Forumdelen sponsras av

Köpa tv nu eller vänta? Vad ska jag köpa?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Köpa tv nu eller vänta? Vad ska jag köpa?

Vi möblerade nyligen om hemma och det slutade med att vi hamnade ganska långt ifrån tvn, så vi skulle behöva en större. Letar efter något med 65" eller större för max 12k. Är det ett bra läge att köpa ny tv nu eller kommer priserna att gå ner mer?

Har ni några tips på bra skärmar? Kollat lite på prisjakt: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s410417858&catId=107&s... Men jag vet inte vad jag ska kolla på. Vilken panel ska man ha? QLED? Vilken HDR standard är bra? Vi kommer främst att streama content från t ex Netflix och Plex men lite pc spelande kan också tillkomma.

Stationär:Asrock P67 Extreme 4 | i5 2500K@4.5Ghz | Asus GTX 970 black Överklockad | Samsung Evo 960 1TB, 2x WD blue 5TB | 8GB Corsair XMS3 + 8GB Hyper x Fury | EVGA Supernova G2 750W Gold | Silverstone FT02
Laptop: Dell XPS 15 2017
Mobil: Oneplus 6 128GB

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Baxtex: Jag har en grundläggande guide till tekniken och utbudet av TV-modeller lanserade 2018 här: https://www.sweclockers.com/artikel/26529-sweclockers-guidar-...

Dessa modeller är vad du köper nu och de lär inte gå ned mer i pris. 2019-modellerna som nyligen kommit till butikerna lär dock sjunka framöver.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Laxpudding:

@Baxtex: Jag har en grundläggande guide till tekniken och utbudet av TV-modeller lanserade 2018 här: https://www.sweclockers.com/artikel/26529-sweclockers-guidar-...

Dessa modeller är vad du köper nu och de lär inte gå ned mer i pris. 2019-modellerna som nyligen kommit till butikerna lär dock sjunka framöver.

Alright, tack den guiden såg extremt utförlig ut! Kan man förvänta sig att det kommer en liknande artikel för kommande höst och vår som går igenom 2019 års modeller?

Stationär:Asrock P67 Extreme 4 | i5 2500K@4.5Ghz | Asus GTX 970 black Överklockad | Samsung Evo 960 1TB, 2x WD blue 5TB | 8GB Corsair XMS3 + 8GB Hyper x Fury | EVGA Supernova G2 750W Gold | Silverstone FT02
Laptop: Dell XPS 15 2017
Mobil: Oneplus 6 128GB

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Baxtex: Japp, det är planen. Först mot hösten som 2019-modellerna börjar komma ned i pris och det kan skilja sig flera tusenlappar mellan sommarens priser och reornas priser. 2018-modellerna är redan på sin lägsta nivå och kan även sälja slut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2015

OLED är den paneltyp till TV som många anser ger bäst bildkvalité (om man nu kan förenkla det så mycket). Så om du nu är ute efter det bästa marknaden kan erbjuda så är det kanske något att hålla ögonen öppna för. OLED är dock inte samma som QLED, som är ett Samsung påhitt...
@Laxpudding får rätta mig om jag har fel.

Nackdelen är väl att TV apparater med OLED är ganska dyra. En 65" får man ge minst 20k för. Sweclockers publicerade dock en artikel tidigare i sommar om att LG (den enda tillverkaren av OLED-paneler för TV apparater) tänker tänker dubblera sin produktionskapaciteten av OLED. Då kan man nog spekulera i att priserna går ner något.

EDIT: Förtydligande formulering

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Mar 2016
Skrivet av Laxpudding:

@Baxtex: Japp, det är planen. Först mot hösten som 2019-modellerna börjar komma ned i pris och det kan skilja sig flera tusenlappar mellan sommarens priser och reornas priser. 2018-modellerna är redan på sin lägsta nivå och kan även sälja slut.

Vet inte om man kan jämföra USA och Sverige men över där menar man att i år kommer inte priserna droppa lika dramatiskt till hösten som andra år. Beroende på hotet om Trumps 25% tax på Kina import vilket gjorde att återförsäljarna fick panik tog in tonvis med 2019 TV-apparater som de nu vill ska lämna plats åt ännu nyare modeller. Så priserna är i botten over there. Särskilt på 65-tummarna.

1 timme och 25 minuter in i videon (5100 sekunder).

Air Conditioners are a lot like PC's, they work great until you open Windows
1800X - Palit Nvidia GTX 1080 - Samsung (2016) 4K UHD TV som skärm och Samsung HW-K960 till ljudet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Mar 2016

Rätt lustigt, en annan kanal från USA säger att det med priser är som vanligt. Och nämner också det som Laxpudding brukar nämna: kolla inte på specs = jumbo, jumbo

Kollat hela avsnittet nu och rätt intressant frågestund på slutet om bla varför de tror att Sonys Bravia är dyrare än andra och påståendet om att istället för att ge ut mer pengar på en dyr SONY OLED kan man lika gärna köpa den billigaste OLED och förlorar inte märkbart i upplevelse och särskillt om man får tag på senare års modeller om de finns kvar och gått ner i pris.

Tog bort alla citat och lade till text på slutet

Air Conditioners are a lot like PC's, they work great until you open Windows
1800X - Palit Nvidia GTX 1080 - Samsung (2016) 4K UHD TV som skärm och Samsung HW-K960 till ljudet.

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@yrfhar: Alla OLED jag sett har varit bra. Sådär mellan tumme och pekfinger vet man i väldigt hög grad vad man får med en OLED:

Men det skiljer sig ganska ordentligt på detaljerna och möjligheterna att få dem att fungera enligt önskemål. Det som utmärker Sony, Panasonic och LG 2019-OLED är möjligheten att styra hur OLED-panelen drivs vilket gör att man kan undvika stora pendlingar i ljusstyrka baserat på ljusinnehållet i bilden. Även kontrollen över nyanser, särskilt mot skuggtoner, är väldigt olika mellan tillverkarna. Som exempel.