Tips och råd inför framtida hifi rigg. Uppgraderingsdjävulen

Permalänk

Tips och råd inför framtida hifi rigg. Uppgraderingsdjävulen

Hej
Funderar på något nytt som kan höja upplevelsen i min lilla hifi rigg. Har svårt att veta vad jag skall göra. Tänker mig lite olika alternativ i form utav nya högtalare. Har spanat in lite på Paradigm som kör metal diskant utav något form. Tror det är det jag gillar som finns i mina nuvarande KEF. Jag vill prova något annat som låter bra och naturligt. Samtidigt intresserad i att ta steget upp till ett försteg med separat/inbyggd DAC och koppla HDMI till TV och sedan optiskt till DAC. Har redan effektsteg i form utav en Primare A34.2 som jag gillar och därmed tittat på nya Primare. Jag gillar inte priset och att det är med streaming och AKM/Sabre chip som i princip alla kör med utan letar efter Texas Intruments DAC som jag har i min Primare CD spelare som ger ett sådant gott ljud. Sist jag lyssnade hörde jag en Luxman DA som jag gillade. Där priset också var helt sjukt. Så frågan är vart hittar man ett försteg som inte har tråkigt ljud i sig utan att passera 10k. Vad tror folk skulle kunna vara vettigast. Nya högtalare eller bibehålla de högtalare man har. Fungerar forfarande bra. Leta efter ett försteg med specifika krav.

Permalänk
Medlem

Vilka Kef har du och vilka paradigm har du tittat på?

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Hej
Funderar på något nytt som kan höja upplevelsen i min lilla hifi rigg. Har svårt att veta vad jag skall göra. Tänker mig lite olika alternativ i form utav nya högtalare. Har spanat in lite på Paradigm som kör metal diskant utav något form. Tror det är det jag gillar som finns i mina nuvarande KEF. Jag vill prova något annat som låter bra och naturligt. Samtidigt intresserad i att ta steget upp till ett försteg med separat/inbyggd DAC och koppla HDMI till TV och sedan optiskt till DAC. Har redan effektsteg i form utav en Primare A34.2 som jag gillar och därmed tittat på nya Primare. Jag gillar inte priset och att det är med streaming och AKM/Sabre chip som i princip alla kör med utan letar efter Texas Intruments DAC som jag har i min Primare CD spelare som ger ett sådant gott ljud. Sist jag lyssnade hörde jag en Luxman DA som jag gillade. Där priset också var helt sjukt. Så frågan är vart hittar man ett försteg som inte har tråkigt ljud i sig utan att passera 10k. Vad tror folk skulle kunna vara vettigast. Nya högtalare eller bibehålla de högtalare man har. Fungerar forfarande bra. Leta efter ett försteg med specifika krav.

Hur man än vrider och vänder på det så står högtalarna för den största förvrängningen av signalen.
Det kommer alltid att vara där de största förbättringarna/förändringarna kan göras.
Högtalare är även den del som åldras snabbast, inte för att det säger så mycket då 10 år gamla högtalare fortfarande kan låta utmärkt.

Permalänk
Skrivet av walkiii:

Vilka Kef har du och vilka paradigm har du tittat på?

KEF R100 har jag idag med R200c. Kan tänka mig gå all in på 2.0 istället.
Paradigm Premier 100/200 för Persona är allt för galet dyr även fast det är en fin modell. Jag väntade på ett par R1 från KEF. När det inte infriades blev jag besviken. Haft högtalarna i minst 5år.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Hur man än vrider och vänder på det så står högtalarna för den största förvrängningen av signalen.
Det kommer alltid att vara där de största förbättringarna/förändringarna kan göras.
Högtalare är även den del som åldras snabbast, inte för att det säger så mycket då 10 år gamla högtalare fortfarande kan låta utmärkt.

Ser på många olika högtalare upp till max 13k, helst stativ. Har inte mycket direkt spännande att välja på eftersom jag ej bor i Sverige. Har hört på äckligt dyrt på demohelg till likvärdig pris som mina R100. Ändå faller jag tillbaka till KEF som det som låter bäst. Däremot är jag inte direkt intresserad att lägga 20k för ett par KEF R3. Tittar på vad som kan åstadkomma genom att bibehålla högtalarna ett litet tag till fast då genom att löpa linan ut med renodlat försteg.

Permalänk
Medlem

I detta fallet, så kommer nya högtalare göra störst skillnad. Men smakar det, så kostar det också. Det är ju lite svårt att tipsa om specifik modell, för alla gillar ju olika. Men både Focal,Triangle och Canton gör bra högtalare. Man kan också kolla begagnat. en kompis till mig köpte t ex Martin Logan högtalare på Ebay.

Edit. Bäst är ju om man kan åka och lyssna själv såklart. Men det kan ju vara svårt också.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Skrivet av walkiii:

I detta fallet, så kommer nya högtalare göra störst skillnad. Men smakar det, så kostar det också. Det är ju lite svårt att tipsa om specifik modell, för alla gillar ju olika. Men både Focal,Triangle och Canton gör bra högtalare. Man kan också kolla begagnat. en kompis till mig köpte t ex Martin Logan högtalare på Ebay.

Edit. Bäst är ju om man kan åka och lyssna själv såklart. Men det kan ju vara svårt också.

Focal har jag lite svårt för. Hört Sopra med Naim kombiantion och nyligen Spirit hörlurarna. Förstämda lät fint, däremot inte min stil. Canton har jag svårt att hitta någon vettig återförsäljare. ML har jag hört lite kort en gång och de lät bra fast, jadu 30k för instegsmodellen i elktrostat.

Ett par högtalare jag gillade som inte finns längre var Dali Mentor med dess banddiskant. Gillar att man hör hela registret plus lite extra i toppen runt diskant området. Är inte så mycket för att basen tar över utan fördrar att basen ligger där i bakgrunden och mest fokus på röst, gitarr och annat. Genre jag gillar att lyssna på är lite åt country pop och gamla rock klassikers.

Permalänk
Medlem

Dali mentor lät bra för priset faktiskt. ML högtalarna va bara ett exempel på att man kan hitta begagnade saker också, han fick jävligt bra pris. Han har köpt mycket från usa och betalat betydligt mindre än vad det kostar i Sverige.

Dom billigaste Dali högtalarna jag hittar nu med banddiskant är Opticon 5 golvhögtalare för 14996:- om du inte vill ha vägghögtalare då finns Opticon lcr för 6998:- eller Rubicon lcr för 10998:-. Men personligen är jag inget fan av vägghögtalare. Man tappar så mycket volym i kabinetten, så blir inte lika fylligt i min mening.

Dali Menuet stativhögtalare 11496:- dom har dock softdome diskant. Kan inte svara på hur dom låter.

Men om du gillade ljudet från Dali Mentor, så borde Dali vara ett ganska säkert kort för dig.
Allt detta är från Hifi klubben

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Dali Ikon kanske är en högtalare att kika efter. Hade dem innan jag skaffade Opticon för att jag saknade lite utav basen. Jag hade då bara Ikon6 mk1 och inte mk2

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Medlem

Kan du inte kolla på en Audio GD-dac? För runt 10k får du ett försteg och R2R-dac med FPGA.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

Kan du inte kolla på en Audio GD-dac? För runt 10k får du ett försteg och R2R-dac med FPGA.

Skickades från m.sweclockers.com

Skall undersöka saken. Är lite mer inne på en sådan lösning. Vet bara inte vad som är bra. Det går säkert att leta sig fram.

Permalänk

Hej
Har nu ett nytt projekt som jag skall fundera ut nya högtalare och då helst mindre än vad jag har idag. För att få plats. Jag är väldigt osäker på vad som skulle fungera. Tänkt fram och tillbaka mellan små högtalare, aktiva i smidig storlek med en DAC eller en smidig soundbar. Jag har en tänkbar budget på 10-12k. Det viktiga är så klart ljudet. När jag menar soundbar tänker jag på något likvärdigt från till exempel DALI. Bara ett exempel. Skall främst användas till TV/Apple TV/XBOX
Samtidigt vill jag också att det skall se bra ut.
Aktiva då är det något som liknar Genelec som gäller eller likvärdigt.