Migrering till RAID 5 - men hur?

Permalänk
Medlem

Migrering till RAID 5 - men hur?

Kör idag 2*80GB IDE/ATA basic volumes. Tänker migrera till RAID 5 och skall köpa en disk till. Då har jag 3 likadana.

Nu är det så att datat på de 2 gamla diskarna inte får förloras och jag har ingenstans att backa.

Har också trippelboot på de 2 gamla: 2*XP och en w2k3 server.

Kan ev. koppla in en 4:e disk temporärt med en installerad w2k3 server om det skulle underlätta.

Hur gör jag?

Permalänk

Re: Migrering till RAID 5 - men hur?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Kör idag 2*80GB IDE/ATA basic volumes. Tänker migrera till RAID 5 och skall köpa en disk till. Då har jag 3 likadana.

Nu är det så att datat på de 2 gamla diskarna inte får förloras och jag har ingenstans att backa.

Har också trippelboot på de 2 gamla: 2*XP och en w2k3 server.

Kan ev. koppla in en 4:e disk temporärt med en installerad w2k3 server om det skulle underlätta.

Hur gör jag?

Jag står själv i samma knipa snart då jag tänkte skaffa mig några till 120: or och ett promise fasttrack 4000...

Vill ju inte förlorar något heller...

Edit: Blev visst en smiley när man skriver ihop "120: or"

Visa signatur

"Trying is first step to failure" Homer J Simpsons

Permalänk
Medlem

Såvitt jag vet så förloras allt på diskarna då man initierar RAID. Skulle alltså behöva låna/hyra en backupdisk. Förslag?

Om jag nu kan lösa detta så gör man väl så här:

1. Installera w2k3 server på en 4:e temporär disk

2. Från denna installation skapas en RAID5 array på de 3 andra diskarna

Sedan är jag osäker.

alternativ 1:

Går det att installera operativ på ett nyinitierat men partitionerat RAID-set eller kan detta endast användas som data?

alternativ 2:

Backa över (image backup) w2k3 installationen från den temporära disken till en partition på RAID-arrayen med samma enhetsbokstav.

?

Permalänk
Medlem

hm varför väljer du RAID-5 ?
Ska du köra os:et på den array:en ?
Är båda 80 Gb:arna fulla ?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
hm varför väljer du RAID-5 ?
Ska du köra os:et på den array:en ?
Är båda 80 Gb:arna fulla ?

Raid 5 är ju bra på det sätter att man får en stor säker volym där endast en av många hårddiskar går förlorat till checksums...

Kan det blir bättre??

Visa signatur

"Trying is first step to failure" Homer J Simpsons

Permalänk
Medlem

inte ur den synvinkeln men den tid det tar att skriva till en RAID-5 Arry till skillnad ifrån en vanlig disk eller en RAID-0 Arry är ganska stor. Läsa går ju bra men skriva naaa..
Jag skulle köra typ en singel disk för systemet och sen köra stripe på dom andra 2

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Du vände diskussionen till ifrågasättande av RAID5 ur prestandasynpunkt. Märkte ni det? Kul va?

Anledningen till att jag vill ha RAID5 är att den har redundans vilket RAID0 inte har. Enkelt uttryckt är RAID5 = RAID0 med redundans eller striping with parity.

Som bekant kostar säkerhet: Tid, pengar, arbete och prestanda. Men det priset är jag villig att betala.

Skrivningar tar lite längre tid men i min miljö utgör skrivningar ca 25% resten är läsningar.

Åter till ämnet.

Enligt mitt förra inlägg skulle jag alltså backa allt jag vill rädda från de gamla diskarna. Därefter tillsammans med dessa koppla in den tredje disken och från den fjärde disken - den med w2k3 server - skapa ett RAID5 set, partitionera detta så det liknar det gamla systemet, därefter backa tillbaka partitionsimagarna med tex. Ghost Image, Drive Image eller Acronis TrueImage.

Om ni tror på detta så har jag en fråga:

Några av de partitionsimagar jag backar tillbaka till RAID5 arrayen innehåller bootbara XP partitioner. Kommer jag att kunna boota dessa nu när dom flyttas in i ett RAIDset?

Eller annorlunda uttryckt, klarar ett XP-system som skapats i en basic volume partition av att helt rått flyttas till en dynamic volume partition och överleva där som ett bootbart fungerande system?

Tack på förhand!