Asrock visar upp första skräddarsydda kylarlösningen för Radeon RX 5700-serien

Trädvy Permalänk
Dalek
Registrerad
Dec 1999

Asrock visar upp första skräddarsydda kylarlösningen för Radeon RX 5700-serien

Taiwanesiska Asrock kan bli först ut med skräddarsydda varianter av RX 5700-serien, när bolaget nu avtäcker sin modellserie Challenger med ny kylare och högre klockfrekvenser.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Apr 2006

Jajjemen! Nu närmar det sig, satan så spännande! Hade dock önskat att klockfrekvenserna skulle vara lite mer aggressiva och att de kunnat lyfta bort taket på sub-2ghz. Väntar med spänning!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003

AMD's kylare är ju bland det sämsta som finns.
Så svårt/dyrt kan det ju inte vara att slänga på en kylare som är något bättre.

Denna kommer nog bli en storsäljare om priset inte ligger för långt över referensen.

Ryzen 3700X | 32GB Ram @ 3200 Mhz CL14 | 2080 TI | 2X 1TB Samsung 970 | Acer XV273K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Okt 2013

Frågan är vad priset hamnar på?

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Jul 2017

Spännande design på grafikkortet, särskilt på backplaten. Undrar om den gula triangeln på shrouden är inspirerad av "dörruppslaget" på 5700 XT:s referenskylare, och att de helt enkelt fortsatt därifrån designmässigt.

Dock otillräckligt med RGB och jag vet inte om Challenger är det mest lyckosamt valda namnet...

En bild säger mer än tusen ord. Så här gör du för att lägga upp bilder till ditt foruminlägg.

Synpunkter på moderering eller andra frågor om siten? Välkommen att kontakta oss via Sweclockers kontaktformulär eller i feedback-forumet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av thomson:

Frågan är vad priset hamnar på?

Exakt. Det finns inga dåliga kort bara dåligt prissatta kort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Feb 2010

Asrock har väl nyligen börjat med grafikkort?

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6850K | 32GB RAM | RTX 2080

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014
Skrivet av Lodisen:

Denna kommer nog bli en storsäljare om priset inte ligger för långt över referensen.

Jag håller med men det ökar nog incitamenten för partnertillverkarna att utveckla ordentliga kyllösningar. Om dom går samma väg som Nvidia finns det ju risk att partnertillverkarna inte lägger ner så mycket krut på eftermarknadslösningar. Dessutom är blowerkylare i princip garanterade att fungera i alla chassin. Ett dåligt ventilerat chassi släpper inte ut värmen eftermarknadskylarna blåser runt, då dränks kortet i sin egna värme.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av vrmlnd:

Jag håller med men det ökar nog incitamenten för partnertillverkarna att utveckla ordentliga kyllösningar. Om dom går samma väg som Nvidia finns det ju risk att partnertillverkarna inte lägger ner så mycket krut på eftermarknadslösningar. Dessutom är blowerkylare i princip garanterade att fungera i alla datorer. Ett dåligt chassi släpper inte ut värmen eftermarknadskylarna blåser runt, då dränks kortet i sin egna värme.

nVidia har väl runt 85% av marknaden och slipper kort utan blowerkylare, så det argumentet håller inte riktigt.
Det är nog inte många heller som köper ett highend-kort och installerar det själv utan att veta hur man installerar fläktar.

Ryzen 3700X | 32GB Ram @ 3200 Mhz CL14 | 2080 TI | 2X 1TB Samsung 970 | Acer XV273K

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av vrmlnd:

Jag håller med men det ökar nog incitamenten för partnertillverkarna att utveckla ordentliga kyllösningar. Om dom går samma väg som Nvidia finns det ju risk att partnertillverkarna inte lägger ner så mycket krut på eftermarknadslösningar. Dessutom är blowerkylare i princip garanterade att fungera i alla chassin. Ett dåligt ventilerat chassi släpper inte ut värmen eftermarknadskylarna blåser runt, då dränks kortet i sin egna värme.

Typ alla chassi kommer med 1 bak och 1 fram fläkt. Det med en bättre gpu kylare är ändå betydligt bättre än AMD's skräp till blowerkylare.

Finns absolut inget bra med AMD's blowerkylare, ska de göra en sådan design får de göra den betydligt bättre också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2007

Trevligt, väntat på detta. Bra pris och bra prestanda gillas.

Chassi: Fractal Design S / Systemdisk Samsung 850 PRO SSD: Corsair Force GT 2x120GB (RAID0) / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: i7 4790K @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: Gigabyte 1070 ROCK 8GB / PSU: Corsair RM1000i / MB: ASUS z97-A / RAM: HyperX Fury 4x8GB 1866 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G703 / TB: Logitech G710 / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-5, Blue Yeti , Philips Fidelio X2, Skärm: Acer Predator 27", Acer Predator 1440p 27", Acer XF240H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2001

Hade det haft lite bättre prestanda hade jag bytt direkt från mitt 1080Ti.

Låda Corsair Obsidian 1000D
Mammabräda Asus x570 Crosshair Formula XIII CPU AMD 3900X
GPU Amd 5700X Watercooled RAM 16GB Galax HoF OCLAB 4600Mhz
PSU Phanteks Revolt 1200W SSD Corsair MP600 1TB M.2, Samsung 970 Evo 1TB Display LG B7 65" Oled Watercooling Barrow pump, Next Vision Block 480+480+280+140

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

När man sett hur lätt NAVI arkitekturen klockar med soft powerplay modden när korten får lite högre strömbudget, så blir man besviken när man ser partnerkort som dessa. Det är inte svårt att få ett 5700XT att prestera lika eller bättre än ett Radeon 7 för ~3000 kr mindre. Detta kommer ju inte prestera bättre än anniversary edition, så jag hoppas det reflekteras i priset.

ASUS ROG Crosshair VII Hero| AMD Ryzen 7 3800X @PBO + 200 MHz OC| EK based custom watercooling| Samsung 970 EVO 256 + 512GB M.2 NVMe| G.Skill Trident Z RGB 3600 MHz 16GB @3600 MHz 16-16-16-36 1T| Sapphire Radeon VII @ 2100 GPU 1200 MEM| LG 34GK950F + LG 34UC88-B| EVGA SuperNova P2 1600W| Lian-Li PC-O11 Dynamic| Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av Nivity:

Typ alla chassi kommer med 1 bak och 1 fram fläkt. Det med en bättre gpu kylare är ändå betydligt bättre än AMD's skräp till blowerkylare.

Finns absolut inget bra med AMD's blowerkylare, ska de göra en sådan design får de göra den betydligt bättre också.

Mindre byggen kan garanterat tjäna på att ha en blowerkylare, sen håller jag med om att AMD inte gjort några bra sådana vad jag kan minnas. Hoppas faktiskt att någon 3e part kan våga sig på att göra en bra sådan, är övertygad om att det går. Är en stor fördel att direkt blåsa ut värmen från grafikkortet även i många medelstora byggen.

System: Intel i7-3770K - Sapphire HD7970 - 4GB DDR3 - Asus MB - Crucial M4 256GB - 2TB HDD - Lian Li PC 60 Plus - Asus Xonar DS
Annat: Topre Realforce 88 45g - Logitech G400 - Eizo Foris 2331 - Sennheiser PC166
Microsoft Surfade PRO 128 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2004

@pv2b:
Finns ju fler Challenger 😏
Challenger 1 mk4

Dodge Challenger

Hursom, ska bli kul att se vart det landar prismässigt. Behöver bygga en burk till grabben i höst, så han kan ju gärna ta mitt asus 1070 så tar jag nytt 5700xt.

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av Lodisen:

Det är nog inte många heller som köper ett highend-kort och installerar det själv utan att veta hur man installerar fläktar.

Känns som om det är nästan mer troligt att man är okunnig om man har hög presterad hårdvara. Eller dyr iallafall.
Då är man förmodligen mer den typen som tänker mer pengar = bättre prestanda/mer för pengarna, när det i verkliga fallet inte är så.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Lodisen:

Inte alls jag gillar radialfläktarna. Om inte amd hade gjort de så hade ingen annan. Låt de andra bygga sina lösningar så blir alla nöjda!

I mitt chassi hade det aldrig funkar med två sånna där kylare som ska stå och tugga en längre stund. Två kort undervoltade till ca. 120w med radialfläkt är tyst och jättesmidigt för mig. Hade antagligen varit tvungen att ta av sidopanelen bara för ett sånt kort i artikeln.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av lindstroem:

Jajjemen! Nu närmar det sig, satan så spännande! Hade dock önskat att klockfrekvenserna skulle vara lite mer aggressiva och att de kunnat lyfta bort taket på sub-2ghz. Väntar med spänning!

2 Ghz är svårt med Navi, ser hellre 1,9 Ghz med lägre spänning m.h.a fler faser, lägre temps och bättre PCB.

2700x @4,35Ghz,1,42 8C/8T (180W P95) (3,2 Ghz vardag @0,88V (30W P95)) || 16GB DDR4 @2933Mhz @11-12-12-24-35-210-1T || RX Vega 64 Strix @1,4Ghz Core, 0,9Ghz Mem @0,85V @150W (BFV)|| 1TB SSD (MX500) || Corsair HX1000 platinum || FD R6 TS vit (Noctua & Noiseblocker fläktar) || Crosshair Hero VII || Corsair H100i V2|| Silverstone SST-ARM22SC skärmstativ || Samsung 32" QHD 144 Hz VA + Asus 27" FHD 60 Hz IPS ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av H_Bozz:

Inte alls jag gillar radialfläktarna. Om inte amd hade gjort de så hade ingen annan. Låt de andra bygga sina lösningar så blir alla nöjda!

I mitt chassi hade det aldrig funkar med två sånna där kylare som ska stå och tugga en längre stund. Två kort undervoltade till ca. 120w med radialfläkt är tyst och jättesmidigt för mig. Hade antagligen varit tvungen att ta av sidopanelen bara för ett sånt kort i artikeln.

Hört om chassifläktar? Dom skyfflar luft genom lådan så värmen inte hålls inne. Kan varmt rekommenderas 😉

2700x @4,35Ghz,1,42 8C/8T (180W P95) (3,2 Ghz vardag @0,88V (30W P95)) || 16GB DDR4 @2933Mhz @11-12-12-24-35-210-1T || RX Vega 64 Strix @1,4Ghz Core, 0,9Ghz Mem @0,85V @150W (BFV)|| 1TB SSD (MX500) || Corsair HX1000 platinum || FD R6 TS vit (Noctua & Noiseblocker fläktar) || Crosshair Hero VII || Corsair H100i V2|| Silverstone SST-ARM22SC skärmstativ || Samsung 32" QHD 144 Hz VA + Asus 27" FHD 60 Hz IPS ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Nivity:

exakt, det vore annat om de gjorde en radialflökt säg med 10 cm diameter som faktiskt kunde skyffla luft tyst... nu måste den upp i 3000 rpm för att göra jobbet...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Esseboy:

Hört om chassifläktar? Dom skyfflar luft genom lådan så värmen inte hålls inne. Kan varmt rekommenderas 😉

Har moddat in en 92mm och har öppnat upp flödet för 80mm ern i fronten. Men det räcker inte. Och känns också helt onödigt när en radialfläkt är den klart bästa lösningen när den spottar ut värmen direkt.

Så länge gpu'n inte är allt för hungrig funkar det prima. För amd 290x eller vad det hette så var det kanske inte helt optimalt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av Esseboy:

2 Ghz är svårt med Navi, ser hellre 1,9 Ghz med lägre spänning m.h.a fler faser, lägre temps och bättre PCB.

Helt enig i att stabilitet och låga temps är något jag kommer sätta stor/stört vikt i vid ett framtida köp.

Men då till och med hobbybyggen kan leverera 2,2Ghz så finns det en högre potential i Navi-korten än den 1,9Ghz-låsningen AMD har valt att göra på kortet (troligen på grund av produktdiversifiering och att undvika kannibalisering av en framtida 58XX-serie). Givet hobby-byggena kan jag tycka att ett välbyggt AIB-kort skulle ha kunnat leverera en mycket stabil upplevelse även vid 2 Ghz, men givet av denna första nyhet så verkar det som att partnertillverkarna också är låsta till 1,9Ghz. Det säger iof inget om det går att använda deras bättre kylda kort och sedan göra modifiering i efterhand, men det är inget som jag kommer att leka med

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

Men varför vänder de flänsarna på tvären? Det är ju som att de vill blåsa ut all varm luft in i lådan. Och varför har de ens ventillationsgaller vid anslutningarna när ingen luft kommer passera i vilket fall.

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av The Kristoffer:

Men varför vänder de flänsarna på tvären? Det är ju som att de vill blåsa ut all varm luft in i lådan. Och varför har de ens ventillationsgaller vid anslutningarna när ingen luft kommer passera i vilket fall.

Gissar på att det blir enklare att få värmeledningsrören igenom så många flänsar som möjligt med dom monterade på tvären. Då kan de ju gå längs med. Annars behöver de ha massa böjar utanför där de inte har kontakt med flänsarna.
De flesta av mina gamla kort har haft flänsarna på tvären.
Genom gallret brukar det komma lite luft i alla fall så någon nytta gör det ju.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Sep 2007

MSI visade ett 5700XT med en Ventus liknande utseende på bild nyligen så partner korten är på antågande nu.

Skulle lätt valt detta idag om jag inte hade en Gsync Skärm inte lust att byta ut skärmen just nu.

Chassi: Ghost S1 Artic White, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 3700x, Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF600 Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2007

Känner suget att byta upp mitt 1080 till ett RX 5700 XT. Undrar om min Arctic Xtreme IV passar på detta AMD-kort?

Annars har jag vart jäkligt nöjd med mitt 1080, kanske lika bra att vänta en generation till.

Hmmmm.

Ryzen 2700x (Noctua NH-D15) || Vengeance LPX 16GB 3200MHz @14
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce GTX 1080 ROG Strix @2.1/12Ghz
Fractal Design Define S(4x BioniX F140mm+1x Noctua NF-A15) || Corsair RM750X v2
860 EVO 500 | 850 EVO 250 | Crucial M500 240 || Acer Predator XB271HUA + BenQ xl2420t

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av frong:

Känner suget att byta upp mitt 1080 till ett RX 5700 XT. Undrar om min Arctic Xtreme IV passar på detta AMD-kort?

Annars har jag vart jäkligt nöjd med mitt 1080, kanske lika bra att vänta en generation till.

Hmmmm.

Är det inget fel på dit 1080 är det smartare att vänta tror inte du märker skillnaden mellan 5700xt och 1080.
Prestanda index

Skulle vara ifall det är något specifikt spel som presterar ovanligt mycket bättre på just 5700xt.

Själv har jag ett vega 56 och kommer avvakta till jag får typ 70-100% mer prestanda för 5-6000kr.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009

MSI RX 5700XT "MECH"

Citera för svar!

CPU: i7-6700K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS Z170-A. Minnen: HyperX Fury Black DDR4 8GB 2666MHz. GPU: ASUS GTX 1080 Strix Gaming (8G). SSD: Corsair Force LE 240GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 400C + Be Quiet! Shadow Wings 2 PWM.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av frong:

Hmmmm.

Har du Rev 2 så ska denna funka enligt Arctic

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är det inget fel på dit 1080 är det smartare att vänta tror inte du märker skillnaden mellan 5700xt och 1080.
Prestanda index

Skulle vara ifall det är något specifikt spel som presterar ovanligt mycket bättre på just 5700xt.

Själv har jag ett vega 56 och kommer avvakta till jag får typ 70-100% mer prestanda för 5-6000kr.

Absolut inget fel, klockar jättebra och har inga konstiga artifakter eller annat. Blir ett schyst kort till personen som köper det när jag eventuellt säljer av det

Mjo, prestandan är inte så jättestor i 1440p. Har kollat på lite olika och generellt sett verkar det vara kring ~15% på spelen jag spelar mest. Kanske inte värt några tusenlappar.

Hur länge tror du vi behöver vänta till nästa kort-serier?

Skrivet av thomson:

Har du Rev 2 så ska denna funka enligt Arctic

Alright, tackar.

Ryzen 2700x (Noctua NH-D15) || Vengeance LPX 16GB 3200MHz @14
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce GTX 1080 ROG Strix @2.1/12Ghz
Fractal Design Define S(4x BioniX F140mm+1x Noctua NF-A15) || Corsair RM750X v2
860 EVO 500 | 850 EVO 250 | Crucial M500 240 || Acer Predator XB271HUA + BenQ xl2420t