Permalänk
Medlem

HYR en borrhammare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Hyr en borrhammare från tex ramirent eller Bauhaus så slipper du ha en dyr maskin som ligger å samlar damm. Dom billigare kommer du bara bli galen på.

Dom ända som är något att ha är Bosch eller Hilti enligt mig.

Köpte mig en billigare bosch slagborr/borrhammare för runt 600kr och den gör jobbet ungefär 1000% bättre än min förra från biltema så boschs billigare modeller rekommenderas

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Borrhammare är bästa köpet jag gjort. Som att borra i smör. Köpte en lätt och smidig modell för 499kr på Jula, typ (absolut ingen stor och klumpig, det ska se ut som en ”vanlig” borrmaskin, inte en bilningsmaskin).
Sedan har jag en batteridriven till allt annat borrande. Händer rätt ofta i en lägenhet att man behöver borra i betong tycker jag. Tavlor, väggfästa hyllor och byråer då jag har barn, osv.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 6GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

En schysst borrhammare lär ju komma till användning igen. Har själv en gammal Bosch grön och den är helt överlägsen alla vanliga borrmaskiner och slagborrmaskiner jag har har när det gäller att göra hål i betong. Har satt upp speglar, tavlor, väggfäste för tv:n, grindar, takfästen å annat mha. den.

Permalänk
Medlem

Slagborr eller borrhammare... båda fungerar precis lika bra om du ska borra i "vanlig" betong/tegel som hus är byggda av.

Att det sedan finns x antal olika modeller som är oerhört olika vad gäller prestanda är en annan sak.

Ska du bara använda den någon enstaka gång kan jag rekommendera den billiga modellen som bland annat Jula säljer. Finns ingen anledning att betala mer. Annars så finns ju alternativet att hyra... eller kanske låna av någon man känner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xelithium:

Halloj.

Jag är omgiven av betongväggar och skulle vilja få upp VESA fästen för mina skrämar och TV. Jag är dock värdelös på allt som heter heminredning och har ingen aning om vad jag bör tänka på innan jag borrar i betong. Det är ganska rejäla väggar, inga tapeter utan bara målat.

Har ni förslag på en bra slagborr för en nybörjare? Annat jag bör tänka på?

All hjälp uppskattas

Om du nu skulle bo i Västerås så kan du få låna en borrhammare av mig eller så kommer jag över och gör de hålen du behöver om du vill.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Som någon som också bor i lägenhet med massa betong (enbart armerad betong) så är borrhammare bland det bästa verktyget jag köpt och julas 500kr maskin räcker utmärkt för hemmabruk, den grejjar det som slagborren jag har i jobbet för 4000kr tillsammans med ordentliga borrar inte har en suck att klara.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det spelar ingen roll om borrmaskinen är från 1959 eller 2019, borra i betong kommer inte gå överhuvudtaget med en borrmaskin. Det finns t.o.m. en länk i tråden där detta detaljerat förklaras.

Varför posta felaktig information när man inte vet...?

Självklart måste han ha en slagborr och inte en borrmaskin. och jag har redan skrivit det i tråden. Så vet inte vad du menar med felaktig information. Och som betongarbetare i 10+ år, så har jag nog mer information än vissa andra.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Självklart måste han ha en slagborr och inte en borrmaskin. och jag har redan skrivit det i tråden. Så vet inte vad du menar med felaktig information. Och som betongarbetare i 10+ år, så har jag nog mer information än vissa andra.

Vänligen sluta då skriva ”slagborr” om du menar borrhammare, det är rörigt med begreppen som det är.

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/epcbripazho

Här finns en bra genomgång för att borra i olika material

Permalänk
Medlem

När vi flyttade och skulle sätta upp gardiner så försökte vi med slagborr, skojar inte när jag säger att det tog 20-30min av full kraft för att göra ETT hål...

Fick låna en borrhammare av en granne och då blev betongen helt plötsligt som att borra i smör, helt otroligt vilken skillnad.
Så leta tag i en borrhammare, det är inte värt mödan med slagborr

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Hej ts.
Hade samma problem som dig. Farsan lånade ut sin slagborr och det tog 10 minuter att borra ett hål.
Lånade en annan av granne och den sög också. Tänkte att nu jävlar ska jag köpa fin borrmaskin.
Köpte denna pneumatiska tinget och nu borras hål på 5 sekunder.
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/verktyg/skruvdragare/...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vänligen sluta då skriva ”slagborr” om du menar borrhammare, det är rörigt med begreppen som det är.

Jag menar inte "borrhammare" jag menar slagborr. En slagborr är det man normalt använder för att borra i betong.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Köpte en billig borrhammare på rusta tror jag det var för typ 10 år sedan, bästa köpet jag gjort...=)

Permalänk
Medlem

kanske nån har skrivit det..jag har anlitat folk att göra det åt mig, det är så sällan man borrar, lägga pengar på Borrhammare\slaggborr mm sen bara blir liggande, sen finns det andra faktor som kan gå åt skogen om man inte är erfaren att göra saker. mäter fel borrar galet.

Permalänk

Betalade 150kr för hiltis te30 a36 inkl hyra av 2 borr,

Försök hyra över en helg så kan det bli billigare.

Slaggborr är piss till allt.

Borrhammare funkar även bra att borra större hål i metall/trä dock med avstängd slag

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

Köpte denhär busen nu när vi flyttade och min gamla biltema borr gav upp:

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc...

Funkar kanon, lite tråkigt att man måste köpa bosch egna borr dock men ändå.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

efter att ha kämpat med hål i väggarna med en slagborrså köpte jag en borrhammare och med borrhammare var det som att köra borret i smör. Helsike vilken skillnad.

Köpte denna
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc...
+ ett borr billigt och man har en i skåpet ifall man vill borra mer.

Permalänk
Inaktiv

Jag själv kör med en 3 fas Hilti slagborr, köpte den billigt på blocket.
Den fungerar riktigt bra, dock fick jag koppla in en 3 fas handske i skåpet.

Enda nackdelen är att den väger en del.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag är väl medveten om att olika maskiner är olika bra men ni som har haft verkligt extremt dåliga upplevelser med slagborr i betong, har ni använt trä, metall eller "kombi" borrar ?
Jag har borrat med både Hiltimaskiner och vanliga slagborrar och en slagborr med en betongborr är visserligen sämre men är det inte ett hål med stor diameter eller jättedjupt så är de ju inte total katastrof utan bara usla (som jag upplever dem jag använt) ska man bara göra ett fåtal mindre hål hemma så brukar de ju duga men ska man borra typ 100st 30mm X 300mm hål och skruva fast en maskin på jobbet så ska man ju ha en Hilti eller liknade för de är så oerhört mycket lämpligare när tid är pengar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Jag menar inte "borrhammare" jag menar slagborr. En slagborr är det man normalt använder för att borra i betong.

Du kanske är betongarbetare men du borrar uppenbarligen inte i betong eller så har du inte koll på terminologin.
En slagborr är en totalt värdelös produkt i betong.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag är väl medveten om att olika maskiner är olika bra men ni som har haft verkligt extremt dåliga upplevelser med slagborr i betong, har ni använt trä, metall eller "kombi" borrar ?

Nope, jag använde upp två dyra belagda 6 mm specialborr avsedde för sten/betong/murverk (enligt tillverkaren) innan jag begrep att man inte rår på armerad betong (i det fallet K70) med en slagborrmaskin. Jag lyckades inte borra första hålet tillräckligt djupt för att sätta i plastpluggen med dessa två borr trots att jag följde alla instruktioner och hade en dyr maskin. Det var någonstans där jag lärde mig att det finns olika betongkvalitéer.

Skrivet av mrqaffe:

Jag har borrat med både Hiltimaskiner och vanliga slagborrar och en slagborr med en betongborr är visserligen sämre men är det inte ett hål med stor diameter eller jättedjupt så är de ju inte total katastrof utan bara usla

Problemet är att även om det går med en slagborrmaskin så hinner borret bomba kanterna på hålet så att man får en krater, vilket innebär att pluggen sitter sämre för att det inte finns något material att komprimera den emot på t.ex. en tredjedel av hålets djup. Hemmapulare ser ju oftast inte detta då kratern döljs bakom en tapet.

Förankra VESA-fästen med slagborrmaskin är att be om problem.

Permalänk
Medlem

En billig slagborr funkar alldeles perfekt, se till att ha bra borr bara!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

En billig slagborr funkar alldeles perfekt, se till att ha bra borr bara!

Hur billig slagborr hittar du? Om man får en borrhammare för 500kr så känns det inte så intressant med en slagborr.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag är väl medveten om att olika maskiner är olika bra men ni som har haft verkligt extremt dåliga upplevelser med slagborr i betong, har ni använt trä, metall eller "kombi" borrar ?
Jag har borrat med både Hiltimaskiner och vanliga slagborrar och en slagborr med en betongborr är visserligen sämre men är det inte ett hål med stor diameter eller jättedjupt så är de ju inte total katastrof utan bara usla (som jag upplever dem jag använt) ska man bara göra ett fåtal mindre hål hemma så brukar de ju duga men ska man borra typ 100st 30mm X 300mm hål och skruva fast en maskin på jobbet så ska man ju ha en Hilti eller liknade för de är så oerhört mycket lämpligare när tid är pengar.

Använde hiltis 4 skär betong borr med både en Bosch slagborr och hiltis borrhammare

Efter att ha stått i 15 min utan att göra mer än ett märke så åkte boschen till tippen och jag hyrde hiltin istället,

Borrar även mkt i betong i jobbet

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Du kanske är betongarbetare men du borrar uppenbarligen inte i betong eller så har du inte koll på terminologin.
En slagborr är en totalt värdelös produkt i betong.

Inget illa menat, men antingen så har du tummen mitt i handen... eller så använder du bara en dålig maskin isåfall.

Men som också nämnts så är det skillnad mellan slagborr och slagborr. Likaså mellan borrhammare och borrhammare.

För övrigt så har jag även använt betongborr till vanlig borrmaskin utan några problem, när det inte fanns tillgång till rätt verktyg.

Permalänk
Medlem

Sen är det väldig skillnad på om det är 10år eller 50år gammal betongvägg.
Gamla betongväggar kan vara jäkligt svåra att borra i med slagborr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Jag menar inte "borrhammare" jag menar slagborr. En slagborr är det man normalt använder för att borra i betong.

Nej, det är det inte. Man använder en borrhammare. Dina 10+(?) är verkar inte spenderats särskilt effektivt annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Om du svarar på nåt jag skrivit, citera mig.
Tack!

Permalänk
Medlem

För att reda ut den här begreppsförvirringen.

Det man hade förr som hemmapulare till betongborrning var alltid den klassiska slagborren ofta en Black & Decker, detta därför att maskiner var dyra då så någon proffsmaskin hade man inte om man inte var hantverkare och även de kom ibland med en slagborr.
De lät och vibrerade mer än de gjorde hål men då man förr sällan satte upp tunga saker som jättetv på väggarna så fungerade det i regel men tog tid och som någon nämnde så blir det gärna kraterliknande hål med dem.

Idag kostar inte en Hammarborr/bilmaskin mycket mer än vad enbart en sats borrar gjorde till den gamla slagborren som man idag bör undvika helt då man får så mycket bättre ut även av billiga kinamaskiner till hammarborrar och lättare bilningsmaskiner.

Skillnaden består i att en slagborr har ett ineffektivt mekaniskt slagverk av typ några kuggar som går mot varandra vilket gör att maskinen blir mycket tungjobbad och långsam mot bättre varianter. och visst har du slagborren redan hemma och det handlar om en enstaka klen tavelkrok kanske man kan stå ut med den men handlar det om mer avancerat än så är det bättre låta bli den.

Hammarborrar och mindre bilningsmaskiner har däremot bättre pneumatiska slagverk som slår väldigt mycket effektivare och är den typen hantverkare har men som länge var för dyra för tillfälligt privatbruk. En annan skillnad är att dessa har ett så kallat SDS fäste istället för en vanlig borrmaskinschuck som gamla slagborrar har vilket gör att man kan köpa bättre proffsborrar till dem.

Idag köper man en faktiskt riktigt hygglig för pengen sådan maskin för runt femhundringen som gör jobbet så mycket enklare och bättre.

Hade en kompis hemma som hade med sig sin batteridrivna dyra proffsmaskin från jobbet när vi skulle göra 27 grova hål till ekhyllor som ska klara 100kg metern. När batteriet tog slut i hans proffsmaskin och han glömt laddaren så fortsatte vi med min billiga Hammarborr/bilmaskin Meec från jula.
Den borrade lika bra i betong som dyra proffsmaskinen, visst var den lite klumpigare men den fick jobbet lika bra gjort och jämfört med att stå och slita i "evighet" med en gammal slagborr så borrade båda dessa som genom smör i betongen(utom i de grova armeringsjärnen men det rår inte maskinerna för).

Alltså en Hammarborr eller lätt bilningsmaskin har SDS fäste för borrarna och är så billiga att det inte är att tänka på att köpa en slagborr för 299kr när du får en sådan här maskin för femhundra istället. Givetvis går slagverket att stänga av så man kan även borra vanliga hål utan slag med dem också, i vart fall på de jag har provat hittills.

Bli alltså inte lurad av någon som inte vet bättre och kanske inte ens har använt något annat än en enkel slagborr att tro att en slagborr duger för det gör den inte när man har provat dessa maskiner, har man bara använt slag borr så testa en sådan här maskin nästa gång och se hur mycket enklare det är att betongborra med dem även om man köper en billig. Ska man hyra en lär det ändå gå en femhundring och då kan man lika gärna köpa en egen för samma peng.

Borrar man yrkesmässigt förstår jag att man köper Hilti och liknande men faktum är att den billiga kinamaskinen levererade och gjorde ett bra jobb och räcker utmärkt om man inte har som jobb att borra dagligen och även då blev jobbet gjort med billiga Julamaskinen när proffsmaskinens laddare ej var med.

Permalänk

Tror dom flesta säger slagborr när dom tänker på en "borrhammare" jag kan iaf säga att det är så om man jobbar inom bygg, jag har snart jobbat 15 år som snickare och har nog aldrig hört nån efterfråga en borrhammare utan man säger slagborr.
-----------

kan garantera att Walkii menar en borrhammare igentligen, bara det att vi inom bygg kallar det för slagborr

slagborren som dom flesta här inne tänker på existerar inte på ett bygge, de skulle nog klassas som en leksak om man kom in på ett bygge med en sån.

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb