Testpilot: Hydro X – premiärtest för vattenkylning i delar av välkända Corsair

Trädvy Permalänk
Dalek
Registrerad
Dec 1999

Testpilot: Hydro X – premiärtest för vattenkylning i delar av välkända Corsair

Äntligen har Corsair släppt sin egna vattenkylning i delar efter år av spekulationer och antydningar. Testpiloten Daniel "Faggan" Fagerström har satt tänderna i Corsairs Hydro X-serie.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan/Lund
Registrerad
Nov 2004

Tyckte detta sade allt. Jag gillar det.

"Ska du köpa Hydro X?
Ja, kanske. Om du är nybörjare och vill ge dig in i världen med vattenkylningssystem kan Hydro X vara något för dig. Om du däremot har byggt ett eller ett par system tidigare är detta kanske lite för enkelt för dig."

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2009

Ehh vad kostar det då?

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [Vengeance® LPX 16GB (2x8GB) DDR4 DRAM 2800MHz CL16] [Palit gtx 1080 jetstream] [Xfx pro 850w PSU] [Samsung 850 pro 128gb] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [Fractal design r3] [Windows 10 pro x64]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2016
Skrivet av SCORPIUS:

Tyckte detta sade allt. Jag gillar det.

"Ska du köpa Hydro X?
Ja, kanske. Om du är nybörjare och vill ge dig in i världen med vattenkylningssystem kan Hydro X vara något för dig. Om du däremot har byggt ett eller ett par system tidigare är detta kanske lite för enkelt för dig."

Föröskte precis configurera ett system men min MSI Krait edition ihop med I7 4790K fanns inte valbart...Buuuuu säger jag Ja det är väll kanske dags att uppgradera MOB opch CPU först

Lite synd dock för detta är vad jag hade behövt för att komma igång och gillar corsair prylar i övrigt och hade gjkort sig väl i Mitt vita Crystal 570 chassi

Corsair Crystal 570X - MSI Z97S SLI KRAIT EDITION - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID- i7 4790K @4.6Ghz - Corsair Dominator Platinum 32gb RAM 1600mhz - Corsair RM1000i -ROG SWIFT PG348Q - Corsair Strafe - Corsair Scimitar Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bäckefors
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av robalm:

Ehh vad kostar det då?

Det får du kolla på Inets hemsida då de är de enda som säljer dessa produkter till en börja med.

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Void PRO Wireless SE | Corsair ST100 | Corsair K95 RGB Platinum | Corsair M65 RGB Elite

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Sep 2008

Ja detta låter onekligen bra i mina öron. Har väldigt lite erfarenhet av hela vattenkylnings lösningar. Så detta lär ju hjälpa mig att utvecklas på den fronten 😀😀

Skickades från m.sweclockers.com

HAF 932 | Intel Original kylare | Asus P8Z77-V LX | Intel i5 3570K 3.4GHZ | Corsair Vengence 1600mhz 12 gb DDR3 | Nvidia GTX 970 4GB | Intel 330 120gb SSD

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Västerås
Registrerad
Sep 2016
Skrivet av robalm:

Ehh vad kostar det då?

Det verkar vara något galet med länkarna till prisjakt i avsnittet om hårdvara. Hårdvaran i exempelbygget kostar ca 5750:- (hårdvaran i Hydro X serien menar jag då)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av Faggan:

Det verkar vara något galet med länkarna till prisjakt i avsnittet om hårdvara. Hårdvaran i exempelbygget kostar ca 5750:- (hårdvaran i Hydro X serien menar jag då)

ok, tack.

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [Vengeance® LPX 16GB (2x8GB) DDR4 DRAM 2800MHz CL16] [Palit gtx 1080 jetstream] [Xfx pro 850w PSU] [Samsung 850 pro 128gb] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [Fractal design r3] [Windows 10 pro x64]

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011

Om man vill ha bästa prylar utan köpa det löst så är dessa corsair saker grymma.
EK kör ju samma sätt också.

Kul med mer märken på marknaden, älskar dom körde på hardwarelabs som är typ bästa du kan köpa och Bitspower.

Har känt på pump ress combon och lite väl plastig men går an, och CPU blocket inget jag är fan av tycker corsair kunde gjort också ett block som va rätt clean.

CASE Caselabs SMA8 + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs 3x GTX 1080ti Poseidon RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze LCD-2 + Moon Cable Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz, Samsung 43" C43J890DKU
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 480+480+280+360. 240+240

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Dec 2005

Jag har själv byggt en vattenkylning med Corsair's grejer och dom är precis som alla andra produkter på marknaden iallafall lika lätta och bygga med. Sen är pump ress combon lite väl plastig men absolut inga fel på den.

// Marcus

Spelburk; CPU Intel Core i9 9900K @ 5ghz 1.325v kyls av en Fractal Design Celsius S36 -|- Moderkort MSI MEG Z390 ACE -|- GPU Gainward RTX 2080 Phantom GLH -|- Minne 16GB 2x8 Corsair Vengeance RGB PRO 3000Mhz -|- Chassi Phanteks P600S TG -|- PSU Corsair HX750 -|- Boot disk Samsung 970 EVO 250GB m.2 NVMe -|- SSD 1 Samsung 850 EVO 250GB -|- SSD 2 Samsung 750 EVO 500GB -|- HDD WD Green 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2003

"Kostnaden för hela det här Corsair Hydro X-paketet är ungefär 5 750 kronor."... Det var inte ens det bästa man kunde köpa.

CPU-blocket var heller inte det snyggaste men det kan man väl köpa från någon annan tillverkare.

En sak jag funderar på är hur nylonen reagerar med vissa vätskor, Jayztwocents har t.ex. haft en del problem med nästan alla färgade vätskor när han kört annat än akrylrör.

Allt från mjuknad plast till slitage som lämnat permanenta märken i rören.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003

Inga temps eller är jag blind?

Ryzen 3700X | 32GB Ram @ 3200 Mhz CL14 | 2080 TI | 2X 1TB Samsung 970 | Acer XV273K

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Västerås
Registrerad
Sep 2016
Skrivet av GuuFi:

"Kostnaden för hela det här Corsair Hydro X-paketet är ungefär 5 750 kronor."... Det var inte ens det bästa man kunde köpa.

CPU-blocket var heller inte det snyggaste men det kan man väl köpa från någon annan tillverkare.

En sak jag funderar på är hur nylonen reagerar med vissa vätskor, Jayztwocents har t.ex. haft en del problem med nästan alla färgade vätskor när han kört annat än akrylrör.

Allt från mjuknad plast till slitage som lämnat permanenta märken i rören.

Det finns inga tecken på att nylonen skulle bli färgad vad jag har sett. Då menar jag varken hos mig eller andra som tittat på produkten. Inte än i alla fall. Jag vet att Corsair har kört testar på dessa material i ca ett år utan problem men de kommer ju från tillverkaren och ska kanske tas med en nypa salt.

Skrivet av Lodisen:

Inga temps eller är jag blind?

Nej och Nej.
Jag skulle visserligen kunna köra någon form av temp-test men det är helt utan referenser och skulle egentligen inte säga något alls utan att jag kör med exakt samma rigg och jämför med andra tillverkares produkter.

Dessutom är dessa typer av system svårtestade. Det går inte att bygga ett helt system från en tillverkare och tro att det ska säga något. Om man ska göra det rätt så behövs en och samma uppsättning av PC komponenter och sedan ett referens system. Därefter kan man byta ut en komponent åt gången och se vad som händer. Radiatorn kanske är bättre än konkurrenternas men blocket sämre etc.

Jag har helt enkelt inte resurserna för att utföra såna tester på ett bra sätt och därmed har jag helt skippat dem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Faggan:

Det finns inga tecken på att nylonen skulle bli färgad vad jag har sett. Då menar jag varken hos mig eller andra som tittat på produkten. Inte än i alla fall. Jag vet att Corsair har kört testar på dessa material i ca ett år utan problem men de kommer ju från tillverkaren och ska kanske tas med en nypa salt.

Nej och Nej.
Jag skulle visserligen kunna köra någon form av temp-test men det är helt utan referenser och skulle egentligen inte säga något alls utan att jag kör med exakt samma rigg och jämför med andra tillverkares produkter.

Dessutom är dessa typer av system svårtestade. Det går inte att bygga ett helt system från en tillverkare och tro att det ska säga något. Om man ska göra det rätt så behövs en och samma uppsättning av PC komponenter och sedan ett referens system. Därefter kan man byta ut en komponent åt gången och se vad som händer. Radiatorn kanske är bättre än konkurrenternas men blocket sämre etc.

Jag har helt enkelt inte resurserna för att utföra såna tester på ett bra sätt och därmed har jag helt skippat dem.

Ah. Vore fint om du bara kunde posta Rumtemp/Idle/Load och vilken CPU som körs så får man ett hum om hur det presterar, även om man inte vet hur den presterar gentemot andra lösningar.
Tack för testet. Visste inte ens att Corsair skulle släppa en sådan här lösning.

Ryzen 3700X | 32GB Ram @ 3200 Mhz CL14 | 2080 TI | 2X 1TB Samsung 970 | Acer XV273K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007

Men se där ja...tänk om man skulle ge sig på ett riktigt vattenkylningssystem nästa gång det är dags att bråka med innanmätet? Har bara kört AiO tidigare, men det är ju lite smexigt med riktiga grejjor.

i5 8600k@4.68 GHz || ASUS ROG STRIX GTX 1080 || 32GB RAM 3000MHz || ASUS Z370-H Gaming || Be Quiet! 580W Modular || Noctua NH-D15 || Fractal Design Define R6 || 3 x 250GB + 1TB SSD, 2TB HDD || ASUS VG278HE & 2x BenQ RL2450HT || Logitech G710 & G700 & G13 & G533
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".
* Fraktfritt på Inet för verifierade SweC-medlemmar

Trädvy Permalänk
Proffsmobbare
fd. JaZid
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av Lodisen:

Ah. Vore fint om du bara kunde posta Rumtemp/Idle/Load och vilken CPU som körs så får man ett hum om hur det presterar, även om man inte vet hur den presterar gentemot andra lösningar.
Tack för testet. Visste inte ens att Corsair skulle släppa en sådan här lösning.

Den faktiska prestandan bestäms nästan uteslutande av vilken radiator och hur mycket av den du har. Om du vill ha en uppfattning om hur prestandan med detta kit är kan du kika på exempelvis Xtremerigs eller Thermalbench's radiatortester, där relevanta modellerna är Hardware Labs Black Ice Nemesis GTS och GTX för Corsair XR5 och XR7. Egentliga modellerna är LS och LX från OEM-serien men prestandan är mer eller mindre identisk med GTS och GTX.

När det gäller vattenblock och flödeshastighet är skillnaderna allt som oftast inom felmarginalen, någonstans mellan 1-3 grader mellan toppmodeller och mellansegment vid en flödeshastighet runt 100 liter per timme och över.

Trädvy Permalänk
Desk Master
Plats
Mariehamn
Registrerad
Jan 2013

Tycker prylarna är ganska snygga. Jättekul med ett märke till på marknaden. Konkurrans lär vara bra för oss kunder. Corsairs LED mjukvara är min favorit så det är potentiellt väldigt trevligt här också

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

citat
"Ska du köpa Hydro X?

på vilket sätt är detta lättare att bygga en något annat vatten kylnings system ?
PMMA (akryl rör) är väl också en av dom svårare rören att få bra ?
alltid kört med petg för det jag hittade på nätet var att petg
vad lättare att arbeta med och mer hållbart.

jayztwocents har gjort två videos om detta. PETG VS Acrylic Stress Test
och How to bend PETG tubing

citat
"Avsaknaden av flera typer av anslutningar kan sätta käppar i hjulet för mer avancerade system. I slutänden handlar det om vad du tycker om designen på komponenterna."

de använder väl standarden G1/4 ? man kan väl sätta dit vilka anslutningar som helst?

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Västerås
Registrerad
Sep 2016
Skrivet av Oskar80:

citat
"Ska du köpa Hydro X?

på vilket sätt är detta lättare att bygga en något annat vatten kylnings system ?
PMMA (akryl rör) är väl också en av dom svårare rören att få bra ?
alltid kört med petg för det jag hittade på nätet var att petg
vad lättare att arbeta med och mer hållbart.

jayztwocents har gjort två videos om detta. PETG VS Acrylic Stress Test
och How to bend PETG tubing

De produkter som Corsair har tagit fram tillsammans med konfiguratorn gör det lättare att välja vilka komponenter och hur många du behöver. Är man nybörjare så är detta en stor hjälp.

Jag vet att det finns de som anser att PETG är enklare att böja än akryl men jag delar inte den åsikten. Akryl har en något snävare zon av temperatur mellan att den blir böjbar och att det blir blåsor/märken i akrylen av att det är för varmt. PETG är har ett något större spann i det avseendet. MEN om man tar sin tid när man böjer och inte sätter värmepistolen på max och lägger röret direkt på utblåset så är det egentligen inte någon större skillnad. Jay har videos där han pratar om att "reglera temperaturen" med avstånd till värmepistolen istället för att ställa värmen på själva pistolen, det är precis detta jag pratar om.

Varför Corsair har valt akryl är däremot inte så konstigt. Använder man PETG i ett system där vattentemperaturen överstiger 40 grader kommer man på sikt riskera läckor. PETGns lägre smältpunkt gör att den blir formbar redan vid 40 grader vilket leder till att O-ringarna i anslutningarna kan tryckas in och deformera röret. Detta leder med tiden till att det läcker då o-ringen inte längre tätar mot röret.

Detta blir alltså ett problem i system med för lite kyleffekt. Väljer man istället akrylrör så har man inte detta problem fören vid mycket högre vattentemperaturer.

Skrivet av Oskar80:

citat
"Avsaknaden av flera typer av anslutningar kan sätta käppar i hjulet för mer avancerade system. I slutänden handlar det om vad du tycker om designen på komponenterna."

de använder väl standarden G1/4 ? man kan väl sätta dit vilka anslutningar som helst?

Absolut det går att använda vilka som helst. Men jag tittar på helheten i Corsairs produkt Hydro X och då kan jag inte räkna med anslutningar från andra tillverkare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018
Skrivet av Faggan:

Varför Corsair har valt akryl är däremot inte så konstigt. Använder man PETG i ett system där vattentemperaturen överstiger 40 grader kommer man på sikt riskera läckor. PETGns lägre smältpunkt gör att den blir formbar redan vid 40 grader vilket leder till att O-ringarna i anslutningarna kan tryckas in och deformera röret. Detta leder med tiden till att det läcker då o-ringen inte längre tätar mot röret.

stämmer väl inte ? skulle mitt system kollapsat för länge sen.
60 grader ska vara säkert säger ekwb, då är det pumpen
som säger ifrån.

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Västerås
Registrerad
Sep 2016

@Oskar80:
Över 40 grader löper man risk för deformation. Jag har ett system hemma som visar på exakt detta. Men du behöver inte tro mig. Du kan läsa denna artikel som EKWB har skrivit. Bilden på röret i artikeln kommer för övrigt från mitt system.
Artikel om PETG och Akrylrör

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018
Skrivet av Faggan:

@Oskar80:
Över 40 grader löper man risk för deformation. Jag har ett system hemma som visar på exakt detta. Men du behöver inte tro mig. Du kan läsa denna artikel som EKWB har skrivit. Bilden på röret i artikeln kommer för övrigt från mitt system.
Artikel om PETG och Akrylrör

hur länge använde du röret ? max temps ? vilket märke var röret ifrån ?
har över 3000 drift timmar på min och då kan jag lätt nå upp i 50+ h20 temp.
kan inte hitta något om detta på något annat ställe.

thermaltake säger att deras rör börjar böjas vid 62c vilket låter som en väldigt
bra temp att lägga sig vid om man ska tillverka ett rör till vattenkylning.
då pumparna oftast har 60c som max

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&ei=Wks4Xa3yD...

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Västerås
Registrerad
Sep 2016

@Oskar80:
Det röret kommer från en mod jag har byggt. Det används inte ofta utan står mest på hyllan. Har inga temps att get dig. Men jag vet att vattentempen över 40 grader eftersom det är en 8700k och ett GTX 1080Ti på en 240mm radiator.

Det väl är toppen att du inte har problemet med din maskin, vem vill ha en läckande PC?
Här har du lite läsning om andra användare som har haft problem med detta fenomen:
Länk
Länk
Länk
Länk

Du har säkert helt rätt i att Thermaltake säger så om när deras rör börjar böjas. Men det utesluter inte att detta problem finns. Bara för att ett rör är böjbart vid 60 grader betyder inte att det inte går att deformera vid kontinuerligt tryck av en O-ring under längre tid med en lägre temperatur som är fallet med dessa fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018
Skrivet av Faggan:

@Oskar80:
Det röret kommer från en mod jag har byggt. Det används inte ofta utan står mest på hyllan. Har inga temps att get dig. Men jag vet att vattentempen över 40 grader eftersom det är en 8700k och ett GTX 1080Ti på en 240mm radiator.

Det väl är toppen att du inte har problemet med din maskin, vem vill ha en läckande PC?
Här har du lite läsning om andra användare som har haft problem med detta fenomen:
Länk
Länk
Länk
Länk

Du har säkert helt rätt i att Thermaltake säger så om när deras rör börjar böjas. Men det utesluter inte att detta problem finns. Bara för att ett rör är böjbart vid 60 grader betyder inte att det inte går att deformera vid kontinuerligt tryck av en O-ring under längre tid med en lägre temperatur som är fallet med dessa fel.

ska hålla ett öga på rören, märker jag något liknande börjar hända så åker dom ut,
får bli gummi slang nästa gång.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

Söt hund på artikelbilden.

Annars tycker jag det är lite smålustigt hur stora problem folk verkar ha med att bearbeta rör/slangar i nya material. Det är en vanesak, det ni inte gillar nu kommer ni vänja er vid att jobba med, och sen sitter det i ryggraden, och nästa nya material blir jobbigt

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2001

Det var länge sedan jag byggde custom loop och jag är inte säker på att jag tänker göra det igen. Detta system känns blott och enbart som custom loop med Corsair-branding. Och på den arenan finns ju redan färdiga paket, som dessutom tycks billigare.

Jag tycker det är kul att det satsas på vattenkylning men jag tycker det kan göras bättre.

Bättre AiO är vad jag skulle vilja se.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svalöv
Registrerad
Sep 2011

Hardware Labs är grymma kylare men XSPC RX är väldigt mycket snyggare tycker jag.
Mayhems, buuu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2006

Fick en konfiguration för tredjepart Lian Li Dynamic chassi
Lian Li configation

My Rig https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3739433&view=m
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborgsområdet
Registrerad
Okt 2003

@Faggan:

Skrivet av Testet sida 3:

Pumpen matas med en molex-kontakt. Det hade varit fint med en SATA-kontakt istället, men då pumpen är klassad till 30 W är SATA-kontakten för klen med sina 1,5 A i maxström på 12 V. Tråkigt, men tyvärr lär molex-kontakter fortsätta att förekomma i vissa produkter framöver.

Nej, varje stift i en SATA kontakt kan leverera 1,5 A, men då det finns totalt 15 stift och varje inkommande kabel har tre av dem i var. Det betyder att man kan få 4,5 A totalt på respektive lina, motsvarande 54 W på 12 V anslutningen.
Vilket betyder att det inte skulle vara några som helst problem med att driva denna pumpen via en SATA-power kontakt ifall de ville.

Källor:
https://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA#Power_connectors
http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/connectors.html#s...

Annars är resten bra skrivet!!