Fick fel skärm med mig hem: Hur går jag tillväga?

Permalänk

Fick fel skärm med mig hem: Hur går jag tillväga?

Har köpt en 144 hz skärm, men när jag kommer hem och startar upp spel så kände jag att de var samma som på min gamla skärm (60 hz) och nu när jag lusläser info så står det 60-75 hz... (och jag har brutit upp förpackningen)
Så hur kan jag gå tillväga? Ska jag fara förbi butiken där det hände? Ska jag ringa upp och be om hemleverans av 144 hz?

(Har kvittot kvar, och på det står det att jag har köpt 144 hz)

Förtydligar rubrik och flyttar från skärmforumet till rätt forumdel/Thomas Y
Permalänk
Medlem

Har du aktiverat 144 hz i inställningarna?

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Skrivet av Hattifnatten:

Har du aktiverat 144 hz i inställningarna?

Finns inte, finns bara 60 och 50

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

har du den inkopplad via hdmi ? är de 1440p 144hz så klarar inte gamla hdmi standarden mera än 60ish hz

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Skrivet av Hattifnatten:

Har du aktiverat 144 hz i inställningarna?

Är en Acer kg271b 27 jag hade beställt i butiken till varuutlämning, men där var det acer kg271 tänkte inget på det då, utan mer nu när jag är hemma... (har kvar kvittot där det står att det är en 144 hz monitor jag har beställt, och samma pris där stämmer också som monitorn kostar nu i affären

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

@bowlingking: Vad säger återförsäljaren när du kontaktar dem?

Använd inte skärmen mer än nödvändigt nu när du har upptäckt att det är fel.

Permalänk
Rekordmedlem

Har någon levererat nått annat än det du beställt så reklamera då det räknas som fel enligt lagen, har du beställt fel så är det ju mer upp till dig hur du gör, kanske får du returnera den, kanske inte, kanske med en kostnad.

Det låter ju mest på dig som att du fått nått annat än det du beställt, stämmer det ska du reklamera och få rätt produkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av wingman92:

har du den inkopplad via hdmi ? är de 1440p 144hz så klarar inte gamla hdmi standarden mera än 60ish hz

Är inte 140p, och om jsg förstår allting rätt sä är det en en blå rgb kabel som används

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

@bowlingking: Vad säger återförsäljaren när du kontaktar dem?

Använd inte skärmen mer än nödvändigt nu när du har upptäckt att det är fel.

Ska kontakta dom idag så fort dom öppnar

Permalänk
Medlem
Skrivet av bowlingking:

Har köpt en 144 hz skärm, men när jag kommer hem och startar upp spel så kände jag att de var samma som på min gamla skärm (60 hz) och nu när jag lusläser info så står det 60-75 hz... (och jag har brutit upp förpackningen)
Så hur kan jag gå tillväga? Ska jag fara förbi butiken där det hände? Ska jag ringa upp och be om hemleverans av 144 hz?

(Har kvittot kvar, och på det står det att jag har köpt 144 hz)

30 dagars ångerrätt även om du har öppnat produkten, undantag brukar vara abonnemang och förbrukningsvaror.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@hakd: Nej, 14 dagar är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@hakd: Nej, 14 dagar är det.

En vanlig affär har typ alltid 30 dagar, elgiganten, netonnet MM.
Internet shoppar går dock oftast efter lägst möjliga enligt "distansköplagen" och då är det troligen 14.

Så vi båda har rätt, frågan är ju var @bowlingking: köpte skärmen?

EDIT:
"Ska jag fara förbi butiken där det hände?", han verkar ha köpt den i butik och isf är det bara åka dit och byta.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

En vanlig affär har typ alltid 30 dagar, elgiganten, netonnet MM.
Internet shoppar går dock oftast efter lägst möjliga enligt "distansköplagen" och då är det troligen 14.

Så vi båda har rätt, frågan är ju var @bowlingking: köpte skärmen?

Vill ogärna säga butikens namn, men kan säga att det är en av Sveriges största elbutiker som finns över hela Sverige, och jag köpte skärmen i butiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av bowlingking:

Är en Acer kg271b 27 jag hade beställt i butiken till varuutlämning, men där var det acer kg271 tänkte inget på det då, utan mer nu när jag är hemma... (har kvar kvittot där det står att det är en 144 hz monitor jag har beställt, och samma pris där stämmer också som monitorn kostar nu i affären

Skickades från m.sweclockers.com

Är det en kg271B du beställt så är det till och med en 240hz, inte 144hz.
Kg271C är 144hz versionen av den skärmen.

Men står det kg271B på kvittot så ska du självklart åka in och byta till en sådan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bowlingking:

Vill ogärna säga butikens namn, men kan säga att det är en av Sveriges största elbutiker som finns över hela Sverige, och jag köpte skärmen i butiken

Åk och byt bara Du ska inte ens behöva förklara utan säg bara att du önskar bruka ångerrätten.
Är det den störta kedjan så jobbar jag redan på den, det är en "gigantisk" kedja hint hint.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av bowlingking:

Är inte 140p, och om jsg förstår allting rätt sä är det en en blå rgb kabel som används

Detta är anledningen till att du inte får ut mer än 60hz. Testa med en displayport eller hdmi 2.0
Edit: eventuellt DVI-dual Link

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9600k gtx 1080

Permalänk
Skrivet av SLARVA:

Är det en kg271B du beställt så är det till och med en 240hz, inte 144hz.
Kg271C är 144hz versionen av den skärmen.

Men står det kg271B på kvittot så ska du självklart åka in och byta till en sådan!

På kvittot står det exakt ackg27144hz

Permalänk
Skrivet av hakd:

Åk och byt bara Du ska inte ens behöva förklara utan säg bara att du önskar bruka ångerrätten.
Är det den störta kedjan så jobbar jag redan på den, det är en "gigantisk" kedja hint hint.

Okej, tack då antar jag att alla delar ska med tillbaka också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bowlingking:

Okej, tack då antar jag att alla delar ska med tillbaka också?

Självklart, kartong och allt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av bowlingking:

Okej, tack då antar jag att alla delar ska med tillbaka också?

Klart alla delar ska med om du ska lämna tillbaka den! Är säkert inga problem det här

Permalänk
Medlem

Vad är det här för konstig tråd? Varför är butiken hemlig om du vill ha hjälp och varför tar du inte bara bild på kartong och relevanta delar av kvittot så att folk faktiskt kan hjälpa dig? Problemet du beskriver gör det tydligt att du har fel inställningar och/eller komponenter för högre Hz oavsett vilken modell du fått. Så du kanske ska reda ut allting först innan du börjar klaga i butik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

Acers förmåga till virriga beteckningar slår till igen, särskilt ifall butiken internt förväxlar dem... Här är det som skrivet lösningen att du ska kontakta butiken och få rätt skärm från början.

Men du ska också testa med rätt kabel. "Blå RGB" brukar vara en VGA-kabel och den kommer du inte långt med. Kan var så att du fått rätt skärm, butikernas interna artikelnummer är virriga och du egentligen fastnat på rätt kabel.

Kolla också baksidan på skärmen för där står ofta den korrekta beteckningen

Permalänk
Medlem

Först och främst, en stor smocka till monitor-tillverkare och deras namn på produkter.
Förstår inte varför de ska hålla på att förvirra.

Sedan så kan det ju vara så att din kartong är felmärkt hos återförsäljare.
Normalt skjuter man väl på streckkoden på produkten vid varuutlämningen innan man ger kunden varan (tror man gjorde så när jag köpte min i5-9600k i allafall)

Men åk till butiken och förklara situationen och vi får hoppas att det går bra.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Viktigare frågan är väl vad det står på kartongen? Låter som du baserar ditt antagande att det är fel skärm på att du inte får rätt hz...

Permalänk

Uppdatering: har skräm nu, dock måste jag ev köpa en dual link adapter, som jag måste sätta på baksidan på datorn... men just nu verkar dp kabeln fungera

Permalänk

Det var inga problem alls att byta monitor, de gick helt problemfritt, så en stor eloge till en av Sveriges största elbutiker, ni ä kanon alltihopa!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bowlingking:

Uppdatering: har skräm nu, dock måste jag ev köpa en dual link adapter, som jag måste sätta på baksidan på datorn... men just nu verkar dp kabeln fungera

Vaa, ska du använda DVI-D DL ?

Vad är det du ska ha en adapter till ? Ska du konvertera signalen till DP så kostar en sån (DL) omvandlare lika mycket som ett enklare grafikkort som troligen presterar bättre än det du har.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

DP är mycket bättre än dual dvi

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av bowlingking:

Uppdatering: har skräm nu, dock måste jag ev köpa en dual link adapter, som jag måste sätta på baksidan på datorn... men just nu verkar dp kabeln fungera

Varför skulle du vilja köra DVI-dual istället för DP? DP är överlägset...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bowlingking:

Uppdatering: har skräm nu, dock måste jag ev köpa en dual link adapter, som jag måste sätta på baksidan på datorn... men just nu verkar dp kabeln fungera

Kan du beskriva vilken hårdvara du har, innan du spenderar pengar på vad som potentiellt är en suboptimal lösning? Det känns som att du inte riktigt har koll på de olika anslutningstyperna (inget konstigt med det) och då är det lätt att spendera pengar på fel saker.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q