Permalänk
Medlem

CPU Fläkten ses ej av moderkortet

Hej

Byggde ihop en dator idag:
MSI B450 Carbon AC
ryzen 2700
dark rock 4 kylare
Fractal Design r6 chassi.

Kopplade ihop alla chassi fläktar 3x140 samt cpu kylarens fläkt på chassits nav (dosa på baksidan).
Dosan kopplades med en 4pins kontakt till moderkortets CPU FAN.
Allt ovan enligt chassits instruktionsbok.

När jag startar datorn får jag ett rött felmeddelande på skärmen i stil med "CPU fan is not found,"
I Aida64 under står det 54000 varv på CPU fläkten.
Tittar jag på CPU fläkten med ögonen så går den väldigt sakta, chassi fläktar verkar gå ganska fort.
Inne i Bios kan jag inte styra fläktarna.
Efter 45 minuters CPU stress test i AIDA64 gick processorn upp till 50 grader, vilket är svalt, men jag vill ändå kunna styra fläktarna och slippa felmedelandet när datorn startas.

Misstänker att om jag skulle koppla in samtliga fläktar direkt mod moderkortet så skulle allt funka och kunna styras, men vad är då vitsen med en fläkt nav som är inbyggt i ett premium chassi?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Vad händer om du kopplar CPU-fläkten direkt till moderkortet och dosan på baksidan till en annan kontakt?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

@freddyfresh:

Jag misstänker att om jag skulle koppla in alla fläktar mot moderkortet så kommer allt funka prima, men då finns ju ingen vits med chassihubben på baksidan och alla 3 och 4 pins kontakter och sladdar blir på framsidan (fulare utseende).

Jag vill fatta hur jag får fläktarna att fungera via hubben.

Men som svar på din fråga - nej, detta har jag ännu inte provat, och jag vet att detta sannolikt löser alla mina bekymmer, men jag vill helst ha en alternativ lösning.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB