Permalänk
Medlem

Unifi WiFi

Jag vill skapa en homogent WiFi-nät där klienterna byter till AP med bäst mottagning utan avändarinteraktion. Inget publikt nät behövs, router med DHCP-server finns. Jag har tre positioner alla med ethernetkabel dragen.

1. Innertak direkt under "centralen" med router sitter. (har unifi-kupol idag som utseendemässigt ser ok ut)
2. Vägg i tv-rum har idag en PoE-försörjd switch där med kabel till random AP från D-Link, kabel till TV och kabel till Apple-TV.
3. Tak-mast, har idag en Unifi Outdoor+ som stendött.

Installation sker till nästa sommarsäsong, fungerar dessa produkter ihop som jag vill?
Idag kör vi 4G-router men vi kommer få fiber någon gång...

https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3895644&view=l

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5035900
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4698380
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4029203

Permalänk
Medlem

Ja det kommer dom göra, du får installera kontrollern på en dator bara och konfigurera dom det därifrån. Skulle dock rekommendera att byta AC Pron till en nanoHD då den är mindre och bättre på alla sätt och kostar bara någon hundring mer.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

vill du ha "snabb roaming" behöver du ha en controller som sköter ap, dom ap du länkar till har olika hastigheter, jag skulle inte blandat det. personligen skulle jag antingen gått på ett gäng pro eller hd, men hd behöver du bara om du har många klienter.

hd och pro ger ger dig ett extra uttag samt usb som kan vara bra om du sätter tex kameror.
hd och pro är väderskyddad så dom kan monteras ute. samt har båda Daisy Chain tex vill du sätta en långt bort kan du göra detta utan att tappa särskilt mycket i hastighet och utan att behöva ha en kabel till dom från routern. (tänk extender utan tap av hastighet)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@Ahlen: mig veterligen har nano hd inte usb eller extra rj45, samt är dom väl inte väderskyddade? enda fördelen dom har är väll att dom har viss fördel med överföringen om enheten som används mot den har stöd för det, (vilket nästan ingen har än)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@Ahlen: mig veterligen har nano hd inte usb eller extra rj45, samt är dom väl inte väderskyddade? enda fördelen dom har är väll att dom har viss fördel med överföringen om enheten som används mot den har stöd för det, (vilket nästan ingen har än)

Yes stämmer men i OPs inlägg finns det inget som säger att han behöver använda USBporten (som används för att driva högtalaren i EDU versionen) eller en extra RJ45 ur APn samt att den kommer sitta inomhus. MU-Mimo finns ju i typ alla nya telefoner.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

@Ahlen: tolkade som han vill ha en på en tv mast, dvs ute.
usb funkar utmärk till att driva små kameror. (har det på flera anläggningar)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Den ena inne på vägg vill jag ha flera uttag i som en inbyggd switch, trodde alla var Wi-fi 5... inga USB-portar kommer användas. Måste controllers vara i drift? Trodde den bara behövdes för situp? I så fall behöver jag en Cloud Key?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

vill du ha "snabb roaming" behöver du ha en controller som sköter ap, dom ap du länkar till har olika hastigheter, jag skulle inte blandat det. personligen skulle jag antingen gått på ett gäng pro eller hd, men hd behöver du bara om du har många klienter.

Vad är det som behöver ha controllern igång?

"Fast Roaming" är Unifi implementering av 802.11r och den behöver inte ha någon kontroller för att fungera så vitt jag vet.
Unfi har också stöd 802.11k och 802.11v.
802.11v används bara för band steering

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

@Prelatur: mycket möjligt att det är så, (hade i bakhuvudet att kontroller behövs för vissa enheter för Fast Roaming)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Om det är din sommarstuga räcker det med AC lite tycker jag och en mesh ute

Angående det tekniska står fast vid det jag skrev i #17989514

Permalänk
Medlem

Inte min men sommarstuga låter lite smått, det är två hus, det mindre får nöja sig med täckningen från utomhus-ap, stora huset täcks inte av en enskild AP och i ena änden av huset behöver vi kablat till AppleTV för att AirPlay skall fungera hack-fritt. Upp till tio samtidiga användare telefoner, surfplattor och datorer. MaxHastigheterna är inte så viktiga bara stabiliteten/lägstanivån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Inte min men sommarstuga låter lite smått, det är två hus, det mindre får nöja sig med täckningen från utomhus-ap, stora huset täcks inte av en enskild AP och i ena änden av huset behöver vi kablat till AppleTV för att AirPlay skall fungera hack-fritt. Upp till tio samtidiga användare telefoner, surfplattor och datorer. MaxHastigheterna är inte så viktiga bara stabiliteten/lägstanivån.

Du beskriver att ni har en lösning idag med en D-link vid TV:n, en utanför där routern sitter ("centralen") och en på taket som är död. När prylarna var vid liv, fungerade täckningen tillfredsställande då? För då är det bara att köpa nya grejor. Annars behöver du addera mer accesspunkter där täckningen är dålig också. För de nya grejorna kommer inte ge mycket längre täckning mer än att de har högre hastighet längre från accesspunkten.

Permalänk
Medlem

@jocke92: D-linken fungerar men när man kommer in i det rummet har man en bar kvar på AP i innertak i andra änden av huset och den byter inte om jag inte slår av/på wi-fi. Den på taket satt på husets nock tidigare och gav hjälplig täckning i lilla huset. Så tanken var väl att byta den trasiga och d-linken i första hand men tänker att det är bra om även den i innertaket är samma generation wi-fi. Täckningsmässigt har jag koll, dvs jag vet att jag behöver en ap i lilla huset också men det skall rivas och byggas upp på nytt så inga investeringar där i nuläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

@jocke92: D-linken fungerar men när man kommer in i det rummet har man en bar kvar på AP i innertak i andra änden av huset och den byter inte om jag inte slår av/på wi-fi. Den på taket satt på husets nock tidigare och gav hjälplig täckning i lilla huset. Så tanken var väl att byta den trasiga och d-linken i första hand men tänker att det är bra om även den i innertaket är samma generation wi-fi. Täckningsmässigt har jag koll, dvs jag vet att jag behöver en ap i lilla huset också men det skall rivas och byggas upp på nytt så inga investeringar där i nuläget.

Ja är det så, så står min rekommendation kvar. Att det är olika generationer på wifi spelar ingen roll vad jag vet