Google: "Stadia Pro är inte spelvärldens Netflix – mer likt Playstation Plus"

Permalänk
Melding Plague

Google: "Stadia Pro är inte spelvärldens Netflix – mer likt Playstation Plus"

Google förtydligar vad som ingår och inte ingår i prenumerationstjänsten Stadia Pro. Det blir inget stort spelbibliotek i stil med Netflix, utan istället ges omkring ett spel ut varje månad.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Spelvärldens Netflix hade varit mer imponerande. Tror det blir svårt för dem att ta marknadsandelar när det finns budgetval som Xbox one och Playstation med sina egna versioner på ingående.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

Tycker det känns helt korkat att man ska köpa spelen istället för en fast månadskostnad...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HejHej!

Permalänk
Medlem

Förhandsbokade en stadia men att behöva betala för att kunna spela i 4K kändes för snålt så jag avbokade.

Tycker att 4K60 ska finnas på gratis kontot och erbjuda något annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders_c_:

Tycker det känns helt korkat att man ska köpa spelen istället för en fast månadskostnad...

Skickades från m.sweclockers.com

Värst vad världen har ändrats de senaste 7 åren.
Förr var det ju att man skulle köpa egna spel och nu hyra dem från månad till månad. /S

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Undrar om detta kommer slå igenom, man får altså vänta på ett nytt spel varje månad eller får man välja ett nytt i ett bibliotek?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aka_The_Barf:

Undrar om detta kommer slå igenom, man får altså vänta på ett nytt spel varje månad eller får man välja ett nytt i ett bibliotek?

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag förstod det i tråden på Reddit får man bara de spel som varit "gratis" under tiden man haft sin prenumeration. Så är man inte med vid lanseringen missas antagligen Destiny 2, exempelvis. Som med Playstation Plus! Xbox Live Gold är liknande men där kan du fortsatt spela spelen efter att prenumerationen gått ut.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Förhandsbokade en stadia men att behöva betala för att kunna spela i 4K kändes för snållt så jag avbokade.

Tycker att 4K60 ska finnas på gratis kontot och erbjuda något annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst förstår man att det kostar att driva runt spel i hög detaljnivå med 4k, och priset för spelen förstår man ju att de behöver betala tillbaka till utgivarna, en stor del åtminstone.

Dock känns det lite som tjänsten blir "dead in arrival", det känns helt omodernt att lansera en sådan tjänst 2019. Om dom inte kunde göra bättre dealar med utgivarna borde dom låtit bli lansering.

Det känns lite som Google Books. En helt oattraktiv tjänst jämfört med "streaming tjänsterna"

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort tröttsamma språkpolis-inlägg + svar. Tillbaka till topic

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

100 kr i månaden + att köpa de spel man vill spela i 4K 60fps tycker jag är en bra deal!

Alternativet är att köpa en konsol eller PC samt spelen man vill spela.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Helt plötsligt blev Stadia mindre intressant. Att betala extra för 4K60 kan jag gå med på. Det är trots allt dyrt att driva så kraftfulla serverhallar. Men ett stort spelbibliotek där man kan välja själv vad man vill spela är ett måste för en streaming-tjänst (detta gör både PS Now och Geforce Now), och hade varit mycket bättre än att Google ska välja ett spel åt mig varje månad. Känns heller inte så lovande att det första spelet är ett 2 år gammalt mediokert spel, som mest troligt inte ens kommer att inkludera expansionerna.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Helt plötsligt blev Stadia mindre intressant. Att betala extra för 4K60 kan jag gå med på. Det är trots allt dyrt att driva så kraftfulla serverhallar. Men ett stort spelbibliotek där man kan välja själv vad man vill spela är ett måste för en streaming-tjänst (detta gör både PS Now och Geforce Now), och hade varit mycket bättre än att Google ska välja ett spel åt mig varje månad. Känns heller inte så lovande att det första spelet är ett 2 år gammalt mediokert spel, som mest troligt inte ens kommer att inkludera expansionerna.

Betala extra för 4K60fps kan du tänka dig att göra, men att betala 100 kr/månaden för det, samt att ibland få något spel att spela gratis kan du inte tänka dig att göra?

Jag ser det som att man betalar för hårdvaran för att spela spelen i 4K60fps och att spelen är en bonus. 100 kr/månaden är inte mycket för att få tillgång till hårdvara som har högre kapacitet än PS4 Pro och Xbox One X tillsammans.

Så här skriver Google om vad som ingår: "Destiny 2: The Collection (inklusive tilläggen Shadowkeep och Forsaken med Annual Pass,Curse of Osiris och Warmind)."

Jag vet inte om det är alla expansioner, har inte spelat Destiny 2.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Betala extra för 4K60fps kan du tänka dig att göra, men att betala 100 kr/månaden för det, samt att ibland få något spel att spela gratis kan du inte tänka dig att göra?

Jag ser det som att man betalar för hårdvaran för att spela spelen i 4K60fps och att spelen är en bonus. 100 kr/månaden är inte mycket för att få tillgång till hårdvara som har högre kapacitet än PS4 Pro och Xbox One X tillsammans.

Så här skriver Google om vad som ingår: "Destiny 2: The Collection (inklusive tilläggen Shadowkeep och Forsaken med Annual Pass,Curse of Osiris och Warmind)."

Jag vet inte om det är alla expansioner, har inte spelat Destiny 2.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade hellre sett att Google samarbetade med Valve / andra spelutgivare och butiker så jag kan få köpa mina spel och sen betala för att utnyttja Googles servrar för att kunna spela i höga settings var jag vill. Känns i dagsläget ungefär lika lockande som när HumbleBundle ger ut en månadsbundle där stortiteln är ett spel jag redan ägt sedan 3 år tillbaka..

Skrivet av nick-li:

Värst vad världen har ändrats de senaste 7 åren.
Förr var det ju att man skulle köpa egna spel och nu hyra dem från månad till månad. /S

Fast skillnaden är att antingen så köper du egna spel och äger / spelar dom själv.
Eller så hyr du spelen du vill spela. Men att betala för att få någon annan att välja vilket spel jag ska hyra är helt galet. Höj summan med någon eller några hundralappar och ge mig ett netflix-liknande utbud istället, som det ser ut nu så fyller Stadia ingen vettig funktion på marknaden. Googles trackrecord för att hålla tjänster vid liv är inte heller något som ger mig en känsla av lugn.

Permalänk
Medlem

@Dumbullen: På tal om Googles historia med att hålla tjänster vid liv killedbygoogle.com

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Skrivet av nick-li:

@Dumbullen: På tal om Googles historia med att hålla tjänster vid liv killedbygoogle.com

Tråkigt för vissa användare givetvis,men förstår dom som företag.varför slösa pengar på projekt som inte genererar vinst/tillräckligt med användare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eastbound:

Tråkigt för vissa användare givetvis,men förstår dom som företag.varför slösa pengar på projekt som inte genererar vinst/tillräckligt med användare?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror att det även finns en ohälsosam företagskultur på Google, där de vill locka den absoluta toppen inom it-sektorn med ständigt nya spännande projekt.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Jag hade hellre sett att Google samarbetade med Valve / andra spelutgivare och butiker så jag kan få köpa mina spel och sen betala för att utnyttja Googles servrar för att kunna spela i höga settings var jag vill.

Detta tror jag snarare hade varit en killerapp. Betala en månadsavgift för att hyra en speldator i molnet där du kan installera dina egna spel från Steam/Epic/Ubi osv.

Antingen via tredje part som Google eller om Valve lanserat motsvarande tjänst själva (låst till Steam då gissningsvis).

Jag ser ingen fördel med att betala 100 kr/mån jämfört med att bara köpa en begagnad Xbox One X (som dessutom kommer att halveras i pris nästa år när Xbox Two kommer).

Sedan är ju jag/(vi på swec?) kanske inte den tänkta målgruppen för Stadia. Jag har ju en snabb speldator med fiberanslutning så jag kan streama mina spel vart jag vill utan att betala något om jag så vill.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Undrar om detta kommer slå igenom, man får altså vänta på ett nytt spel varje månad eller får man välja ett nytt i ett bibliotek?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kommer att få ett spel valt av Google varje månad. Sen är du fri att köpa vilka spel du vill.

Det här ska ändå bli intressant att se vad Google lyckas med. Att bara slå på TVn och direkt börja spela ett nytt spel på några sekunder istället för att behöva ladda ner det samt patcha det i några timmar innan är tilltalande.

Jag själv kommer att avvakta. På PC så spelar mest competitive inriktade spel och där kan jag inte tänka mig annat än att latensen kommer att vara för hög för att det ska kännas bra. Microsoft och Sony lär inte vara så sugna på att släppa sina exklusiva titlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Att bara slå på TVn och direkt börja spela ett nytt spel på några sekunder istället för att behöva ladda ner det samt patcha det i några timmar innan är tilltalande.

Personligen känner jag inte att det är ett stort bekymmer, men alla är vi olika, och det är väl ingen nackdel... Frågan är om stadia kommer få spelen/patcharna snabbare/samtidigt som "vanliga" pc användare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Du kommer att få ett spel valt av Google varje månad. Sen är du fri att köpa vilka spel du vill.

Det här ska ändå bli intressant att se vad Google lyckas med. Att bara slå på TVn och direkt börja spela ett nytt spel på några sekunder istället för att behöva ladda ner det samt patcha det i några timmar innan är tilltalande.

Jag själv kommer att avvakta. På PC så spelar mest competitive inriktade spel och där kan jag inte tänka mig annat än att latensen kommer att vara för hög för att det ska kännas bra. Microsoft och Sony lär inte vara så sugna på att släppa sina exklusiva titlar.

latensen är nyckeln här tror jag, får dom ned den till bra nivåer så kan det gå bra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Det känns ju som att den blir lite sämre än väntat då. Fördelen med att streama spel är att man kan testa spelet utan att ladda ner det. Man behöver ju inte kunna spela det hur länge som helst men en timme eller två. Typ zappa runt bland spelen

Permalänk
Medlem

Är dessa format framtiden för spelvärlden? Definitivt! Är den framtiden här idag? Nepp.
Stadia i dess nuvarande form kommer bli något för vissa tekniknördar som har några år kvar innan det kommer nå någon större publik i en lite annorlunda förpackning.

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig slå igenom, bortglömt innan OS.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hulle:

Detta tror jag snarare hade varit en killerapp. Betala en månadsavgift för att hyra en speldator i molnet där du kan installera dina egna spel från Steam/Epic/Ubi osv.

Finns ju redan flera tjänster som gör detta, bl.a. Parsec och Shadow. Intresset är rätt svalt såvitt jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Betala extra för 4K60fps kan du tänka dig att göra, men att betala 100 kr/månaden för det, samt att ibland få något spel att spela gratis kan du inte tänka dig att göra?

Jag ser det som att man betalar för hårdvaran för att spela spelen i 4K60fps och att spelen är en bonus. 100 kr/månaden är inte mycket för att få tillgång till hårdvara som har högre kapacitet än PS4 Pro och Xbox One X tillsammans.

Så här skriver Google om vad som ingår: "Destiny 2: The Collection (inklusive tilläggen Shadowkeep och Forsaken med Annual Pass,Curse of Osiris och Warmind)."

Jag vet inte om det är alla expansioner, har inte spelat Destiny 2.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vill inte betala 100kr/mån för att börja på ruta ett med ett nytt spelbibliotek. För en månadsavgift så förväntar jag mig ett etablerat spelbibliotek så att jag kan sätta igång och spela direkt. Om inte det så ge mig åtminstone möjligheten att koppla mina existerande spelbibliotek till Stadia, så att jag kan spela mina spel med tjänsten som jag betalar för. Destiny 2 tilltalar inte alla, långt ifrån, och då tvingas man köpa ett spel som tilltalar en, utöver den där hundralappen.

Om Google tänker köra på detta koncept (att du köper spelen och de står för datorkraften) så måste de leverera en felfri tjänst. Köper jag ett spel så ska jag kunna spela det. Det räcker inte att det funkar ibland eller att bilden är okej. Speciellt inte när de inte tillåter mig att installera och köra spelen offline från min dator. Att binda sina spelköp till en så pass sårbar teknik är lite som att spela rysk roulette. Misslyckas Stadia, vilket är mer troligt med detta koncept, så kommer Google att lägga ner det, inget snack om saken. Och då har du kanske spenderat tusentals kronor på spel.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Finns ju redan flera tjänster som gör detta, bl.a. Parsec och Shadow. Intresset är rätt svalt såvitt jag vet.

Jag har aldrig hört talas om dessa, så något måste vara fel. Antingen är de för dyra (100 kr/mån lär vara en övre gräns) eller tekniskt undermåliga eller så drivs de av företag som inte kan marknadsföra dem.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Nej, var sugen men jag vill ha spelvärldens Netflix. Vad är stadia bra för om jag ändå måste köpa spel. Då är det ju bara att fortsätta med Steam, ellet valfrit alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hulle:

Jag har aldrig hört talas om dessa, så något måste vara fel. Antingen är de för dyra (100 kr/mån lär vara en övre gräns) eller tekniskt undermåliga eller så drivs de av företag som inte kan marknadsföra dem.

/hulle.

100 kr/mån låter väldigt lågt. Om det är det du kan tänka dig betala för en "ren" spel-PC i molnet som du kan göra vad du vill med och installera spel "som vanligt" så kan det inte hända med vad teknik kostar idag. Det blir bara 3600 kr på tre år. Det täcker inte ens hårdvaran om det ska vara en egen dedicerad PC som du kan göra vad du vill med, för att inte tala om alla andra kostnader. Du kan inte heller dela hårdvaran med hur många som helst, eftersom en ganska stor procent av spelarbasen lär vilja köra samtidigt på helger eller släpp av stora spel.

Skulle du översälja det med en faktor 3:1 så täcker du hårdvaran för en okej speldator, men du har inte täckt några andra kostnader, du har inte tjänat några pengar, och du får sura kunder så fort ett nytt spel kommer ut på en helg, som gör att fler än 1/3 av dina kunder försöker logga in samtidigt.

Shadow t.ex. tar 30 euro/månad i Frankrike (315 kr). De finns inte i Sverige än.

Ska du hamna på den här prispunkten måste du göra något mer än att bara hyra ut hårdvara, för att tjäna pengar någon annanstans. Som t.ex. att ta en saftig procent av spelutvecklarna. Det kan du göra eftersom du öppnar upp en ny marknad för spelutvecklarna, och spelutvecklarna inte har särskilt mycket högre kostnader per sålt spel, till skillnad från Google som ska driva spelen också.

Till sist så är en sån här modell med att bara hyra en spel-PC i molnet bara exakt som att ha en egen spel-PC fast sämre på nästan alla sätt. En cloud gaming-plattform som Stadia är försöker dra nytta av möjligheterna och fördelarna att vara i molnet, inte bara kompensera för nackdelarna. Som t.ex. att man slipper installera spel och kan starta dem med en gång, förstarta spel i molnet för att slippa laddtider, och andra såna där grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

100 kr/mån låter väldigt lågt. Om det är det du kan tänka dig betala för en "ren" spel-PC i molnet som du kan göra vad du vill med och installera spel "som vanligt" så kan det inte hända med vad teknik kostar idag. Det blir bara 3600 kr på tre år. Det täcker inte ens hårdvaran om det ska vara en egen dedicerad PC som du kan göra vad du vill med, för att inte tala om alla andra kostnader. Du kan inte heller dela hårdvaran med hur många som helst, eftersom en ganska stor procent av spelarbasen lär vilja köra samtidigt på helger eller släpp av stora spel.

Skulle du översälja det med en faktor 3:1 så täcker du hårdvaran för en okej speldator, men du har inte täckt några andra kostnader, du har inte tjänat några pengar, och du får sura kunder så fort ett nytt spel kommer ut på en helg, som gör att fler än 1/3 av dina kunder försöker logga in samtidigt.

Shadow t.ex. tar 30 euro/månad i Frankrike (315 kr). De finns inte i Sverige än.

Ska du hamna på den här prispunkten måste du göra något mer än att bara hyra ut hårdvara, för att tjäna pengar någon annanstans. Som t.ex. att ta en saftig procent av spelutvecklarna. Det kan du göra eftersom du öppnar upp en ny marknad för spelutvecklarna, och spelutvecklarna inte har särskilt mycket högre kostnader per sålt spel, till skillnad från Google som ska driva spelen också.

Till sist så är en sån här modell med att bara hyra en spel-PC i molnet bara exakt som att ha en egen spel-PC fast sämre på nästan alla sätt. En cloud gaming-plattform som Stadia är försöker dra nytta av möjligheterna och fördelarna att vara i molnet, inte bara kompensera för nackdelarna. Som t.ex. att man slipper installera spel och kan starta dem med en gång, förstarta spel i molnet för att slippa laddtider, och andra såna där grejer.

Bra analys! Att hyra ut en rejäl speldator samt stå för bandbredd och el kan knappast vara lönsamt för 100 kr/mån. Att Google även behöver få in pengar genom spelförsäljning är fullt rimligt.

Det är märkligt att många tror att de ska få tillgång till bra hårdvara, alla tidigare spel samt alla kommande storspel för en mycket låg månadskostnad. 100 kr/mån och köpa de spel man vill ha är en bra deal!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Jag vill inte betala 100kr/mån för att börja på ruta ett med ett nytt spelbibliotek. För en månadsavgift så förväntar jag mig ett etablerat spelbibliotek så att jag kan sätta igång och spela direkt. Om inte det så ge mig åtminstone möjligheten att koppla mina existerande spelbibliotek till Stadia, så att jag kan spela mina spel med tjänsten som jag betalar för. Destiny 2 tilltalar inte alla, långt ifrån, och då tvingas man köpa ett spel som tilltalar en, utöver den där hundralappen.

Om Google tänker köra på detta koncept (att du köper spelen och de står för datorkraften) så måste de leverera en felfri tjänst. Köper jag ett spel så ska jag kunna spela det. Det räcker inte att det funkar ibland eller att bilden är okej. Speciellt inte när de inte tillåter mig att installera och köra spelen offline från min dator. Att binda sina spelköp till en så pass sårbar teknik är lite som att spela rysk roulette. Misslyckas Stadia, vilket är mer troligt med detta koncept, så kommer Google att lägga ner det, inget snack om saken. Och då har du kanske spenderat tusentals kronor på spel.

Då är Stadia inget för dig, helt enkelt!

Det betyder dock inte att det är en dyr och dålig tjänst som kommer att floppa.

Skickades från m.sweclockers.com