2 hårddiskar fungerar inte. Kan man komma åt filerna på nå't sätt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2008

2 hårddiskar fungerar inte. Kan man komma åt filerna på nå't sätt?

Hej! Jag är inte särskilt kunnig på datorer så jag skulle behöva lite hjälp.
Jag har 2 st hårddiskar som jag inte får igång och undrar om de kan gå att fixa på något vis. Det väsentligaste är att komma åt informationen på diskarna snarare än att fixa dem permanent. Felen på dem skiljer sig åt.

Hårddisk 1 borde vara enkel att svara på. Det är så att jag i min klantighet sabbade SATA-kontakten. Den svarta smala plastbiten på vilka stiften sitter fast är sönder och borta (och ett stift är böjt). Går det att laga? Går det att åtminstone föra över datan på hårddisken för att sedan slänga den?

Hårddisk 2 är kanske knepigare. Det var tidigare en extern hd som jag använde som backup-hd. Den slutade helt plötsligt att fungera så jag plockade isär "lådan" och kopplade istället in hårddisken direkt till datorn i förhoppningen om att den skulle fungera då. Resultatet är blandat. Den syns inte i Utforskaren och jag kommer inte åt några filer på den. Men den visas t.ex. i Enhetshanteraren, och i Diskhantering dyker den upp som "Okänd. Inte initierad."

Jag använder Windows 10 på en äldre dator. Den externa hårddisken är en 3 TB WD.

Jag hoppas att jag inte missar att ange relevant information.

Tack på förhand, kakua

Chassi: Antec P183; Chassifläktar: (3 st) Nexus Real Silent 120 mm; Nätaggregat: Corsair 650TX; Moderkort: Asus P5Q Pro; Processor: Intel Core 2 Duo 3GHz; Processorkylare: Noctua NH-U12P; Grafikkort: Asus Radeon HD 4850 HTDI 512MB; Grafikkortskylare: Arctic Cooling Accelero Twin Turbo; Internminnen: (2 st) Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 2GB; Tantentbord: Filco Majestouch 2 TKL (cherry mx brun)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015
Skrivet av kakua:

Hej! Jag är inte särskilt kunnig på datorer så jag skulle behöva lite hjälp.
Jag har 2 st hårddiskar som jag inte får igång och undrar om de kan gå att fixa på något vis. Det väsentligaste är att komma åt informationen på diskarna snarare än att fixa dem permanent. Felen på dem skiljer sig åt.

Hårddisk 1 borde vara enkel att svara på. Det är så att jag i min klantighet sabbade SATA-kontakten. Den svarta smala plastbiten på vilka stiften sitter fast är sönder och borta (och ett stift är böjt). Går det att laga? Går det att åtminstone föra över datan på hårddisken för att sedan slänga den?

Hårddisk 2 är kanske knepigare. Det var tidigare en extern hd som jag använde som backup-hd. Den slutade helt plötsligt att fungera så jag plockade isär "lådan" och kopplade istället in hårddisken direkt till datorn i förhoppningen om att den skulle fungera då. Resultatet är blandat. Den syns inte i Utforskaren och jag kommer inte åt några filer på den. Men den visas t.ex. i Enhetshanteraren, och i Diskhantering dyker den upp som "Okänd. Inte initierad."

Jag använder Windows 10 på en äldre dator. Den externa hårddisken är en 3 TB WD.

Jag hoppas att jag inte missar att ange relevant information.

Tack på förhand, kakua

1. Det går att laga... tex att skära till en trä- eller kartong-bit som ersätter den saknade biten, sen rätar man ut stiften och sätter dit en sata-kabel med den tillverkade biten på rätt ställe. Se till att du vänder kabeln rätt bara!

Om inte det går kan man byta hela sata-kontakten finns nya att köpa på tex ali-express alternativt tar man en från en gammal skrotad disk. Kräver visst handlag med lödkolv. Har gjort det sistnämnda på ett par hårddiskar med gott resultat. Fördelen med att byta är att man kan köra vidare på disken.

2. Knepigare, detta beror på vilket fabrikat det är, vissa har krypterat data på disken och då är du i princip körd såvida du inte får igång disken i sin låda... kan ju vara läge att kolla strömadaptern så att det inte är den som felar.
Finns även varianter där man gjort så att disken inte funkar om den får 3.3V, så dom pinnarna måste man då tejpa över med tex kontorstejp. Här får du googla på vilken disklåda mm det gäller.

Edit: Sen är det rekommenderat att köra nån linux (tex en live-cd/usb eller så) när man mekar, stoppar du in disken med windows och windows inte tycker om den så kan den försöka reparera (även utan att fråga först) vilket kan ställa till det ordentligt. Eftersom datat på diskarna var det intressanta, så är det rekommenderat att skaffa nya diskar minst lika stora som de gamla och spegla över datat till dem innan du börjar jobba.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2017
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2008

@SAFA: Tack för svaret!
1) Jag får se om jag kan lösa detta. Tack!
2) Originallådan till den externa hårddisken är tyvärr slängd. Men om man utgår från (och hoppas) att det är det senare alternativet, hur vet jag vilka pinnar jag behöver tejpa över? Jag har det extra kretskortet (eller vad det heter) som satt monterat på hårddisken, om det är till hjälp.
Linux har jag tyvärr inte en susning om hur man använder. Jag önskar att jag gjorde det.

Chassi: Antec P183; Chassifläktar: (3 st) Nexus Real Silent 120 mm; Nätaggregat: Corsair 650TX; Moderkort: Asus P5Q Pro; Processor: Intel Core 2 Duo 3GHz; Processorkylare: Noctua NH-U12P; Grafikkort: Asus Radeon HD 4850 HTDI 512MB; Grafikkortskylare: Arctic Cooling Accelero Twin Turbo; Internminnen: (2 st) Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 2GB; Tantentbord: Filco Majestouch 2 TKL (cherry mx brun)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015
Skrivet av kakua:

2) Originallådan till den externa hårddisken är tyvärr slängd. Men om man utgår från (och hoppas) att det är det senare alternativet, hur vet jag vilka pinnar jag behöver tejpa över? Jag har det extra kretskortet (eller vad det heter) som satt monterat på hårddisken, om det är till hjälp.
Linux har jag tyvärr inte en susning om hur man använder. Jag önskar att jag gjorde det.

För linux så läs på länken som @Garmzon skickade.

Det borde räcka med det extra kretskortet... om du behöver det är en annan fråga, likaså om du behöver tejpa, beror ju på fabrikat och variant av låda+disk, googla på det.

Om du behöver tejpa finns en guide här:

https://www.instructables.com/id/How-to-Fix-the-33V-Pin-Issue...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016
Skrivet av kakua:

vad är det för tillverkare på den externa lådan - Seagate eller WD, 2.5" eller 3.5"

3.5" har man i regel ganska goda chanser då det är en ordinarie 3.5" disk, ofta av desktop-modell eller lågenergi-modell (läs wd-green om det är gammal disklåda)

Problemet är att WD har ett antal produkter där man krypterar disken - det gäller oftast 2.5" och då har dom inte någon sata-anslutning på disken utan USB sitter direkt på dess kontrollerkort.

3.5" har jag mindre koll på om WD använder kryptering även där och i så fall vilka modeller, men om de har gjort det så är diskens datainnehåll förlorad om du har kastat bort kapslingen med dess USB/SATA-konverter då allt viktigt finns i den lilla chippet där - nycklar, rubbet och man behöver närmast myndighetsresurser och kunskap i hur man knäcker diskens kryptering (troligen fullt möjligt då säkerhetsforskare anser det finns tecken på att somliga myndigheter har planterade svagheter i dessa - men man måste veta vilka och det är inte säkert att någon av USA, mossad, ryssland eller kinas säkerhetstjänster är villiga att tala om det... och tillverkarna vill heller inte medge att det skulle finnas svagheter...) om man skall få ut annat än något som ser ut som slumptals-sekvenser.

Så för min del hoppas jag att det är en Seagate-disk... för dom tjafsar inte med sådana saker sedan länge...

för disk2 - och att den inte är krypterad...:

Det som stökar och att inte windows hittar beror på att förmodligen görs block-translate mellan 512 byta-sektorer på disken och 4K sektorer som det syntes igenom USB-gränsnittet när du använde den externa lådan - och när du kopplar in disken direkt så meddelas till OS att disken är på 512-bytes sektorer och allt kuggar fel då det som är skrivet på disken refereras för 4k-sektorer för att allt sådan skedde igenom USB/SATA-gränssnittet...

Varför det är på det sättet var för att lura MBR att kunna ta diskar större än 2TB (då det stoppar med 2TB med 512-bytes sektorer) för att tex windows-XP datorer skulle kunna använda disken (förstår inte GPT) medans med GPT så är sådant inte ett bekymmer.

Har ingen bra recept på hur man knäcker det där - men det kommer att bli att använda linux då man med flaggor kan styra förloppet hur disk(imagen) skall tolkas och det är möjligen att en sen version av losetup -P -f -b 4096 på en diskimage av disken kan lösa problemet och göra loopback (loopxx-filer) på diskimagen inneboende partitioner (du får titta med lsblk vilka loop-filer som fans innan, och efter losetup se vilka nya som kom till, dom nya är då partitionerna på diskarna och kan monteras liknande "mount -o ro /dev/loopxx /mnt" där loopxx kan vara 'loop23' och partitionen som hittas under /mnt kommer då vara i read-only.

jag vet heller heller inte om det går att göra direkt på befintliga disken eller om man först måste föra över diskens innehåll som en diskimage-fil till en annan - större disk och därefter prova med losetup.