickat PM till dig @habbe33, möjligt att du sett det dock men valt att avstå från att svara

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Inaktiv

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4981131
Med GTX 1050, som jag tror skulle räcka för att spela dom spelen du spelar.
Ska du ha 1060+ så kommer du få en typisk tung "gamerlaptop" för 12000.
Men Zenbooken har en cool screenpad dock.
https://www.techspot.com/review/1817-asus-zenbook-pro-14/

Permalänk
Medlem

Tänk på att du har Mecenat, många bra erbjudanden nu inför skolstarten.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@Waup: Ahhh okej men om man bortser från apex i sånna fall. Kan den köra cs o wow på hyfsat sköna settings tro?

Permalänk
Medlem

@Spicebeast: Cool! Vilken modell var de du klicka hem av dem? specs osv

Permalänk
Medlem

@anon230307: Jamen tänker också att de bör räcka men inte säker! Haha ska inte ljuga o säga att screenpaden inte lockar

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Tänk på att du har Mecenat, många bra erbjudanden nu inför skolstarten.

Jaaaa ska kolla runt på de lite också! Vet du när man registrera sig för o få rabatten?

Permalänk
Medlem

Otroligt tacksam för allt engagemang! Tänker även på om vi nu bortser från hur de är att spela på zenbooken. Är de i sig en bra dator så att säga?

Permalänk
Medlem

Som tidigare student så skulle jag säga gå på en väldigt väldigt lätt laptop!

Du kommer absolut inte orka ta med dig flera kilo dator varje dag.

Om jag skulle börjat plugga idag igen så hade jag definitivt gått på en Zenbook.

Att man ska kunna spela på en laptop och fortfarande ha kvar mobiliteten är bara drömmande tyvärr, enda gångerna man ska satsa på en dyr spellaptop imo är om man inte har en speldator hemma och endast kommer köra laptop. De få gånger man ville spela så löste det sig via datorsalarna på skolan där vi hade lan samt bara vänta tills man kom hem till speldatorn istället. Förövrigt gick jag Spelutveckling med programmering, speldesign, datorhistoria etc.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Som tidigare student så skulle jag säga gå på en väldigt väldigt lätt laptop!

Du kommer absolut inte orka ta med dig flera kilo dator varje dag.

Om jag skulle börjat plugga idag igen så hade jag definitivt gått på en Zenbook.

Att man ska kunna spela på en laptop och fortfarande ha kvar mobiliteten är bara drömmande tyvärr, enda gångerna man ska satsa på en dyr spellaptop imo är om man inte har en speldator hemma och endast kommer köra laptop. De få gånger man ville spela så löste det sig via datorsalarna på skolan där vi hade lan samt bara vänta tills man kom hem till speldatorn istället. Förövrigt gick jag Spelutveckling med programmering, speldesign, datorhistoria etc.

Tror du zenbooken i 14" blir lagom då eller hade du satsat på en 13? Ja de lär ju bli tufft att få en riktigt spelupplevese såklart och har inte tillgång till att fixa en stationär riktigt än. Kommer nog kunna spela lite men risken är att de blir långsamt pga dålig kylning? Har aldrig provat laptopstand dock med lite extra fläktar de kan ju vara en ide isåfall kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av Habbe33:

@Spicebeast: Cool! Vilken modell var de du klicka hem av dem? specs osv

En Zenbook touch i5-8250U, 256Gb SSD och Nvidia Geforce MX150. Jag gick in på Elgiganten och köpte den rakt av för att jag hade lite bråttom. Men det blir givetvis billigare om du köper online istället.