Boston DigitalTheater 7000, köpa nya kablar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011

Boston DigitalTheater 7000, köpa nya kablar

Hej!

Har fått ta över ett lite äldre (ca 20 år enligt manualen) 5.1 surround system. Det är ett Boston DigitalTheater 7000, hittar det inte någonstans på nätet mer än denna manual. Som ni (förhoppningsvis) kan se från manualen så använder systemet någon form av högtalarkabel från satelliterna, till något RCA-liknande in i sub:en. Det som är, är att dessa kablar är skarvade, troligen förlängda någon gång i tiden då de är längre än vad manualen beskriver. Skarvarna glappar dock då ljud kan komma och gå när man rör vid kabeln kring skarvarna.

Jag skulle vilja, om möjligt, få tag i oskarvade kablar till detta system. Gärna 5-10m långa. Om det nu inte finns (inte hittat något på ett par googlingar), hur skarvar jag bäst nya stabila kablar till detta system? Antar att jag då kan använda de existerande RCA-liknande kontakterna, köpa metervis högtalarkabel och någon form av adapter för att länka högtalarkablar typ?

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävleborg
Registrerad
Apr 2008

Ser ut som vanliga RCA-kontakter, inte ovanligt på mindre system. Sett ersättningskablar förut på ebay och andra sidor rätt billigt, även boose körde detta, så det finns som reservdelar till dessa i längre längder. Brukar dock inte vara gratis alla gånger.

Bästa lösningen i mina ögon är att köpa några RCA-kontakter, en hop meter lagom tunn högtalarkabel och löda ihop. Kan du inte löda blir det lite klurigare dock.

Det finns även RCA-kontakter med skruvplintar du kan nyttja, kostar typ 15kr eller nåt, dessa kan du fästa högtalarkabeln i likaså om du ni inte hittar någon som kan löda. Dubbelkolla dock så de lite större kontakterna får plats på baksidan.

Ytterligare ett alternativ är att skarva kablarna på riktigt så glappet försvinner om de i övrigt är i gott skick.

Åbäke mk2: Ryzen 2600, MSI B450 Tomahawk, 16GB Hynix CJR @ 3400/CL14, 2x500GB Samsung 850 Evo, EVGA 1070 FTW, Xonar STX.

Project Subzilla (subwoofer till hemmabion)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av roxkz:

Ser ut som vanliga RCA-kontakter, inte ovanligt på mindre system. Sett ersättningskablar förut på ebay och andra sidor rätt billigt, även boose körde detta, så det finns som reservdelar till dessa i längre längder. Brukar dock inte vara gratis alla gånger.

Bästa lösningen i mina ögon är att köpa några RCA-kontakter, en hop meter lagom tunn högtalarkabel och löda ihop. Kan du inte löda blir det lite klurigare dock.

Det finns även RCA-kontakter med skruvplintar du kan nyttja, kostar typ 15kr eller nåt, dessa kan du fästa högtalarkabeln i likaså om du ni inte hittar någon som kan löda. Dubbelkolla dock så de lite större kontakterna får plats på baksidan.

Ytterligare ett alternativ är att skarva kablarna på riktigt så glappet försvinner om de i övrigt är i gott skick.

Okej, tack! Ja, kablarna verkar i övrigt vara i rätt gott skick. Kanske helt enkelt är bäst att se över skarven om nu oskarvade kablar är dyra. Fortfarande inte hitta några sådana på nätet (de ca 1m långa hos cdon räknas inte IMHO), så en länk till något (minst 5 meter långt) hade uppskattats. Även en länk till RCA kontakt med skruvplint hade varit toppen, då jag typ lödat 1-2 gånger i mitt liv. Tack igen!

Skickades från m.sweclockers.com

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm / Vendelsö
Registrerad
Mar 2010

Hej,

Kolla denna sida:

https://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?kid=531

De brukar ha allt

Med vänlig hälsning Lazze

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Tea42BBS:

Hej,

Kolla denna sida:

https://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?kid=531

De brukar ha allt

Med vänlig hälsning Lazze

Det du länka till är endast vanliga RCA till RCA. Sidan verkar inte ha några högtalarkablar med RCA i ena änden.

Desktop:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011

Fraktar inte till Sverige, men detta är precis vad jag behöver
https://www.amazon.com/IEC-Speaker-Wire-Male-Cable/dp/B003U44...

Desktop:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävleborg
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Skillzore:

Fraktar inte till Sverige, men detta är precis vad jag behöver
https://www.amazon.com/IEC-Speaker-Wire-Male-Cable/dp/B003U44...

Finns t ex här;
https://www.ebay.co.uk/itm/6-Meter-Speaker-Cable-RCA-to-Bare-...

Räkna dock med moms och tull ovanpå hela härligheten för att salta det hela lite extra. Blir inget billigt kalas direkt!

https://www.electrokit.com/produkt/adapter-rca-plugg-skruvpli...
Electrokit har RCAer med plint, men glöm inte bort att kabel kostar också. Räkna med 12-15 kr per meter för billigare 1.5 kvadrat t ex.
Hur tjocka är originalkablarna, och hur många gånger är de skarvade per kabel?

Men hittar du någon kan löda i närheten och fixa skarvarna 'vettigt' så vore det en snabb lösning utan att investera alltför mycket pengar, förutsatt att de inte är skarvade 4 ggr på varje kabel t ex.

Åbäke mk2: Ryzen 2600, MSI B450 Tomahawk, 16GB Hynix CJR @ 3400/CL14, 2x500GB Samsung 850 Evo, EVGA 1070 FTW, Xonar STX.

Project Subzilla (subwoofer till hemmabion)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av roxkz:

Finns t ex här;
https://www.ebay.co.uk/itm/6-Meter-Speaker-Cable-RCA-to-Bare-...

Räkna dock med moms och tull ovanpå hela härligheten för att salta det hela lite extra. Blir inget billigt kalas direkt!

https://www.electrokit.com/produkt/adapter-rca-plugg-skruvpli...
Electrokit har RCAer med plint, men glöm inte bort att kabel kostar också. Räkna med 12-15 kr per meter för billigare 1.5 kvadrat t ex.
Hur tjocka är originalkablarna, och hur många gånger är de skarvade per kabel?

Men hittar du någon kan löda i närheten och fixa skarvarna 'vettigt' så vore det en snabb lösning utan att investera alltför mycket pengar, förutsatt att de inte är skarvade 4 ggr på varje kabel t ex.

Tack, då har jag fått mina svar!

Desktop: