Förslag på smidig signage-lösning?

Permalänk

Förslag på smidig signage-lösning?

Hej,

Jag tänkte höra efter om ni har några trevliga tips gällande att visa dashboards, bilder/filmer på en väggmonterad tv/monitor.

Som det ser ut nu så har vi en uråldrig ”mini-cpu” kopplad via HDMI till en uråldrig LCD-TV. Detta är relativt meckigt då datorn börjat vissla på sista versen samt att det är relativt problematiskt att få igång alla dashboards som ska rulla på tv’n under daglig basis. Samt att vi även vill koppla in ett par till tv-apparater nu i samma lokal fast på olika väggar.

Jag har sett att det finns en hel del sk ”smart sign”-mjukvara att köpa/hyra licens där man kan styra allt som ska visas på tv’n via sin egen dator (vilket är mycket smidigare). Vi kommer troligen vilja koppla upp fler tv-apparater och då passar ju smart sign-lösningen riktigt bra.
Detta kan också göras via nätverket direkt in i TVn om man köper en TV som är kompatibel med just smart sign mjukvaran (både LG, samsung mm har stöd för det i dagsläget).

Jag har budget för nya tv-skärmar samt mjukvara men tänkte höra efter här innan jag börjar prata med glada säljare från diverse leverantörer.

Har ni något liknande hemma/på jobbet? Har ni något specifikt att rekommendera?
Komfort och smidighet går först men priset spelar även in till viss del.

Alla tips och rekommenderationer mottages med värme 😊

Jag är inte helt hundra på vilket forum som denna topic passar in bäst på men om någon admin tycker att tråden passar bättre någon annan stans så vore det super om den isf kunde flyttas.

Med vänlig hälsning
Ted

Förtydligade rubrik från "Väggmonterad TV/Monitor för uppvisande av dashboard/video/bilder mm."/Thomas Y
Permalänk
Bildexpert 📺

@madmansthlm: Gissar att detta är till för företagets räkning? Ingen direkt koll på mjukvarorna men det har förekommit tidigare i forumet lite lösa diskussioner i ämnet. Om inget svar eller idé kommer föreslår jag att du söker offerter hos någon av de alla AV-installatörer som finns. När, var, hur och hur mycket är en väldigt öppen fråga för den här typen av lösningar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Zetadisplay är ett exempel på mjukvaruleverantör jag känner till. Tidigare var de en hårdvaruleverantör men tiderna förändras. Ansvarar bland annat för alla ATG ombud men även ett stort avtal med Ikea och typ 50 av deras varuhus.

Vad saker kostar lämnar jag osagt men troligen är det väl:
Skärm
Minidator med nätverkskoppling (under tusenlappen) om det inte är integrerat i skärmen.
Mjukvaran är nog prenumerationsbaserad. Ingen uppfattning om pris.

Finns de som använder någon öppen variant med Raspberry pi som bara spelar ett bildspel. Kan vara billigare men säkert inte lika smidigt att konfigurerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

Vi kör playipp på jobbet, molnbaserad tjänst som är ganska lättanvänd. Skärmarna behöver bara få tillgång till internet, sen styr du allt från deras CMS. Har du en gammal tv köper du deras spelar-sticka och proppar in i hdmi, annars finns den även som app till vissa androidbaserade signageskärmar (philips d-line tex) om ni väljer att köpa nytt. Då behöver ni bara betala för licensen. Räkna med 2000 nånting per skärm och år.

Det går att regga ett demokonto om du vill testa hur plattformen fungerar innan ni köper något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Proffsmoddare

Raspberry Pi och Screenly? De har även en gratisversion om du vill testa det först, men jag skulle rekommendera att köpa om man ska använda det professionellt.

https://www.screenly.io/

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk

Stort tack för svaren, uppskattas!
Ska kolla upp båda alternativen. Återkommer här i tråden när lösningen är klar