Lämpligast placering av radiator i Define R6

Permalänk
Medlem

Lämpligast placering av radiator i Define R6

Jag har köpt ett Fractal Design Define R6 som jag tänkte husera AMD 3700X + 5700 XT i. Som CPU kylning tänkte jag mig en sluten loop, typ Silent Loop 280mm. När jag tittar på chassit så inser jag att jag kan välja att sätta radiatorn i toppen, fronten eller i botten. Toppen tänkte jag försöka hålla stängd för att minska ljudvolymen om det inte är markant skillnad på temps. Fronten är redan populerad med 2 x 140mm chassifläktar, som jag förståss skulle kunna flytta till botten om det är så. Tänkte för övrigt köra med öppen layout invändigt utan hårddiskburarna.

Vad är lämpligast, att placera loop-radiatorn i botten och låta fläktarna sitta kvar i fronten för optimalt luftflöde genom chassit, sätta radiatorn i fronten och flytta chassifläktarna till botten, eller någon annan konfiguration?Någon som har erfarenheter av olika placeringar av radiator, vilka skillnader det ger i temps osv?

Tack!

Permalänk
Medlem

@Baver:

Bästa resultat får du om du har radiatorn i fronten som intag

Dom 2 fläktar som sitter där kan du ta ur och spara till en regnig dag!
Alternativt sätta en i botten precis under grafikkortet som intag, men tvivlar på att det gör någon markant skillnad

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Medlem

Det sitter filter i fronten. Man vill "aldrig" suga luft genom både filter och radiator. Ta bort taket och ha utlopp i toppen om du vill ha bäst kylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hmm, får testa lite olika placeringar kanske.
Jag tänker mig att man vill ha radiatorn på insug för att få kall luft utifrån genom den, men det verkar rimligt att flödet blir sämre om man drar genom ett filter också. Jag bryr mig inte enormt mycket om 1-2 grader om det kostar en massa ljudvolym, så jag kanske får testa runt lite.

Tack för input!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag anser dock att problemet inte ligger i filtret utan det faktum att luftintaget i fronten är kraftigt begränsad för att ha en mer estetisk frontpanel. Filtret gör ju självklart sin del, men det är ju filter i toppen också...

Jag skulle tipsa TS att testa båda konfigurationerna!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du får betydligt bättre kylning om du sätter i fronten. Det finns flera videos som bevisar det. Och jag har personligen testat själv i Fractal chassi. Fractal chassin har bra luftflöde fram. Inte första gången denna fråga kommer upp här.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Du får betydligt bättre kylning om du sätter i fronten. Det finns flera videos som bevisar det. Och jag har personligen testat själv i Fractal chassi. Fractal chassin har bra luftflöde fram. Inte första gången denna fråga kommer upp här.

Medan jag håller med om att det funktionellt sett blir bäst att ha i fronten (slippa öppna toppen), så skulle jag inte påstå att FD-serien har bra luftintag från fronten då Gamers Nexus har visat att fronten är begränsande (genom att göra tester med frontpanel öppen/stängd samt helt borttagen) och är således inget chassi med högt luftflöde i åtanke

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av spjakarn:

Medan jag håller med om att det funktionellt sett blir bäst att ha i fronten (slippa öppna toppen), så skulle jag inte påstå att FD-serien har bra luftintag från fronten då Gamers Nexus har visat att fronten är begränsande (genom att göra tester med frontpanel öppen/stängd samt helt borttagen) och är således inget chassi med högt luftflöde i åtanke

Skickades från m.sweclockers.com

Jämfört med många andra chassin, så har det bra luftflöde. Absolut inte bäst såklart. Men det är mer än nog. Och det blir typ 10c skillnad i temp genom att ha kylning i fronten kontra toppen. Och alla vettiga chassin har dammfilter.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

10c skillnad på vad? Insug ska ha dammfilter, utblås ska inte ha det. Radiator + galler + filter + frontpanel begränsar luftflöde hårt. Man vill ju ha så mycket luft över alla komponenter man kan, med så lite oväsen som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

10c skillnad på vad? Insug ska ha dammfilter, utblås ska inte ha det. Radiator + galler + filter + frontpanel begränsar luftflöde hårt. Man vill ju ha så mycket luft över alla komponenter man kan, med så lite oväsen som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja du... Vi pratar om cpu kylning, så jag misstänker att jag menar 10c skillnad på cpu'n.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Du får betydligt bättre kylning om du sätter i fronten. Det finns flera videos som bevisar det. Och jag har personligen testat själv i Fractal chassi. Fractal chassin har bra luftflöde fram. Inte första gången denna fråga kommer upp här.

Jag såg också någon video där en kille testade top/front radiator med blower/open air gpu i ett Define S tror jag det var, vilket ser väldigt likt ut som mitt Define R6. Jag har också funderat på hur frontpanelen hindrar luftflödet, men det var i det fallet mycket bättre att använda frontmonterat om man kör open air

Ska testa frontmontering med chassifläktarna flyttade till botten först och se om jag blir nöjd. Den där löstagbara panelen i toppen verkar inte helt tät, så jag behöver nog lite extra sug in för att få ordentligt övertryck, och så får man in lite kalluft till fpu via botten.

Skickades från m.sweclockers.com