Hur väljer man rätt bank? Sen hur funkar det att handla online under 18?

Permalänk
Medlem

Hur väljer man rätt bank? Sen hur funkar det att handla online under 18?

Så jag tror detta är rätt ställe att fråga men vet inte helt.

Iallafall, har inte riktigt haft ett kort för har inte helt behövt det men känner att det är nog tid nu när jag är 17. Dock så är jag lite förvirrad hur jag ska välja rätt bank, Funderar på Ica banken, SEB, Nordea och Swedbank.

Hur vet jag om jag väljer rätt? Vill mest bara att allt funkar och så jag kan handla online men förstår inte helt om jag kan med alla bankerna och vilket kort jag vill ha osv

Är lite skeptiskt mot Nordea för jag har hört lite olika saker om dem men sen har jag en vän som kör på dem och allt funkar bra.

SEB verkar helt okej, mamma använder SEB men vet inte om man kunde handla online med dem om man var under 18?

Har inte riktigt hört mycket om Ica banken och Swedbank men någon här som kanske har någon insyn på bankerna? Typ något man kanske borde undvika.

Sen funkar maestero kort online? På battle.net, PayPal, steam osv

Tack för svar påde kanske dumma frågerna men förstår mig inte helt på det och föräldrarna vet inte helt.

SEB

Visa signatur

Har en minst 110 bilder på Ikea hajar. Om en bild önskas så är det bara att fråga!

Permalänk
Medlem

asså har du lån, försäkringar eller krav på bonusar spelar det roll. Vill du bara ha en bank för kort ta danskebank e helt gratis tills du fyller 27.
Och ja du kan använda kort under 18 för online köp.
vanliga banker tar 300-1200 kr i årsavgift, totalt onödigt om du bara ska ha ett kort.
Tar du lån eller sparar mycket pengar eller har försäkringar eller är ute efter bonusar kan andra banker kanske ge dig bättre förmåner i framtiden men tills du har nån nytta av det så kör på det billigaste alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

asså har du lån, försäkringar eller krav på bonusar spelar det roll. Vill du bara ha en bank för kort ta danskebank e helt gratis tills du fyller 27.
Och ja du kan använda kort under 18 för online köp.
vanliga banker tar 300-1200 kr i årsavgift, totalt onödigt om du bara ska ha ett kort.
Tar du lån eller sparar mycket pengar eller har försäkringar eller är ute efter bonusar kan andra banker kanske ge dig bättre förmåner i framtiden men tills du har nån nytta av det så kör på det billigaste alternativet.

Perfekt, tack för det snabba och bra svaret

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har en minst 110 bilder på Ikea hajar. Om en bild önskas så är det bara att fråga!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av agitax:

Och ja du kan använda kort under 18 för online köp.

Känns som en väldig förenkling av verkligheten? Det brukar bero väldigt på vilket kort du har och bankens villkor. Just Maestro undrar jag över.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Många banker har någon form av fria kort. Jag håller helt med om att man skall skaffa en bank utan några avgifter då små löpande kostnader blir mycket pengar i slutändan. En del banker tar betalt för kreditkort men inte för bankkort, och andra tvärtom. Maestro är ett "online"kort som alltid måste få kontakt med banken för att ett köp skall gå igenom.
Kreditkort har fördelen att du kan handla för pengar du ännu inte har, men det är ju också dess nackdel om du inte har självdisciplin. Kolla runt bland många banker och se vilken som har det du vill ha till bäst pris. Jämför även Länsförsäkringar.
Lycka till

Permalänk
Medlem

Maestro funkar oftas bra online inom sverige men så fort man kliver över gränsen så är det betydligt svårare och oftas funkar det inte alls då o det gäller även 4-5 norska/danska online butiker.
Paypal funkar inte alls men såg för några dar sedan att dom infört direktöverföring genom trustly, innan så fanns bara kortbet (där maestro ej funkar) heller banköverföring (tog 2-3 bankdagar alla 20-25 gånger jag använde det).

Trustly finns även på en del andra sidor utomlands och då funkar maestro om direktbetalning görs.
Direktbetalning=att man loggar in på sin internetbank och gör betalning därigenom.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag är 17 och har Nordea, de flesta mina vänner har Swedbank.

Kan säga att alla går till mig för att köpa saker på Internet, man kan inte ens köpa en bussbiljett med Swedbank om du är minderårig..

Eftersom du är över 16 kan du även få ett "riktigt" VISA-kort och inte VISA Electron.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Handelsbanken är bäst tycker jag. 300kr om året i kortavgift, men man kan ha ett mastercard även om man är under 18. De har väldigt bra kundtjänst, riktigt bra gjort mobilapp och massor av kontorer runt hela landet.

Permalänk
Medlem

Revolut så länge allt du behöver är ett konto och kort

Edit: dom kräver visst 18 år

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Jag är 17 och har Nordea, de flesta mina vänner har Swedbank.

Kan säga att alla går till mig för att köpa saker på Internet, man kan inte ens köpa en bussbiljett med Swedbank om du är minderårig..

Eftersom du är över 16 kan du även få ett "riktigt" VISA-kort och inte VISA Electron.

Det har nyligen kommit en funktion för att öppna barns kort för internetköp hos Swedbank så nu går det att göra betydligt fler köp än vad som har funkat tidigare.

Mina ungar har Mastercard (+Swish och Mobilt SäkerhetsID) hos Swedbank. De är under 16 ett litet tag till. Korten är Mastercard, inte Maestro. Inga avgifter.